Jump to content

Sollux tråden


cheetah

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Man kan fort ryke toppen på 3QM30 og tilsvarende modeller. Bør ikke over 2700 omdreininger over lengre tid. Trange "Sollux" motorrom bør ha vifte for å tilføre frisk luft til Yanmar - motoren. Bruk aldri syntetiske oljer på eldre Yanmar. Bruk kun rene mineraloljer (10W-30 eller 10W-40). At toppen sprekker skyldes for lite kjølig. På en sollux er motor rommet så lite at du bør slå på en "frisk"-lufts vifte når motoren er varm.

Link to post
Share on other sites

Hei Modem.

Den kostet 9000.- så måtte jeg ha ny badestige. Montering gikk greit, men er jo mye dill dall. men det er jo bare gøy.

Bare ankerrulle, syrefast anker, lukere, dusjblander m/slange var jo ca 4000.- Drar fort på seg.

 

Jeg har en Yanmar 140 hk. marsjer nå ca 15,5 på 3100 rpm 19,5 på max.

 

Båten ble veldig mye mer retningsstabil med flapsen.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Det var jo ikke så veldig galt, har tenkt på det lenge.

 

Kjøpte du ny badetrapp av sollux også? pris?

Hvilken ankervinsj har du montert da? Er egentlig det jeg savner mest på båten, det er så håpløst med de dregg-lukene som er på siden av båten.

 

Blir nok noe for båtbudjettet til neste år det her.

I år så ble det ny kalesje, så det får nok holde for i år.

 

Jeg har yanmar 77hk, skiftet til 4-blad propell i fjor, mest fordi jeg hadde litt høyt turtall, men fikk litt mindre vibrasjon/støy og en knop ekstra.

 

Den gjør nesten 14 knop, hadde den i 15 på gps rett etter sjøsetting så jeg vet ikke om den flapsen har så mye for seg på min båt, men når en først skal sette på ny plattform så kunne det jo vært interessant, kjøpte du den også hos sollux? pris?

Link to post
Share on other sites

Ja, alt kommer fra Rolf på Sollux, en hyggelig kar. 2500,- for flaps 5000,- for stigen. men er nok en pakkepris på gang, bare å høre med han.:-) Blir fort penger av det. Men men. sånn er det. Kjøpte ny mørk blå kalesje iår. så gikk ca 30000.- båtlapper. Men det er jo et normalt budskjett for en som røyker pr år, så har ikke dårlig samvittighet. hihi.

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Har i vinter montert VHF og byttet ut det elektriske anlegget ombord.

vhf_010.jpg

vhf_012.jpg

 

Det elektriske bestod av mye rart. Merkelige koblinger og mye tvinnet kabel med tape rundt. Ingenting var merket og alt mulig av farver var brukt om hverandre. Alt dette ble byttet untatt bryterpanel som var ok.

el.anlegg_baat_002.jpg

koblingskinne.jpg

Så alt i alt fornøyd med resultatet. Nå har jeg ett elektrisk anlegg som jeg kjenner og er trygg på.

vinterprosjekt_008.jpg

Voltmeter er satt inn og koblet via batterivelger så nå er det lett å følge med på start og forbruksbatteri.

vinterprosjekt_007.jpg

 

vinterprosjekt_005.jpg

 

vinterprosjekt_006.jpg

Redigert av Una (see edit history)

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

99_12939555721.jpg

Her er et bilde fra salgsannonsen på båten som jeg fant. Ser litt av tanken som jeg har tatt ut(rød aluminiumstank) og skal ha i en ny siden den ikke er så praktisk med fordypning og uttak til motoren fra den pluss at den er sikkert like gammel som båten.

Denne skal i. http://www.maritim.no/motor-styring/drivstoffsystem/tank-fastmontert/dieseltank-55-liter Er noe mindre enn den gamle men går helt greit :thumbsup: Bruker ikke så mye diesel den motoren.

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

Da er jeg igang med båten igjen(klarer ikke å ligge unna vøttø..hehe..) Fikk endelig begynt på det nye dasjbordet mitt i dag.

Har fått skjært til ny plate og felt inn kartplotter samt laget meg ett lite bilde over åssen jeg skal plasere instrumenter og slikt.

Får bare håpe jeg får de nye instrumentene jeg har bestilt før helga så jeg kan få montert det snart..hehe..

 

ett lite før og etter bilde over åssen det ser ut foreløbig :

imag0212.jpg

 

imag0270.jpg

 

Blei ikke så bra bilde av åssen jeg hadde tegnet opp plaseringen av instrumenter men skal komme med bilde® av åssen det blir når jeg er ferdig.

Link to post
Share on other sites

ja har fått brukt den en litt...men har jobbet mye i det siste så har ikke blitt så mye i det siste,men om 2 uker er det ferie så da skal jeg bo i den i 4 uker...hehe...

men må bytte propell først..har fått regnet ut størelsen nå å til sollux 24 ac med yanmar 3QM motor så skal det være 17x12 3 blads propell.

så da røyk litt mer av ferie pengene når den kommer..hehe... men den begynner å bli bra nå da..

Link to post
Share on other sites

Har et Kanzaki gear,men er ikke helt likt ditt... ser ikke helt hva Gear ratio det står på ditt,men på mitt så står det 2.14. kan det være 3.00 det står på ditt?

Blei forresten nesten ferdig med dasjbordet i dag,er bare å montere det og instrumentene igjen i mårra så er jeg ferdig.

imag0271.jpg

Syntes dette blei en del bedre enn den slitte og stygge orginal plata til yanmar.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I dag har jeg demontert motorkassen rundt motoren for å komme skikkelig til motoren når den skal ut av båten siden den er gåen :headbang: Neste blir å demontere det meste og løsne motorfester slik at jeg kan bruke samme kranen til å ta ut motoren som brukes til å ta båten på land. Det var den sesongen :nonod: Har litt tid til å finne ny motor til båten skal på sjøen til neste år igjen :rolleyes:

Denne skal ut

dsc_0800.jpg

Blir sikkert å lage en prosjekttråd om det når den tid kommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...