Jump to content

Sollux tråden


cheetah

Recommended Posts

Svart (redigert)

Måtte bare fortelle her :smiley: Har funnet ut hvorfor jeg ikke har fått start på motoren i det siste og hvorfor den har tullet seg tidligere. Fant ut ved å skru opp lokket til måleren som er på toppen av diseltanken at den var helt full og tenkte så at det måtte være ca 40l med vann på tanken siden den er på 80l og for noen uker siden var halvfull :eek: årsaken var at tanklokket var sprukket. så da var det å få tak i en manuell pumpe og pumpe ut diesel/vannet :sweat: Pumpen var selvølgelig noe billig... så den lekket og diesel sprutet over hele meg og i båten. kjekt :rolleyes: Ser at det ligger litt dieseldyr igjen i tanken så har fylt på dieseldyr dreper og pumper opp resten når det har virket litt. fikk laget meg nytt lokk som er av metall så skal holde ei stund. så er det etterhvert å få fylt opp tanken med diesel og forhåpentligvis få i gang motoren og begynne å bruke båten igjen :sailing:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei og takk for det...bilder kommer selvfølgelig,må bare vente til vinteren har slipt taket så skal jeg få tatt noen bilder :smiley:

gleder meg til å få prøvd båten,fikk liv i alt det elektriske i båten i dag etter mye om og men fant jeg ut til slutt at det var ett batteri som var 100% kortsluttet som da sugde all strømmen av det batteriet jeg hadde koblet til...hehe...(kjekt av forrige eier og la batteriene overvintre i båten,de var noe frossene)hehe...

Link to post
Share on other sites

Den er god :thumbsup: Hadde samme problemet med batteriet mitt og. Forbruksbatteriet mitt var gåen og siden startbatteriet var et 115ah sønnak batteri så ble det brukt som forbr batteri og et nytt batteri fra biltema på 75ah til startbatteri. Har tenkt å skifte ut hovedstrøms kablene i båten, få satt inn hovedsikring til forbruk og +,- skinne.

Link to post
Share on other sites

heisann..

da har jeg fått tatt noen bilder av båten innvendig i allefal :smiley: l Håper ikke dere brur dere om litt rot da jeg holder på å fikse og reparere noen små ting...hehe...

imag0128.jpg

 

imag0129.jpg

 

imag0130.jpg

 

imag0131.jpg

 

imag0132.jpg

 

imag0133.jpg

 

imag0134.jpg

 

imag0135.jpg

 

imag0136.jpg

 

kom gjerne med noen tips om det er noe jeg burde endre på ombord(bortsett fra å rydde.hehe..)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Flott båt det :thumbsup: Likte løsningen med skapplass og liten hylle på babord side i midtkabinen :cool: Blir kanskje å kopiere den en gang. Hadde først tenkt å lage toalettrom i forkabinen men for å ha mest mulig liggeplass gjør jeg om forkabinen til fast soveløsning. Legger en plate og forsterkning i midten og kjøper meg en skikkelig og stor madrass eller to som jeg skjærer til. Ser om det gåt an å ordne til en løsning med porta potti som man trekker frem fra under sengen på dagen hvis ikke det i akterkabinen brukes. og om natten er porta pottien i midtkabinen. er vel den billigste og enkleste løsningen foreløpig :smiley:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det :smiley:

Er veldig fornøyd med åssen plassen er utnyttet i denne båten.ser i allefall praktiskt ut foreløbig,men så har jeg ikke hatt båten mer enn i en uke ca og har en del jeg skal gjøre på den så jeg kan få den klar før påske..hehe... "heldigvis" så har jeg blitt permitert fra jobb frem til mai så da er det jo kanskje håp om å få den ut i april en gang...hehe...

viktigste er igrunn og få den til å flyte,da den foreløbig mangler propell,flyndre og rorhylse...

Link to post
Share on other sites

Her har du en båt med mange smarte løsninger :) Hold oss oppdatert med arbeidet ditt da. håper selv å få sjøsatt båten i april (påska) men spørs jo helt ann på været. Har masse planer for båten, men trenger jo kun å ha klart en brøkdel av det før den kan sjøsettes. mye kan man jo gjøre når båten først er ute :)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen..

Da hjelper det seg med ting til båten, har fått laget ny rorhylse,reparert roret og er snart ferdig med å lage ny flyndre så da er det snart en del montering så kanskje hu i allefall blir tett under...

Bilder kommer,har bare ikke fått de over på pcen ennå...

Link to post
Share on other sites

Hei

Da har jeg endelig fått gjort litt mer på båten..

Har nå fått ut det jeg trenger å ta ut får å få montert en septik tank(den skal ligge under dørken ved fører plass). har også fått støpt opp roret(mangler bare litt glassfiber armering rundt) pluss at jeg har begynnt med å sveise sammen en syrefast septik ta :wink: nk

har jo også fått lagt noen bilder av det jeg har gjort på pcen(nesten alt iallefall)hehe...

 

imag0147.jpg

 

imag0148.jpg

 

imag0149.jpg

 

imag0150.jpg

 

imag0151.jpg

 

imag0152.jpg

 

imag0153.jpg

 

imag0156.jpg

 

imag0157.jpg

 

imag0158.jpg

 

imag0159.jpg

 

imag0160.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk start på motoren i kveld :thumbsup: Nu var den like lettstartet som tidligere. Ikke rart at motoren tullet seg i høst når dieseltanken var full av vann :diving: Nå blir det å få kjørt noe rensestoff gjennom kjølesystemet, litt annet småtteri og så kan jeg nyte båtlivet igjen :sailing:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Slik har jeg gjort det med min hvertfall, resultater kunne jo såklart vært bedre hvis jeg hadde børstet lenger :

 

-Legg kalesjen i badekaret med litt kalesjerens, jeg brukte biltema sin. ca 1 døgn

 

-ta den ut og brett ut kalesjen , begynn å skrubb kalesjen med en grov børste samtidig som du heller litt kalesje rens over kalesjen. Det skal da skumme og bli hvitt der du skrubber.

 

- spylte lett av og hev hele greia i vaskemaskingen for å få skylt den godt der. sett på ett program som gir mye vann.

 

- heng opp til tørk

 

skrubber du lenge nok blir jordslagene mindre synlig, om du får alt vekk garanterer jeg ikke. da må du nok sitte der en stund :)

Link to post
Share on other sites

Regner med at vi to har ganske så lik kalesje, og har du ikke altfor liten vaskemaskin skal det gå grei å få den inn der.. Du må huske på at kalesjen er 2 delt da, så ta en del av gangen.. Trangt er det jo, men det funker.. De som renser kalesjer til daglig bruker også vaskemaskin.

Link to post
Share on other sites

Har brukt begge leverandører. Anbefaler Jens Sagen.

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men på min Sollux var kalesjen trekt over AC som var en fin løsning.

 

Den kalesjen som Jens Sagen har, strekker den seg over AC? Skulle sette på min kalesje idag etter rens, og den revnet ved den fremre bøylen, det virker som kalesja er tørr og det punktet er veldig sårt.. Så blir vel muligens ny kalesje snart. Skal sy den jeg har til onsdag, så får holde så lenge men.. Er det flere som kan anbefale Jens Sagen, det er fit on med engang den kommer fra posten?

Link to post
Share on other sites

Nå er det vår.. Kranbil er bestilt.

Tenkte å legge ut bilde av den ny monterte badeplattforma.

Dette blir greit for furen når hun skal dusje, hehe.

 

NB Bildet er tatt før vårpussen er unnagjort.

 

dscf2185.jpg

 

Har også montert orginal flps, skal bli spennende og se.

 

dscf2184.jpg

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Noen som vet eller kan finne ut MAL nr til kalesje ? Står ikke noe sted på kalesja mi, og er kjekt å vite det hvis jeg skal kjøpe meg ny kalesje nå.. evt noen som kunne sjekka sin egen båt for sitt MAL nr? Må være en Sollux 24 Ac, hvor kalesjen ikke trekker seg over AC. Vil dog gjerne ha MAL nr på kalesje som strekker seg over AC da det er det jeg vil ha nå..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...