Jump to content

Tråden for Scand Baltic


Kodvaag

Recommended Posts

Her var det en flott tråd jeg håper lever lenge.

Har gått ifra flaggstangbåt til 29fots fjordplog fra 1986 (fornuften tok meg igjen en vindstille dag ja!)så nå har jeg litt å ta tak i.

Puter blir det første jeg skal spandere. I den forbindelse er jeg takknemlig for alle erfaringer og tips ifra de som har byttet. Spesielt med tanke på salong putene nede forrut.

Redigert av Kapteinskutelaus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting. Hvis stoffet er sprukket i skjøtene, så kan en salmaker enkelt trekke dette i sammen og legge inn nye sømmer. En salmaker gjorde dette på vår forrige båt. 

At skjøtene sprekker kommer av at man tråkker på putene, da strekker skjøtene seg etterhvert med resultat i at de sprekker.

 

 

Det lyseblå stoffet (2004 modell) er iflg salmakeren som lagde disse for Scand ikke lenger å oppdrive. Vår forrige båt var en Baltic 2004 HT, spurte salmakeren nettopp om dette da vi hadde planer om å sette inn en skipperstol med høy rygg.

 

Tusen takk for kjempegode tips, Dykker!!! Disse skal jeg ta meg meg på veien videre. Spesielt det med å fikse sømmer høres interessant, ut. Jeg er fristet til å la en salmaker prøve seg. Vi er jo, tross alt, ganske fornøyd med originaltrekket i lyseblå skai :-)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har skiftet lensepumpen i min Scand Baltic 2007 mod. (Jabsco Par Max 4 heter pumpen). Den er koblet til og alt fungerer som det skal. Problemet er at det står konstant lys på bryteren enten pumpen går eller ikke.

Noen forslag til problemløsning?

Mvh

Blida

 

Er ikkje dette ei vasspumpe?

Link to post
Share on other sites

Har skiftet lensepumpen i min Scand Baltic 2007 mod. (Jabsco Par Max 4 heter pumpen). Den er koblet til og alt fungerer som det skal. Problemet er at det står konstant lys på bryteren enten pumpen går eller ikke.

Noen forslag til problemløsning?

Mvh

Blida

 

 

 

Er ikkje dette ei trykkvasspumpe?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Putene du sitter på i L-sofaen er greie. De er skrudd fra undersiden, et par skruer på hver om jeg husker rett. Lett tilgjengelig. Ryggputene langskips er jeg litt usikker på, men jeg lurer på om det ikke er skruer synlig om en klemmer ned ryggen. Kan være det er noe som kommer fram bak sitteputene også. Når det gjelder ryggputene bakerst er det kanskje som de andre. Det er noen skruehoder i akterkabinen. Lurer på om disse holder ryggputa nederst, skjult bak sitteputa. Putene på skyvedøra ned til akterkabin er vel bare skrudd fra baksiden antar jeg. Er litt usikker, men håper det er til hjelp.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Putene du sitter på i L-sofaen er greie.

Takk for godt tips, tilplan. Jeg skal ta en grundigere kikk. Jeg har allerede klemt ned ryggen, men fant ingen skruer der i første omgang. Men, skal altså ta en grundigere kikk nå.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei godtfolk!

 

Har solgt gamle båten og handlet en Scand Baltic, 2002 modell.

Er helt uerfaren med denne båten, så håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

 

Når henteturen var tilbakelagt, oppdaget vi at det manglet et par "propper" i rammen på 2 vinduer

Hvor får man kjøpt nye slike?

 

IMG_6188.JPG.e7c73f556145b3c6630a6efb86c1e895.JPGIMG_6187.JPG.332c487183d7d88680966601a0449e19.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vurderer Scand Baltic. Aktuell båt har en VP 41 motor på 200 hk. Er det for lite? Jeg trenger ikke 24-25 knop. Spørsmålet er mer om båten er undermotorisert.

 

Synspunkter? Spesielt interessant fra de som eks har en båt med denne motoreffekten? ?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vurderer å sette inn ett solcellepanel på min Baltic, er det noen som har gjort dette tidligere og som har noen tips?

Gjerne type dekkskontakt og type panel som passer best på disse båtene.

Ser at noen velger å "skråstille" et panel ved lanternemasten, mens andre velger å legge et fleksibelt panel ved siden av dekksluken.

 

Når det gjelder dekkskontakter finnes det mye på markedet, men ser at de fleste kun tåler maksimalt 5 amper, noe som kan bli litt lite for eksempelvis ett 100W panel.

Finner riktig nok en som skal tåle 16A, dog lite øvrig informasjon om produktet  https://www.watski.no/Dekkskontakt-11b4B

 

Ser for meg 2 alternativer

 

1.  "Skråstilt" solcellepanel med ramme på 80w ved lanternemasten, og denne dekkskontakten https://www.marineshop.no/elektrisk/brytere/kontakter/dekkskontakt-2-pol-5a-123609-p0000259770

2. Fleksible solcellepaneler på hver side av dekksluken, tilkoblet hver sin dekkskontakt  (Samme dekkskontakt som alternativ 1)

 

Håper noen har erfaringer og/eller tips å bidra med :)

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Jeg har akkurat montert fleksible solcellepanel. Jeg valgte 2 stk på 80w, det går akkurat(https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2051&category_id=26&option=com_virtuemart&Itemid=39).

Videre valgte jeg scanstrut gjennomføringer fra Seatronic(https://seatronic.no/scanstrut-kabelgjennomforing-i-plast-10mm) så kabelen ble liggende nedover. Kortet inn kabler og monterte MC4 koblinger utvendig for å kunne demontere eller skifte panelene enkelt. Hadde kanskje vært penere å ta + og - igjennom dekket men utrolig upraktisk. Panelene er kun limt i hullene så de enkelt kan demonteres.

Det ser ut til å fungere utrolig bra. Ladet 100w og 7amp ved lett overskyet vær. Se bilder. 

 

 

IMG_4768.JPG

IMG_4764.PNG

Link to post
Share on other sites

Stilig! Smart løsning med de koblingene for å gjøre det enklere å skifte paneler, den skal jeg ha i bakhodet hvis jeg noensinne kommer meg så langt at jeg skal montere paneler på Biamen min. :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...