Bitteliten Svart 16.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 Careka skrev for 9 timer siden: wing seil, enkelt å rulle in når Squalsene kommer. go for it. vi hadde ca 2 døgn med kryss på vår tur, ellers more or less rett i revva. Wing on wing er håpløst mtp rulling. Det problemet har ikke dere med to skrog 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.September.2020 Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 Selvfølgelig skal du ha gennaker. Vi har både gennaker og code 0. Bruker begge men gennakeren mest. Code 0 har vi på rulle mens gennakeren i gammeldags pose. For havseiling vil jeg anbefale å få den i 1,5-duk og ikke 0,9 som de anbefaler for en allround. Det blir rett og slett for svakt på havet når det ruller og slår. Ferdig snakka! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 16.September.2020 Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 Sun Flyer skrev 3 minutter siden: For havseiling vil jeg anbefale å få den i 1,5-duk og ikke 0,9 som de anbefaler for en allround. Det blir rett og slett for svakt på havet når det ruller og slår. Ferdig snakka! Jepp. Noen ganger antar jeg at UK Syversen trodde Hulda var en flatbunnet regattamaskin. En tung deplasementbåt trenger sterkere saker. De andre seilene våre er av en helt annen klasse enn genakeren, de tåler alt. Når genakeren vår begynner å dra, kan jeg se at sømmene 'glipper'. Genakeren vår er på 146 kvadratmeter, det er absolutt stort nok, og er sydd i nylon, 0.9 oz duk. Hvilket er for veikt. Vekten av seilet med tau og strømpe vil jeg anslå er 30- til 40 kg. Det er såpass volumiøst at det er med nød og neppe jeg får det opp gjennom luken. Man bør nok vurdere å heise strømpe med seil opp gjennom forluken, ikke hele sekken. Det gjør ikke vi, fordi seilet da må opp/ned gjennom soverommet :-) Noe dritt om det regner. For 17 år siden betalte vi SEK 22 400 ex MVA for dette seilet med ekstrautstyr. Svenskekrona var billig den gangen. I dag hadde vi brukt pengene på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.September.2020 Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 min gennaker (165m2) lot seg ikke lagre ombord på fornuftig vis med strømpe. Jeg byttet derfor ut til top-down furler, da da blir seilet mye enklere å få unna veien. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 16.September.2020 Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 Sun Flyer skrev 37 minutter siden: For havseiling vil jeg anbefale å få den i 1,5-duk og ikke 0,9 som de anbefaler for en allround. Det blir rett og slett for svakt på havet når det ruller og slår. Enig i 1.5. Man trenger ikke så tung duk når den settes, men når en ikke rekker å ta den ned. Har seilt med 1.5 i 20 m/s. Men gjør man en feil som å broache er genakeren i småbiter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 Sun Flyer skrev 1 time siden: Selvfølgelig skal du ha gennaker. Vi har både gennaker og code 0. Bruker begge men gennakeren mest. Code 0 har vi på rulle mens gennakeren i gammeldags pose. For havseiling vil jeg anbefale å få den i 1,5-duk og ikke 0,9 som de anbefaler for en allround. Det blir rett og slett for svakt på havet når det ruller og slår. Ferdig snakka! takk for gode råd. Tar en prat med seilmakeren og ser om jeg kan få panta noen flasker for å finansiere et sånt seil Har jo selv savna det bare ved den seilingen vi har gjort til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 130 kvm 1,5 Oz tenker seilmakeren. Blir nok bra tenker jeg 😊 Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.September.2020 Link til dette innlegget Svart 16.September.2020 Jeg får ikke med meg alle innleggene her, men det er en fin tråd å følge. Naboen min her i Drammen er forresten seilmaker Peter Høeg. Det jeg lurer på er når du planlegger avreise? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 (redigert) det er mange som lurer på når avreisen er for de som har langturplaner. Vi drar når vi er klare og verden er noenlunde forutsigbar. Sånn som verden er nå er det vanskelig å si eksakt. Det frister absolutt ikke å ligge corona fast uten lov til hverken å seile videre eller å gå i land i månedsvis slik mange langturseilere har gjort i år . Noen velger å bare å kjøpe båt og dra. Jeg har stor glede av å gjøre båten slik jeg tenker at jeg vil ha den. Tror jeg begynner å kjenne båten ganske godt nå Planen min har hele tiden vært å ha en ferdig oppgradert, utstyrt og testet båt før avreise. Det har resultert i ganske lange, sammenhengende sommerturer de siste årene. Det å ha en båt vi stoler på og som vi vet hvordan oppfører seg er veldig verdifullt. Hadde vi ikke brukt tid på testing så vet jeg nå at vi hadde et par skikkelige tekniske utfordringer å hanskes med. Vi har også høstet en hel del erfaringer med å drive en båt døgnet rundt med 2-3 personer ombord. Det er ganske slitsomt om været ikke her superbra er vår erfaring. Men gleden ved å komme frem er større. Vi kommer nok mest til å være bare 2 personer ombord på de lange strekkene. Det koster mye penger å kjøpe, oppgradere og utstyre båten slik jeg har gjort - derfor blir det et prosjekt over lang tid Sammenlignet med å kjøpe tilsvarende ny båt kommer vel jeg ut på halvparten av kosten. Også er det jo greit å ha litt penger igjen til langturen også... (vi regner med at det vil koste ca 150.000/person/år å seile). Dessverre har de ikke ringt meg fra Hamar ennå... Det er et par justeringer som må gjøres på båten nå - bla at vanninntaket for watermaker må flyttes, også må vi få på plass en bra løsning på seiling i lett vind. Men alle nødvendige systemer er ombord, så sant ikke noe går i stykker da... Redigert 17.September.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.September.2020 Link til dette innlegget Svart 17.September.2020 Det var en svært grundig tilbakemelding på min nysgjerrighet, @Bitteliten Tusen takk ! Den er sikkert nyttig for andre også som vurderer liknende planer. Jeg tror din erfaring er noe som kommer de fleste her til nytte. Litt flåsete sagt, så er det kanskje slik at mange gleder seg til avreise slik at vi får en ny "Origo" tråd Lykke til videre med forberedelsene ! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 @dennrick dette var det enkle svaret 😉😉 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.September.2020 Link til dette innlegget Svart 18.September.2020 Tror også det er lurt å utsette til verden begynner å normalisere seg igjen... En ting er å få slippe inn/ut av land, en annen ting er at det meste av kulturliv og næringsliv er stengt eller går for halv maskin for tiden. Da forsvinner litt av gleden med å besøke nye land og steder. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 20.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2020 Har hatt rar oppførsel på Victron Centaur 100 amp laderen i år. Den har plutselig kuttet lading fra feks 70 amp til 0 amp. Har hatt laderen ute for testing, men de fant ingen feil. victron Phoenix 50 og Sterling A2B 130 amp laderne har fungert som vanlig. batteriene er 5x100 amp AGM på 4. sesong. nytt av året er inverter som stort sett brukes til Nespressomaskinen 1-3 ganger om dagen når vi ikke har landstrøm eller generator igang. nå etter sesongen har jeg stusset på lav hvilespenning på forbruksbanken. Fulladede batterier, så etter et par døgn hviler de på 12,6-12,7. Ikke 12,8-12,9. Toppladet batteriene mine før helgen. Da lå de på 12,9V hvilespenning. Kom i båten i dag. 12,7v uten at de var belasta Satte på inverter og belasta de med nespressomaskin som drar ca 80amp. 12,07V i løpet av 20 sekunder. så da er det nye batterier på gang 😊 blir AGM igjen. Noen tips om noe som er bra deep cycle? dagens batterier måler 330x172x210 mm Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 20.September.2020 Link til dette innlegget Svart 20.September.2020 Hvorfor ikke oppgradere til lifepo4 batterier hvis hovedbanken må byttes ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2020 Fordi jeg vil ha batterier som ikke er avhengig av en chip for å virke 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 (redigert) Kan utdype litt mer om dette også. Lithium er i mine øyne prematurt for den type tur vi skal på. Både mtp BMS styring og at båtens system ikke er designet for dette. Feks har vi som mål å seile til Antarktis - og lithium liker dårlig kulde. Og det er flere erfaringer i langturverden om BMSer som har stengt strømmen på et tidspunkt man ikke vil (feks i dårlig vær der autopiloten da pluttselig skrur seg av og man jibber ukontrollert). Vi kommer til å være mye langt fra folk, og jeg vil ha et system der batterier enkelt kan skaffes og settes inn. Vi baserer oss heller ikke på solceller eller vindmølle. Så om jeg må ha nye batterier vil jeg ha et system der jeg enkelt kan putte inn det jeg får tak i (bare ikke lithium ). Våre behov er nok annerledes enn andres i og med at vi må tenke at dette skal fungere i all slags vær langt fra folk Med Lithium følger det en del andre ting også som ikke frister å gå i gang med 1. oppgradering/regulering av dynamo lading 2. oppgradering av landstrømladere 3. finne en løsning på hvor feks baugpropell skal ha strøm fra I og med at vi har generator med 2 separate ladere (hhv 50 og 100 amp)og en A2B lader fra dynamo er det helt OK å ha AGM batterier. Generatoren må uansett gå for watermaker, brødbakemaskin, dykkerkompressor mm. Og da har den kapasitet til også å lade batteriene. erfaringen fra langturer så langt er at motoren går en hel del også. Om generatoren ikke fungerer og vi MÅ ha 220V ombord (feks for å lage vann) så er backup systemet inverter og lading fra motor via A2B laderen. Det tærer på batteriene - men fungerer om vi må Har i dag bestilt 5xRitar 120 amp AGM deep cycle batterier. Da får jeg 100 amp mer enn i dag. Satser på at det blir bra :-) https://seatronic.no/agm-batterier-120ah at batteribanken holdt i 4 sesonger nå er helt greit. Det er en kost på ca 2000kr/sesong. Det kan jeg leve med. Redigert 21.September.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 (redigert) dennrick skrev On 17.9.2020 at 22.31: Litt flåsete sagt, så er det kanskje slik at mange gleder seg til avreise slik at vi får en ny "Origo" tråd Lykke til videre med forberedelsene ! I vår verden er vi i gang med langturer nå. Våre turer er lengre enn mange andre langturseilere nå for tida Ruby Rose har feks hatt dagsetapper på 25 nm denne sesongen De som lurer på hva vi driver med kan følge oss på youtube. Her er det seilfilmer fra 2019 og 2020 og det er også filmer fra litt andre aktiviteter som dykking i Rødehavet og litt vintermorro på isbane . https://www.youtube.com/channel/UC_pMbECizGJaka0Sx8j1KrQ?view_as=subscriber og på facebook: https://www.facebook.com/Northern-Regina-345409159174516 I mitt neste liv skal jeg ha en sånn her tenker jeg Redigert 21.September.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Hei At banken holdt fira år er vel ikkje lengre enn den bør gjera. Veit du kva som tok knekken på batteribanken din? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Ganske sikker på at det var inverterbruk med bla Nespresso kaffemaskin i år. Den drar 100 amp.... De var OK i hele sesongen helt til de nå kollapsa. ellers har batteriene vært normale. Jeg har ikke ligget med konstant lading og de skal tåle 30amp maks lading hver seg (150 amp totalt). Vi har maks lada 90 amp. De har aldri vært under 12,4 volt med belastning Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Bitteliten skrev for 1 time siden: ... Feks har vi som mål å seile til Antarktis... Spennende reisemål! Jeg regner med at dere har satt dere inn i restriksjonene og kravene for å seile sør for 60. breddegrad, samt det nye regelverket fra 2017 som gjelder begge polarområder, Polarkoden. Jeg er usikker på om Northern Regina vil omfattes av Polarkoden, men det vil være lurt å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 (redigert) Ja. Vet at det er restriksjoner. Både mtp permit og forsikring. Så kan være vi hopper på en charter seilbåt dit 😊. Men båten utstyres for en sånn tur. å dykke i Antarktis står høyt på lista vår 😊 Redigert 21.September.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.September.2020 Link til dette innlegget Svart 21.September.2020 Bitteliten skrev for 3 timer siden: å dykke i Antarktis står høyt på lista vår 😊 Det kan jeg godt forstå Til sammenligning kan jeg fortelle at jeg hadde et dykk i Løperen i går. Overraskende bra sikt de øverste meterne (dvs at jeg kunne svømme nedover langs dreggtauet uten å holde det i hånda ), men nede på 25m var sikten under 1m, og det var mørkt som natta Hadde droppet lykt siden det var midt på dagen, det var ikke lurt... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 (redigert) Ny 600 amp forbruksbank montert i dag. alle batteriene hadde 12,95 v spenning uten å være ladet opp. Kjøpt hos Seatronic (min hoffleverandør som jeg er veldig fornøyd med 😊) min centaur 100 amp lader har vært på test. Vi trodde det var feil med den. Men det var batteriene. Nå satt inn igjen. Centaur 100 til venstre. Phoenix50 til høyre. Centaurs oppgave er å raskt lade batteriene opp til 90% SOC når vi er i sjøen. Phoenix er mer sofistikert og er landstrømlader. Den topplader batteriene i havn bilde av to ladesykluser fra victron appen data fra 702 batterimonitor via bluetooth dongle. Centaur ser bra ut phoenixen stusser jeg litt på. Den kutter ut helt og restarter når volten blir høy et øyeblikk. Her er laderen i float. Normalt? Redigert 22.September.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.September.2020 Link til dette innlegget Svart 23.September.2020 Bitteliten skrev On 21.9.2020 at 15.05: I mitt neste liv skal jeg ha en sånn her tenker jeg Du har vel sikker sett denene og de andre videoene i serien ørten ganger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2020 Link til dette innlegget Svart 25.September.2020 Bitteliten skrev On 31.7.2017 at 22.41: Men et svaiseil bør vi nok ha. Det er bra vindfang i båten vår, og den svaier en hel del fra sise til side. Lundh sails har en heavy weather sak som ser ok ut: http://www.lundhsails.se/segeltyper-ankarplogsegel. Andre tanker eller tips her? ett av årets vinterprosjekt tenkte ‘gjenvinne ‘ en gammel genua, som ikke passer til Gunga Din å lage meg ett ankerplogseil.......... ser att Lundh anbefaller 2m2 til båt 34-42 fot (2,5m2 til 40-50 fot) Er m2 orange + hvite delen.....?? noen som vet eller har noen tanker om dette ? ser att de trekker ned den hvite delen litt på det de kallet ‘ankerplog heavy‘ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.