Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Gunga Din skrev for 11 timer siden:

Kanskje noe de begynt med i senere tid

 

men det ser så ut på bildene

https://www.harken.com/productdetail.aspx?id=5467&taxid=549

 

Systemet mitt er datert 1999. Modell MKIII Unit 2. Den dingsen er 'Torque Tube', som på nyere versjoner har blitt slankere og lengre. Så mye leamikk som der er i dette systemet, er det noe som bør gås over i detalj. Jeg har en servicejobb foran meg. Det interessante er at det er to spor i foilen, slik at det kan heises to seil. For dem som skal seile langt med vinden i ryggen.

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 17 timer siden:

når planlegger dere avreise?

 

Hei

Tråden blei starta for ni år sidan. Eg trur ikkje trådstartar har kome seg på langtur enno. Dette er ein svært bra tråd, og truleg ein av dei mest "seigliva" trådane på BP.

 

Eg gler meg til trådstartar kastar loss, og reknar med at det blir mange, og gode, reisebrev.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med engasjerte følgere ?. Får svare som en god venn. Insha Allah ??. Det kan ta noen år, det kan ta mange år. Eller kanskje kortere tid. Det er ikke bare opp til oss å bestemme ?

 

Starten var en vild idé inspirert av bøkene og filmene om Yaghan. Husker fortsatt at jeg leste første boka og min bedre halvdel den gang lurte på hva som gikk av meg. Det har vært flere hendelser som har forsinket prosjektet. Bla konkurs i NordWest Najad. Vi hadde en Najad 460 i bestilling da de gikk overende. Også var det litt mindre saker som forsinka planene, bla bytte til en enda bedre halvdel  ?? (det koster både tid og penger...)

 

Jeg vil ha en båt som er utstyrt slik jeg liker det. Det er et ganske ressurskrevende prosjekt som vi må ta over flere år. Både mtp kjøp av en passende båt, lære den å kjenne og å utstyr den.  Og dinne it hva som virker og ikke virker (dra noen dager over nordsjøen i røft vær, så ser man fort hva som må gjøres). Der det å finne plass til alle greiene og tid til å montere det er ganske utfordrende. Også er det ikke helt billig...??

Om hellet står oss bi er faktisk båten 100% klar neste sommer. 

 

En båt som skal seile melkeruta er noe ganske annet enn det vi skal. Vi skal over Atlanteren, så til Falkeland, ned til Kapp Horn (og Antarktis om vi får lov), opp Patagonia, over Stillehavet og vi har lyst til å seile hele Østkysten av Australia og trolig Indonesia og Malaysia og kanskje Thailand før vi krysser Indiske hav til Madagaskar, så Atlanteren, østkysten av USA og Grønland Island hjem. Om ikke det blir Panama og opp til Canada og Alaska ? turen blir til mens vi er på tur. 

 

De to siste sesongene har vi seila over 2000nm hver sesong, hvorav 4 turer over Nordsjøen der korteste var 3,5 døgn, så jeg synes vi er godt i gang med langturer jeg. Nå er 4-5 døgn over havet i vekslende vær noe vi tar på strak arm, også med bare oss 2 ombord. 

 

Håpet mitt med tråden er å gi tanker og ideer om hvordan man kan utstyre en båt for langtur. Og inspirasjon til andre til å gjøre det samme ?  Det er enklere enn man tror. 

Vi satt sammen noen youtube filmer i sommer om man vil følge oss

 

https://www.youtube.com/user/Bitteliten5

 

filmene var ikke planlagt, vi syntes bare turene var så fantastiske at vi ville dele de med det materialet vi hadde. 

 

Fremover kan det bli fler filmer.  Kamerautstyret er oppgradert, og vi legger filming inn i planene våre. 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har sett filmer fra Sailing Uma. ? 2;5-3 m signifikant bølgevarsel var dette. 15-18 ms. Veldig bra filmet. Det er ikke enkelt å filme bølger. Ser som regell mye roligere ut enn det oppleves. 
 

morsomt å se hvor langt de har utviklet seg og hva de seiler nå. Og at også de finansierer seilingen via Patreon ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Lenge siden jeg har sett filmer fra Sailing Uma. ?

 

Ditto. Jeg sluttet å følge kanalen da det virket som de mer eller mindre stoppet helt opp i noen marinaer, var vel på vestkysten av USA. Morsomme å følge, de er på mange måter litt a- typiske, gjør ting på sin måte og resultatet blir bra. Liker veldig godt hvordan de har forvandlet interiøret til noe moderne, lyst og koselig. Og tilsynelatende fungerer det veldig godt, også på en atlanterhavskryssning. 

 

Må si de stoler veldig på instrumentene sine... virket ikke som de en gang gikk opp i cockpit  perioder. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Lenge siden jeg har sett filmer fra Sailing Uma. ? 2;5-3 m signifikant bølgevarsel var dette. 15-18 ms. Veldig bra filmet. Det er ikke enkelt å filme bølger. Ser som regell mye roligere ut enn det oppleves. 
 

morsomt å se hvor langt de har utviklet seg og hva de seiler nå. Og at også de finansierer seilingen via Patreon ?

 

ja,

dette var bra bølge film, meget sjelden vare

nesten opp til Axel Lind nivå

 

ha kameraet klart når du skal ut av Mag. stredet og inn i Stillehavet,

det er der vendingen "Bølger store som hus" ble penned

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Det er et par store kanaler som er inne i paradigmeskifte nå. Delos og RAN får begge barn ombord snart. Blir spennende å se hvordan det blir. for oss som har fått barn er det enkelt å si at de ikke vet hvor stor endring i livet dette blir  :wink:

 

for meg virker det som om de som «jager» Patreons blir mer og mer reisebrev og mindre og mindre seilfilmer. Mulig det er det sum funker best :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 22 minutter siden:

Det er et par store kanaler som er inne i paradigmeskifte nå. Delos og RAN får begge barn ombord snart. Blir spennende å se hvordan det blir. for oss som har fått barn er det enkelt å si at de ikke vet hvor stor endring i livet dette blir  :wink:

 

Gøy å se "naiviteten" de går inn i dette med :-) Tiden får vise hva som skjer. 

 

Bitteliten skrev 22 minutter siden:

for meg virker det som om de som «jager» Patreons blir mer og mer reisebrev og mindre og mindre seilfilmer. 

 

Helt enig. Kjedelig for de av oss som faktisk vil se "langseiling" og hva det innebærer, men vi er nok veldig få i forhold til resten av publikumet som faktisk vil ha reisebrev og dermed sikrer økonomien til de som orker å drive med Youtube på denne måten. 

 

En ser jo at stadig flere bruker seilbåten fordi de vil reise jorda rund, ikke fordi de vil seile jorda rundt. Tror nesten et flertall av langturseilerne på youtube er mer "reisende" enn seilere. Ikke at det gjør noe men... det gir vel en annen fokus rett og slett, som også appellerer til flere. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Det er et par store kanaler som er inne i paradigmeskifte nå. Delos og RAN får begge barn ombord snart. Blir spennende å se hvordan det blir. for oss som har fått barn er det enkelt å si at de ikke vet hvor stor endring i livet dette blir  :wink:

 

for meg virker det som om de som «jager» Patreons blir mer og mer reisebrev og mindre og mindre seilfilmer. Mulig det er det sum funker best :smiley:

 

Kjøper vurderingen, med hud og hår. Jeg er mer interessert i de som forfølger seilerdrømmen og må jobbe innovativt for å få det til. Noe jeg kan lære av. Som Patric Childress, Travels with Georgie, etc. Folk som tråkker i 'marvelous skau', som jeg finner 50 meter fra der jeg bor, er ikke interessant. Selv om skauen er i British Colombia. Eller du må pakke pargasset ditt for å sende sakene halve jordkloden rundt. Eller palmer og sandstrender. 

Link to post
Share on other sites

On 10/20/2019 at 7:45 AM, Bitteliten said:

morsomt å se hvor langt de har utviklet seg og hva de seiler nå. 

Disse filmene av Atlanterhavskryssingen ble skikkelig bra synes jeg, har også delvis tuna dem ut tidligere men det var kult med de daglige oppdateringene her. De er blitt rå på editering/justering av hastigheten på filmen som gjør mye for å vise bølgene.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
janet skrev On 20.10.2019 at 18.47:

skau ved Vancouver er interessant, alltid

 

Drit i Karibien (for min del), kunne ofret en arm og ett ben (nesten) for å få seilt kysten av British Colombia og oppover kysten en sesong eller to... oooog New York og oppover kysten "på andre siden". Men de ligger litt ubeleilig til, både generelt og i forhold til hverandre ;-)

 

Ran hadde nydelige episoder fra førstnevnte område. Og også Life is like sailing. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

... oooog New York og oppover kysten "på andre siden".........


ytterligere en vri.......»American Great Loop»

 

starter i Caribien, (kan vel for så vitt starte hvor som helst:smiley: i en loop)

oppover østkysten til NY, der man kan gå en lang strekke på ICW....inn Hudson river 
og opp på de store sjøene.......ned Lake Michigan til Chicago.....sen kanal videre til Mississippi.....og ned til New Orleans.....

 

selv har jeg i bakhodet :wink:, att gå videre fra Lake Michigan, til Lake Superior og Duluth, Mn......løft og lastbil til St Paul/Minneapolis sjøsette der og gå hele Mississippi ned til New Orleans..........(har levt ett år i St Paul, thats why :smiley:)

 

https://explore.globalcreations.com/theblog/adventure/americas-great-loop-6000-miles-on-the-water/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...