Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Velkommen til forumet, kjekt å ha noen med så ekstremt god erfaring her på forumet. Med det samme du er her, hadde det vært morsomt å høre litt om hvordan du la ut ankrene i den orkanen der dere var eneste båt som lå igjen uskadet. Forsto det slik at dere lå med forkattede ankre men hvor mye hadde dere ute, hvor langt mellom de 2 ankrene og ankertyper/vekt ?

Link to post
Share on other sites

Antar at en Zodiac Futura Mk II blir for stor med sine 3,70m lengde?

Dette er ikke en rib men har en spesiell bunnkonstruksjon med 3 oppblåsbare kjøler, en i midten og en på hver side under hoved pontongen, se bildet. Dette gir ekstra beskyttelse mot slitasje fra bunnberøring. Kvaliteten ellers virker veldig bra og det finnes en masse utstyr til den, bla annet heldekkende overtrekk. Vi er godt fornøyd med vår, går veldig greit med en 15 hk. Ulempen er vel størrelse og vekt men den kan pakkes sammen i bag og om moderskipet er stort nok bør den relativt enkelt kunne løftes med bom og plasseres på dekk fullt oppblåst, ingen GRP bunn som skaper problemer.

 

zodiac_futura.jpg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Velkommen ombord paa Baatplassen Necessity. Det er flott at dere med masse erfaring deltar her :smiley:

 

jeg har litt vansker med aa forstaa den store diskusjonen om jolla skal vaere sammenleggbar eller ikke. Vi vil ha to lagringsplasser paa dekk for jolla. En paa akterdekket og en foran masta. Vi kommer til aa ha beslag paa dekk slik at jolla kan stroppes fast. Jeg ser for meg aa ha trekk over jolla for aa beskytte mot sol. Mulig jeg er litt preget av at vi i dag haandterer helt greit en jolle som veier 280 kg :smiley: Jolla blir loeftet ut enten med bomen eller med et fall.

 

Motoren henger paa pushpiten. Vi vil ha en liten arm som loefter maks 50kg paa radarmasta for aa loefte motoren.

 

Walker Bay har jeg tenkt litt paa, men jeg ser ikke for meg at den er spesielt rask med motor. Walker Bay har mange baater. Jeg antar det er den seilbare kombi jolla dere tenker paa.

 

Du skriver at AB Riben planer litt sent. En mulighet vi har gode erfaringer med er aa sette paa smart tabs.

 

Et spoersmaal om utstyr haaper jeg dere kan taale :smiley: vindror eller ikke vindror er noe jeg tenker mye paa. HR anbefaler to autopiloter. Rent teknisk sett ser jeg fordel med det. Men med vindror har man ogsaa et noedror om hovedroret skulle skades. Hva er deres tanker og erfaringer med vindror som dere har utover det dere skriver paa weben? Krever det feks mye vedlikehold? Tar det plass dere oensker aa ha?

Dere skriver jo om det paa weben deres:

Vindror er et must for langturseilere. Uten "fuss" holder den kursen under de fleste forhold. Pålitelig, stillegående og bruker ikke strøm. Vi har prøvde den med spinnaker på nær platt lens og det virker (!). På kryss i skvalpesjø - no problem. Dessuten har vi et nødror. Vi kan ikke forstå at noen vil seile langtur uten vindror.

 

Jo og ett til :smiley: rullestor med eller uten spiler? HR sier at storseil med spiler slites mer enn seil uten spiler. Det blir strekk rundt spilene. Hva er deres erfaring? Jeg vil gjerne ha farten fra et seil med spiler. Er seil billigere paa NZ enn i Norge?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar det plass dere oensker aa ha?

Dette med plass som vindroret tar, vi ser på en HR42F akkurat nå og den har et aries vindror på hekken, her har de flyttet badestigen ut til siden.

Det ser ikke pent ut men det er vel gjerne eneste løsning. På en HR43 MK2 som jo er endel bredere i hekken så burde det være enklere å få plass til badestigen.

 

Legger ved et par bilder av 42en

Dette med stativet til vindroret på

skjermbilde_20110223_kl._15.08.08.png

Og her er alt demontert

skjermbilde_20110223_kl._15.09.41.png

Link to post
Share on other sites

En mulighet som jeg tenker paa er aa ha to autopiloter og et noedror. Noedroret vil da kun ha montert braketter paa hekken paa baaten og ligge stuet bort naar det ikke trengs.

http://windpilot.com/n/wind/en/prod/sosr//

 

Badestigen kan loeses med en loes stige som festes paa rekka naar man skal bade . Jeg tenker at vindror tar bort muligheten for aa legge til med hekken inn , noe man gjerne gjoer i Middelhavet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har litt vansker med aa forstaa den store diskusjonen om jolla skal vaere sammenleggbar eller ikke.

Tja, har du god plass til jolla på dekk, der den ikke er i veien, ikke hekter seg i skjøter e.l. og kan surre den skikkelig godt fast der er det selvsagt greit. En RIB uten luft i pontongene tar vel relativt liten plass.

 

 

En mulighet som jeg tenker paa er aa ha to autopiloter og et noedror. Noedroret vil da kun ha montert braketter paa hekken paa baaten og ligge stuet bort naar det ikke trengs.

http://windpilot.com/n/wind/en/prod/sosr//

 

Badestigen kan loeses med en loes stige som festes paa rekka naar man skal bade . Jeg tenker at vindror tar bort muligheten for aa legge til med hekken inn , noe man gjerne gjoer i Middelhavet.

 

Jeg tror også jeg ville gå for det. Den store fordelen med vindror er at du har selvstyring uten strømforbruk, men den vil aldri bli like effektiv som en autopilot, og spesielt i medvindsseilas kan det bli en god del sikk-sakk som gir en lengre seilas og muligens kan gi problemer med ufrivillig jibb hvis du seiler med storseil.

 

M.h.t tillegging "middelhavsstyle" så setter i alle fall jeg stor pris på å legge til med hekken der jeg ikke legger til longside. Det er av følgende grunner: Letter adkomst til og fra land (slipper å klatre over baugen), baugen ut mot eventuell sjøgang, bruker hovedankeret i baugen. Noen trekker frem privatliv som argumetn for å legge til med baugen, men jeg synes det er hyggelig å ligge med hekken inn og titte på livet langs kai-promenaden med en kald øl i hånden.

 

 

Jo og ett til :smiley: rullestor med eller uten spiler? HR sier at storseil med spiler slites mer enn seil uten spiler. Det blir strekk rundt spilene.

 

Det stemmer nok, spesielt når det blir mye inn- og utrulling, antar jeg. Men de feste seil ser jeg blir slitt langs spilene, også konvensjonelle seil (ikke rulle). En annen ting er at etter hva jeg har hørt øker spilene risikoen for at seilet setter seg fast, men jeg har ikke opplevd dette selv og vet ikke om det stemmer. Det er i alle fall helt sikkert at et uspilet rullestorseil er lite effektivt på bidevind. På slør og lens betyr det ikke like mye.

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange typer klatreseler, noen er beregnent for å henge lenge i: http://www.komplettklatring.no/isklatring/black-diamond-blizzard-klatresele.html

Etter min menig er katresele tryggere enn båtsmannstol.

 

M.h.t. klatring i masten er det et alternativ hvis man har valgt klatresele: Legger man i tauklemmer/jumar som f.eks. Petzl Ascention http://www.petzl.com/us/outdoor/ascenders-2/ascension kan man også bruke det til å klatre opp et tau for å komme i masten, samt en taubrems/rapell åtter kommer man seg ned igjen. Da kommer man seg opp og ned alene. Men skal du satse på dette MÅ man få instruksjon av en som er klatrekynding først og trene på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Dette er også en grei alternativ.

 

Jeg har en slik, funker helt fint.

Men du må ha sko/støvler med en stiv god såle, hvis du skal stå lenge der oppe å jobbe. ellers blir presset rundt fotsålen for stort.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte dere den Mastmaten Careka/Forte?

Pris?

 

Ja Forte viser hvor den ble kjøpt, min er noen år gammel og husker ikke hva jeg betale da.

Jeg fikk klatrestigen + sikkingbelte med veske for å ha verktøy. alt ligger i en fin bagg, sammenrullet, lett å stue bort.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kan vel bli et problem med Mastmaten dersom en skal jobbe i forkant av masten.

Egentlig ikke så stort. Du bruker trinnene til å klatre opp, men henger i sikringen dersom du skal nå vanskelige steder som salingshorn eller jobbe foran masta. Du bør ikke bruke mastetrinn uten sikring.

Link to post
Share on other sites

Den er laget av samme stoff som lastestropper, eller slik som du sikkrer last med, og trykkelsen, bredde, så tror jeg lett at tauet du løfter denne opp i eller det du henger i som sikkring er svakere en Mastmate.

Jeg har noen 2 tons sikkringstropper, og de er tynnere.

Og det er skikkelig med søm/sying.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...