Jump to content

Gikk på grunn - stolte på kartplotteren..


fredivar

Recommended Posts

Har båtprodusenter et ansvar her? Legg merke til hvordan instrumenter er plasser om bord i mange nye båter f.eks kartplotter midt i synsfeltet. Ser jo tøft ut. Men hvordan blir det med nattsynet med disse juletrærene.

Etter min mening viser jo dette at podusentene enten er fullstendig uvitenhet om nattseilas eller så er det at dette selger. Eller så skal båten bare seiles om dagen.

 

Når jeg ser en båt med utstyret plasser som nevnt og en oppglød eier, da forstår jeg at jeg har truffet en i kategorien (folk i båt) ikke (båtfolk)

 

At det finnes de som seiler KUN på kartplotter på natten er jeg ikke i tvil om, har truffet noe av de. De har klokketro på at dette er det riktige.....

 

Tror vi har fått endel "Bilister på sjøen"

Link to post
Share on other sites

Har båtprodusenter et ansvar her? Legg merke til hvordan instrumenter er plasser om bord i mange nye båter f.eks kartplotter midt i synsfeltet. Ser jo tøft ut. Men hvordan blir det med nattsynet med disse juletrærene.

 

Hei

Det er jo bare å sette plottern i nattlysmodus.

Jeg var ute lørdagskveld og kjørte på plotter

med radar overlay.

Dette ga meg ingen problemer med nattsynet

som jeg også brukte flittig underveis. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å sette plottern i nattlysmodus. Jeg var ute lørdagskveld og kjørte på plotter med radar overlay. Dette ga meg ingen problemer med nattsynet som jeg også brukte flittig underveis.

Helt riktig, har selv også plotteren midt i sysfeltet, det eneste rette stedet å ha den!  For å veksle mellom å betrakte plotterbildet eller å se ut, er det nok å løfte blikket. Jeg trenger ikke å dreie på hodet en centimeter! Jeg har selvfølgelig plotteren i nattmodus med stort sett rødlige farger pluss at jeg justerer lys og kontrast i tillegg. Og turteller, spritkompass osv. har selvfølgelig også svakt rødlig belysning. Ikke problem å se ut i det hele tatt.

 

Det er forresten en helt herlig følelse å gå i 7 knop om natten. Å følge med på lyktene og se at de virkelig skifter sektor presis når jeg ut fra plotterbildet mener at de skal det. Og skulle noe ikke stemme, er det bare å slå av på farten og sammenligne det visuelle med papirkartet som ligger en halv meter til siden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det er jo bare å sette plottern i nattlysmodus.

Jeg var ute lørdagskveld og kjørte på plotter

med radar overlay.

Dette ga meg ingen problemer med nattsynet

som jeg også brukte flittig underveis. :wink:

mvh

giver

 

Da må jeg si du er heldig.

I min tid på bro var selv den minst kilde av lys nok til at nattsynet ble dårlig. Men nå er det jo forskjell på vær og vind/regn om natten også, og ikke minst fart og farvann.

Var for en stund siden ute med noen for å drive med opplæring i dette med å seile på natten, dette med en forholdsvis liten båt i yrkessammenheng.  Det var ingen tvil om at her var det noen og enhver som fikk en aha opplevelse når vi så hvor lite som skal til for at nattsynet blir redusert. Dette med demping på div. instrument inkludert kartplotter.

Nå er du jo heldig med at du har forholdsvis rette ruter, verre er det med mange båter som har sterkt skrående ruter(gjenspeil)

 

Har faktisk i noen tilfeller dekket til hele plotteren. På endel yrkesbåter er den blitt flyttet fra rett foran navigatøren til ut på siden. Dette er ikke gjort for morro skyld.

Link to post
Share on other sites

Har båtprodusenter et ansvar her? Legg merke til hvordan instrumenter er plasser om bord i mange nye båter f.eks kartplotter midt i synsfeltet. Ser jo tøft ut. Men hvordan blir det med nattsynet med disse juletrærene.

Etter min mening viser jo dette at podusentene enten er fullstendig uvitenhet om nattseilas eller så er det at dette selger. Eller så skal båten bare seiles om dagen....

Vil ikke kommentere på "båtfolk" eller "folk i båt".... kanskje litt på opplæring og kunnskap

 

Jeg har disse hjelpemiddlene "rett i tryne" ... dvs Radar og PC med Plotteprogram...  om natten kjøres radaren med hetten på eller av avhengig av hva som føles riktig og med nedsatt lysstyrke, og plotteren blir satt i "natt mode" hvor fargene, og bakgrunnen er tonet ned ... samt så kan jeg justere intensiteten på skjermen på topp av alt dette. Vil nok si at det kan være skjenerede ved feil bruk (ikke opplæring i bruk), men som fører har du ansvar for å gjøre dette riktig. Har også stort kartbord tilgjengelig. Uansett, så skal du jo ikke ha disse i fokus hele tiden ....

 

Når det gjelder båtprodusentene, så kan jeg si at i hvertfall Fairline, Sunseeker, Princess og Sealine her borte kjører opplæringskurs for alle nye eiere.... Kjenner til en som har fått levert en Manhattan og en som fikk en P440 ... begge fikk en tre dager lang gjennomgang av båten, mekanikk og elektronikk, med navigasjon på dag og natt som overtakelsen (ingen alternativ ... båten ble ikke levert fra leverandør før dette hadde blitt gjort). for de mindre båtene vil opplæringen bli kortere... Deretter, hvis eieren ikke gjorde som fortalt, eller at en selger båten og ny eier ikke setter seg inn i utstyret ombord, vel det er en helt annen problemstilling. alt faller vel tilbake til opplæring, sunn fornuft, og erfaring. "All erfaring, hvis en bruker den riktig, er positiv ".... Går ut ifra at denne eieren ikke vil gjøre det samme om igjen....

 

Når en snakker om nye båter i denne størrelsesorden (også mindre), så vil eieren bli spurt om hvilke hjelpemiddler som ønskes, og hvor de skal installeres ... produsentene anbefaler også installasjoner med gode begrunnelser for plasseringen.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Så dette med rask gange i kombinasjon med instrumentering er ikke enkelt.  Ref. Sleipner-forliset

Høhh. Ikke sammenlign med Sleipner da: Kartplottere (2-to stk.!) avslått (ikke hadde de opplæring på dem heller), drev å skrudde på hver sin radar (som var ubrukelige i den sjøgangen) og ingen holdt utkikk (rød sektor fra 3 fyr!), i full fart..... :sleep:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Høhh. Ikke sammenlign med Sleipner da: Kartplottere (2-to stk.!) avslått (ikke hadde de opplæring på dem heller), drev å skrudde på hver sin radar (som var ubrukelige i den sjøgangen) og ingen holdt utkikk (rød sektor fra 3 fyr!), i full fart..... :sleep:

 

Radarer som er ubrukelig i slikt vær!!!!!!!!!!!? Hva mener du?

Link to post
Share on other sites

Når en snakker om nye båter i denne størrelsesorden (også mindre), så vil eieren bli spurt om hvilke hjelpemiddler som ønskes, og hvor de skal installeres ... produsentene anbefaler også installasjoner med gode begrunnelser for plasseringen.

Hej Divemaster !

 

Nu skall man ikke 'dra alla över en kam' !  många har sikkert ett genuint båtintresse!

 

men jag tror att några stycken, för att uttrycka meg försiktigt, på frågan vilket

utstyr dom vill ha i båten,  svarer  -  allt  -  utan att ha en aning om hur sakerna

fungerer !  Radarn er vel en sådan sak, många båtägare i denne klassen kjöper

en radar för kansje 50'-60' kr utan att kunna använda den!

 

Eller att den skall vara påslagen hela tiden, även dagtid om man hårddrar sjöveisreglerna!

(regel 5 !)

 

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/rege...gel4.htm#regel5

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.......  Radarn er vel en sådan sak, många båtägare i denne klassen kjöper en radar för kansje 50'-60' kr utan att kunna använda den!

 

Eller att den skall vara påslagen hela tiden, även dagtid om man hårddrar sjöveisreglerna!

(regel 5 !)http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/regel4.htm#regel5

Ja jeg kan være ganske enig ... og med bruktbåter så faller argumentasjonen om opplæring fra produsent vekk.... Har nevnt her på forumet tidligere (i en tråd hvor noen lurte på å anskaffe seg radar) ...at anskaffelse av radar kommer med forpliktelser også ... så takk for å peke dette ut igjen..., samt å gi en lenke til regelverket...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hej Divemaster !

 

Nu skall man ikke 'dra alla över en kam' !  många har sikkert ett genuint båtintresse!

 

men jag tror att några stycken, för att uttrycka meg försiktigt, på frågan vilket

utstyr dom vill ha i båten,  svarer  -  allt  -  utan att ha en aning om hur sakerna

fungerer !  Radarn er vel en sådan sak, många båtägare i denne klassen kjöper

en radar för kansje 50'-60' kr utan att kunna använda den!

 

Eller att den skall vara påslagen hela tiden, även dagtid om man hårddrar sjöveisreglerna!

(regel 5 !)

http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/regel4.htm#regel5

Hei

På denne turen var vi 2 mann ombord.

Mannskapet var radarinstruktør og agent for

Raytheons leveranser til bl.a. F-16, Fornebu, Gardermoen

og Røyken.

Må innrømme jeg følte meg rimelig trygg på

denne turen. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

-den der 'kakboksen' lengst opp på targan er det bare pynt eller mangel på kunskap ?!

Jeg har en bekjent som har jobbet med salg og markedsføring av maritim elektronikk. Dette var riktignok for ganske mange år siden, men en av deres bestselgende artikler var tomme radarbokser :crazy: Vet ikke om dette var tilfelle her - men det er nok fortsatt en del av disse tomme boksene rundt omkring. Har hørt at det samme gjelder satelittkommunikasjonsbokser i dag :lol:

Link to post
Share on other sites

Her er en til som har brukt  kartplottern:

http://www.havna.com/index.phtml?id=2975

Fatter ikke at folk ikke skader seg mer. Skroget gir tilsynelatende lite etter ved påvirkningen av kollisjonsenergien.  Ei er det heller ikke vanlig med sikkerhetsseler i båt.  Dersom en personbil hadde kjørt på denne bergknatten i samme farten som båten, ville det antakelig ha gått liv tapt.  Tror vi må innføre obligatoriske mørkeføringskurs for båt, a la Fritidsskipper-pensumet.

 

Poseidon, kan ikke du lage til et eksplisitt mørkeføringskurs for båt? Trenger ikke å kvalifiserer til noen papirer, men at folk får forståelse av hva dette dreier seg om.  Jeg vil i tilfelle melde meg som deltager, da jeg ikke tørr å gå med båten i mørkret.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Og kanskje det lysreleet som har vært diskutert tidligere ifb. ankerlanterne kunne brukes i forbindelse med en turtallsperre når det blir mørkt, hva sier du om det Lasse, kan du modifisere koblingen din?  :lol: :lol: :cryin: :cryin:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Poseidon, kan ikke du lage til et eksplisitt mørkeføringskurs for båt? Trenger ikke å kvalifiserer til noen papirer, men at folk får forståelse av hva dette dreier seg om.  Jeg vil i tilfelle melde meg som deltager, da jeg ikke tørr å gå med båten i mørkret.

Jeg har jevnlig kurs i Nattseilas. Det neste som står på programmet starter i Lundsvågen 4.11. kl 1800.

 

Da brukes en kveld på gjennomgang av lyktene, med sektorer, blinkkarakterer, etc. Her er inkludert en god dose med "kartseilas".

 

Den neste kvelden brukes på lanterner, slik at man skal klare å identifisere andre fartøyer, både for å bestemme deres kurs, peiling og kategori  -  for derved å bestemme f.eks vikeplikten. Her fortsetter vi også med kartseilas og planlegge en 3-timers rundtur.

 

Siste kvelden brukes ombord i Poseidon, da gjennomføres den omtalte rundturen som planlagt  -  i stummende mørke. Hjelpemidler som plotter og radar brukes i varierende grad, men like meget må man seile etter lyktene med "Klokkå og kompas'en"

 

mvh

Poseidon

 

PS

Nærmere informasjon finnes bl.a. på http://www.lundsvagen-batforening.no og http://www.norskebaatskoler.no/

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har jevnlig kurs i Nattseilas. Det neste som står på programmet starter i Lundsvågen 4.11. kl 1800.

PS

Nærmere informasjon finnes bl.a. på http://www.lundsvagen-batforening.no og http://www.norskebaatskoler.no/

DS

Nei, så fint da.  Var ikke klar over at det fantes kurs for kun nattseilas.  Vurderer sterkt å melde meg på alt det første.  Må bare sjekke opp med ØKH.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Radarer som er ubrukelig i slikt vær!!!!!!!!!!!? Hva mener du?

Sorry at jeg overså innlegget ditt :smiley:

Når bølgene er like høye som som de små skjær du speider etter, og antennen er forholdsvis lavt plassert, er det ikke lett å se skjærene. (Svakt ekko i forhold til støyen fra bølge-ekkoene).  Og når begge navigatørene gjorde det samme istedet for å holde utkikk..... Fyrsektorene var synlige. (Rapporten ligger på nettet).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nei, så fint da.  Var ikke klar over at det fantes kurs for kun nattseilas.  Vurderer sterkt å melde meg på alt det første.  Må bare sjekke opp med ØKH.

Kurs i nattseilas kan sikkert være bra, men jeg mener at det også krever en del trening på egenhånd. Før GPS'ens og kartplotterens tid var dette med fyrsektorer og fyrkarakteristikker noe man måtte forholde seg til. Jeg har ikke den helt store troen på en slikt kurs, hvis man ikke også samtidig praktiserer kunnskapen på egenhånd og holder den vedlike.

 

Har vært en del ute i mørket, både med og uten plotter men skulle gjerne trent mer på dette. Det er skikkelig gøy å ha full kontroll, men ikke så morro når ting ikke stemmer.

 

Ombord hos meg  fungerer det best med 3 personer ombord når vi går i mørket i ukjent farvann.  En som styrer (styrmann), en som holder utkikk (utkikken), og en som har nesa i kartet og kan planlegge neste  steg og hva som kommer (navigatør). Det er viktig at alle kjenner sin jobb og kan gi klare meldinger til hverandre. Alle jobbene er like viktige, og alle må ha full kontroll. Mister vi kontrollen stopper vi eller går ned på absolutt minimumsfart, mens utkikken og navigatøren blir enige og får "summet" seg.

 

Denne metoden har vi kommet fram til på egenhånd - det er ikke noe jeg har lest noe sted. Det snodige er at jeg oppdaget under en øvelse ombord i minesveiperen KNM Alta at de metodene vi bruker ombord hos meg er veldig like de man brukte i marinen før i tiden (og kanskje også idag?)  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Poseidon, kan ikke du lage til et eksplisitt mørkeføringskurs for båt? Trenger ikke å kvalifiserer til noen papirer, men at folk får forståelse av hva dette dreier seg om.  Jeg vil i tilfelle melde meg som deltager, da jeg ikke tørr å gå med båten i mørkret.

Akkurat det du nevner her tror jeg kan være viktig gjennom et kurs. Få vekk den første angsten for hva dette er, og så gjøre som Lasse sier og vedlikeholde og prøve.

Startet selv i det små rundt i holmene her jeg bor for å se hvordan dette var på natterstid.

Du verden som det forandrer seg i landskapet fra dag til natt og du blir helt avhengig av sektorer og overettlys. Veldig morro når tryggheten brer seg i kroppen.

Hadde jeg vært nærmere Stavanger så skulle du fått en deltaker til Poseidon.

Link to post
Share on other sites

Kurs i nattseilas kan sikkert være bra, men jeg mener at det også krever en del trening på egenhånd. Før GPS'ens og kartplotterens tid var dette med fyrsektorer og fyrkarakteristikker noe man måtte forholde seg til. Jeg har ikke den helt store troen på en slikt kurs, hvis man ikke også samtidig praktiserer kunnskapen på egenhånd og holder den vedlike.

Hei Lasse,

 

Du har selvfølgelig fullstendig rett!

 

Et kurs i nattseilas er ikke noe "sim-sala-bim", ikke på noen som helst måte. I beste fall er det å få satt en dør litt på gløtt, få et grunnleggende innblikk i prinsippene som gjelder og metodene som brukes. Dette kan være nok til at noen får smaken og dermed tør gå igang på egenhånd.

 

Men ingen må være det minste i tvil: nattseilas (og annen navigasjon for den del) består av trening, trening, trening. Man kan gjerne sammenligne med bilkjøring: når man som 18-åring står med en fersk lapp, det er da kjøreopplæringen starter for alvor   -   selv om litt for mange 18 åringer anser seg for å være fullt utlært.

 

Sånn sett burde kanskje kurset vært kalt: "En elementær innføring i nattseilas", men så forsvant det meste i tabloidiseringen.  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...