Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Bitteliten skrev 20 minutter siden:

@Otto R To dynamoer er ikke et alternativ hos meg heller

 

@KDB Gode råd der 😊 150 amp ladere totalt ombord. Tanken er å kjøre varmtvann, watermaker og lading samtidig. Vi har også en brødbakemaskin og vaffeljern ombord 😎50-80% load på generator. 2 timer daglig ved døgnseilas. Generatoren er 4 kw. 
 

@Hulda  ser tillerarmene ok ut i det spesifiserte materialet?

 

Ja, men hold området tørt. Jeg ville vel vurdert å sette inn skruene som klemme navet fast rundt akslingen med alu.pasta slik at gjenger holder seg i god stand. Det er ikke noe som blir plukket så mye på som ting som er montert og aldri skal røres mer. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 57 minutter siden:

150 amp ladere totalt ombord. Tanken er å kjøre varmtvann, watermaker og lading samtidig. Vi har også en brødbakemaskin og vaffeljern ombord 😎50-80% load på generator. 2 timer daglig ved døgnseilas. Generatoren er 4 kw. 

Du får legge opp til hyppig dykking. Da får generatoren noe å jobbe med når du fyller luft :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg googlet litt regulator for min eksisterende dynamo, og fant en baatplassen tråd fra 2011/2018 der et produkt fra Sterling beskrives

http://www.sterling-power.no/stnab.htm

 

@Joerg Becker  Kan dette funke bra hos meg på min gode gamle hitachi dynamo?

 

ett spørsmål til 😊. For å slippe å trekke ny pluss kabel fra dynamo, finnes det noen god måte å skjøte disse på? Er vanlig ringterminal i enden på den nå. 
 

skilledioden ser slik ut i dag  Der kabel fra dynamo er lengst til høyre. 
en A2B lader må jeg sette et annet sted

 

96CD0884-215B-4209-8772-729965D19FD3.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Jeg googlet litt regulator for min eksisterende dynamo, og fant en baatplassen tråd fra 2011/2018 der et produkt fra Sterling beskrives

http://www.sterling-power.no/stnab.htm

 

@Joerg Becker  Kan dette funke bra hos meg på min gode gamle hitachi dynamo?

Nå er ikke jeg Jörg Becker, men for din eksisterende dynamo så er vel PDAR et godt alternativ. Leste du den tråden av Lotus om å koble opp Hitachi til PDAR? Den er jo ekstremt detaljert. 

 

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

ett spørsmål til 😊. For å slippe å trekke ny pluss kabel fra dynamo, finnes det noen god måte å skjøte disse på? Er vanlig ringterminal i enden på den nå. 

Du kan jo skjøte den med en skjøtehylse. Den presses på samme måte som en kabelsko med egnet tang. 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

@Komodo

Jeg har svart her, i denne tråden, som er mer relevant

 

Ja, jeg også.
https://baatplassen.no/i/topic/81492-hitachi-lr180-03c-generator-og-ekstern-regulator/?do=findComment&comment=2201893
Vi må begrense litt med papir her på sidene.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nytt prosjekt dukka opp som følge av watermaker

 

det er 2 vanntanker ombord. Kan styre hvem tank som brukes gjennom de to røde kranene på bildet. Lille tanken er 300liter. Store tanken 500 liter. Watermakeren er koblet til lille tanken. Om begge kranene er åpne, som på bildet tas vann fra begge tankene, og vannet flytter seg mellom tankene når båten ruller litt. 

78FBB737-5D2A-4C18-819E-B05CA274338E.jpeg.b8aeb7d3c9a7718670985021cf53995f.jpeg
utfordringen har vært at jeg ikke har forstått hvordan den ene tankmåleren måler. For jeg har bare funnet giver på den lille tanken. Og selvom jeg visste denne tanken var ganske så tom så viste instrumentet full tank...

enten feil på giver/instrument eller spøkelse ombord?

 

Tok ut Wema tankgiveren i lille tanken. Her ser dere også tilførsel fra watermakakeren, blått rør. 

699FA7B5-4E03-41AF-A2EA-93A8FC3D976F.jpeg.7ea66eb8670f7ddc3e3f14b14929b09c.jpeg

samme hva jeg gjorde med giveren så viste instrumentet nesten full tank. Rare greier. Heldigvis er alle kabler ombord godt merket, så jeg sjekket for ordens skyld om giverkabelen T5 faktisk gikk til instrumentet.. på instrumentet var T1 koblet til   WTF.....

Hvor er måler T1 ??

krøp ned i sofaen i salongen, demonterte 3 dørkeplater, fant da ut at den store tanken som jeg trodde hadde ett mannlokk faktisk har tre mannlokk, og i det siste sitter det en giver med kabel T1 😊 

5212591E-6F17-418B-A018-66F87F8C1FEE.jpeg.18a899e7b76f4e7dce6aeb6e2a9f0232.jpeg
 

så har det seg slik at i fjor så kjøpte jeg et ekstra vanntank instrument. Det var litt surr fra meg i en bestilling fra Seatronic, og dette ble til overs. Og jeg hadde ikke fått levert det tilbake..

så da koblet jeg det gamle instrumentet til kabel T5, og da var giveren her helt i orden :clap: 

Og så fant jeg et komplett kabelsett til et ikke monter instrument for tank T1 lagt opp fra da båten var ny 

83768B2C-542B-4E7A-A0D2-CA86435EC82C.jpeg.de3bc0cd3a5366d56ca9f4417aa2bef8.jpeg
og vipps hadde jeg to fungerende vanntankmålere :yesnod:

etter litt stripsing og kabling ble det hele seende sånn ut

0292B101-0CF5-4D3E-9911-C4289ECBFA60.jpeg.c6e1de4c25aacd8572fa51981387d937.jpeg141C8417-D12C-4E70-A569-7A5131DB0E97.jpeg.f7992d1a1d05f1d7d6118f2ef90b0964.jpeg

så da var det vel en mening med det instrumentet jeg hadde til overs ombord. Babord tank er full, styrbord tank var kvart på dette bildet, og etter 1 times kjøring med watermaker var den halvfull. 
 

Hvorfor Regina verftet en gang i tiden monterte giver og kablet ferdig til et instrument for hver tank, men aldri monterte instrumentet til den største tanken er ikke godt å si. Kanskje de var tomme for instrument akkurat den dagen? Ikke vet jeg. Men nå har vi ihvertfall full kontroll på ferskvannet ombord 😊
 

 

senere i kveld ble dette prosjeket startet opp
2AA9F21D-E619-4496-BFFA-7A1E9A48C7E1.jpeg.e623187e91f7d1cc9628f025ca4ba229.jpeg9BD50E7E-2D4F-43E5-B49F-D8298E60A55B.jpeg.a5d5c89c827146968263aa53fa5027a5.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble jo veldig bra men håper du ikke kjører watermaker i havn og drikker det vannet?

 

Den må kun kjøres utaskjærs når man er vekk fra kloakkutslipp og andre basselusker som man vanligvis finner inne i avsigsområdene i havnene.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 15 timer siden:

Det ble jo veldig bra men håper du ikke kjører watermaker i havn og drikker det vannet?

 

Den må kun kjøres utaskjærs når man er vekk fra kloakkutslipp og andre basselusker som man vanligvis finner inne i avsigsområdene i havnene.

Takk 😊

bakterier hadde jeg ikke tenkt på :puke: takk for tipset. Da får det vannet gå ut i test tapen 😬

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mer lading fra motor ble gjennomført i dag. Installering av Sterling A2B 130 amp. Dette er en skillediode med lader på en utgang drevet av dynamoen. Utgangen for forbruksbank har da en lader mens startbatteriet lades rett fra dynamo . Dynamoen er Hitachi LR180 3C 80 amp. Jeg har aldri sett den gi over 50 amp hos meg. 

Sterlingen har tilkoblet temp sensor på dynamo (stopper da belastningen om dynamo blir over 90 grader) og temp sensor på batteriene.  

det er jo alltid slik at prosjekter drar med seg en del ekstra 🙄. Jeg oppdaget at kabel ut fra dynamo var 16mm2. Samme videre fra skillediode til hovedstrømbrytere. Det er for lite uansett tenker jeg. I og med at Sterlingen erstatter skilledioden så byttet jeg ikke kabler til den gamle dioden, men den er beholdt som reserve (sammen med kabler ut fra den). Så om Sterlingen svikter kan jeg enkelt koble opp gammel skillediode

 

To nye trekkerør til hhv 35 mm2 kabel og temp sensor måtte til. Var desverre ikke plass i den store trekkerøret selvom jeg tok ut den gamle kabelen til dynamoen. Og Biltema hadde ikke større enn 20mm trekkerør 😊. Kabelen fra dynamo til Sterlingen er ca 2 meter lang. 
84ED66AD-A8E6-4D6E-AAB1-CFC08C1C7B96.jpeg.dcebe0ea2a6a9f170a9fe4ff5fa2b15f.jpeg
temp sensoren er montert med slangeklemme på dynamo etter oppskrift fra Jørg B.

92FE08E0-D00A-49CD-8F39-91FB771230E2.jpeg.b033831db2f139d68d0e0cc5dbb9edd3.jpeg

Kabler fra Sterlingen er også 35mm2. De er ca 1 meter lange. Mye mer enn nødvendig, men ikke feil tenker jeg. Sterlingen har også en jordingskabel som kobles på felles minus (ikke jord, dvs ikke til dynaplata). 

Snekkerarbeid er morro med dremel. Litt knot, men til å være amatør synes jeg at dette ble en ryddig installasjon. Hovedstrømtavla med hovedsikringer og felles minus skinne sitter rett under hylla der kablene går ned.

Sterlingen er oppsatt med AGM program med max bulk 14,1 og float 13,3 (det finnes også et program for agm med bulk 14,6 og bulk 13,7 men det synes jeg er for høyt på float) 

B8BB794F-0AC2-4142-907E-5AABC2DB5E2B.jpeg.75396cd3a533640db83fb8fd1a79b7c6.jpeg

jeg har ikke oppgardert reimhjul eller kilereim. Jeg har nye reimer ombord, men ser om den gamle fortsatt holder til dette også. Blir det mye støv/slitasje så får jeg bytte reim først, og så vurdere å bytte reimhjul på dynamo. 

Resultatet så langt?

har testet med 75 amp belastning på batteriene (kjørte vv bereder via inverter 🙈). Den klarte da fortsatt å lade litt, så definitivt at dynamoen nå leverer mer inn til batteriene. Jeg kjørte batteriene ned til 95%, og i løpet av 1/2 time med motor på ca 1500rpm har den puttet inn nok strøm til at den nå er i float. Jeg hørte markant endring i motorlyden da dette skjedde 😊. Dynamoen alene hadde aldri klart dette 


Vi får mer erfaring etterhvert, men så langt ser jo dette fint ut tenker jeg. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Takk 😊

bakterier hadde jeg ikke tenkt på :puke: takk for tipset. Da får det vannet gå ut i test tapen 😬

 

Ja det kan være lurt å tenke på dette da sykdom ombord vil være lite ønskelig på langtur.

 

Vedlegger litt av den veilederen som benyttes til flyttbare innretninger som benyttes på norsk sokkel og bygging/drifting av både vanlige evaporatoranlegg samt omvendt osmose slik du nok har. Her er mye info som nok er mindre relevant men noe kan være verdt å ta med seg også på et lite anlegg om leselysten er der i ledige stunder. På passasjer- og cruiseskip startes og stoppes alltid vannproduksjonen i god tid før/etter anløp for å sikre at man ikke får uønskede hendelser med drikkevannet. Og disse skipene benytter både omvendt osmose og konvensjonelle evaporatorsystemer.

 

https://www.fhi.no/globalassets/nok-godt-og-sikkert-drikkevann-offshore-5.-utgave.pdf

 

bilde.png.fa009f49c8cc7a1fccbe3fb879c63ced.png

Link to post
Share on other sites

Jau, det er nok slik jeg har opplevd det offshore. Hyppige syrevaskinger, bakteriedreping med ultrafiolett lys og hyppige kontroll av medic'en. Jeg ville nok investert i tester for saltinnhold og bakterier. Og det er uansett. Om man i fremmed havn fyller, er det ikke sikkert at vannet passer norske mager. 

Link to post
Share on other sites

Så lenge vannet ser så fint ut at man har lyst å bade,  så kjørte vi også WM,  uten noen problemer.  men kun en gang i uka. , så er det lurere. og kjøre si hver 3 dag,  og la den gå mindre.  og heller litt ofte.  sliter mindre på membranene.  og intaket bør ikke suge luft,  så det bør være så dypt du klarer, og er det på siden. så tank på det hvis du ligger med den siden opp.  eller seiler lens og slingrer frem og tilbake,  som du gjør når du seiler over atlanteren.  Kjøp med deg reserve utstyret her hjemme,  for jo lengre bort og sydover du kommer jo dyrere blir det.  Filtere. rensemiddel for WM. osv.  fyll opp.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Kan vel si at jeg har kommet langt ned på prosjektlisten når dette er fokus for tiden:

 

har noen få utvendige teak detaljer som er lakkerte og de får juling av salt og sol. 
 

etter litt søk fant jeg Epifanes på Maritim i Fredrikstad. Festlig at de selger blank lakk i 1/2 litere og matt lakk i 1/1 liter når matt kun er toppstrøk 😬😂


i følge selger blir det aldri bra å bare pusse ned de slitte partiene. Men jeg tok sjangsen på at han tok feil. Og tror jeg kan si at jeg hadde rett her

 

her er før bildet

hvorfor får vi ikke lastet opp bilder fra iphone lenger ??

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Om noen vil se realistiske langturfilmer så er disse fine:

https://www.youtube.com/channel/UC3Tdq3RLKWBmRk97zFG1mxw

 

jeg spurte Aquatec eieren om dette med å bruke watermakeren i havn, og bakterier. han er forøvrig en svært erfaren langturseiler med bla 1,5 år i Patagonia i sin 34 fots båt 😊

 

Her er svaret jeg fikk

RO remove bacterias, but RO cant remove chemicals.
The bacteria stays still inside the membrane and also unknown other thinks like chemicals damage the membrane.
At the worst case you drink some chemicals and the live of the membrane will be reduced.
 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

USB ladere en er morsom greie. Mange som hevder de har ladere som gir mye amp. Mye jug ute og går. Bla fra Båtsystem. 
de hevder at deres lader gir 2 amp, hvilket er nok til at en ipad som speiler plotter via Raycontrol appen ikke går tom for strøm. Jeg tok ut et 50mm hull i en massiv varmbøyd mahogny planke i fjor bassert på deres løfte.... men ipaden gikk fortsatt tom for strøm. så kjøpte jeg en usb måler. Her er resultatet. 0,88amp gir den maks. Og det er ikke noe feil med tilførsel av strøm. 6mm2 kabler her 😊

CCB2E21E-C5EC-4471-847A-665F2BF9260B.jpeg.6e7374147e503feb9bcc46b7d1b3e26d.jpeg
seatronic og jeg har krangla i ett år med Båtsystem. Vi har testa 3 ulike ladere fra ulike batcher hos dem. Både hos meg og i laben til Seatronic. Samme greia. Båtsystem hevder vi ikke kan Ohms lov 😂😂😂  blir jo bare oppgitt over sånt jeg. 

samme ipad 10 sekunder etter, fra en QC3 lader som kosta 200kr på Sparelys

2DDABEF0-ED29-4567-97BF-79C3D2EFDF75.jpeg.89873e5d8465aba2a1500619d0c8fe47.jpeg

Ohms lov... 😉😉

dette er laderen jeg har satt inn til ipaden nå

BA300629-D210-4C03-8CD9-DDD57020EC0C.jpeg.24a2616884c8171a7f0f990cff6dc618.jpeg
den brune boksen den står montert i er fra da båten var ny. Jeg plukka ut en 12v sigarett lader av denne, fresa ut litt større hull med dremelen og vipps var USB laderen integrert 😊

 

kan tillegge at ute på pidestallen står det en  vanntett Scanstrut usb lader. De lover 2 amp på den, og også den holder det de lover

BB875AF3-DC0B-42A3-9808-142AA489C6E1.jpeg.e54bef5bb3c636f2a161b886865098fc.jpeg

 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

vanntett Scanstrut usb lader. De lover 2 amp på den, og også den holder det de lover


Jeg har samme lader fra Scanstrut og jeg kan bekreftet at den lader opp og holder iPaden på 100% selv på full lysstyrke. 
Det er to ladeporter og port nr 2  lader samtidig opp en iPhone eller tilsvarende. Det eneste man skal være oppmerksom på er at klikk låsemekanismen som benyttes til vanntett låsing av kabelen har en tendens til å dra ut ledningen i det du låser den slik at den ikke lader.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ikke alltid like morro å kjøpe relativt ny teknikk :rolleyes:

 

Ray 90 VHF med trådløst håndsett og trådløs høytaler ute. 

Problemet er at selve VHF basen ikke klarer å finne wifi huben, selv om den er kablet direkte til basen. Noen ganger finner VHF basestasjonen wifi huben, men da klarer ikke det trådløse håndsettet å koble seg opp (se bilde nr 2).

Har byttet wifi hub, VHF basen, kabel til kablet håndsett og VHF basen. Og fortsatt kommer samme feil i systemet. 

Seatronic og Raymarine er helt i villrede. Og det er jeg også :-)

Ofte løser det problemet å helt ta strømmen på VHf basen (dvs ta av sikringen).

Min mistanke er en softwarebug - ett eller annet som gjør at det er noe som ikke lastes rett eller et bufferminne som går fult eller noe sånt. 

Tidkrevende å montere, demontere og remontere VHFen - mest fordi ting ligger skjult bak skott og vegger...

 

Det kablede håndsettet fungerer som det skal - så vi har jo VHF - men det er jo kjekt om alt fungerer :smiley:

31B16286-0D06-4937-909D-E7F6CB773C8F.jpeg

01C50A0F-B495-4B14-B324-483378D63846.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha bytta en hel haug deler og gjort noen omprogrammeringer i wifi nettet til VHFen så funker det hele som det skal 😊👏
 

paradokset er at Raymarine ikke klarer å reprodusere feilen med delene jeg tok ut av båten og sendte i retur. Jeg har bilder av alle tester som er gjort. Så vi klør oss litt i hodet. Bad karma? 😉😉
 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

For noen dager siden kom et par Sterling pakker til Seatronic

ene var display og kontrollpanel til A2B laderen. Hadde egentlig ikke tenkt å ha det, men det er 2 funksjoner man får med displayet jeg tenker er svært viktig

1) man kan slå av boost ladedefuksjjonen ved behov. 

2) man kan lese av temeratur på dynamoen. Laderen kuttes auromatisk ved 90 grader, men viktig å forstå hvordan dynamo belastes ved hard bruk

69A9B3B8-9697-4F4E-B72B-36EF74D25171.jpeg.8e0fbe4d23265493e5abd1a936845a7e.jpeg
 

Så satte jeg inn en Sterling Alternator Protection device. Liten boks som kobles rett på pluss og minus på dynamoen. Her er en film som viser nytten av den 

 

 

 

denne fikk fin plass under A2B laderen

0D825811-EAE5-477E-B918-47975A19EE34.jpeg.043a647f8cf51a8ea414e866dfedd719.jpeg

 

som vanlig ved installasjoner så er det mest tidkrevende å få trekt kablene. Installasjonen i seg er enkel 😊

 

så en helt annen sak. I år som i fjor har windexen vår knekt uten forklaring. Halen knekker av. Ser andre også opplever dette. Dette skjer når båten ligger i ro. Noen som har forklaring? 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...