Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Jeg har en 88 modell med pantry nede. For å få bedre plass i motorrommet tenker jeg å ta ut berederen, og flytte den inn i rommet der senga på babord side er på de med pantry oppe. Der har jo jeg et rom som har plass til et mål ved...

Er jo bare å dra slanger inn dit vil jeg tro.

Noen som har gjort dette eller som har synspunkter på det?

Det er der jeg har den originalt i vår 2007-modell. Er nok bare å trekke slanger inn, ja. Det er også montert på slange på utløpet på sikkerhetsventilen slik at vann som kommer ut her havner rett i kjølen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Noen som har bilde av evt vet hvor anodene under akter skal sitte? Har en 2000 mod. Har en på propellmutter, og en på godset der akslingen kommer ut. Denne er provisorisk festet i en mutter og skrudd inn i plasten på andre siden...

 

Men burde vel være noe på flyndra og roret feks?

 

bilde

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Noen som har bilde av evt vet hvor anodene under akter skal sitte? Har en 2000 mod. Har en på propellmutter, og en på godset der akslingen kommer ut. Denne er provisorisk festet i en mutter og skrudd inn i plasten på andre siden...

 

Men burde vel være noe på flyndra og roret feks?

 

Jeg har en kabel festet på den øverste bolten til cutlesslageret, og så er anoden flyttet litt opp og festet med to skruer i skroget (kabelskoen i andre enden festes i den nederste av disse).  Har arvet dette, men det er kanskje kjekt å ikke løsne bolten til cutlesslageret så ofte.

 

I tillegg har jeg en på hæljernet og en på hvert trimplan, men ingen på roret.  Tenkte å sette en på roret en gang, men så fant jeg ut at jeg ikke hadde merket noen tendenser til korrosjon på det, så da droppet jeg det.

 

På propellen har jeg sink både på enden av propellmutteren og rundt akslingen foran propellen.  Men jeg tror det er viktig med litt klaring i tilfelle propellen dytter akslingen innover i båten litt når du gir gass. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Trenger opplagsutstyr til Balticen da de gamle støttene ble ved... hva burde jeg kjøpe? Har ikke så voldsomt budsjett, synes ILAS sin Goliath krybbe blir litt dyr. Vurderer å bygge en etter Scand sine tegninger, men kanskje enkle støtter og leca er bedre? I så fall, hvor mange og hvor høye? Må kunne lagres i en kjellerbod... Og helst slippe å leie henger for å frakte

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Hei Whiskey. Jeg hadde god Ilas krybbe for min forrige båt, en Nidelv 26. Var godt fornøyd med krybben. Da jeg byttet til Scand Baltic kikket jeg først på større krybbe, før jeg ble tipset om støtter. Jeg endte opp med fire støtter og må si meg veldig godt fornøyd!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Mens jeg er i gang. Er det noen som har tips til hvordan best beskytte innstegsputene i Baltic'en? I båten er originalstoffet helt sprukket opp. Jeg planlegger omtrekking til Niroxx denne vinteren. Jeg har hørt tips om rett og slett å fjerne puta på innstegsiden, men synes det virker litt brutalt. Den er jo kjekk å ha der.

 

Andre som er erfaringer eller tips om hvordan beskytte puten best mulig?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Mens jeg er i gang. Er det noen som har tips til hvordan best beskytte innstegsputene i Baltic'en? I båten er originalstoffet helt sprukket opp. Jeg planlegger omtrekking til Niroxx denne vinteren. Jeg har hørt tips om rett og slett å fjerne puta på innstegsiden, men synes det virker litt brutalt. Den er jo kjekk å ha der.

 

Andre som er erfaringer eller tips om hvordan beskytte puten best mulig?

Har bare en løs pute jeg legger i der det blir et tomrom når man lukker akterkabinen. Den brukes kun når vi har besøk ombord. Ellers har jeg en matte på der man kan trå på. Holder akterkabinen stort sett lukket.

 

Er den åpen, har jeg en matte i setet, men blir nok litt slitasje på setet av det ja.

 

Forresten vet du størrelsen på de støttene du kjøpte? Vanskelig å si uten å ha båten på land :-) kan kanskje høre med Agder båtbyggeri

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Takk for "innstegtipset", det høres unektelig både lettvint og fornuftig ut, igrunn :-)

 

Ang. støttene, ja jeg tenkte nok det spørsmålet måtte komme. Så, nå har jeg funnet frem fakturaen. Det står at jeg har 2 stk rette støtter á STØ 110 MINI, med regulérbar høyde 0,75-1,10m pluss 2 stk vinklede støtter á type STØ105 MINI S med regulérbar høyde 0,70-1,10m. Støttene veier hhv 11kg og 12kg per stk.

 

Jeg kjøpte også presenningsstativset fra norena.no, type D3/10m. Og så fikk jeg med fire stk solide furu kjernevedkubber (hver kubbe er 22cm høy) for å legge under kjølen, i tillegg.

 

Ellers oppfattet jeg at både norena.no og opplagsservice.no er tidligere OPI og at de jobber sammen.

 

Bare være obs på at prisen på støttene nok er mye dyrere enn du forventer basert på sammenligning med støttene du får kjøpt på maritim.no osv. Forskjellen på støttene er soliditeten. F.eks. er disse støttene laget av solid metall, mens de billigere er kun utvendig gjengede rør.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Vi bruker et vanlig båt-matte, som vi legger oppå og fjerner når vi ikke skal tråkke inn og ut. Grei å riste og støvsuge etter behov.

Takk for tipset, Gabi. Det er slik jeg gjør det i dag, jeg også. Men folk har en tendens til å tråkke i puta før jeg rekker å få lagt matta der. Vel, sånn må det vel bli.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

Vi har akterkabin vanligvis åpen. I det skyvbare seter har vi bare skrudd fast ryggputen. Sitteputen holdes automatisk på plass av ryggputen. Da kan sitteputen lett plukkes ut når mange skal ut og inn.

 

Sitteputen og ryggputen som til den ledige plassen ved lukket akterkabin ligger alltid hjemme. Hvis vi må lukke og trenger sitteplassen, tar vi ned den puta som egentlig skulle ligget bak ryggputa oppå solsenga.

 

Eller har jeg hørt om noen som limte matte på en plate og brukte dette oppi puten på babord side når de måtte gå der.

Link to post
Share on other sites

Båten vår trenger nye båtputer ute i cockpit. Noen som kan målene på putene i en Baltic med L-sofa? Og, gjerne også hvilket stoff og hvilke stoffarger som Scand vanligvis brukte? Båten vår er en 2004/5 modell med lyseblå puter med mørkeblå kanter. Men, jeg skulle gjerne visst hva stoffet heter for å kunne bestille opp nytt for reparasjoner.

 

bilde

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

En annen ting. Hvis stoffet er sprukket i skjøtene, så kan en salmaker enkelt trekke dette i sammen og legge inn nye sømmer. En salmaker gjorde dette på vår forrige båt. 

At skjøtene sprekker kommer av at man tråkker på putene, da strekker skjøtene seg etterhvert med resultat i at de sprekker.

 

.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...