Jump to content

Her hadde han flaks, som overlevde


Pelle Parafin

Recommended Posts

....... de bør på ære og samvittighet .....

 

For å ha en kostbar båt skal man være meget påpasselig med å holde den ordentlig kaskoforsikret.

 

Det kan vel ikke være forbundet med hverken ære eller samvittighet å kreve at andre personer, som ikke har noe rettslig ansvar for en eventuell skade, skal henges ut som syndere og lurifakser fordi at de retter seg etter det lovverket som gjelder?

 

Jeg blir lettere vettskremt når jeg ser hvordan enkelte, med båter til mange hundre tusen, lever i den villfarelse at bilforsikringsvilkårene gjelder på havet. Det blir ekstra ille når man av mangel på saklige argumenter rakker ned på andres ære og samvittighet, på et fullstendig sviktende grunnlag!

 

Kan man ikke være såpass etterrettelig at man setter seg inn i og forholder seg til sjøforsikringsvilkårene, så er det bedre å gå over til campingbil - for der gjelder bilforsikringen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvem i huleste betalte for dette?

Kommunen / havnevesenet inntil en vet hvor en skal sende regningen. Finner en ikke ut av dette sitter innbyggerne med regningen for havna må jo ryddes opp etter uhellet.

 

Lignende tilfelle hadde vi her i fjorden med to skøyter som sank ved kai. Ingen kasko til stedet og kommunen tok på seg jobben og ryddet opp.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tabbe \uhell. Hvis dette er menskelig svikt i noe driftsmessig eller førermessig , vil jeg kalle det en tabbe ja. Før vi vet det sikkert , kan uhell være mere riktig.

 

Stå på hifo, ikke gi deg! Det ville i så fall være en tabbe, men du har jo forsikret deg mot det og du? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alle ansvars- eller tabbeforsikringer har som grunnleggende vilkår at de dekker det erstatningsansvar forsikrede pådrar seg i den egenskap han er forsikret. Jeg har aldri hørt om en slik forsikring hvormed selskapet påtar seg et OBJEKTIVT ansvar uten hensyn til skyld. Det ville være det rene vanvidd for selskapet i så fall.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med ei 400 tonns flytekran!

Dette er jo en operasjon til 150000.-.

I Leirvik vet en jo hvem partene er, som er involvert i "katastrofen", så her blir nok regningen sendt til rette vedkommende. Har ikke vedkommende dekning via forsikring av et eller annet slag så blir jo dette et problem for mottaker av regningen. Og dersom det virkelig er kommunen som har rekvirert opprydding så vet jo de fleste at disse har ett sterkt apparat for innkreving av utestående.

 

Kom til å tenke på en situasjon hvor seilbåt med baugspryd er uheldig ved tillegging til kai og kjører baugsprydet inn i en parkert personbil, etter først å ha meid ned en person som får påført seg skader som medfører til arbeidsfravær. Båten har kasko og ansvar. Bilen har kasko. Personen har ikke noen forsikringer.

 

Hvor ville ansvaret og dekning av skadene ligge...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ikke enkel denne Javik. Vil i utgangspunktet tro at Båtens forsikring dekker båtens skader. Bilen bilens. og NAV personens.Men forsikringene kan vere forskjellige fra selskap til selskap. Om det er varig uførhet på personen som blei skadet, blir bildet meir komplisert. Om han ikke fysisk var i bilen under uhellet. Anntar da at krav rettes mot båtens forsikring eventuelt personens egen forsikring.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Nei. det må kunden ta selv, med mindre jeg burde hørt \ merket at her var noe gale med reimen. Og det er jaggu ikke lett i de fleste tilfeller.

Off.. avgasstesten av sprengt mange dieselmotorer... :headbang:

Jeg tar ikke EU kontroll hvor som helst, og hvertfall ikke hos NAF!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det kan vel ikke være forbundet med hverken ære eller samvittighet å kreve at andre personer, som ikke har noe rettslig ansvar for en eventuell skade, skal henges ut som syndere og lurifakser fordi at de retter seg etter det lovverket som gjelder?

Nettopp, derfor er det, etter mitt syn, viktig å ta tak i slike formuleringer som det Rover postet. For det skal ikke være slik at en som bare har holdt seg til loven nærmest ikke skal kunne vise seg i båthavna etterpå. Pga at 'folk flest' ikke skjønner hvordan lovverket fungerer og derfor omtaler vedkommende som 'skurken som ikke har gjort opp for seg'.....

 

For å ta det konkrete eksempelet jeg nevnte, nå endte det til slutt med at selskapet betalte, men om ikke det hadde skjedd, er det noen som mener at jeg skulle dekket skaden på den andre båten av egen lomme?

(Noe jeg sannsynligvis, pga folks uvitenhet, hadde blitt nødt til for å kunne tørre å vise meg i havna etterpå...)

Link to post
Share on other sites

Fordi det står et stort firma bak, eller mener du at dette prinsippet bør gjelde for privatpersoner også?

 

Ja, så absolutt. Alle er ansvarlig for sine handlinger. Både private og firma, store eller små, spiller ingen rolle.

Er det ikke derfor vi har ansvarforsikring? Viss ikke, kan vi bare si opp den delen av forsikringen og bare ha kasko. Som en ren egoistforsikring.

Det må være lov å overnatte i en kommunal gjestehavn, som i dette tilfellet. Sove i båten, uten å være i livsfare, få knust båten, og måtte betale for berging!

Redigert av rover (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viss jeg torpederer enn annen båt som ligger ved kai, kan jeg altså si: jeg var "uheldig" å få sola i øynene så.....

 

Muligens på grensen: du burde ha visst at sola kunne blende deg og tatt en solbrille på deg. Siden du ikke hadde gjorte dette var det uaktsomt av deg (tross alt kom solen antageligvis ikke så helt overraskende) og din ansvarsforsikring ville dekke skaden.

 

Skjønner ikke hva som er så vanskelig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...