Jump to content

Her hadde han flaks, som overlevde


Pelle Parafin

Recommended Posts

Han hadde bare ansvarsforsikring på båten sin, som var under utbygging. Etter ulykken fryktet han at alt var tapt.

 

På sjøen er det nemlig andre regler for erstatning enn på land. Sjøloven sier §162 sier «Er sammenstøtet en følge av en ulykkeshendelse, eller kan det ikke opplyses at det er forårsaket ved skyld på noen av sidene, bærer hvert skip sin skade.

 

– Vi påtar oss ansvaret slik at de andre skal få erstatning. Det er jo vi som har rent i dem, sier Geir Aga, reder i Bømlo Brønnbåtservices.

 

Så får vi håpe forsikringsselskapet ikke setter seg på bakbeina.

Det er de i sin fulle rett til ifølge sjøloven.

Jeg hadde ihvertfall ikke følt meg trygg før penga er på konto. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

"Vi påtar oss ansvaret slik at de andre skal få erstatning. Det er jo vi som har rent i dem, sier Geir Aga, reder i Bømlo Brønnbåtservices."

 

Godt der finnes noen med rettferdighetssans..

 

Hadde du betalt 350.000 av egen lomme hvis du hadde uskyldig forårsaket en slik skade selv om du i følge gjeldende lov ikke måtte betale det? Hva med 3.500.000? Eller 35 kroner? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det jo et stort poeng, som veldig mange har lyst til å glemme. Hvis et "hendelig uhell" medfører at ingen har skylda, blir det rimelig dumt å gamble på at den som vraker båten din er RIK OG SNILL eller EKSTREMT SNILL OG LITT LITT DUMSNILL eller andre varianter. Kasko er eneste måten å sikre seg i slike situasjoner. Lover er lover og regler er regler og avtaler er avtaler. Les dem og juster rettferdighetsssansen deretter. Kostnader med å ha forsikring justeres etter hvor ofte de medfører utbetaling, og etter hvor store utbetalinger det er snakk om. Grunnen til at ansvarsforsikring er rimelig idag, henger sammen med denne forskjellen ifht. bilforsikring. Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde visst dette uten baatplassen, og jeg kan sikkert være "snillere" enn forsikringsselskapet i min vurdering om det var uaktsomt eller hendelig uhell. Men det vil ikke nødvendigvis være tilfelle når skaden havner på seks eller sju siffer. Da skjønner jeg fort at det er lover, regler og avtaler som gjelder

Link to post
Share on other sites

Saken gikk slik den måtte, rederiet har innrømmet skyld, de kan ikke bare betale en egenandel og skyve dette over på forsikringsselskapet om de ikke har skyld.

Kan ikke tenke meg at det finnes et forsikringsselskap i verden som er villige til å utbetale en erstatning de ikke er helt pukka nødt til.

Link to post
Share on other sites

NEI!!! .... og det er skremmende at det fortsatt finnes båtfolk som ikke har oppfatet dette poenget!

 

 

Jeg håper det er viljen til å oppfatte dette og ikke evnen! Viljen til å akseptere at det er slik er i allefall ikke særlig påtaglig blant en del her!

 

 

Det er mest viljen. Sikkert riktige referanser dere linker til , men også den medfødte rettferdighetssansen tilsier at skøyteeieren her får dekt sin båt på det ene eller andre viset. Tror ikke du? Tror dere skøyteeieren må betale alt selv? Ganske siokker på at dere har lest dere firkantede i øynene på et regelverk her. Motsier ikke regelverket , men skal banne på at skøyteeieren får noe\alt dekt.

 

 

Poenget mitt Mouche er at kansje ikke alt er så firkantet som dere tolker reglene.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

At skøyteeieren var heldig å bli rent i senk av ein som har ressurser til å gjere opp for seg, er jo bare flott ! Ikkje ta det for god fisk neste gang. Dette var vel, om eg husker rett, ein ny båt? Så reder og forsikring skal nok presentere ei regning for eit verft håper eg :santcheer1:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For jeg håper ikke det var stavefeilen du kommenterte?

 

Nei, det var det ikke, men du viser nok en gang at når beløpet blir stort nok så går de hederlige prinsippene ut av vinduet? Jeg regner i allefall med at det er grunnen til at du ikke vil bekrefte, eventuelt avkrefte, om du i en tilsvarende situasjon hadde betalt ut av egen lomme 350.000 som du juridisk sett ikke var pålagt? Jeg tviler ikke på at du hadde betalt 35 kroner, sikkert også 350 kroner, sannsynligvis også 3.500 kroner, tvilsomt med 35.000 kroner og hva da med 350.000 kroner?

 

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå var denne saken mellom en "stor" aktør og en liten aktør. Jeg er faktisk ikke innblandet med annet enn mine synspunkter på et nettforum. :tongue:

O

Men alikevel kan jeg si at jeg hadde bidratt med en kompensering helt uoppfordret, større enn 35000kr , men mindre enn 350000 kr. Mest for å føle at jeg har gjort opp for meg etter beste evne, slik at når jeg en gang dør , slipper å ha dårlig samvittighet.. :ghost:

Og selvsagt fordi jeg hadde vært den skyldige i å nesten ta livet av en mann , og senket båten hans.

 

Du da? Ville du ikke gitt noenting? Ville du bare henvist til paragrafer og vridd deg unna erstatningsansvar? Du har spurt meg flere ganger nå , så da får du piandø svare du også. :smash:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...