Jump to content

Sollux tråden


cheetah

Recommended Posts

Motoren som har skjært seg og sprukket topp :thumbsdown: Vet ikke helt hva som er best. Kjøpe helt ny kinesisk motor eller satse på brukt :confused: Skal se på denne motoren i morgen og har med meg en som har greie på motorer http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29669162 Skal i båten først og ta mål for å være helt sikker på at den passer.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var helt grei den motoren. Startet lett, gikk bra og så bra ut men var altfor stor i størrelse :thumbsdown: Det var synd... Har egentlig litt tid på meg å finne ny motor siden jeg likevel må ha båten på land for å ta ut motoren og det. Får rengjort skikkelig i motorrommet og det da :thumbsup: Siden jeg ikke har så velig råd og hvis jeg skal ha ny motor så blir det enten denne 32hk tdme332 eller Lomatec motor på rundt samme størrelse, men blir sikkert tdme motor siden den passer bedre på bredden i motorrfestene. Valgets kval :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

 

Har kjøpt et Sollux 24' AC opp-pussingsprosjekt. Planlegger litt hva som prioriteres i vinter, og i den anledning har jeg et spørsmål om noe som irriterer meg litt med denne båten.

 

I skroget under vannlinjen (i hvert fall bakover) er det støpt ca 5 cm høye langsgående skrogforsterkninger. Problemet er at disse 'ribbene' hindrer vann (som har lekket inn, eller regn som har rent gjennom dørken) å renne ned i kjølen der det kan lenses ut. Se vannet ved den blå pilen på bildet her:

 

ribber.jpg.

 

Jeg regner med at jeg ikke kan bore 'drenshull' gjennom disse ribbene for å drenere vannet ned. Er det noen gode forslag for å fjerne eller å unngå at det samler seg vann på disse stedene?

 

Takk for kommentarer og tips.

 

vennlig hilsen

 

btor

Link to post
Share on other sites

OK, takk for tilbakemelding. Er det noen som vet om det er trelister inni disse ribbene eller om det er bare glassfiber tvers igjennom? Er det trelister innvendig vil jo disse råtne på sikt hvis det kommer vann til gjennom hullene....

 

Når vi er inne på plast: På vår båt er det ingen fester for ryggstø til de langsgående benkene i forkabinen. På mange Sollux'er ser en svakt buede ryggstø litt oppe på skrogsiden bak benkene.

 

Kan noen ta bilder av hvordan disse ryggstøene er festet i skroget? Jeg inbiller meg at det er plastet fast noen treklosser eller lignende som en kan skrue dem fast i, men det hadde som sagt vært kjekt med litt mer håndfast om hvordan dette gjøres på 'original' måte...

 

hilsen btor

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje på tide at jeg også melder meg inn i "Sollux-gjengen" med min Sollux :flag_bp:

 

1986 modell Sollux 24 uten AC

 

P1010146.JPG

 

P1010155.JPG

 

P1010154.JPG

 

P1010149.JPG

 

Litt skai som henger løst i taket :smash:

 

P1010153.JPG

 

P1010803.JPG

 

 

 

Og selvfølgelig har jeg laget tråd om båten :flag_bp: :flag_bp: Prosjekt "Helios" Sollux 24 uten AC

 

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei hei.

jeg har en sollux 24 uten ac men en mercedes om636 motor i.

jeg stusser litt på farten som jeg får på båten. marser i snaue 7 knop med 2500rpm. drar jeg den opp i mot 3000rpm får jeg rundt 8,5bknop om jeg er heldig. med tanke på hvordan skroget er og hva jeg leser om andre solluxer så syns jeg det er litt lite?

er det kanskje bare mercedesen som ikke er god for noe mer eller kan det være noe annet som ert galt med den??

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Da skal jeg begynne å lage en badeplattform til min sollux 24 og tenkte da at jeg legger ut bilder av det her slik at dere også kan lage det vis dere har lyst. kommer med mer bilder og mål etterhvert.

 

plattform.jpg

 

Slik er den planlagt at den skal bli,men er mulig det blir noen små forandringer underveis.

Link to post
Share on other sites

hei hei.

jeg har en sollux 24 uten ac men en mercedes om636 motor i.

jeg stusser litt på farten som jeg får på båten. marser i snaue 7 knop med 2500rpm. drar jeg den opp i mot 3000rpm får jeg rundt 8,5bknop om jeg er heldig. med tanke på hvordan skroget er og hva jeg leser om andre solluxer så syns jeg det er litt lite?

er det kanskje bare mercedesen som ikke er god for noe mer eller kan det være noe annet som ert galt med den??

 

Hei.

Har noe av det samme problemet selv. jeg har en yanmar 3QM på 33 hk. og sliter med å få en høyere marsjfart enn 6 knop. har en topp fart på ca 7.5knop og det virker litt lite i forhold til hva andre med samme båt og motor har. men har oppdaget at båten ligger litt på nesa,har gått igjennom hele båten og leitet etter om det har blitt lagt inn no balast forran i båten,men finner ikke no. noen som har forslag til hva det kan være som gjør at den ligger så på nesa eller hva jeg kan gjøre for å få løftet den litt forran uten at det påvirker farta no negativt?(og om det er noe jeg kan gjøre som kan få farta opp)

Motor og slikt har riktig turtall så er ikke feil propell(propellen er også helt ny)

Den har ikke vært grodd under.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei Pajlabb.

 

Denne er veldig lik på den som jeg solgte.

Utrolig praktisk båt.

Tør jeg spør hva du ga for den i august.?

Den maskinen er bare helt perfekt i den båten.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31894357

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann,,

 

Har også kjøpt meg Sollux 24 uten AC nå. Full av nybegynneriver :)

Veldig moro å lese innleggene deres folkens..

Yanmar på 64 hk,,tror jeg, og målte den i dag til 13.5 knop,,(ærlige), hehe

 

Funderer litt på denne ekstra flapsen, om den kunne hjulpet en knop eller to.

Hva er denne orginale laget av, og hvordan er den montert.? Støpt, eller boltet med gjennomgangsbolter?

På min er det flaps på roret, men det er smalt, så den blir vinglete under fart. Jeg kunne tenkt meg en kopi,eller kjøpt en orginal.

 

Mvh,,Roggy

Link to post
Share on other sites

Den flapsen som jeg monterte på solluxen min er støpt i glassfiber. så skrudd med gjennomgangsbolter.

Kjøpte den på sollux as 64 hk har jeg ikke hørt. enten 55hk 66hk eller 77hk. Men vet ikke hvor gammel motor er.

 

 

4JH2-TE,,,66hk er det nok.

Takker for kjapt svar:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Heisann allesammen :smiley: Da har jeg endelig kommet til en løsning angående solluxen. Tenkte en periode å selge båten og kjøpe seilbåt men ble nedstemt i heimen. Er egentlig glad for det siden jeg liker solluxen :smiley: Vi bestemte oss da for å kjøpe en helt ny motor til sollux 24ac båten vår. Det er en Craftsman marine på 27hk. Er denne :smiley:http://www.craftsmanmarine.com/English/PROPULSION/Engines/CM3_27_intercooling/CM3_27_intercooling_ZF10M_2_72_1/CM3_27_intercooling_ZF10M_2_72_1.aspx Er bestillt åg blir kanskje allerede montert i neste uke siden den kommer da. Blir å bruke helgen til å få ut den gamle motoren pluss rengjøring av motorrommet osv. Gleder meg til å komme på sjøen igjen :thumbsup:

Noen tips angående montering av motoren?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...