Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

På jolla ser jeg for meg å ha en rib på litt over 3 meter med helst en 2 takts påhenger på rundt 15 hester.

 

Hm... er du sikker på et det er en god ide? Hvordan har du tenkt at jolla skal stues? Slepeing er helt uaktuelt i alt annet enn "flatt vann". Henge den i davidter er eller ikke optimalt i dårlig vær, den blir veldig utsatt for brytende bølger akter. Du har muligens plass til å surre den opp-ned på akterdekket? Men da må du ha en måte å heise den på plass og snu den opp ned på dekket.

Link to post
Share on other sites

Så er det "avstanden" til lokalbefolkningen. Prøv å få ligge utenpå en fiskeskøyte med en båt som det lyser kronasje av, kontra en standardbåt. Har sett noen eksempler på det.

 

Prøv å legg til i en lokal marina på enkelte øyer i karibien, i sørøst Asia eller i nærheten av Afrika med en splitter ny 48" HR og se hvor lenge du får være i fred fra selgere(som også kommer i små båter) om dagen og kjeltringer om natten?

 

Blir ikke en 3 meters rib med 15 hester litt tung og uhåndterlig. Man må huske på at på langtur er jolla som bilen er på land, og den vil sannsynligvis bli brukt mye så det kan være greit å ha noe som er lett å håndtere, men samtidig bør det være plass til to personer og en del proviant, dieselkanner osv.

 

Det aller, aller viktigste er å gi jolla navn, og dersom man jobber innen bygg og anleggsbransjen er navnet på bildet nedenfor genialt!

 

change_order.jpg

 

Jolla heter "Original Contract" og båten heter "Change Order" (endringsmelding på Norsk), for de som ser dårlig?

Link to post
Share on other sites

For det første kommer ikke båten vår til å være splitter ny. Den kommer til å være godt brukt før vi drar på tur. Minst 3 sesonger her hjemme.

 

3 meter er vår erfaring - dvs vi hadde 275 - og den var nok litt liten. Derfor 3 meter sånn cirka. 15 hester blir kanskje litt tungt. Men det skiller lite mellom en 8 hester og en 15 hester. Jeg tenker at jolla bør ha kraft nok til å plane med oss ombord. Derfor er en lett totakter ideell. Er det mulig å kjøpe slike utenfor Europa?

 

Jeg ser ikke kondombåt uten stiv bunn som et alternativ. Jeg tenker at den skal henge i faste daviter, eventuelt surres på dekk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten har vel gitt inntrykk av at han er interessert i HR, og forsåvidt gjort det rimelig klart i det første innlegget at det er en HR48 man er mest interessert i Think1.gif , og etter alle de forslagene som har kommet i denne tråden, og jeg regner med Bitteliten har sett på alle sammen seriøst SoWhat1.gif , og ikke kommet til noen annen konklusjon, så er vel valget enkelt, en HR 48, som er ett glimrende valg og en fantastisk båt.

Piss2.gifFinger5.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror trådstarter er åpen for det meste bare det er produsert på Ellös :smiley:

Inge har klart å overbevise meg om annet enn at en svenskprodusert båt er det beste så langt. Se kriteriene i innlegg 1 :smiley: Jeg gleder meg til å se Malø 47 til vinteren. Najad synes jeg er for dyre - men de er absolutt flotte båter. En 440 koster omtrent som en HR 48.

Vi gleder oss til messene i vinter.

Link to post
Share on other sites

Selv om Bittelien har valgt en HR48 som utvilsomt er flott båt og tryggt valg, så er det kjekt å diskutere ulike båtyper (noe tråden vel legger opp til? ) da det "optimale" i denne sammenheng er avhenig av den enkelstes "båtfilosofi". Det er derfor spennende å se forskjellige løsninger. Vi lå f.eks. ved siden av en engelsk båt i Prevtza, Hellas. Den store stålbåten hadde nærmest ubåtstandard, "ubåtluker" i dekk , vanntette skott hele veien. Ekstrem sikkerhets-tenkning. Vi lå også ved siden av en fantastisk franskbygget katamaran fra en eller annen stillehavsøy. Lange senkekjøler, enorm rigg, en fartsmaskin med all tenkelig komfort. Mellom disse ytterpunkter er det mange båtyper som for den enklet er optimal. HR er en konseravtiv båt, uten at det må oppfattes negativt, men for mange vil nok andre valg være aktuelt dersom en først skulle legg inn så mye kronasje i en båt. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Den klart mest kompetente havseileren jeg noensinne har vært i kontakt med, er nå til salgs. Jeg håper ikke dette strider mot Båtplassens policy mot annonsering. Jeg har ingen personlig interesse i salget, annet enn at jeg skylder Peter Evans en tjeneste for gode minner.

 

Jeg tok imot brutal juling i denne båten i to uker. Høstværet kom tidlig i nordatlanteren da vi skulle krysse fra Island til Grønland, og det som etter planen skulle gå unna på snaut fire døgn ble til fjorten dager med grisebank. Røyking foregikk med hodet ut av luka, og skumdrivet var så ille at av 3 røykere ombord var det bare jeg som fortsatt røykte da vi kom fram. Gjennom hele dette kjente jeg meg fullstendig trygg, bak stålplater og 8mm lexan i solide rammer.

 

Denne båten har absolutt alt du kan tenke deg av utstyr, og en del du ikke har hørt om hvis du ikke er skpsingeniør. Eneste negative anmerkninger er at den er langt ifra den skarpeste seileren jeg har prøvd, og at det masterullende storseilet (som revnet) er en konstruksjon med klare begrensinger som det burde taes grundig stilling til.

Link to post
Share on other sites

Litt av en båt ja, men 14 dager fra Island til Grønland, hmmm?

Ja, da kan du regne ut effektiv gjennomsnittshastighet. Hadde motvind stort sett hele veien ettersom lavtrykkene kokte opp utenfor østkysten av USA og marsjerte nordover på rekke og rad. Vi gikk imot været for motor hele veien, og til tider sto vi nærmest stille over bunnen. Sub-arktiske høststormer er ikke til å kødde med.

 

EDIT: Peter er såpass rutinert at han ikke engang nevnte uværet i loggen. Jeg fant derimot et bilde fra turen, der jeg henter is til Whiskyen.

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Reykjavik til Nuuk er det omtrent 1500 nautiske mil

14 dager x 24 timer = 336timer

 

1 knop er en nautisk mil i timen, noe som gjør at gjennomsnitthastigheten var omtrent 4,7 knop.

 

Dersom det er snakk om rett over til Skjoldungen, så er det rundt 500nm, og gjennomsnittshastighet hadde vært rundt 1,5 knop.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...