Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

April 1 skrev On ‎27‎.‎06‎.‎2017 at 21.59:

Hei. 

 

Jeg har akkurat montert fleksible solcellepanel. Jeg valgte 2 stk på 80w, det går akkurat(https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2051&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39).

Videre valgte jeg scanstrut gjennomføringer fra Seatronic(https://seatronic.no/scanstrut-kabelgjennomforing-i-plast-10mm) så kabelen ble liggende nedover. Kortet inn kabler og monterte MC4 koblinger utvendig for å kunne demontere eller skifte panelene enkelt. Hadde kanskje vært penere å ta + og - igjennom dekket men utrolig upraktisk. Panelene er kun limt i hullene så de enkelt kan demonteres.

Det ser ut til å fungere utrolig bra. Ladet 100w og 7amp ved lett overskyet vær. Se bilder. 

 

 

IMG_4768.JPG

IMG_4764.PNG

 

Takker for tipset, dette ser jo bra ut!

 

Tipper jeg går for noe slikt, men vurderer å gå for paneler med koblingsboks og hvit kabel med +/- til sine respektive dekkskontakter, plassert der du har dine.

Festes panelene i tillegg med eksempelvis borrelås til dekket, har man noe mer fleksibilitet for matroser og andre som ønsker å sole seg.

 

Ett 80W panel kan vel gi rett i overkant av 5A, mens de fleste dekkskontakter er oppgitt til maks 5A.. Antar at dekkskontakten har noe sikkerhetsmargin.:confused:

80W panel med koblingsboks og "riktige mål" var dog ikke så lett å finne..

 

Så hvis ikke jakten lykkes kan det henne det blir disse på 50w hver.

https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/solcellepaneler/sunwind-50w-fleksibelt-solcellepanel

Da blir ikke dekkskontakt med felles +/- noen utfordring.

 

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 6/28/2017 at 11:14 PM, Byomsen said:

80W panel med koblingsboks og "riktige mål" var dog ikke så lett å finne..

 

Hva med på kinesiske kjøpeportaler som aliexpress.com eller "grossist"-versjonen alibaba.com? Har du tatt en kikk der? De har meget stort utvalg.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

On 7/4/2017 at 10:56 AM, Whiskey said:

Forresten jeg har blitt så tjukk at stigen til baugspydet falt av, trenger ny. Vet noen om en som passer? Har ny type pullpit...

@Whiskey Her er originalen, fra Scand, http://agderboat.mamutweb.com/Shop/Product/Baugstige-Baltic-29/811224. Men, den koster, gitt...

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

April 1 skrev On 30.6.2017 at 13.24:

Bare hyggelig. Jeg valge størst mulig panel for å forlenge tiden i uthavn og at vi ikke har landstrøm på fast plass. Nå blir det septikken som bestemmer:worry:

Men hvordan i alle dager kommer man til innsiden av skroggjennomføringen? Er et par det dine er fra før men... Må jeg skru ned takplatene i kabinen? Men de er jo holdt oppe av en søyle ... hm. Står fast jeg altså

1499286720223-1756850339.jpg

14992867696191412432672.jpg

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takplatene må ned ja. Søyla må også ned. Ta ned de 4 skruene i tak feste rundt søylen der, så er det 3 eller 2 skruer i skapet som den er festet med. Bare å trekke ned og bort. Pass på ledninger til lamper i tak når tak platene demonteres. Lykke til:smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kontrollboks.jpg.f032c9a419e4b37d89c14745ed077c6c.jpg

 

Jeg har en 2007-modell med Volvo Penta D6-310 og denne kontrollboksen, som ser ut til å være delenummer 3847394 (LINK).  Den har alt for lite friksjon, må egentlig sitte å holde den i ro når vi går i motsjø.  De to skruene på dekselet på veggen er korte, og går ikke i veggen.  Dekselet ser ut til å være limt fast på veggen (på skai-trekket).  Jeg mistenkte basert på en mekanisk variant av denne koblingen fra Teleflex at det kunne være en friksjonsskrue oppe til venstre for akslingen bak dekselet.  Men jeg fikk ikke løs den blanke flaten selv om jeg tok ut skruen (var nokså forsiktig, for jeg hadde ikke instruksjonsbok).  Er det noen som har peiling?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg vurderer å bytte instrumentpanelet på min Scand Baltic, da dette ble skadet ved montering av en batterimonitor. Agder Båt selger tilsvarende instrumentpanel, men til en forholdsvis stiv pris. Jeg har vurdert ulike alternativer men har foreløpig ikke klart å lande endelig løsning. 

 

Er det noen her som har byttet instrumentpanelet og kan komme med noen anbefalinger? Finnes det andre enn Agder båt som kan levere dette panelet? Jeg har også vurdert å reparerer nåværende panel for så å foliere / lakkere panelet. Hvem kan eventuelt reparere til en fornuftig pris?

 

Tips mottas med takk :-)

 

598b1368b4127_Instrumentpanel1.jpg.62c30d9824718627e5fe757aa60e0813.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er mitt oppsett med 3x80Watt fleksible paneler på Balticen. Vurderte å ha to stk på fordekket, men veldig glad for at jeg fikk plassert tre stk på kalesjen i stedet. Panelene er stripset fast i håndtakene, og det fungerer egentlig veldig bra. I kraftig sidevind blir de løftet litt vel mye, så må få sydd inn noe feste på sidene også. Mangler også å finne en pen måte å føre kablene inn på.

 

Bruker en 100/30 BlueSolar mppt controller fra Victron. (Litt overkill med 30A siden jeg teoretisk kan få maks 19.8A, men det får gå). Panelene er satt i serie for å få maks spenning ut.

Koblet opp på samme plass som den gamle pwm controlleren, over dieseltank på styrbord side. Bruker samme kabler som var lagt opp til denne, og koblet de via en 16A spare automatsikring i strømpanelet bak. 

 

Foreløpig erfaring er at dette fungerer knallbra. Mobil app-en viser at panelene gir opp mot 180W. Har på det ene kjøleskapet hele tiden, og batteriene blir fullladet hver dag. Tenkte tanken om jeg skulle ha noe oppsett med LiFePo4 batterier for å utnytte effekt-toppene, men det går litt imot KISS-prinsippet. Utfordringen er at det er vanskelig å forbruke all tilgjengelig effekt fra panelene når blysyre-batteriene er 80% fulladet.

 

 

 

 

 

IMG_1668.JPG

Link to post
Share on other sites

@Landcrab Bukker av respekt. Dette er kult! Du har nå massevis av energi. Har du forsøkt å ha fryseren stående på også? Kanskje panelene dine klarer å holde tritt med både fryser og kjøleskap gående døgnet rundt - i hvert fall på godværsdager?

Jeg brukte mer solenergi i sommerferien i år, jeg også. Kjøpte både sammenleggbart panel og MPPT fra AliExpress. Sistnevnte har jeg ikke prøve enda, ettersom jeg bare har brukt panelet til opplading av mobiler og batteribanker.

https://www.aliexpress.com/item/ALLPOWERS-28W-5V-18V-Foldable-Folding-Solar-Panel-Charger-Power-Bank-Ourdoor-for-Laptop-NotebCell-Pook/32496808993.html

https://www.aliexpress.com/item/High-tech-30A-12V-24V-Auto-Switch-MPPT-Solar-Panel-Battery-Regulator-Charge-Controller/32716396666.html

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Baltican kom med en Vetus Deutz DT67 på 231 hk in noen utgaver rundt 1998. Ingen tvil om at motoren er en ordentlig arbeidshest. Motoren veier 777kg (ink. gir?)

Jeg bare lurte på vekten til de vanligste motorene på Baltic? Om noen har hørt eller vet noe, både bra og ikke så bra, med denne installasjon?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

@PiperBillYanmar sin 6LPA-STP med 290 hk veier omtrent 450 kg med gir. Det er i hovedsak denne motoren som er installert i Baltic siste 15 år. Det er også levert en del med VP D6-310 som jeg tror er et par hundre kg tyngre enn Yanmar. Tidlig 2000-tall er det også en  del med en VP med 230 hk, tror den heter noe med 43 og jeg lurer på om det ikke også er noen med Yanmar sin utgave av 6LPA med rundt 240 hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Duppe skrev for 4 timer siden:

 

Veldig interessant dette. Strever med å finne en god plass til paneler men har aldri slått meg å ha de på kalesjen. Har ikke håndtak på min, men kan vel få sydd på noe til å feste i.

 

Men hvor kjøpte du de fleksible panelene? På Sparelys.no som andre linket til over?

 

Ja, kjøpte de på sparelys.no. 

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en fin 98 Baltic og hetet den til i hjemhavn i går. Skal ta den opp om et par uker. Men.. Jeg er helt blank på en del ting i forhold til vinterklargjøring på Baltic. Motoren er grei. Jeg bytter olje, filter og vinter konserverer den. Men hvordan ordner jeg alt annet?

Vann: Må tømme hele systemet. Hva er det best og mest effektiv måte å gjøre dette?

Septik: Jeg tommer tanken og fylle igjen med ferskvann innblandet rensemiddel og så tomme det igjen. Har frostvæske i toalett (pumpetoalett). Er det noe mer? Mest effektiv måte å fylle tanken med ferskvann? Septikpumpe?

Putene skal jeg ta med hjem.

Elektriske utstyr: Dab radio, lader, VHF, inverter, osv. Bør jeg tar ut alt? Batteriene skal jeg lader opp og la ligger båten.

Jeg har en gammel kalesje som jeg monterer også har jeg fått med en formsydd trekk. Det bør vel holder?

Det er mye fint treverk, skap, hyller, dørk. Osv. Bør jeg gjøre noe spes med det for å unngå jordslag?

Neste spørsmål er det sikkert mange meninger om men med en så fin båt ønsker jeg å gjøre det riktig. Jeg skal vaske skroget men bør jeg smøre det inn med parafinolje eller lignende eller vokser  kanskje….både høst og våren?

Noe annet jeg bør passe på?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Her kommer min metode.. trist tema altså...

 

Bytter olje på sjøen da oljen må være varm. Sprayer motor godt med crc666 el. Vasker under motor for å se om noe lekker ila vinteren. Tar olje og dieselfilter i samme slengen, og motoranoder (Yanmar)... konserverer ved å åpne sjøvannssila og tar det den veien, men det kommer jo an på installasjonen.

 

Vann - Åpner alle kraner med vannpumpa på og lar det renne så det tømmer seg rimelig bra. Så tar jeg dreneringsslangen fra varmtvannstanken i en av to 5 liters dunker og tømmer den ... legger et håndkle under, da jeg har 40 liters tank, tømmer en i vasken mens den andre fyller seg. Må åpne varmtvannet i byssa og ta kjeften over krana og blåse hardt for å få det i gang å renne. Så kobler jeg fra vannpumpene i motorrommet. Lar alle kraner stå åpne.

 

Fyller septiken med ferskvann ved å skylle det ned i dass... og drar så utpå og tømmer den. Har kullfilter på utluftingen, så det er den enkleste måten jeg har kommet på. Tar bare vann fra dusjen på badet. Så heller jeg en 4 literskanne med konsentrert miljøfrostvæske i do og skyller det ned, satser på at det da bli OK blanding med vannet som jeg ikke får pumpet ut...

 

Lar alt av elektronikk ligge, sprayer over alt av koblinger også under dash med CRC 666 eller lignende. Batterier kobler jeg ikke fra, da jeg lader et par tre ganger ila vinteren.

 

Vasker alt godt og setter inn lakkert treverk med møbelpolish. Husk å vaske kjøleskap godt og sett det åpent, ellers kommer det styggedom der

 

Tar ut alle puter og lagrer de på loftet hjemme. Kjøper inn fuktslukeposer på Biltema, 4 stk ble bra, legger de i noen plastsiler i vanskene samt henger et par i taket i cockpiten samt kabin over vaskebøtter, har funnet ut at det blir mindre fukt om jeg stenger godt igjen og bruker disse enn å prøve å lufte...

 

Har funket så langt, tar gjerne imot tips :-) 

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...