Jump to content

Sollux tråden


cheetah

Recommended Posts

På bildet 2 i posten over, er disse konsollene som sete er montert på til og løfte vekk?

Mye arbeid i og løft de vekk?

 

Driver og funderer på løsning i egen båt, men vil ha enkel tilgang til motor rommet.

..............

 

Bastard- må du ha bort begge konsollene for å komme til motorluka? Mener Kodvaag hadde en skråløsning hvis det holder med at bare den ene(midten) må fjærnes. Forsøkte å lure ut av han patenten, men han ville ikke svar på det spørsmålet. Du kan jo "fiske" litt på løsningen du :cool:

Jeg har nå lurt meg til å kopiere bildet av patenten :blush:

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei kassa står løst men den går ned forbi dørkplatene og så er det 4 klosser inni kassa som higrer den i å vandre rundt.

Det var meg som byggde dette for 4 år siden og det fungerte veldig bra , eneste jeg savnet var hengsler på kassa i bunn siden det var motorkassa

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nei kassa står løst men den går ned forbi dørkplatene og så er det 4 klosser inni kassa som hindrer den i å vandre rundt.

Det var meg som byggde dette for 4 år siden og det fungerte veldig bra , eneste jeg savnet var hengsler på kassa i bunn siden det var motorkassa

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bastard- må du ha bort begge konsollene for å komme til motorluka? Mener Kodvaag hadde en skråløsning hvis det holder med at bare den ene(midten) må fjærnes. Forsøkte å lure ut av han patenten, men han ville ikke svar på det spørsmålet. Du kan jo "fiske" litt på løsningen du :cool:

Jeg har nå lurt meg til å kopiere bildet av patenten :blush:

 

Mnja, den ene konsollen vil bli over den ene motorluka.

Den andre konsollen over batteriluka.

Skråløsning ja, den må jeg se om jeg kan kopiere :wink:

 

Da skjønner jeg hva du mente Idars, var noe sånt jeg så for meg.

Link to post
Share on other sites

Ja ble veldig fornøyd med båten så var litt vemodig å selge den.

Men ønsket om større båt ble for stort ; men skulle jeg kjøpt meg mindre båt igjen hadde det helt klart blitt sollux 24 igjen.

Legger ut noen få bilder til

 

 

 

Baugpropellen

 

hentet_fra_gamle_pc_300.jpg

 

 

På land rett før sjøsetting 2010

 

hentet_fra_gamle_pc_346.jpg

 

Den nye motoren

 

hentet_fra_gamle_pc_374.jpg

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mener Kodvaag hadde en skråløsning hvis det holder med at bare den ene(midten) må fjærnes. Forsøkte å lure ut av han patenten, men han ville ikke svar på det spørsmålet. Du kan jo "fiske" litt på løsningen du

 

 

Ø?? Har ikke jeg fått med meg...

 

Passasjerstolen henger bare i lufta, så motorromsslukene var bare å ta opp.

Men nå tror jeg en Joda 7500 er vesentlig høyere enn Sollux 24, så dersom du ikke har boxermotor så går vel ikke "min" løsning i Sollux...?

 

Men her er noen bilder:

 

IMAGE_582.jpg

 

IMAGE_603.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg har i ny og ne sett en og annen Sollux 850 av nyere dato på finn.no. Det kan se ut som om disse båtene er meget godt utnyttet. Har en Nidelv 26, som jeg synes er et flott båtkonsept, men ser at Solluxen - på tross av sin størrelse har 4 faste sengeplasser + mulighet for 2 til i forkabin.

 

Noen med erfaring fra denne type båt? Hvor romslig er akterkabin og midtkabin?

 

Fordeler og ulemper med denne båten? Er det en god sjøbåt? Hva er riktig motorisering? Har denne båten et tradisjonelt deplacement-skrog, eller kan det beskrives som en halvplaner.

 

Fant ikke så mye på nettet; annet enn en eldre test i Båtmagasinet, men den var ikke spesielt grundig.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde jeg var kjip som hadde to fots syken

 

Joda 7500 (25)

Master 820 (27)

Scand Baltic (29)

 

Du har allerede en godt utnyttet båt i en Nidelv 26.

Du må øke mer enn en fot, hvis det skal monne noe.

I hvert fall hvis ikke du kjøper en Master 820 som jo bare er en fot større enn din... (menn oppleves større enn Nidelv 28)

 

Men, mitt råd, skal du bytte båt, gå nå i hvert fall 4 fot opp med en gang, så slipper du bytte så mange ganger!

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Du har selvsagt helt rett, men det er nettopp dette jeg lurer på: Har Solluxen bedre løsninger med bla midtkabinen? Jeg vil ikke ha større båt enn max opp mot 30 fot og jeg synes hardtoppen på disse Sollux 850 er en ok løsning.....men jeg bare lurer litt. Gikk fra 22 til 26; hvis neste steg er 28 så har jeg i snitt 3-fotsyken. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Sikker et dumt spørsmål, men hvis båten er motorisert med ca 100 HK så vil den løfte seg litt framme; hva skjer med denne gedigne badeplattformen da? Blir den liggende nedi vannet, eller hur? Jeg synes kanskje det ser litt spesielt ut med en slik stor badeplattform i forhold til skutens størrelse, men den har kanskje sine fordeler....

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 140 hk i den. går veldig fint opp til 16 kn da begynner den å rulle litt, har også montert flaps i høst.

Skal bli spennende å se om det hjelper mot rulling. Har ikke noen bilder av båten i fart. Men den graver seg ikke ned noe serlig bak.

Den hiver sjøen godt ut, slik at plattform står tørt. Sett i fra siden ser du kanskje ikke hele plattformen, men ikke langt unna.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da har endelig jeg også fått meg sollux :smiley:

Blei en sollux 24AC med yanmar 33. eler av utstyr så er det el. toalett, diesel varmer,nytt 2 bluss rødsprit apparat og kjøleskap.

Eneste jeg føler at denne mangler er badeplattform, er det noen her som har mål på en som går over hele akterenden?altså en som ikke er 2 delt? tenkte kanskje jeg skulle lage en selv..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...