Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

De som ser godt ser at jeg har en Dymo maskin ombord. Merker alt nødvendig med den slik at den andre ombord skal huske det som er viktig. Og viktig for oss alle når vi er slitne etter flere døgns seilas. Alt viktig har  faste plasser ombord 

 

et par bilder til av ting som er nevnt før. Vi kommer til å være 2 på lange overfarter. Håndstyring er lite aktuelt. Derfor doble autopiloter. En er helt uavhenig av alt annet ombord, ren kurscomputer funksjon. Så lenge vi har strøm så fumker den. Den andre er koblet til seatalk ng nettet. 
52048EA6-B149-41D9-840C-30043640FC5C.jpeg.fe85f22c1d0d9f8c379a4f3935d4a8f8.jpeg
 

generatoren er en kjekk liten sak. 4 kw genverter. Leverer 400v til en egen inverter som uansett belastning leverer 230v ut. 
whisper piccolo 5. Var opprinnelig en piccolo 4 men motor ble byttet til en oppgradert versjon på garanti pga olje i eksosen. Drives av en 1 sylindret motor. Kjekk sak som knatrer litt, men mindre en feks den Mastervolt 3500 jeg hadde i Bitteliten V 

 

 

 

109BC0D3-2B45-464A-8FDE-57272132467A.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsomt å se et prosjekt der alt er gjort etter boka, grundig og over tid; på en del punkter har nok jeg strøket på alle disse tre kriteriene. Liten tvil om at denne båten er klar til å seile så langt dere gidder. Med to helt uavhengige strømkilder og to uavhengige autopiloter har dere backup av det jeg i alle fall synes er viktigst ombord – ideelt sett skulle en jo hatt en hel båt i reserve hengende bak, men det blir litt for voldsomt.

 

Jeg tror dere vil ha stor glede av både gennaker og solcellepaneler, men det er jo ikke slik at det er forbudt å gjøre endringer og oppgraderinger underveis. Lite som slår følelsen av å skli fremover på helt stille hav med gennakeren oppe, har også brukt gennaker mye når det er lite vind og  gammel rotesjø. Synes også det er en stor fordel å ha en båt som ikke trenger strøm fra annet enn solceller i alle fall for anker.

 

Et alternativ til targabøyle kan være å ha paneler på rekka bak – vi har det slik, byttet ut rekkewire med rør på de bakerste meterne, så er panelene hengt på disse. Fungerer veldig greit, men vi ville sikkert fått noen Ah til om vi hadde de samme panelene på targabøyle. Deler både skepsis til støyen fra vindmøller og prisen på Watt & Sea.

Link to post
Share on other sites

Hva er tankene om Parasailor vs Gennaker? Personlig synes jeg Parasailor virker som en genial oppfinnelse.

Jimmy Cornell valgte Parasailor ombord på sin Garcia. Han virker veldig fornøyd:

Sitat

«You’re not at the sheet and guy the whole time, something that really suits a lazy crew. I often set the Parasailor without the pole and just use it like a normal asymmetric. I’d recommend the Parasailor to anyone thinking about buying a new spinnaker.»

 

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

 

Euklid skrev 1 time siden:

Et alternativ til targabøyle kan være å ha paneler på rekka bak – vi har det slik, byttet ut rekkewire med rør på de bakerste meterne, så er panelene hengt på disse. 

Kan jeg spørre om kapasiteten på din solcellegreie, er det kun ett panel på hver side bak og thats it eller har du flere steder på båten ?

Link to post
Share on other sites

Wow, dette får mine egne forberedelser til å se lit stusselige ut. Imidlertid har jeg gått for solcellepanele, tilsammen 400W men vurderer å legge til ytterligere 100W. Med 600Ah Lithium og solcelller håper jeg og klare meg. Det forutsetter imidlertid at vi bruker vindroret mye. Ser du utstyrer båten din med tanke på værmessig tøffere forhold enn oss. 

Link to post
Share on other sites

Her er det mange kommentarer som er borde etter datakræsj på forumet..

 

 

Ja, båten utstyres for Kapp Horn/Antarktis. Derfor doble systemer på det jeg anser kritisk. Det er også årsaken til at det ikke satses så mye på solceller.  Et alternativ hos oss kan være solceller på bimini taket. Men vi får se hva behovet blir. 

 

Her er noen bilder av den nye kalesjen når den er pakket bort. 
stående lagret

 

70759A85-60F3-4550-859F-17F2E601199B.jpeg.e2271c1f1d131948da2691c434bdc52c.jpeg
 

liggende lagret

FB806BD6-AC83-4E8A-9740-D6BB578B10DB.jpeg.b3d12dfe6a26f610348ee17e0172c038.jpeg

Pidestall trekket er også sydd av RHJ. Det er litt skrukkete montert av meg - passformen er meget god.

 

52400CD1-1012-4646-8215-D8B530479FF4.jpeg.189e4d342ca030e27e16f0ed4185fbba.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 22 timer siden:

........Lite fristende den kryssen fra Sør Georgia til Ushuaia.

 

du beholder ju selvskjøteren.........:smiley:

 

Monter solceller BL.....jeg har kjørt en sesong nå med 2 * 120 montert bak på pushpit, en på hver side
de driver kjølboksen uten aktiv vinkling av panelene....de bare henger der.

sen, når vi bor ombord, da kan man vare litt mer aktiv å vinkle opp dem etter hur solen rør seg

skall komplettere med 2*100 på doghouse-taket.......tenker att jeg kommer klare meg fint med 4-500W......

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hvor langt vi kom i den viktige debatten om dynamo og lading, men løfter den litt her.

 

Bitteliten skrev On 25.4.2020 at 14.59:

reimdreven pumpe ser slik ut  Her ser Komodo at det er trangt 

A5A906DC-1768-49B9-95A4-64BA49BD3893.jpeg.bdda34ea04822e43cb10d7790625f02b.jpeg

 

Skjønner jo at du ikke er så gira på å få plassert en dynamo til, og det er jo strengt tatt ikke noe stort poeng heller. Men var jeg deg ville jeg ikke slått fra meg tanken på å få inn en AT eller XT serie fra Balmar framfor en 6-serie. http://balmar.no/at-xt-series.htm 

 

Fra en annen tråd fant jeg disse bildene fra @ebonitas innstallasjon:

ebonita skrev On 10.4.2008 at 20.15:

För egen del har jag monterat ett par 130A Mastervoltsgeneratorer med dubbla A-kilremmar. Dom orkar ladda 100A redan vid tomgång, dvs dom tar ut bortåt en hästkraft vid tomgång, och det är ju troligen det mest krävande driftsfallet för remmarna.

 

mastervolt_generator_komplett_installation_snett_uppifraan.jpg

 

dscn1020.jpg

 

 

dscn1024.jpg

 

Kunne du fått til noe slikt ved å flytte pumpa di litt fram? Jeg hadde denne reimskiva i garasjen fra et prosjekt som aldri ble realisert, det er en original Yanmar skive med doble reimspor. Ser jo at du har Yanmar, kanskje den passer rett på motoren din?

622481518_Reimskiverdynamo1.jpg.af4cbe4c199a3eff281140ddf03250ff.jpg

 

361920696_Reimskiverdynamo2.jpg.7069fdf1c539e94ea173f78f6ca11e37.jpg

 

Hadde planer om å sette inn en dynamo til, men har ennå ikke kommet så langt. Jeg kom så langt at jeg fikk kjøpt denne reimskiva samt laget alt av braketter, men da jeg fikk tak i en dynamo som jeg skulle sette inn (bildynamo som jeg fikk gratis) hadde den reimskive for multireim / Poly-V reim. Jeg dreide meg da ei reimskive for multireim, så den den med doble kilespor kommer nok aldri til å bli brukt uansett. 

 

Her er skiva jeg dreide meg.

854132322_Reimskiverdynamo4.jpg.2dd5612c449cdc2456b7b327984b2c9d.jpg

 

Her er det bare å stable på ønsket mengde med skiver, og bytte ut til lengre skruer :lol:

937816246_Reimskiverdynamo6.jpg.9fbc7fe49e4e2a260c7cbbe75098354a.jpg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten

 

Imponerande førebuingar du har gjort!

 

I dag las eg dei to første sidene om att,og det er ikkje tvil om at det er ein gjennomtenkt båt du har. Eg håpar restriksjonane blir oppheva, og at de kjem dykk av garde.

Eit år langs norskekysten kan heller ikkje vera ille i ein slik båt, om de ikkje blir lov å segla til andre land.

 

Når det gjeld solcellepanel, så vil eg anbefala å montera eit panel eller to. Desse vil neppe forsyna båten med all straum du treng, men likevel vera verdt arbeid og pengar.

 

Eg vil tru at de vil reisa frå båten av og til, og ta nokre dagar i på land. Då vil solcellepanel kunne gjera at kjøleskap, og frysar om du har det, kan stå på lengre utan at du bekymrar deg for om du har straum.

 

Me har to panel, på til saman 3-4 amp. Det er plenty til å halda vår 260 l kjøleboks kald i vekesvis.

 

Men som Euklid skreiv, du kan installera utstyr undervegs òg.

 

Ask

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for engasjementet og alle gode råd 😊

 

dynamo @Komodo  Jeg får se om det finnes noen enkel løsning for å bygge om til serpentiner belte, men jeg vil ikke ha så mye ekstra styr på motoren. Det handler om ikke å gjøre store endringer på noe som funker i dag (sitat langturforum: if it works, do not fix it/if it works do not use it :wink:). Så kanskje @Joerg Beckerkan fylle inn her. Også vil jeg ikke montere dette selv, så må ha en som kan dette godt som kan gjøre det. Motor er backup for lading klarer jeg å få 80-90 amp her så er jeg happy. 

@Ask tusen takk for gode råd. Solpaneler på bimini kan være en mulighet. Men må da finne et sted å stue de når de ikke er i bruk 😊 det store taket på dekkshuset er også en mulighet, men med to utfordringer: skygge fra riggen og et helv.... å trekke kablene. Det fine tretaket  i salongen dere ser på bildet jeg tok er limt fast...  det er betydelig enklere å kable fra akter på båten. 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal plage deg med nok en anbefaling av solpaneler. Har 400 watt og victron kombiladeren vår har vært på reparasjon siden før påske. Siden jeg bor i båten i bergen burde det jo vært krise, men har faktisk ikke hatt bruk for å starte motoren en eneste gang ennå. Nå har det vært brukbart vær i det siste, men likevel... Og gjør det skikkelig, med targabøyle. Det er klart at når du kommer hjem fra jordomseiling seiler du ikke rundt i et flytende smykkeskrin lenger. Så da kan du likegodt ha noe praktisk bakpå.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har startet å studere bytte av dynamo og sette inn laderegulator. Tanken er å beholde min gamle Hitachi 80 amp som reserve ombord. Derfor ikke noe ombygging av belter/reimhjul. Om jeg kan få feks 80-90 amp inn på batteriene fra dynamoen er jeg happy 😊
 

dynamo strøm kobling er for meg et sort hull. Dette kan jeg ingenting om.  Er det noen her som trinn for trinn kan forklare hvordan man bytter dynamo og kobler opp en ekstern regulator?

 

jeg ser på Balmar 6 serie 100 amp og mc 614 regulator. 

takk 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mer kompetente sjeler enn meg skal få lov til å forklare dynamoens mystikk, men om du ikke allerede har den ombord bør du bestille denne boka: https://www.amazon.com/Boatowners-Mechanical-Electrical-Manual-4/dp/0071790330/ref=sr_1_1?crid=3GJFOX9JWTIYZ&dchild=1&keywords=boatowners+mechanical+and+electrical+manual&qid=1588278426&sprefix=boatowner%2Caps%2C250&sr=8-1

 

Nigel Calder forklarer motorer, elektronikk og mye annet ombord med grundighet og tålmodighet. World Cruising Routes har du sikkert, ellers hører den hjemme på samme bestilling.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 47 minutter siden:

Jeg har startet å studere bytte av dynamo og sette inn laderegulator. Tanken er å beholde min gamle Hitachi 80 amp som reserve ombord. Derfor ikke noe ombygging av belter/reimhjul. Om jeg kan få feks 80-90 amp inn på batteriene fra dynamoen er jeg happy 😊

80A klarer du å få ut av Hitachien med sultne batterier og en god laderegulator. Jeg har samme dynamo, og ser av og til 85A tidlig i syklusen etter noen dager på en holme. Jeg har ikke ekstern regulator, men jeg har bygget den litt om og manipulert litt. Men til lengre tids kjøring på 80-90A tipper jeg at den vil slite litt. Dette vet jo @Joerg Becker mer om, men jeg tipper en Balmar 6-serie dynamo har litt mer å gå på der. 

 

Bitteliten skrev 47 minutter siden:

... dynamo strøm kobling er for meg et sort hull. Dette kan jeg ingenting om.  Er det noen her som trinn for trinn kan forklare hvordan man bytter dynamo og kobler opp en ekstern regulator?

 

jeg ser på Balmar 6 serie 100 amp og mc 614 regulator. 

Hvis du skal koble opp en ekstern regulator så er det nok greit å ta den konkrete regulatorens manual som et utgangspunkt framfor en kortfattet forklaring på BP, og heller spørre her om utdypinger når det stopper opp. Det er jo flere her inne som har den regulatoren og som også har koblet opp selv, bla. @Kjellg og @Framtia

 

Ellers har du en utmerket tråd her om å bygge om den Hitachien du har til PDAR, som også leveres av Joerg. En lærerik tråd hvor Lotus har tatt gode bilder av dynamoen mens han demonterer. Så gode beskrivelser finner du ikke i manualer!

 

Men først bør du egentlig studere denne eminente tråden av forumets høvding @Ingar. Her får du masse basiskunnskap om dynamo og regulering før du skal begynne å laborere med dette på egenhånd. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har tittet litt nedover, og dette ser jo strøkent ut. Et par kommentarer:

Dynamo/motor har ettspors kileremdrift. Ser ut som 13 mm rem. Av erfaring, maks last på slik rem er dynamo på 80 A. Effekter over dette vil kreve strammere rem som gir dynamolager kort levetid.

'Rorkulten', der autopilotene er koblet inn, er denne rorkulten av aluminium, og hva er avstanden fra akselsenter og ut til autopilotene?

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpt Balmar dynamo og regulator i "kit", er ikke noe vanskelig å få dette satt opp. Da får du også nyttig erfaring om du må begynne mekke dynamo underveis. 

 

Min historie kort fortalt var at jeg først byttet til LFP-batterier, og så bygde jeg om min dynamo slik at den kunne reguleres med MC-614. Dette var en 125amp Valeo dynamo. Men så ble jeg så fasinert av ladestrøm at jeg valgt å oppgradere videre til en Balmar 165A dynamo :-).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk Hulda

 

dette med dynamo er intressant ja. Heller mot en av to muligheter

1) ikke gjøre noe, og vite da at når jeg kjører watermaker over inverter så dreper jeg over tid batteriene mine (som sagt så er watermaker via inverter nødløsning)

2) få noen som kan dette skikkelig godt til å se på det. Magefølelsen min for å tukle med dette selv er ikke god..er redd for følgefeil   Men etter å ha lest @Framtias innlegg kan det være at jeg tenker litt mer på det. Eneste jeg egentlig lurer på er hvor jeg finner strøm fra tenningen som skal inn på MC614 og el kobling av dynamoen. 

 

vedr autopiloter så er den nye montert ihht anvisning fra Raymarine (den drivenheten som ses på høyre side av bildet). Den andre ligger noen grader utenfor spekk. Denne ble montert da båten ble bygd og er faktisk feilmontert fra verftet, mens den nye er rett montert. Den gamle er derfor backup pilot 😊 Tiller armen er fra Jefa, modell TLJ050.  https://www.jefa.com/steering/steering.htm

materiale 

 
The Jefa tiller levers are not casted but made from high strength aluminium AlMgSi1. As a tiller lever has to endure high impact loadings from for instance rudder stops, the material should not be easy breakable like cast aluminium.

bildet under viser gammel tiller arm. Den er med ombord som reserve 

0F156DA2-3846-4D65-AC2B-AF245A58BF0C.jpeg

C633F3A4-37F9-4CE2-B897-62C43F674E8A.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1993  Yanmar 4JH2-TE, på 62hk i min Nauticat 39. Da jeg kjøpte båten i 2007 var det 2 dynamoer på den. På min andre sesong  i 2008 med båten knakk det bakre babord motorfeste- jeg fjernet etter det den ene dynamo, da jeg mente dette var en av årsak til at et motorfeste røk. Motor hadde da ca 2500timer, motor har nå passert 3300timer .

Link to post
Share on other sites

Du har tenkt å kjøre en del generator.  Det er da viktig med kraftig lader for å få ned antall timer på generator. Det er også viktig å unngå lav last på generator, for å hindre glassering av sylinder og røykproblemer. Ta dette med i betraktningen av total lastberekning. Dvs. når en starter generator, kjør mest mulig last på denne hele tiden. 

Link to post
Share on other sites

KDB skrev 28 minutter siden:

Du har tenkt å kjøre en del generator.  Det er da viktig med kraftig lader for å få ned antall timer på generator. Det er også viktig å unngå lav last på generator, for å hindre glassering av sylinder og røykproblemer. Ta dette med i betraktningen av total lastberekning. Dvs. når en starter generator, kjør mest mulig last på denne hele tiden. 

 

Ikke minst det. Generatormotoren min har akkurat det, glasserte sylindervegger. Umulig å fikse uten å hone sylindre og bytte ringer. Ta med en 3 kW vifteovn og kjør denne hver 50 generatortime i minst 3 timer :-) Derfor er det egentlig en fordel å ikke ha for stor generator. Min tar 6 kW kontinuerlig og er for stor. Men den starter som et skudd hver gang, slik sett er det bare den sure røyken som er problemet. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Otto R To dynamoer er ikke et alternativ hos meg heller

 

@KDB Gode råd der 😊 150 amp ladere totalt ombord. Tanken er å kjøre varmtvann, watermaker og lading samtidig. Vi har også en brødbakemaskin og vaffeljern ombord 😎50-80% load på generator. 2 timer daglig ved døgnseilas. Generatoren er 4 kw. 
 

@Hulda  ser tillerarmene ok ut i det spesifiserte materialet?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...