Jump to content

AGM-batterier...kan de knekkes ved kontinuerlig lading?


nimbuster

Recommended Posts

Jeg kjøpte 2 nye AGM 200 ah batterier for nøyaktig 1 år siden. Nå er de defekte, for de tåler ikke belastning på fattige 4-5 amp før spenningen synker dramatisk. Etter et drøyt døgn i uthavn, var spenningen nede på 11,8 V ved 4-5 amp belastning. Har aldri opplevd dette før...tvert i mot så har jeg normalt kunnet ligge 3-5 døgn i uthavn uten at spenningen synker under 12,3 V.

 

En "smart" lader på 30 amp står på nesten hele sesongen, og det gjør også kjøleskapet. Kan det virkelig knekke batteriene? De første AGM-batteriene holdt i 4 sesonger, med samme ladesyklys og forbruk, med unntak av at da sto ikke laderen innstilt på AGM...det har den gjort siden i fjor høst da disse batteriene var nye. Ladespenningen ligger på 13,7/13,8 V og ca 14,8 V.

 

Totalt har jeg 3 stk, hvorav ett på start og to på forbruk. I tillegg ett spesialbatteri til baugpropellen, som ble skiftet samtidig med forbruksbatteriene i fjor.

 

Noen som har kommentarer til dette problemet?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svaret er JA.

 

Opplevd det samme. Og jeg tror du har svart på årsaken selv. Høy float spenning tørker ut batteriene.

 

Jeg stusser litt på at du drar batteriene ned til 12,3V. Så langt ned går ikke jeg, starter lading gjerne på 12,5-12,6V

 

Jeg vet om flere som har redusert float spenningen på agm batterier til 13,2/13,3V, og så ta av lading hver 10-14 dag slik at batteriene tappes ned til fels 90%. Da får batteriene sirkulasjon

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men, har det ingen betydning at kjøleskapet står på hele sommeren? Da må jo laderen også stå på ellers er de jo tomme i løpet av noen dager. Ser jo nå, som du er inne på...og andre tråder her at for høy ladespenning tørker ut batteriene...men dette, bare i løpet av ett år?

 

Skjønner vel at produsentene av ladere og prod. av AGM-batterier ikke snakker sammen, og da kan vel ikke produktene leve godt sammen heller? Hvorfor ha en AGM-innstilling på laderen, når det gir høyere ladespenning enn AGM tåler?


En annen ting: Startbatteriet får jo samme ladespenning så vidt jeg kan skjønne, og det er 3-4 år gammelt.

Link to post
Share on other sites

Nei, det har ingen betydning. Jeg har et jevnt forbruk på 2,5A og det hadde ingen betydning. Poenget med høy float spenning er at batteriene tørker ut.

 

Joda, Mastervolt som jeg har prater med seg selv når de selger ladere og batterier. Men Mastervolt Tyskland anbefalte meg å redusere float fra 13,8v ved 25 grader til 13,5-13,6. Andre har anbefalt meg å redusere enda lenger ned. Det som skiller på Mastervolt lader mellom åpent batteri syklus og agm syklus er 0,55v høyere float spenning på agm

 

I teorien skal nok agm batteriene tåle den høye float spenningen, men i praksis gjør de ikke det er manges dyre erfaring. Andre med batterikompetanse kan kanskje forklare?

 

NordWest byttet ut agm batterier på 2012/2013 modellene sine. De satt in gel batterier i stedet. De bar lei av agm trøbbel. HR har lenge insistert på åpne blybatterier. Nå bytter de til agm.... Jaja tenker jeg :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor driver dere og bytter ut batteriene deres med nye og"uprøvede" AGM batterier når det finnes så gode "gammeldagse" åpne bly/syre batterier som er mye billigere på markedet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Lars H.

 

Jeg kjøpte meg 2 stk Exide EM1000 AGM batterier for å ha stående som nødstrøm, altså kun lade de opp og ha de i beredskap. Det ene ble satt i bruk på et strømaggregat der startautomatikken trekker 40mA i standby. Etter et par uker skulle jeg starte aggregatet men batteriet var tomt og ville ikke motta lading etterpå. Ble returnert og jeg har fått nytt men ble nå SVÆRT så skeptisk til å i det hele tatt bruke disse. Har aldri opplevd maken med "normale" batteri og har nå opp gjennom årene kjøpt en del...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men uansett skjønner ikke heller jeg poenget. I hverfall ikke om man har en båt som er beregnet for å ta 360 grader rulling. Jeg byttet baugbatteriet levert av Biltema nå i våres. Grunnen var at kabelen til laderen hadde hoppet av, og batteriet hadde blitt totalt utladet. Det var ni år gammelt, så jeg tenkte at det uansett var ferdig. Høy CCA har vel vanlige åpne syrebatterier også.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er ikke startbatteriet defekt? Det får jo samme ladespenning, altså ca 13.7 V og i blant opp mot 14,8 V.

 

Dette er såkalt Deep Recycle, heter Ritar og ble levert av Seatronic. Men, de forrige var også Deep Recycle. Jeg nevnte for Seatronic i fjor at jeg hadde stilt opp laderen (25 ah) til Agm og til å lade opp mot 14,8 V.

Dette er hva Seatronic sa for ett år siden:

"Du har for liten lader...derfor kort levetid"

 

Til baugpropellen monterte jeg inn et Optima Red Top 50 ah startbatteri (det satt tidl. et AGM 115 ah som da var 6 år gml.)...etter råd fra Seatronic..De anbefalte meg også å koble en Victron DC DC Konverter mellom hovedbanken og Optima-batteriet. Det har jeg da ikke gjort (ennå).

 

 

Båten ble levert med AGM...og de første årene var min erfaring med dem svært god. Men, nå er jeg lut lei AGM...


På en lader som heter Nor Charger...en 5-steg aut. lader, og som skal være spesielt godt står det følgende:

Vedlikeholdslading på 13, 7 V på ubestemt tid uten å skade batteriene, omed topplading på 14,8 V. Hva kan forskjellen være på, som også lader med samme spenning...og denne?


De som er ansvarlig for Ritar AGM-batterier sier følgende:

Det skal kun brukes elektronisk lader, f.eks. Nor Charger.Bruk av feil lader kan føre til uttørking.

Maks ladespenning skal være 13,6-13,8 V og for syklisk 14,6-14,8 V.

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som om det fortsatt er et stykke frem til at vi kan kjøpe ladere og AGM-batterier som er garantert å fungere bra sammen. Jeg tror en av grunnene er at det er forskjeller på AGM-batterier fra forskjellige produsenter. Noen tåler mer enn andre. Noen må ha lavere floatspenning enn andre.

 

Optimabatteriene er vel også AGM, men disse er tilsynelatende mindre følsomme for ladeparameterne. Eller er det folk som har hatt problemer med Optima også?

Øivind

Link to post
Share on other sites

En "smart" lader på 30 amp står på nesten hele sesongen, og det gjør også kjøleskapet.

 

Noen som har kommentarer til dette problemet?

 

Er du sikker på at ikke kjøleskapet får laderen til å starte nye ladesykluser med javne mellomrom selv om batteriene er fulle? Da er et år lenge!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor driver dere og bytter ut batteriene deres med nye og"uprøvede" AGM batterier når det finnes så gode "gammeldagse" åpne bly/syre batterier som er mye billigere på markedet?

Just presis.

Pga. jobb var jeg ikke i båthavna på en mnd., og kom ned i båten lørdag og fant spenningen på batteriene på 11,1 volt :cryin: (Ca 500 Ah bank, alle sammenkoblet med 10 amp. lader. AIS og alarm var det eneste som var innkoblet...)

Automatsikringen i "min" strømboks på kaia var kaputt. Etter et døgn med 50 amp. lader og 3 døgn med den "gamle" 10 amp. lader er hele banken på topp igjen. (TROR og håper jeg)

Syrevekta er fin og en belastningstest ser også bra ut.

(Se Biltema sin batteritester)

Hvilke batterier?

Gammeldagse åpne blysyrebatterier.... :thumbsup:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

oyvindg - når man har lader og batterier fra samme produsent bør de vel fungerer godt sammen ?

Ja, det synes jeg. Tenkte i utgangspunktet på flertallet som ikke har samme leverandør.

 

Når det gjelder Mastervolt, vet du om de lager batteriene selv, eller om de brander andres batterier?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Seatronic har tidligere påstått at dersom laderen er for liten, vil en aldri kunne fullade batteriene. ...og da knekker de fort.

 

Men, når batteriene er fulle, går laderen over til floatlading på 13,7 V hos meg, og da er vel batteriene ment å være fulle? Dessuten har jeg innmontert en batteriseparator, og den lar vel de batteriene som trenger lading mest få mest, eller?

De første batteriene mine som sagt, holdt i vel 4 år, med samme lader. Kunne ligge i hvert fall 4 døgn i uthavn med det som er av forbruk, godt utover bare kjøleskapet.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt Sverige bruker Leoch AGM batterier. Brandes under eget merke - eller selges som Leoch. De siste jeg fikk ombord er Leoch djm 12200

 

I denne brosjyren fra Leoch står det noen interessant i tabellen for ELECTRICAL SPECIFICATION som jeg ikke har funnet før:

 

http://www.bcn-ups.com/datacenter/doc/doc1321415131.pdf

 

ConstantVoltage Charge
Standby
No limit on Initial Charging Current Voltage
13.5V~13.8V at 25C (77F )
Temp. Coefficient - 20mV/ C
Hvorfor Mastervolt da setter float til 13,8V +/- 0,03V per grad når produsenten sier 13,5-13,8V +/- 0,02V per grad er for meg ukjent. Dog sies det at det er så lite strøm inn at det skulle ikke har så stor betydning (ved float er det ofte 0,0A+0,5A)

I teorien er det sikkert riktig - men av en eller annen grunn virker det som om dette ikke er slik i praksis. Om det skyldes at bruksmønsteret ikke er slik det er forutsatt vet jeg ikke. Batteriene er vel egentlig lagd til å stå som back up batterier i UPSer

 

Jeg har lest en hel del om disse batteriene - men først i dag fant jeg leoch.se med en del interessant info

http://www.leoch.se/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=8

 

feks at float spenningen skal ligge på 2,27V per celle, dvs 13,62V. De anbefaler samtidig Mastervolt sin tre trinns lader - og den gir 13,8V på float. Litt rart ettersom leoch. se drives av mastervolt Sverige.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ferdig (straks) med min andre sesong med Biltemas AGM batterier. Ikke spesielt langt erfaringsnivå, men dog. Disse står alltid med lading på (sommer og vinter), to kjølebokser står på hele sommersesongen. Lader fra en Quick lader (25A?), ladespenning (boost) på 29,6V, vedlikeholdslading på 26,8V, om da mitt grove analoge voltmeter i båten viser korrekt. Jeg har ikke merket noen redusert effekt siden batteriene var nye, snarere bedre effekt, og er kjempefornøyd med batteriene. Men man vet jo aldri hvor lenge det varer forstår jeg.

Startbatteriene er vanlige gamle blybatterier. Disse har stått i båten siden 2004 så vidt jeg kan huske, mener det er det som står notert på dem. Har aldri merket at effekten er redusert siden jeg overtok båten i 2011. Det kan man i alle fall ikke klage på. Men det er klart, motoren er svært lettstartet og 2x105 Ah i parallell for å dra i gang en slik 80 HK motor er kanskje å skyte spurv med kanoner?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Seatronic har tidligere påstått at dersom laderen er for liten, vil en aldri kunne fullade batteriene. ...og da knekker de fort.

 

Men, når batteriene er fulle, går laderen over til floatlading på 13,7 V hos meg, og da er vel batteriene ment å være fulle? Dessuten har jeg innmontert en batteriseparator, og den lar vel de batteriene som trenger lading mest få mest, eller?

 

Man må da rydde i begrepene.

At den skifter til float betyr ikke automatisk at batteriene er fulle, det kan også være at laderen leverer for lite for å kunne topplade batteriene ila. gitt tid.

For det må man vite at "alle" ladere har en begrensning ang. tiden den skal lade med maks spenning siden dette ikke bare kan ødelegge batterier

men også blir farlig ved lading av skadete batterier.

Og noen ladere/timere er da veldig svært begrenset.

 

Derfor sier man at det skal brukes ladere med god størrelse som passer til batteriene ("minst 10% av batteriets kapasitet, dvs. "gamle måten")

Evtl innkast av strømstyring kan også diskuteres.

Strømstyringen forhindrer forresten ikke nødvendigvis det som jeg skrev oven for, men forverrer situasjonen etter mitt syn

a) siden det inviterer til å beregne innkjøp av laderen feilaktig.

b) siden det ikke finnes mange ladere med strømstyring som kan fin-justeres slik at den faktisk vet når en nedre grense er nådd

som da gjør at også parallelt forbruk blir antatt som ladestrøm.

 

Ang. AGM og problemet med floatspenning er det nå et kjent problem som flere og flere produsenter skjønner at det er.

Det finnes ikke mange AGM-produsenter igjen som ikke har redusert floatspenningen til rett nivå, som så morsom funker hos de fleste.

Nemlig 13,2V ved 25°C +/- 0,02 - 0,03V per °C.

Så, ikke noe problem med det men terskelen er viktig.

 

Batteriprodusentene vet dette egentlig siden lenge.

Men så får de jo et problem med det at de i grunn ikke lengre kan betjene det store markedet.

Enkelt siden det "ikke" finnes brukelige ladesystemer for AGM, sett alminnelig og på det store.

Med det store menes da ikke de forholdsvis få båteiere som finnes i forhold til bil, bobil, lastebil og andre noen milliard batteribrukere

som har standard-ladesystemer med konstant 14,2V og mer.

 

Tips:

- det finnes mange nok ladere som klarer 13,3V som float

- har du ikke behov for at laderen må stå på normal float over hele sommeren (kjøleskap) eller på vinter

da kan man velge en lader som tilbyr Float-2.

 

Så skifter laderen enda et trins ned når den ikke registrer forbruk/utgående strøm i en period og topplader automatisk med jevnt avstand,

eller reagerer enten når det omsider finnes forbruk eller lavere spenninger som krever etterlading.

AGM flest trenger nemlig i motsetning til vanlig bly-syre ikke permanent vedlikeholdlading siden AGM flest har meget lav selvutlading.

Men likevel er en automatikk uansett bedre enn f.eks. timerstyring som da f.eks. ikke kan reagere på for lave spenninger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Waeco SuperCharger IU2512, altså en 25 a lader, påkoblet en batteriseparator, og den totale batteribanken er på 650 ah. Er årsaken til at forbruksbatteriene er defekte ene og alene at laderen er for liten, slik at batteriene aldri blir toppladet?

 

Da batteriene hadde stått i båten fra sept 2012 til april 2013, sto batteriene ombord uten lading i 3 uker, etter først å ha blitt ladet opp så langt det var mulig med den laderen jeg har. Da hadde hvilespennigen sunket til 12,5 V. Jeg sendte en bekymringsmelding til Seatronic uten at jeg egentlig fikk noe svar eller kommentar på akkurat dette. Og, nå etter nye 6 mnd er altså batteriene defekte.

 

Det skal sies at jeg har hatt den samme laderen siden båten var ny for 7 sesonger siden, og at de første AGM holdt i 4 sesonger.

 

Det er to muligheter som kan ha knekt batteriene...

- enten er det for liten lader

- eller så er det for høy ladespenning

 

Eller kanskje en kombinasjon av disse to? Det blir jo bare gjetninger, men...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte da noe å tilføye ang. ordet "batteriseparator" og AGM på start.

 

For det første, en "separator" separerer f.eks. batterier, men regulerer ikke noe spenning.

 

Lading via batteriseparator.
Har man noe skillediode som fordeling mellom dynamo og batteriene da burde man huske

at det vanligvis blir tydelig økt spenning på startbatteriet mens det går mye strøm til f.eks. forbruk.

Finnes det da AGM på start (eller også baugen som heller ikke går syklisk) da blir det ekstra mye spenning på den, som den jo ikke tåler.

 

Bruker en diodefordelinger må man alltid regne med spenningsfall og økt spenning til startbatteriet mens bulkfasen går.
Det gjelder også MosFet selv om det er en god del mindre økning.

Ønsker man å unngå det da skulle man heller bruke relébaserte fordelinger.

 

AGM på start er uheldig i seg selv siden den da aldri får syklisk drift.

Med det lades dette batteriet hver gang med for høy spenning når bare noe lading begynner.

Men AGM på forbruk og et lokket vanlig bly-syre batteri som er legert slik at den tåler høye spenninger som startbatteri kan da være aktuell.
Funker i alle fall fint hos alle mine kunder.
(Nei, jeg tilbyr ikke batterier, kjøp helst i nærområdet der du holder til)

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Denne linken forteller en del om AGM batterier: http://www.firststartbatteries.com.au/faq.html

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Denne linken forteller en del om AGM batterier:

Inneholder flere feil.

 

Den verste er at selgeren forteller om hvor mye raskere batteriene kan lades i forhold til andre.

(I forhold til andre maser meg forresten riktig og tvinger meg regelmessig til å kjøpe andre produkter)

Men det beskrives ikke noe om strømbegrensning verken i tekst eller tekniske data,

som da kan leses på batteriet.

(Dette gjelder forresten for nesten alle AGM.)

 

Før noen spør.

Dette batteriet her annonserer selgeren bl.a. for bruk på bobil.

(...hva er forskjellen unntatt at bobiler flest har større dynamoer enn på båt)

Typiske bobilfolka er enten tilkoblet landstrøm, eller tømmer batteriene dems "tutti-kompletti".

Størrelsen av 90Ah-utgaven tillater vanligvis 2 stykke på normal bobilstørrelser opp til 8 - 9m.

Slike bobiler har vanligvis dynamoer som kan yte 90 - 135A.

Internal motstand av dette batteriet skal være 0,0052 Ohm = nix motstand.

Hvis AGM er tom da suger den altså som fæ.... = dynamoen gir maksimal strøm.

 

Riktig dumt:

Batteriene er begrenset for max 30A per stykke.

(gjennomsnitt også for de fleste andre ca.100Ah-AGM)

Så, disse batteriene blir drept enten av for mye strøm fra dynamo

eller av for høy spenning fra normale bobilladere som medfølger og dynamo.

 

Riktig "bra":

Selgeren gir 24 måneder garanti.

Bare at de fleste ikke bruker bobilen 2 år på råd men finner feilene ut når det har gått 3 år.

 

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som om det fortsatt er et stykke frem til at vi kan kjøpe ladere og AGM-batterier som er garantert å fungere bra sammen. Jeg tror en av grunnene er at det er forskjeller på AGM-batterier fra forskjellige produsenter. Noen tåler mer enn andre. Noen må ha lavere floatspenning enn andre.

Nuvel nå er det jo flere ladere man kan justere akkurat som man måtte ønske via PClink eller lignende og da kan man tilpasse de 100% til hva databladet på batteriene sier.

 

Jeg selv kjøpte Leoch og mastervolt, på ett år så ble laderen byttet pågrunn av feil, noen mnd senere så var batteriene ferdige, spenningen falt rett i dass om jeg startet f.eks varmeren sålenge det var tatt ut mer enn 50-70ah av banken på 2x268 20t.

 

Fikk så ny batterier på garantien og de er brukt endel og nå 1,5år senere er de like friske uten at man akkurat skulle forvente noe annet av batterier som koster nesten 9000.- pr stk veil. Jeg brukte masteradjust til å justere ned floatspenningen.

Staubo sa jeg skulle bruke dipsvitsjene og sette laderen til AGM, testet det og float lå jevnt og trutt på rundt 14V, ved å gjøre det tror jeg som er totalt uvitende på emnet at de må punge ut for endel reklamasjoner de kunne spart seg.

 

Men jeg føler det er dyrt å leke med slike batterier for når det går galt så koster det forferdelig, samtidig tror jeg batterier man kan etterfylle osv er bedre i det lange løp. Jeg har nå 6V deep cycle/golf cart batterier og kommer mest sannsynlig ikke til å gå tilbake til AGM igjen. Sååå mye bedre er de ikke.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

siden det ikke finnes mange ladere med strømstyring som kan fin-justeres slik at den faktisk vet når en nedre grense er nådd

som da gjør at også parallelt forbruk blir antatt som ladestrøm.

 

Vet du om noen ladere som håndterer dette (via en shunt for strøm inn/ut til batteriet)? Har Sterling noe slikt?

 

Lars H.

mitt webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...