Jump to content

Erfaringer med Nord West 900?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Ja, har du en trang fly eller ingen fly alls, er en romslig badeplatting tingen. I motsetning til trange flybridger er det jo mulig faktisk, på en relativt enkel måte, å gjøre noe med trange badeplattinger. Ellers er det vel slik at alle båter fra 80-tallet har for trange badeplattinger etter dagens standard. Den gang skulle man benytte plattingen til å bade/stupe fra, og ikke noe annet. På moderne båter er badeplattingen, sammen med uteplassen bak blitt det kanskje viktigste og mest benyttede sosiale arena ombord, od der vi oppholder oss mest på fine sommerdager.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På moderne båter er badeplattingen, sammen med uteplassen bak blitt det kanskje viktigste og mest benyttede sosiale arena ombord, od der vi oppholder oss mest på fine sommerdager.

Ja, og i så måte har NW 900 en gammeldags løsning med liten badeplattform, krøkkete adkomst til plattform, og en veranda på toppen som er trang, meget trang. Er vel de to største minus med båten etter mitt syn. Men er en ung og sprek går det nok greit det og.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er nok mange båter som har bedre løsninger på uteområdene. Det tror jeg og. Når en ser på nyere båter med luke til plattform så kan en jo bli fristet. Desverre er de båtene som regel dyrere en hva jeg makter pr idag. Når jeg da hører og leser hva dere skriver her inne, tror jeg nok at NW kan være et meget godt alternativ for en overkommelig sum båtlapper. Til søndag er det mulig det blir en tur til langesund. Hvis været blir brukbart. Fått lov å komme å se et eksemplar der. Selv om jeg ikke har solgt sjekta. Ros til eier for det.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Her er en enkel løsning som er brukt i internasjonal shipping world wide vedrørende pre-alarmer med påfølgende shut down av motor. Dette er en enkel og god løsning istedenfor å begynne med instrumentering på fly bridgen. Når jeg ser diskusjonene vedrørende fly bridge etc. er det helt klart at dette etter dagens standard er vel heller mere å regne som en utvendig styreposisjon. Det jeg savner i innleggene ovenfor er at det blir helt feil å sammenligne en konstruksjon som er hele 29 år gammel mot det nye som er kommet på markedet de siste 15 årene. Hva med å sammenligne båter fra samme tidsepoke og i samme størrelseorden?

Jeg har vært den heldige eier av et veldig bra eksemplar av en NW 900 FB i syv år. Jeg er tredje eier av denne båten og jeg er veldig fornøyd med det meste. For å si min mening skal det letes lenge etter en like god sjøbåt i denne prisgruppen og med samme alder. NW var langt forrut for sin tid då denne kom på markedet. Det jeg vil mene kan sammenlignes produsert på samme tidspunkt og levert av en Norsk leverandør er vel Viksund 925 Fly. Elles må en vel se til Storbritania for å finne noe sammenlignbart. Når jeg nevner Viksund tenker jeg på halvplaner konstruksjonen, det er vel det som blir det mest rettferdige å sammenligne med :smiley:

Jeg legger ved bilder fra "Alarm shut down panelet" til min NW. Der er shut down stop av for høy kjølevannstemperatur, for lavt smøroljetrykk, eksostemp etc. I tillegg er der lagt opp lensealarmer i fra forrpikken, motorrom og lasterom akterut. Alarmsirenen er høy nok til at en hører pre-warningen når en sitter på fly bridgen. 4/5 personer sitter greit der oppe på fine sommerdager og i motsettning til flere andre båter er NW 900 stabil nok til å ha folk her oppe :smiley:

 

God helg :smiley:

 

 

 

 

alarm_panel_2.jpg

alarm_panel_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja, en slik alarmbuzzer burde jo gå greit å tilleggs installere på "utvendig styreposisjon" Uff, ingen som har lyst til å ta meg med på en tur med NW900FB?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

På moderne båter er badeplattingen, sammen med uteplassen bak blitt det kanskje viktigste og mest benyttede sosiale arena ombord, od der vi oppholder oss mest på fine sommerdager.

 

Riktig det, rem men dette er stort sett på "mindre" fartøy med liten fb. Soldekket er vel den mest egnede plassen for sosiale aktiviter. Er det ikke? Speiellt på "større" fartøy hvor man kan ta inn gjester av div. sosial rang. :cool::sleep:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Soldekket er vel den mest egnede plassen for sosiale aktiviter.

Joda, men her snakker vi jo båter på 30 fot og deromkring, og de har ikke fly som egner seg for "sosiale aktiviteter" og gjestebud.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

finn.no NB: Annonsen er utgått på dato. sist høst i ifjor..

Se der ja, et flott eksemplar. Har lurt på om det var mulig å lage port til plattform, og her fikk man jo godt svar :thumbsup: Den var stor og plattformen :yesnod:

Motor ser det og ut til å være mye av, 26 knop burde holde for meg :smiley:

 

@ rem, du har et godt poeng. Når det er 30 fot som er oppnåelig, er det vel ikke så mye bedre plass å finne en på disse båtene. Men det kan jo hende det finnes, for alt jeg vet da :rolleyes:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Nå er vel kansje fairline corniche generelt noe dyrere og større båter, men har en gammel anonse til kansje nogenlunde fornuftig pris, og er vel noe bedre uteplass bak og på fly enn NW. bakdelen er vel soveplass som er dårligere, så kommer ann på hvor mange dere er, men den finnes med 2 kabiner også vet jeg legger, bare ett forslag.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=13688241&folderId=1945171

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22393945&folderId=1945171

her er bilder av fly også, og 2 kabiner(derfor høyere pris kansje??)

Link to post
Share on other sites

@ cathrine, joda fairline er flotte båter, ikke tvil om det. Var flott den første :thumbsup: Likte rederlugaren. Men de har desverre ikke nok sengeplasser. Båter flest er laget for folk med 2 barn. Jeg har tre.. :headbang::lol:

@ Hansi, Riviera 925 er en flott båt, det var jo helt topp der oppe på loftet. Har sett på noen av de, men de er litt dyre for meg :headbang: nok en gang. he he

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Hansi, du har rett. Har forholdsvis god lyst til å skaffe meg en NW.

Tenker litt på den båten som ligger i Sykkylven. Kan det være en mulighet å bytte motor? hvor mye kan man regne med å få for en gammel 150 hk.. i bytte mot noe større... Er vel helt på jordet nå, men mange tanker som sviver i hodet :crazy:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kan det være en mulighet å bytte motor? hvor mye kan man regne med å få for en gammel 150 hk.. i bytte mot noe større...

Selvfølgelig er det mulig å bytte motor, Perkinsen er vel ikke større enn at den går ut døra, i motsatt fall må taket av. Det en i tillegg må vurdere ved et bytte av motor er om gear, propellanlegg er sterkt nok. Hvis ikke baller det fort på seg. Jeg har byttet gear og komplett propellanlegg i en NW 900, det var en formidabel jobb som medførte mye ekstra arbeid som ikke var tatt høyde for. Tror ikke du kan påregne å få all verden for en 150 hk Perkins, kanskje noe i mellom 20 - 30 K. Neppe noe mer. Hvis du tar full sjekk, overhaling, lakkering får du nok mer. Men det koster det og, blir et regnestykke. Jeg hadde nok vurdert å kjøpe en NW 900 med større motor, ny badeplattform kan en få laget og tilpasset akkurat slik en vil ha den til en rimeligere kostnad enn hva et motorbytte er. I det området du bor er det flere båtbyggerier som helt sikkert er glade for å få litt arbeid.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

I det området du bor er det flere båtbyggerier som helt sikkert er glade for å få litt arbeid.. :smiley:

Det var slik jeg fikk bygd om sjekta. de står nesten i kø for å få lov til å jobbe :thumbsup:

Har kikket litt gjennom det som ligger av motorer på finn, kunne ikke se noen perkins på ca 150 hk. men du har sikkert rett. Og de volvoene som ligger, de virker til å være dyre, de som er på ca 250-300 hk. Så det er nok muligens mer å hente ved å kjøpe båt med stor nok motor, og heller satse på oppusing av interiør

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...