Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Om du mener overflaten på ventilen inne i båten veit jeg ikke om har så mye for seg, men skader jo ikke. 

Men om båten står på land ville jeg sprayet med WD40 e.l. oppi ventilen utenifra imens en annen åpner og lukker ventilen samtidig. 

Selv kuleventiler har godt av å bli smurt opp. 

Link to post
Share on other sites

Hei. Skal en tur i neste uke å se på en 87 modell Baltic med VP 41A motor som skal være overhalt rundt 2009 (ifølge dato på dokumenter på bildene). Er det noe en bør passe på når en sjekker disse båtene? Plasser med lekkasje som kan være greie å sjekke?

 

Gjelder denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=123614430

 

Noen som har noe å si på prisen? Synes kanskje den er i høyeste laget. 

Link to post
Share on other sites

Har en Baltic 2004 modell med L-sofa løsningen.

Vinterens/vårens prosjekt er en kosmetisk oppgradering av treverket oppe.

 

Litt usikker på hvilken metode som bør bruke for å friske opp treverket i selve sofa innredningen og veggplaten på styrbord side, ønsker et resultat tilsvarende det båten ble originalt levert med.

 

Hva velger folket av behandling her?

 

Har tidligere benyttet Owatrol d1 olje og Ravilakk på bordet, lister samt til frontene til skuffer/skap.

 

Takknemlig om noen vil dele sine erfaringer =)

 

Link to post
Share on other sites

Thomas78 skrev On 4.12.2018 at 17.14:

Jeg er og usikker på om valiant d300 blir for stor, men tror det skal gå. Vi får se til våren. Ribben er uansett kjøpt. Har en 6 hk Yamaha to takt som jeg tenkte å bruke på den.

Har en Zodiac 310 m/6hk bak jeg, henger i davitere (ikke snap), fungerer fint det, kommer ikke i veien. Hadde en Zodiac 310 RIB med konsoll heist opp (med 9 HK) da jeg kjøpte båten, men da merket jeg det var baktungt (over 100 kg med motor)

 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev On 13.12.2018 at 8.34:

Ta en tlf til IRdesign AS i Fevik de vet hvilken lakk som er brukt i balticen

 

Byomsen skrev On 13.12.2018 at 11.43:

 Takk for tipset, har sendt de en e-post nå.

 

Har fått svar, legger ut svaret her da svaret kan være av interesse for flere.

 

"I 2004 ble det brukt 2-Komponent lakk. Denne lakken er vanskelig å oppdrive i dag, og vi bruker nå derfor AkzoNobel 2-komp industrilakk fra Bilextra. Antar at Ravi også går greit, men har ikke testet dette selv. Mvh I Røkke irdesign."

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg fisket døra på min nå før utsett. Skrudde av skinnene og gjorde rent i sporene på plastskinnene med bremserens og en skrutrekker som passet i sporet så man får skrapet ut all gammel gørr. Deretter brukte jeg bittelitt tyntflytende smøring i sporene (fluid film lanolinolje, kunne sikkert også brukt en PTFE spray). Går som en drøm :-)

 

Problemet er egentlig de to foran, for der må man jo demontere hele båten for å få dem av når man har L-sofa....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
On 12/16/2018 at 9:57 AM, Byomsen said:

 

 

Har fått svar, legger ut svaret her da svaret kan være av interesse for flere.

 

"I 2004 ble det brukt 2-Komponent lakk. Denne lakken er vanskelig å oppdrive i dag, og vi bruker nå derfor AkzoNobel 2-komp industrilakk fra Bilextra. Antar at Ravi også går greit, men har ikke testet dette selv. Mvh I Røkke irdesign."

 

Hi @Byomsen. Nå er jeg i samme situasjon. Tenker å shine opp treverket ute. Det begynner å bære preg av tidens tann, med både sår og hvite flekker grunnet luft har kommet til. Hadde vært supert om du kunne dele dine erfaringer med lakkering av diverse dørkplater og annet inventar ute. Hvordan gikk slipejobben, hva slags slipeverktøy anbefales, hvilken lakktype anbefales osv?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...