Jump to content

Erfaringer med Nord West 900?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Når Bennys båtbyggeri overtok NW het de 900 også der. Når de sluttet med den betegnelsen vet jeg ikke. Litt annnen innredning også om det ble til det bedre er en smak sak.

FB båtene med kallesje bak har en tendens til å renne vann i trappesystemet da det er vanskelig å få tett akkurat der.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hviklet år ble den første gang produsert i sverige?.

Mener det var i 93 eller 94. Stod 2 svenskbygde 900 / 330 til salgs på Finn i fjor. En i Oslo og en i Bodø. Den ene var en 95 modell og den andre en 99 modell. Har opplysninger om begge båtene om det skulle være interessant.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner nok med at de båtene du nevner Hansi, blir litt i dyreste laget for meg i denne omgang. Har vel egentlig overskredet smerteterskelen på 550 k. men det er jo altid gøy å kikke.. har vel bestemt meg for å prøve å legge ut båten min på finn. Men må nok til med noe annet kamera. Se om jeg kan få til litt mere oversiktsbilder. Så får vi se :thumbsup: regner med den blir lagt ut til ca 340k

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

NW 900 er en super båt, og en båt jeg gjerne anbefaler. Det er derimot et par ting som du bør vite om;

 

- Båten har et vektfordelingsproblem slik at båten har en helling både mot styrbord og fremover. Nord West plasserte ferskvannstanken under køya bak på babord side og drivstofftanken i lasterommet for å motvirke dette, men septiktanken ligger i 'tekniskrom' under styrestolen. Med dette oppsettet startet helgeturen med en båt som lå rette i vannet, men ble avsluttet med full septiktank, tom vanntanken og en båt som hadde helling både forover og til styrbord.

 

- Ruller en god del når den ligger stille eller i lav hastighet. Båten er mye mer stabil i høyere hastigheter

 

- Noe sprut som nenvt i et annet innlegg, men ikke noe problem etter min mening

 

- Når det gjelder baugpropell så hadde ikke vi det, og savnet det heller ikke, men det er en egen teknikk å manøvere disse båten på, da båten drar mot en side når en bakker.

 

- Sjøegenskapene opplevde vi som gode og båten var trygg i alle forhold, ingen overraskelser

 

Mine erfaringer er fra en norsk produsert båt

Link to post
Share on other sites

Båten har et vektfordelingsproblem slik at båten har en helling både mot styrbord og fremover.

Jeg flyttet septiktank ( 108 liter ) inn i maskinrom foran motor. Opplevde ikke noe vektfordelingsproblem etter det. Baugpropell anbefales på det sterkeste, spesielt hvis båten brukes en del alene slik jeg gjorde.

Link to post
Share on other sites

Sikkert lurt Hansi, hadde du plass foran motoren? Vi hadde batterier og varmvannstank der ellers bare en liten kjekk stå plass vi brukte ved motorettersyn etc, men jeg tror at noen har batteriene under køya under sofaen, og da er det kanskje plass. I tillegg hadde vi ankervinsj med kjetting foran og det hjalp jo heller ikke.

 

Bare for så si det; ordet problem er vel feil ord, det at båten hadde en tilt mot styrbord og forover var mer irriterende visuelt enn noe annet.

 

Leser for øvrig at du hadde Ford motor, var din båt en 1986 modell med komfyr med stekovn? hvis så var jeg mest sannsynlig ombord i den da den var ny...

Link to post
Share on other sites

Har disse båtene trimplan?

De aller fleste har nok det, ihvertfall de jeg har sett. På 80 talls modellene bygd i Norge tror jeg ikke det var standard. Ettermonterte selv på den jeg hadde. Som andre har skrevet kan båten ligge litt skeivt ved slakke tanker, da er trimflaps kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Flott med nye innspill. hvis man skulle være så heldig å få se en båt er det jo mye jeg kan se etter nå, takket være dere :thumbsup: Når det gjelder å gå med litt slagside er jeg godt vant. Sjekta har både vann og septik på samme side, må trimme båten med dieselmengden på tanken. Og evt matinntak på kapteinen :giggle:

Min sønn hadde helst sett at vi valgte en med flybridge, men det som Astor nevner med vann langs trappa frister ikke :nonod: Derfor var det litt greit med en ekstra styrepossisjon ute. som på den i Sykkylven.

Det med at de drar mot den ene siden når man bakker er jo et kjendt fenomen fra sjekta. må jo nesten bakke på samme måte som en supertanker. drar den seg over, må man jo gi den et lite trykk forover for å få kontroll på hekken :wink:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Den har stått inne tidligere og,

Stemmer, har stått tidligere til en annen pris. Tydelig kjøpers marked. Har en kjenning i distriktet her med samme motor. For liten motor hvis en er ute etter å utnytte fartspotensialet i båten, og ikke minst holde en behagelig marsjfart på en rundt 14 - 17 knop.

Link to post
Share on other sites

Det som var rart var at prisen var skrudd opp på den i Harstad. det forsto jeg ikke helt. ser ikke ut som det er gjort noe endringer utover at prisen er hevet med 45k.

Hansi, den i langesund hadde vel 220 hk, men du vet om enda en?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...