Jump to content

Sollux tråden


cheetah

Recommended Posts

Fekk et tips om at vis man har får høyt turtall kan stemplene komme opp ødelegge det meste på veien opp. ( Stemplene, Ventiler, toppen)Vis du har får høyt turtall en maskinen er god får.

 

e kjører nesten bare på rundt 1800-2000 rpm. da går den fint og graver nesten ingenting . På høyere turtall graver den noe fælt

 

Målte 11 M et eller annet med en gammel gps. Men lurer på om den gpsen var helt klin kokos

Link to post
Share on other sites

Vakkert :yesnod: Har du mål på veggene i toalettet? Hvilke materialer brukte du osv? Takk for bildene :thumbsup:

redigert_plantegningsollux24ac.jpg

Toalettrommet er 74 x 100 cm. Dør på 50 cm bredde. Har skyvedør inn til forkabin og derfor er det plass til denne løsningen

Litt usikker på matrialene . Mye mulig det er teakfiner.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Du får ikke tak i noe teak eller noe regnskog treverk hos byggmakker ihvertfall. De vil ikke skade klode vår :thumbsup:

 

Sjekk hos oslo Finèrfabrikk. De har mahogny, teak og masse annet rart.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Nå må du lese litt bedre fredrik!

vi pratet i utgangspungtet om respatex men kom inn på teakfiner som de feks selger på maritim

men det er helt riktig at ikke masiv teak er noe de selger åpenlyst lenger

evntuellt går det jo ann å skjære i stykker stuebordet i teak å bruke det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei alle stolte sollux eiere :smiley:

 

Har selv tilbragt mye av tiden min i Sollux 24. Det er en kjempe båt. Mest imponert var jeg av fart i forhold til motorstørrelse og ikke minst drivstoff-forbruk. En sterk sjøbåt er det også.

 

Ville bare legge til at vi muligens (dersom tiden strekker til) skal montere en Lomatec 85 hk i en Sollux 24. Planen er å ha dette klart frem mot sommeren, men dette må vi se ann. Må gjøre meg ferdig med Joda prosjektet først.

 

Jeg er ihvertfall klar over at vi må foreta drastiske forandringer på motorrommet før vi får plass til nykommern. Det satt tidligere en 3qm30 i den.

Link to post
Share on other sites

Har brukt begge leverandører. Anbefaler Jens Sagen.

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men på min Sollux var kalesjen trekt over AC som var en fin løsning.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Har hatt en sollux 24 ac i 10 år som jeg solgte sommeren 2010

dette er en båt som har gitt oss masse glede :yesnod:

Våren 2007 byttet jeg til fabrikk ny motor og i 2008 monterte jeg ny ankervinsj og baugpropell

og ny extra storbadeplattform

våren 2009 byggde jeg ny innredning og la teaklaminat gulv

gjorde ellers masse annet også med båten så var synd å selge den men det var ønsket om større båt

som førte til salg

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til sollux tråden :flag_bp: Høres fin ut den båten :smiley:

Hvilken motor var det du monterte i båten? Var det en yanmar som sto i den fra før av og måtte du gjøre noe med motorfestene eller bygge om motorrommet? Bare lurer i tilfelle jeg må bytte til ny motor en dag. Hadde vært bra om du hadde noen bilder av båten :thumbsup:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Velkommen til sollux tråden :flag_bp: Høres fin ut den båten :smiley:

Hvilken motor var det du monterte i båten? Var det en yanmar som sto i den fra før av og måtte du gjøre noe med motorfestene eller bygge om motorrommet? Bare lurer i tilfelle jeg må bytte til ny motor en dag. Hadde vært bra om du hadde noen bilder av båten :thumbsup:

 

Det var en mercedes om636 som sto i , byttet til en sabb iveco

Den gamle motoren sto på 3 vinkler , 1 framme som gikk på tvers mellom 2 skvalpeskott og 1 vinkel på vær side bak

måtte bare bytte ut de 2 vinklene bak plus at jeg brukte et flexiledd mellom gie og aksel

 

Har noen bilder men er jo ikke sikkert nye eier blir så gla om jeg legger de ut hær , men skal se hvordan bilder jeg har

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spørsmål til dere som har sollux 24 m/uten Ac, : HVOR STOR båtplass har dere, dvs bredden på båtplassen? Har ingen fast båtplasse enda, leide bare en båtplass med lysåpning på 3 meter ifjor.. De har masse ledig med 2.5 meter lysåpning, så lurer på om den passer? Båten er jo 2.7 m på det breieste..

Link to post
Share on other sites

Velkommen til sollux tråden :flag_bp: Høres fin ut den båten :smiley:

Hvilken motor var det du monterte i båten? Var det en yanmar som sto i den fra før av og måtte du gjøre noe med motorfestene eller bygge om motorrommet? Bare lurer i tilfelle jeg må bytte til ny motor en dag. Hadde vært bra om du hadde noen bilder av båten :thumbsup:

 

Fant noen bilder av bla plattforma som det forøvrig bare finnes 2 av , jeg og en kammerat lagde 2 like ut fra egne mål og ønsker.

 

hentet_fra_gamle_pc_582.jpg

 

hentet_fra_gamle_pc_621.jpg

 

hentet_fra_gamle_pc_600.jpg

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

På bildet 2 i posten over, er disse konsollene som sete er montert på til og løfte vekk?

Mye arbeid i og løft de vekk?

 

Driver og funderer på løsning i egen båt, men vil ha enkel tilgang til motor rommet.

Har ikke Solux, men liker løsningen, om det er enklet og løfte vekk da

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...