Jump to content

Gikk på grunn - stolte på kartplotteren..


fredivar

Recommended Posts

Stoler du på Kartplotter og GPS slik som denne båteieren gjorde http://www.sb.no/apps/pbcs.dll/article?AID...HETER/110120016

Sikkert ikke dumt å lære seg vanlig sjømannskap i tillegg, bruk av fyrlykter, sjømerker og tradisjonelle sjøkart

 

Fred Ivar

Det som er dumt med slike avisartikler er at man ikke får vite hva som var galt

 

Var det en feil på GPS/plotter/antenne som gjorde at man fikk gal posisjon?

Var det dårlig satelitt mottak som ga unøyaktig posisjon ?

Var alarmer for slike ting deaktivert ?

Var det feil bruk / mangeflull kunnskap om bruken av plotteren ?

 

Det er bare så j.... irriterende at man stadig leser om slike ting uten å få vite detaljene her, så vi kan lære.

 

Har brukt PC med kart, og senere kartplotter i flere år men har aldri observert denne typen feil.

Link to post
Share on other sites

Var det en feil på GPS/plotter/antenne som gjorde at man fikk gal posisjon?

Var det dårlig satelitt mottak som ga unøyaktig posisjon ?

Var alarmer for slike ting deaktivert ?

Var det feil bruk / mangeflull kunnskap om bruken av plotteren ?

 

Det er bare så j.... irriterende at man stadig leser om slike ting uten å få vite detaljene her, så vi kan lære.

 

Har brukt PC med kart, og senere kartplotter i flere år men har aldri observert denne typen feil.

og så har det vel litt med farten å gjøre.  Tror ikke dette hadde skjedd med så stor skade hvis farten hadde vært avpasset etter forholdene.

Link to post
Share on other sites

Det som er dumt med slike avisartikler er at man ikke får vite hva som var galt

Det er bare så j.... irriterende at man stadig leser om slike ting uten å få vite detaljene her, så vi kan lære.

Helt enig.

Førsteinntrykket kan jo minne mye om dem som gikk på grunn ved Missingene i våres...................

Men det blir bare spekulasjoner, og det er egentlig litt farlig....

Link to post
Share on other sites

Det er bare så j.... irriterende at man stadig leser om slike ting uten å få vite detaljene her, så vi kan lære.

Den detaljen en i alle fall KAN lære er å ikke stole 100% på elektronikken.

 

Jeg har selv gått på grunn med øynene godt plantet på kartplotteren. Ingen systemfeil men det lille skjæret var havnet under muspekeren :blush: :blush: :blush: :blush: Elektroniken trenger ikke ALLTID å få skylden........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den detaljen en i alle fall KAN lære er å ikke stole 100% på elektronikken.

 

Jeg har selv gått på grunn med øynene godt plantet på kartplotteren. Ingen systemfeil men det lille skjæret var havnet under muspekeren :blush: :blush: :blush: :blush: Elektroniken trenger ikke ALLTID å få skylden........

Den forklaringen er jo grei nok?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor skal man på liv og død gå med så stor fart i mørkret.  Må innrømme at jeg personlig har problemer å navigere i ukjent farvann på høylys dag.  Uansett elektroniske hjelpemidler så vil jeg høre hvem som med hånden på hjertet kan si at de mestrer å gå med +15 knop i ukjent farvann.  Vet at marinen hele tiden trener på dette med MTBene sine.  Av og til ser vi at det går riktig ille også, noe som viser hvor vanskelig dette er. Vil kalle ovennevnte hendelse som dårlig sjømannskap, uansett feil på navigasjonsutstyret.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor skal man på liv og død gå med så stor fart i mørkret.  Må innrømme at jeg personlig har problemer å navigere i ukjent farvann på høylys dag.  Uansett elektroniske hjelpemidler så vil jeg høre hvem som med hånden på hjertet kan si at de mestrer å gå med +15 knop i ukjent farvann.  Vet at marinen hele tiden trener på dette med MTBene sine.  Av og til ser vi at det går riktig ille også, noe som viser hvor vanskelig dette er. Vil kalle ovennevnte hendelse som dårlig sjømannskap, uansett feil på navigasjonsutstyret.

 

veldi enig i det du skriver Arnstein................

 

kommentaren fra han i våres på Missingene ...................tycker jag er slående.....

 

    " Det gick bra ända tills det small !! "   :smiley:

 

 

ang denne händelsen

det förste som slog meg,

-varför går man ikke i fyrbelysta leder og med säker fart, det kansje man gjorde farmgår ikke av avisen ?

det andra

-den der 'kakboksen' lengst opp på targan er det bare pynt eller mangel på kunskap ?!

bilde?Avis=SB&Dato=20041012&Kategori=NYHETER&Lopenr=110120016&Ref=AR&MaxW=580

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:smash:

Ja, kartplotter er kjekk å ha, men det er kun et hjelpemiddel.

Hva med å bruke auene ? Utkikk og magnetkompass er det noe som heter, mer det ser ut til at færre og færre av de nye "bilførerene" behersker kunsten med å sette ut en kurs og føre bestikk.

Gjett hvem som må betale for grapskjøringen i form av økte forsikringspremier ?

 

mvh

haba

Link to post
Share on other sites

..... Vil kalle ovennevnte hendelse som dårlig sjømannskap, uansett feil på navigasjonsutstyret.

Nei Arnstein,

 

Dette er ikke dårlig sjømannskap. Skal vi tro artikkelen, så er det en TOTAL MANGEL på sjømannskap!

 

Får man den minste mistanke om at informasjonen fra kartplotteren ikke er 100% OK  -   eller antydning av tvil om egen posisjon  -  da finnes ikke fnugg av unnskyldning for å fortsette med full fart. Dette er et helt grunnleggende prinsipp i all ferdsel på sjøen.

 

Den tilliten som enkelte av disse elektronikk-dippedutt-fantastene viser til sine bokser og skjermer er så rørende at enhver kone eller kjæreste skulle være overlykkelig for halvparten  :wink:

 

Elektroniske bokser kan ikke erstatte sunn fornuft og grunnleggende innsikt i navigasjon   -   det er noe som forsikringsselskapene helt sikkert kommer til å ta fatt i, og vri til sin fordel....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det kan lønne seg å føre bestikk og å gjøre andre observasjoner for så å sammenligne det med hva vidunderboksen forteller. Total mangel på sjømannskap sier Poseidon,jeg er vel tilbøyelig til å være ikke uenig i det. Men samtidig så er det vel også viktig å huske det danske ordspråket: I de efterpåkloges verden er alle vise.

Link to post
Share on other sites

Elektroniske bokser kan ikke erstatte sunn fornuft og grunnleggende innsikt i navigasjon   -   det er noe som forsikringsselskapene helt sikkert kommer til å ta fatt i, og vri til sin fordel.... mvh Poseidon

Håper da virkelig DET! Slik at VI ikke får forhøyet premie p.g.a. uvett! Har i mange år ivret for at forsikringsselskapene skulle være mere differensierte i "rabatter" på premien i h.h.t. nautisk kompetanse OG kreve / holde sjøforklaring ved ulykker. Slikt vil resultere i to ting: Det blir ENDA mere atraktivt å skaffe seg kompetanse, OG premiene kunne gått ned.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange som fremdeles lever i den villfarelse at dersom en har GPS og evt. kartplotter er det som om å "kjøre på skinner" Dette er langt fra sannheten, hadde dette vært tilfelle burde en registrert en kraftig nedgang i antall grunnstøtinger etterhvert som denne teknologien er blitt utviklet. Både tall fra Sjøfartdirektoratet og vårt eget tallmateriell fra Kystradio viser at dette ikke er tilfelle. Selv om nøyaktigheten på GPS ble kraftig forbederet fra 1.mai 2000. Nå opererer en ordinær GPS som ikke mottar korreksjonsdata innenfor en feilmargin på mellom 5-10 meter. Videre er det i tillegg unøyaktigheter i mye av kartdatene som kan forverre dette bilde ytterligere. Så lenge en opererer innenfor feilmarginer i denne størrelsesorden sier det seg selv at navigering innaskjærs og i trange farvann kun basert på å ha nesen nedi kartplotteren vil kunne gi slike tragiske resultat som her er nevnt.  

Det er nok slik at mange nå legger ut på en seilas under forutsetninger som de aldri ville lagt ut på dersom de ikke hadde hatt elektroniske hjelpemiddel, eks.vis mørke, tåke etc. Mange burde kanskje stille seg selv det spørsmål "Ville jeg tatt denne turen hvis jeg ikke hadde hatt elektroniske hjelpemiddel?"

GPS, kartplotter er utmerkede hjelpemiddel, men basiskunnskaper innen navigasjon og den menneskelig observasjon og vurderingsevne kan det på ingen måte erstatte.    

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Det kan lønne seg å føre bestikk og å gjøre andre observasjoner for så å sammenligne det med hva vidunderboksen forteller. Total mangel på sjømannskap sier Poseidon,jeg er vel tilbøyelig til å være ikke uenig i det. Men samtidig så er det vel også viktig å huske det danske ordspråket: I de efterpåkloges verden er alle vise.

Så sant, så sant.

 

Men et annet ordsprog er kanskje like aktuelt i dette tilfellet: "I de blindes rike, er den enøyde konge!"  :wink:

 

... man kan jo lure på hvem av dem som var ombord her ...

 

mvh

Poseidon

(Som er inderlig klar over at: "Den mest eksakte av alle videnskaper er etterpåklokskapen"   -   og hvis man vil høste lærdom av den, da er alt vel og bra....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig med deg Poseidon. Men prøvde bare å sette meg selv ombord i denne båten med alle duppedingsene og kanskje uten sååå mye erfaring. Tror dessverre det er veldig lett  å gjøre slike tabber. Dette her er ihvertfall den andre større ulykken som må sies å være "kartplotter styrt". Det får meg til å undres hva som skjer i hodene til folk som er ombord i sånne velutstyrte båter :confused:

Og det får meg til å være glad for at jeg fremdeles er i stand til å kikke meg rundt og i stand til løfte høyre armen og slakke farten når jeg er i tvil eller usikker på om kart og hodet stemmer overens. Men så har jeg en kartplotter som ikke er særlig nøyaktig og ikke så mye i bruk heller.

Link to post
Share on other sites

Så sant, så sant.

 

Men et annet ordsprog er kanskje like aktuelt i dette tilfellet: "I de blindes rike, er den enøyde konge!"  :wink:

 

... man kan jo lure på hvem av dem som var ombord her ...

 

mvh

Poseidon

(Som er inderlig klar over at: "Den mest eksakte av alle videnskaper er etterpåklokskapen"   -   og hvis man vil høste lærdom av den, da er alt vel og bra....)

I anledning fyndige ordspråk. Jeg tror kanskje vi kjemper en håpløs kamp her; hør bare hva Piet Hein sier:

 

"At appellere til fornuften -

er verdens største slag i luften!"

 

og jeg kunne ikke vært mer enig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

.......Det får meg til å undres hva som skjer i hodene til folk som er ombord i sånne velutstyrte båter :confused:...

Jeg regner vel meg selv som en med stor og velutstyrt båt .... og vil si at jeg personlig føler at sikkerhet ombord er første prioritet, noe som inkluderer navigasjon. I en større båt som denne (effektivt 3 etasjer), så bør en til enhver tid vite hvor personene ombord er. Hvis noen forlater flybridgen min, så vil jeg vite hvor de går .... samt at hvis noen går opp, mens jeg er nede, så vil jeg ha en regelmessig sjekk... gjerne med bærbar VHF på 1W... (har og intercom som blir brukt).

 

Når det gjelder navigasjon i ukjent farvann, så er ansvaret enda større da mer ting kan gå galt, og under tvil, så SKAL farten ned.... Kartplotter blir brukt... GPS blir brukt ... Radar blir brukt og posisjon plottet på papirkart hver 30 minutt (1 time på lengre avstander).... disse skal uavhengig stemme overens med observasjoner av staker, kjennetegn på land, fyrlykter osv. Ved nattseilas så har jeg hatt observatør på flybridge, som har kommunisert ned lykter osv., ned til å bli plottet på papirkart, som skal stemme overens med det elektroniske bildet fra Radar og Plotter..... Jeg har ingen intensjon å forårsake et havari, da dette ødelegger tilliten til manskap og familie, som en risikerer livet til... Desverre finnes det båtførere med mye penger som stoler blindt på disse hjelpemiddlene, og som ikke har erfaring nok til å si om radarbilde og karplotter stemmer overens ... disse skulle ikke føre en båt i denne størrelsesorden (og / eller fart), da de risikerer eget og andres liv...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Mange gode innspill her. Selvfølgelig gir slike artikler en god debatt, men jeg må nok si meg enig i ordtaket som nevner dette med etterpåklokskap.

 

Jeg springer orientering, der kart og kompass også er en viktig faktor for å finne fram  :wink:, og etter å ha holdt på noen år begynner både jeg og mine konkurrenter å mene at jeg begynner å bli erfaren. Jeg finner iallafall postene, og tar ofte rette veivalg også. Allikevel hender det i ny og ne at jeg er overbevist om at jeg vet hvor jeg er, at kart og virkelighet stemmer perfekt og jeg er skikkelig trygg og fornøyd med meg selv.....og plutselig er ikke posten der ????

 

....og da kan de sitte der, - alle i orienteringsforumet på nettet, - og si så kjekt og etterpåklokt; "Han burde ha sett den detaljen", "Han sprang sikkert altfor fort og klarte ikke å følge med på kartet", "Han er sikkert nybegynner....", osv.  :nonod:

 

Men, - skulle alle tenke sånt blr det jo ingen kjekke debatter. Så da så.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Nei Arnstein,

 

Dette er ikke dårlig sjømannskap. Skal vi tro artikkelen, så er det en TOTAL MANGEL på sjømannskap!

Hva er forskjellen? I mine øyne er mangel=dårlig.  En annen fare med ukyndig/lite gjennomtenkt bruk av instrumentene, er nattblindhet. I stedet for å sløkke alt lys, er det lett for å stirre i plotter, ekkolodd og radar om et annet i høy fart med skærgården og trafikk strykende langs sida.  Etter en slik runde, prøv å se ut og stikk hodet ned i en tomsekk.  Ser du noen forskjell, neppe? Kun dansende soler og skrømt.

 

I min tid i marinen, stod rorvakta maskintelegraoperatør på fregattene i full belysning bak tette tunge sorte gardiner. Skipssjefen, navigatør, utkikk og eget radarpersonell holdt oppsyn med omkringliggende trafikk.  Det var beksvart på broen.  Nåde den som ikke hadde slukket lyset i slusa/gangen på vei inn på broen.  Det gikk til tider fort også 25-30 knop på tvers i konvoyen på jakt etter ubåter (kun øvelse). Pluss at du alltid hadde en to-tre russere som blandet seg. Var selv sambandet, men forstod såpass og på kroppsspråket på vakthavende på broen at det var tøft mange ganger.  Så dette med rask gange i kombinasjon med instrumentering er ikke enkelt.  Ref. Sleipner-forliset

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er jo enig i alt dette med at man ikke skal stole kun på en navigasjonskilde. Men tross alt bør man vel etterhvert i år 2004 kunne forvente at man kan stole sånn noenlunde på kartene? Enten de nå er elektronisk eller på papir så synes jeg faktisk ikke det er så mye forlangt.  Ikke at man skal kjøre med høy fart i mørket uansett da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...