Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen

Bitteliten

Recommended Posts

Diesel eller ikke. Hulda er egentlig rigget som langturbåt. Og der er det minst en køy der man ligger trygt selv om båten krenger 50 grader. Og et pentry der man ikke kan ramle flere meter om man skal lage litt mat. På meg virker det som om mange havgående båter heller er designet av landkrabber for å ligge til kai med hekken inn og bli beglodd av forbipasserende.

Ser at HR-43 har 395 liter og at HR-40 har 445 liter med diesel !

Vet du noe om hvorfor 40-foteren har så stor tank ?

Vi har forresten 360liter, og fyller ca 1 gang pr år. :smiley:

Jeg drømmer om en : http://www.discoveryyachts.com/ ( 55-foteren )

..men...orker ikke å ha båt som ikke kommer under Skjernøy eller Justøy-bro . :thumbsdown:

Jeg synes også nyere modeller, og det gjelder også Regina, blir for flatbunnet og for mye strykejern. :thumbsdown:

Jeg vil ha "myk" båt i Skagerrak-kulinger. :thumbsup:

Jeg vet ikke hvorfor dieseltanken er mindre på HR 43. Mulig de har prioritert ferskvannskapasitet. Jeg hadde gjerne hatt størst dieseltank og litt mindre vanntank i og med at jeg skal ha watermaker om bord. Vann finnes også mer fritt i naturen så mulighetene for bunkring er bedre :-)

HR 40 er absolutt en bra båt. Jeg innser mer og mer at stor båt krever mye vedlikehold. Utfordringen er å ha plass til det utstyret jeg vil ha - dvs generator, watermaker og vaskemaskin. Det går akkurat inn i HR 40.

• 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Denne tråden startet jeg for over 5 år siden. Drømmen om langtur lever i beste velgående, men det har liksom ikke løst seg med båt ennå. Først bestilte vi en Najad 460 fra NordWest - så gikk de konk (neida, vi tapte ikke penger på det). Så ble det bytte av ledsager på veien, og jeg endte jeg opp med å selge vår NordWest 420 og ta en Nimbus 30S i innbytte. En fantastisk fin båt vi har mye glede med i 2 sesonger.

Jeg har fortsatt å se på seilbåter, og verdenskartet med ruta inntegnet henger på veggen hjemme. jeg har hatt Najad, HR og Regina af Vindö i kikkerten som aktuelle båter. Ikke så store båter som jeg før har tenkt på. Ideelt nå har vært 40-43 fot, men også mindre har blitt vurdert, feks solgte Enzo en Hr 37 som jeg siklet litt på.

Så gjorde tilfeldighetene til at en det åpent seg en mulighet for en Regina af Vindö 43. En båt som jeg liker godt fordi den har mindre kjellerfølelse, den er solid bygget, samtidig som den nok ikke er like langtur ideell som en HR 40 eller 43. Men med litt ekstra installasjoner og tilpasninger tenker jeg at det kan løses. Og den aktuelle båten bla en rigg jeg liker med kutterstag og lensetakler.

Så da er tankene i gang igjen, og om noen uker kommer en Regina 43 til min båtplass. Så da er jeg enda ett steg nærmere planene om å seile langt. Uansett om det blir langt eller kort - det blir spennende å seile igjen. Etter mange år i motorbåt får jeg smøre meg med tålmodighetskrem på vannet :wink:

bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...