Bjørn Løvjomås Startet 27.Desember.2010 Del på Facebook Startet 27.Desember.2010 Hei, er litt nysgjerrig på Nord West 900, regner med det er noen av dere som har litt erfaring med denne båten. Både positivt og negatvit, om det skulle være noe Har selvfølgelig lest i erfaringsdatabasen, men skulle gjernefå til en liten samtale på det her Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
:båt1 Svart 27.Desember.2010 Del på Facebook Svart 27.Desember.2010 alt jeg vet er at de har meget mange køyeplasser og gode sjøegenskaper! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 (redigert) En båttype som kan anbefales om du liker lukket båt. Flybridge versjonen er trang på verandaen og kan vel knapt nok kalles flybridge etter mitt syn. Modeller fra 86 og oppover har steglister i vannlinja forut, noe som gjør båten tørrere. Tidligere modeller er meget våte i motsjø. De fleste NW 900 har for små motorer hvis du er ute etter fart ( Perkins 220 hk og lignende ), du må over 300 hk hvis du ønsker å marsje på +/- 19 - 20 knop. Toppfart med en 220 Perkins ligger i området rundt 20 knop, marsjfart med denne motor vil jeg anslå til mellom 14 - 16 knop. En del NW 900 er oppgradert og ikke minst trekt om. Min anbefaling er at finn en båt som er trekt om, sparer deg for uhorvelig mye arbeid. Vil også anbefale deg å kikke etter en båt som er oppgradert på den tekniske side mht elektrisk anlegg, pumper, skroggjennomføringer, vinduer, slanger, toalett, kjøleskap, navigasjonshjelpemidler, baugpropell, vinsj, osv, osv. Dokumentasjon på utført vedlikehold på motor og fremdriftsanlegg er selvfølgelig også viktig. Hvis det ikke kan fremlegges logg på utført vedlikehold / ettersyn finn deg en annen båt er min anbefaling. Redigert 28.Desember.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Takk for godt og utfyllende svar Hansi Har det vært noe problemer med lekasje i overbygg på disse båtene Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hansi Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Har det vært noe problemer med lekasje i overbygg på disse båtene Min erfaring etter 5 år med NW 900 er at skruer på vinduslister må etterteites årlig minst. Kommer vel litt an på bruk også og ikke minst hvor hardt båten har blitt kjørt. Ellers har jeg ikke opplevd noe spesielt mht lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Fart er ikke noe tema for meg, så motor har ikke så så mye å si. Jeg vil ha en båt jeg kan sitte lunt og varmt ut over høsten og vinteren. Hvordan fungerer det med snø og åpent akterdekk? Kalesje er jo ikke så lurt om det kommer en del snø. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hansi Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Kalesje er jo ikke så lurt om det kommer en del snø. Anbefaler en sommerkalesje og en vinterkalesje. Snø normalt ikke noe problem sålenge en har muligheter for oppsyn med båt ved og etter snøfall. Mye kjekkere og ikke minst sikrere med et rent og tørt akterdekk kontra et glatt dekk med snø og is er min og andres erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Har jo kalesjebåt nå, så jeg bruker å se til båten ganske ofte. Er jo godt å komme seg ned til båten inni mellom... bruker litt strøm for å hindre frost. blir ikke så mye snø på kalesje heller da. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
torbi Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Hansi : eg har tenkt litt på NW 900 og kunne tenke meg en slik når eg får solgt min saga 27 en gang neste år? spørsmålen er : husker du hvor mye din båt brukte på en time? eller på 1 naustiske mil? hva maskin hadde du? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Astor Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Vi hadde vår NW 900 i fire år. Vi hadde mange engasjerte den gangen vi skulle velge båt. Jeg legger en link til tråden HER. Mye morsom lesning. Kanskje noen tips for deg også. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Flott Astor, har lett etter info om den prossessen, men ikke funnet den. Takk skal du ha Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
maskinist Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Jeg har en nord west 900cc med en vp tamd63p 370hk 28 knop topfart med rent skrog. Forbruket ligger ca på 2 liter per nmil ved en fart på 19-20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
camo Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 hadde fram til i høst nw 900 cc,med tamd 60 c 255 hk ,brukte 2 l pr nm ved 17,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 Hei Astor Som du sikkert husker var min forrige båt en Nord West 900 FB. Et par tips og tanker fra min side; * Denne båten uten FB er jeg skeptisk til. Uansett takluker tror jeg det vil føles ganske så varmt å sitte innomhus og kjøre (kjenner en som har tilsvarende, han påstår dog at det ikke gjør noe). Det er en egen følelse å kunne sitte på taket når været er godt. * Sjekk godt rundt vinduer. Det er et problem at disse lekker. Du må ihvertfall være nøye med å etterstramme skruer et par ganger i løpet av sesongen. Ser at båten er trekt om, så det bør være lett å se om vann kommer inn. Hovedproblemet er vinduet foran styreplass for der er det køl i hampen umulig å komme til med skrutrekker * Båten er trekt om, det er bra. Den originale pusetrekket har en tendens til å løsne på såpass gamle båter + bli råttent * Vær kritisk til toppfarten/marsfarten. Jeg hadde 185 hk. Kunne marsje på 13-14. MEN; Da båten var tom den gangen jeg prøvekjørte, gikk den 2-3 knop fortere på toppfart og ca 2 på marsj. Personen jeg nevnte tidligere har en 217hk og han hadde ikke høyere fart enn meg, selv om båten var uten FB (ekstra vekt). Stiller meg tvilende til 20 knop på topp om båten er normalt lastet! * Perkins er en skikkelig traver. Bråker ganske mye. Vær klar over at det ikke finnes lagerførte deler til olje/luft kjøler. Ryker den, går du på en smell i 40 k klassen. Må spesiallages. Sjekk også lekkasjer ved/rundt impeller. Denne sitter så klønete til at den nesten ikke er til å skifte (noen har laget egen luke fra stikk-lugar) * Gear/gass hendel. Jeg hadde problemer med at dimmensjonen på morse-kablene var små. Etterhvert som tiden har gått blir (kan bli) gearhendelen vanskelig å operere. Altså at det kan være vanskelig å få satt motoren i fri. Underholdt hele Tønsberg gjestehavn som en konsekvens av det. Sjekk grundig hvordan du føler at dette fungerer. * Vær obs på gearet. Det finnes dårlig med reservedeler har jeg fått opplyst. Mvh. BEG Våger meg å hente frem dette inlegget fra BEG, saklig og flott, men jeg lurer på hvilke erfaringer du gjorde deg ang dette ASTOR. evt dere andre med erfaringer Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hansi Svart 28.Desember.2010 Del på Facebook Svart 28.Desember.2010 (redigert) husker du hvor mye din båt brukte på en time? eller på 1 naustiske mil? hva maskin hadde du? Når det gjelder forbruk kan jeg sjekke når jeg kommer hjem fra fjellet, dvs neste uke. Motor, 5.9 L FordSabb på ca 240 hk. Alt av deler skaffes enkelt til denne motor uten problem. Grunnet havari byttet jeg hele propellanlegg og gear. Kjøpte komplett nytt propellanlegg ( 45 MM aksling ) hos Sleipner. Gearet jeg kjøpte var et ZF / IRM 220 A. Gear og propellanlegg ble kjøpt med tanke på oppgradering til større motor. Noe som ikke ble noe av da båten ble solgt før jeg kom så langt. Var ikke så opphengt i forbruk, men har loggbok med alle fyllinger og motortimer ved fylling, så det kan jeg nok finne ut av. Redigert 28.Desember.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 29.Desember.2010 Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 Jeg har selv en NW900 og er godt fonøyd med den.jeg kjenner ikke igjen noe av problemene,som lekasje.Jeg har trekt om båten og putene,og har en Volvo TAMD 61 på 306 HK.og etter det ble skiftet dyser på motoren gikk den 23,et eller annet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 fint å høre . Hvis du skulle si noe er negativt om båten. Hva skulle det være? Eller finnes det ikke... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
:båt1 Svart 29.Desember.2010 Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 den sorte stripenb blir fort falmet er vel noe negativt et sandt slit å holde den sort Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 at den stripen blir matt er vel noe de fleste båter med magebelte sliter med. Så det er nok til å leve med Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Astor Svart 29.Desember.2010 Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 Vi har gode minner fra Nord Westen. Marsjfart på 217 hk var 12-14 mil. Topp på 17. Hadde den tom og nystoffet litt over 20 mil. Vår båt var nytrukket innvendig. Pelsen var borte oppe. Kun pels i stikkabinen. Vi laget bred og god seg helt forrut. Det ble bedre enn å ligge nede på dørken i stikkøya. En god sjøbåt men noe våt da den ikke hadde steglist forrut. Jeg valgte å selge båten da jeg sliter med kroppen og balanse på "smale" dollbord. Minus er jo det smale dollbordet helt akter. Noen har laget en luke inn fra den ene stikklugaren inn til motorrommet slik at det er lettere å komme til fra den kanten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
torbi Svart 29.Desember.2010 Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 Ser det ligger en NW 900 til kr 515 lapper med 150 hk perkins, litt liten motor synes eg, men tror at det går an å montere f.eks. turbo i slik at hk går litt opp ? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 Torbi shhh.... må ikke vise den til noen... Snuser litt på den. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Desember.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2010 Astor Hvor mye sjø skulle det til før båten ble våt, sånn ca? Er vist ganske blank så jeg spør rett ut, hva er steglist?? sikkert flere som kan svare på det.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
REM Svart 30.Desember.2010 Del på Facebook Svart 30.Desember.2010 Steglister er langsgående ribber i vannlinja og under som skal gi ekstra løft til skroget under fart. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hansi Svart 30.Desember.2010 Del på Facebook Svart 30.Desember.2010 Ser det ligger en NW 900 til kr 515 lapper med 150 hk perkins, litt liten motor synes eg, Hvis du vil utnytte potensialet som ligger i båten er 150 hk alt for lite uansett turbo eller ikke. Er jo greit og kunne gi på litt av og til, spesielt på lengre strekker. Båten som det henvises til så foresten meget pen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.