Jump to content

Her hadde han flaks, som overlevde


Pelle Parafin

Recommended Posts

Det virker som om mange forveksler ansvar (skyld) med årsakssammenheng. Det er viktig å begripe at det ikke er nok at det er du som har forårsaket skaden, den aktuelle årsaken må også være utslag av et valg eller en unnlatelse som du kan bebreides for.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

....Nei skjer det, skal min ansvarsforsikring dekke skadene på annen manns eiendom!

Ja det vil de gjøre hvis det dreier seg om bilforsikring, men sjøforsikring er noe helt annet!

Men, får se. Jeg skal i møte med forsikringselskapet mitt neste uke. Da blir dette tema:-)

Ja, og hvis du får selskapet til å love at de vil dekke en slik skade via din ansvarsforsikring så bør du insistere på å få det skriftlig! :giggle::giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det må være lov å overnatte i en kommunal gjestehavn, som i dette tilfellet. Sove i båten, uten å være i livsfare, få knust båten, og måtte betale for berging!

 

erremulig..... Ha dine papirer i orden så er alt i orden.

Man sover aldri trygt i båten. På samme vis som man aldri sover trygt i hus. Mangt kan skje.

Livet er ein risiko.

:flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i møte med forsikringselskapet mitt neste uke. Da blir dette tema:-)

Forhør deg om ansvarsforsikringen trer i kraft siden dette gjelder skip som driver næring og at brønnbåten ble sjøudyktig i det øyeblikket denne ikke kunne slå bakk.

 

Deretter kan du ta opp mitt eksempel herunder som gjelder en privat båt utenfor næringsvirksomhet.

 

Kom til å tenke på en situasjon hvor seilbåt med baugspryd er uheldig ved tillegging til kai og kjører baugsprydet inn i en parkert personbil, etter først å ha meid ned en person som får påført seg skader som medfører til arbeidsfravær. Båten har kasko og ansvar. Bilen har kasko. Personen har ikke noen forsikringer.

 

Hvor ville ansvaret og dekning av skadene ligge...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

....Deretter kan du ta opp mitt eksempel herunder .....

 

Men sørg for å få avklaringene skriftlig! :wflag::wflag:

 

For det som en salgsmann lirer av seg i et møte er i praksis absolutt null verdt! Hvis det noensinne skulle bli aktuelt får du nemlig bare høre at det "har han aldri sagt", eller at "du må ha misforstått" det som han forklarte :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

@rover: Hvorfor vil du ha "ansvarsforsikring" og betale for dette når du vet at ingen andre har det? Er det for å ha god samvittighet er det vel bedre anvendte penger å gi til en veldedig organisasjon.

 

Mer interesant scenario er: Du får problem ved tillegging og crasher inn i den dyre nabobåten - som tilfeldigvis eies av en konfliktglad og pengesterk kar med mange skarpskodde advokater på stallen. Han anlegger erstatningssak for tort-og-svie, tapt fortjeneste på privatutleie av båten, ødelagt sommer, tapt livskvalitet p.g.a. ryggproblemer etc. etc. Vil da forsikringsselkapet ditt dekke dine utgifter i forbindelse med en slik sak?

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å forsikre seg mot advokater må man vel melde flytting til folkeregisteret og bosette seg på Cuba.... :lol:

Det finnes advokater på Cuba også,forskjellen mellom de som driver som advokat her,er at tjener gode penger.På Cuba kjører de Taxi itillegg for å spe på lønna.Best betalte (drømmejobbene) på Cuba,er å få jobb i resturang/hotell bransjen,der turistene finnes. (Dette var litt utenom tema) :thumbsup:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er det ikke derfor vi har ansvarforsikring? Viss ikke, kan vi bare si opp den delen av forsikringen og bare ha kasko.

 

Det er i båt ikke påbudt å ha ansvarsforsikring.

Man kunne selvfølgelig innført det, men om det var slik at forsikringsreglene skulle endres til slik det er med bil, ville denne ansvarsforsikringen blitt meeeget høy.

Om man da hadde feks en gammel GH14 med en sliten påhenger, kunne man risikert å betale en forsikringspremie hvert år som langt oversteg båtens verdi.

 

Om en fritidsbåt skulle skadet et nyttefartøy nok til at det måtte på slipp og repareres, ville nyttefartøyet også hatt krav på tapt fortjeneste og jeg skulle likt å se det forsikringsselskapet som ville gi båtfolket en ansvarsforsikring i størrelsesorden tilsvarende det vi i dag har på biler.

 

Skulle seilbrett og kanoer også vært pålagt ansvarsforsikring? (Ikke det at de kan gjøre stor skade om de da ikke forviller seg inn i en dyr propell e.l.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

vet ikke. Men mener altså at skøyteeieren får noe\alt dekt. Noen som vil vedde? :giggle:

"Vi påtar oss ansvaret slik at de andre skal få erstatning. Det er jo vi som har rent i dem, sier Geir Aga, reder i Bømlo Brønnbåtservices."

 

Godt der finnes noen med rettferdighetssans..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...