-morten- Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Det var ikke forøk på å henge ut BMW altså men fordi om en motorkonstruksjon har et inovativt element, så er det rekken av gode komponenter som står i balangse til hverandre og som alle har topp kvalitet, som avgjør om en motor er god eller mindre god! MTU leverer foresten en mindre 6`er for lystbåter. Jeg har stor sans for MTU og i mine øyne er det en av de beste marinemotorer på markedet. Mulig jeg er fanatisk, men har erfaring med dem fra marinen og hørt mye bra om dem, samt jobber sammen med en som er helt MTU fanatisk. Markedsandelen for større lystbåter hurtigbåter osv. sier jo også sitt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Jeg har begynt å skru på en VetusM310A405A det er støpt K3D på blokka. Noen som vet hvem som har laget denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Det er nok en liten Mitsubishi du har der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Noen som vet om forhandler til å få kjøpt seg noen deler. Det er nok greiere å holde seg til mitsubishi enn å rote med vetus. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 (redigert) Noen som vet om forhandler til å få kjøpt seg noen deler. Det er nok greiere å holde seg til mitsubishi enn å rote med vetus. Noen som vet? Bolga Maritime i trondheim Meløy Kommune driver med deler til de(under navnet Solè diesel, men motordelene er fra Mitsubishi etter hva jeg vet). http://www.bolgamaritime.biz/ Jeg har en Sabb som er bygd på K4E(større enn din blokk). Jeg har vært på jakt etter deler kun til Mitsubishi motorene, men uten noe særlig hell. På jobben så har vi ikke noen direkte leverandører av deler til de K-serie motorene. Det er en industrimotorserie som brukes i generatorer, gravemaskiner, gaffeltrucker, båter, hydraulikkpumper, vannpumper, hagemaskiner(mye større enn vanlig gressklippertraktor). EDIT: Takk for rettelsen tkb hehe :) Redigert 24.Juli.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 24.Juli.2012 Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Ehh, Bolga Marine ligger i Meløy kommune, Nordland.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TeltStang Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Hvem er det som lager Lister Petter? Må overhale en LPW4 som sitter som hjelpemotor ombord.. Vanskelig å finne deler :S Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 (redigert) Du kan jo starte med å titte på hjemmesiden til Lister Petter http://www.lister-pe...om/products.php, der finner du forhandlere osv.. så er det å kontakte disse Redigert 26.November.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
TeltStang Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 (redigert) Ja, det er sabb som selger deler i norge.. med priser som skremmer folk på have, uten motor.. kjøpte reim,vannpumpe, 10cm slange, fikk 20% rabatt siden jeg har handlet en del dær.. det kom på over 4000+mva. Da tør jeg ikke tenke på hva slipsett koster, eller ventiltettninger.. Så om det er noen andre som fabrikerer samme motor, er det av intresse. Om jeg ikke finner må jeg kjøpe, men da spørs det om det er lønsomt å legge masse arbeid å penger i det, kansje heller kjøpe nytt.. Siden tråden handler om hvem som lager hvem sine motorer, føler jeg det er moralsk riktig å kunne spørre. Redigert 26.November.2012 av TeltStang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grimme Elling Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Freste gjennom tråden kjapt, og tror ikke noen har kommentert noe om hvorvidt Leyland, BMC og Thornycroft var ulike hoder på det samme trollet? Jeg vet ikke hva koblingen mellom disse var, men ser at det er relevant å bruke disse navnene for å finne frem til info om f.eks en BMC captain 1,5 (i tillegg til Austin og Nuffield, for mer landbasert bruk av motorene). Hvis jeg ikke tar veldig feil, da......? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Columbi27 Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 (redigert) SABB Status 4sylindra 48hk, Peugot?? Redigert 26.November.2012 av Columbi27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 http://solediesel.com/index.php?option=com_dieselcatalog&view=motores&obsoletos=1&Itemid=94〈=en Som det fremgår av denne websiden, er det flere fabrikater som ikke er nevnt tidligere som produserer for merket Sole! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Stålet kommer vel ihvertfall fra Sverige/nordsverige? Eller legerer man opp spikersuppe, og lager Kubota? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Alle som har hatt befatning med en gammel semidiesel vet at stempelmotoren er en håpløs konstruksjon. Dette kan vel også forsikringselskapene skrive under på etter alle tafatte tillegginger, hvor motoren har funnet det for godt å gå baklengs eller forlengs etter eget forgodtbefinnende. Ett stempel skal skytes ned i en uovermenneskelig fart, for så å bråstoppe, og gå like fort opp igjen, for å lage kompresjon. Wankelmotoren derimot er vidunderlig i sin konstruksjon. Der slet man med noen tettinger mm. på tidlig 70`tall(ble visst laget en serieprodusert bil) og den er lagt på hylla. Se på virkemåten, og bli med i hylekoret. !"Ja til Wankel i lystbåten"! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Historisk sett tror jeg stempelmotoren, semidiesel inkludert, har vært til mer nytte for menneskeheten enn wankelmotoren ! Jeg vil derfor neppe stille opp i dette hylekoret. Mazda RX2 og NSU Ro-serien ble ikke noen suksess etter det jeg kan huske Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 (redigert) Wankelmotorene hadde store problemer både med driftssikkerhet og bensinforbruk. Men siden det var så få av dem, og de som fantes ofte ikke ville gå, så var de vel totalt sett likevel bedre for menneskeheten om du bruker totalt CO2-utslipp som mål for "godhet"... Freste gjennom tråden kjapt, og tror ikke noen har kommentert noe om hvorvidt Leyland, BMC og Thornycroft var ulike hoder på det samme trollet? Jeg vet ikke hva koblingen mellom disse var, [...] BMC og Leyland fusjonerte til BLMC (British leyland Motor Company) da britisk bilindustri fikk store problemer på 60-70-tallet. Thornycroft kjenner jeg ikke til... Redigert 26.November.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 I følge Wikipedia er Thornycroft i dag en leverandør av marine dieselmotorer basert på motorer fra Mitsubishi. De leverer også reservedeler til gamle marine dieselmotorer fra Leyland. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 SABB Status 4sylindra 48hk, Peugot?? Denne motoren er en Indenor grunnmotor, brukt i alt fra Peugeot, Renault, Volvo, både som bil og båtmotor. Samme motor som VP md21. Nesten uslitelige, bortsett fra toppene i alu. Må etterstrammes altfor ofte hvos motoren skal holde seg god. Har selv hatt denne og skrudd en hel masse. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Re:SABB Status 4sylindra 48hk, Peugot?? Denne Indenor-motoren er egentlig en brukbar motor i alle andre "forkledninger" enn Volvo MD 21 A/B som "pæset"den til ca. 75HK. Sabb Status og Vetus utgaven fungerte vel bra så lenge den ikke ble overbelastet.(ca.45HK) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Jeg hadde 52 hk versjonen som het Peugeot, SABB Status marine 52. Gikk som ei klokke i en Årø 28, 1986 mod.. Men manifoilen gikk lekk to ganger. Spytta en stråle saltvann rett i dynamoen som lå på samme side. . Måtte bruke strømpebuksa til kjærringa for å komme oss hjem, som viftereim. Spruta gnistrær og dritt fra Rishohlmen til Skjæløy. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Wankelmotoren som prinsipp, med dagens teknologi og materialkunnskap, da har vi hylekoret....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Toroa Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 http://solediesel.co...emid=94〈=en Som det fremgår av denne websiden, er det flere fabrikater som ikke er nevnt tidligere som produserer for merket Sole! Eller som Sole mariniserer... :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Re:Eller som Sole mariniserer... Riktignok det,ja! Kvaliteten på mariniseringen er også alfa og omega for levetiden på en marinemotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gulenpower Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 MAN lagar MAN sine marine diesel motorar sjølv. Tidlegare hadde dei eit samarbeid med MTU, der dei støypte nokre av blokkene sine ilag. Dette gjaldt iallefall MTU 183 serien og MAN D284* serien. Der er det mange delar som passar overens. MAN produserar fortsatt MAN D284* serien, på sitt eige støyperi. Den nye MAN D2862/D2868 serien er utvikla som ein rein marine motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Selvik Svart 23.Januar.2013 Del på Facebook Svart 23.Januar.2013 John deere produserer eigne motorer.motorer for europa som går til landbruk,indutri marine blir støpte i Mannhei tyskland og masinerte i john deere sin fabrikk i saran frankrike. Dette veit eg for eg var på fabrikkbesøk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.