Jump to content

Hvem lager egentlig dieselmotorene?


Komodo

Recommended Posts

Det var ikke forøk på å henge ut BMW altså men fordi om en motorkonstruksjon har et inovativt element, så er det rekken av gode komponenter som står i balangse til hverandre og som alle har topp kvalitet, som avgjør om en motor er god eller mindre god! MTU leverer foresten en mindre 6`er for lystbåter. Jeg har stor sans for MTU og i mine øyne er det en av de beste marinemotorer på markedet. Mulig jeg er fanatisk, men har erfaring med dem fra marinen og hørt mye bra om dem, samt jobber sammen med en som er helt MTU fanatisk. Markedsandelen for større lystbåter hurtigbåter osv. sier jo også sitt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om forhandler til å få kjøpt seg noen deler. Det er nok greiere å holde seg til mitsubishi enn å rote med vetus.

Noen som vet?

 

 

Bolga Maritime i trondheim Meløy Kommune driver med deler til de(under navnet Solè diesel, men motordelene er fra Mitsubishi etter hva jeg vet). http://www.bolgamaritime.biz/

 

Jeg har en Sabb som er bygd på K4E(større enn din blokk).

 

Jeg har vært på jakt etter deler kun til Mitsubishi motorene, men uten noe særlig hell. På jobben så har vi ikke noen direkte leverandører av deler til de K-serie motorene. Det er en industrimotorserie som brukes i generatorer, gravemaskiner, gaffeltrucker, båter, hydraulikkpumper, vannpumper, hagemaskiner(mye større enn vanlig gressklippertraktor).

 

EDIT: Takk for rettelsen tkb hehe :)

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Du kan jo starte med å titte på hjemmesiden til Lister Petter http://www.lister-pe...om/products.php, der finner du forhandlere osv.. så er det å kontakte disse

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det er sabb som selger deler i norge.. med priser som skremmer folk på have, uten motor.. kjøpte reim,vannpumpe, 10cm slange, fikk 20% rabatt siden jeg har handlet en del dær.. det kom på over 4000+mva. Da tør jeg ikke tenke på hva slipsett koster, eller ventiltettninger.. Så om det er noen andre som fabrikerer samme motor, er det av intresse. Om jeg ikke finner må jeg kjøpe, men da spørs det om det er lønsomt å legge masse arbeid å penger i det, kansje heller kjøpe nytt.. Siden tråden handler om hvem som lager hvem sine motorer, føler jeg det er moralsk riktig å kunne spørre.

Redigert av TeltStang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Freste gjennom tråden kjapt, og tror ikke noen har kommentert noe om hvorvidt Leyland, BMC og Thornycroft var ulike hoder på det samme trollet? Jeg vet ikke hva koblingen mellom disse var, men ser at det er relevant å bruke disse navnene for å finne frem til info om f.eks en BMC captain 1,5 (i tillegg til Austin og Nuffield, for mer landbasert bruk av motorene). Hvis jeg ikke tar veldig feil, da......?

Link to post
Share on other sites

Alle som har hatt befatning med en gammel semidiesel vet at stempelmotoren er en håpløs konstruksjon. Dette kan vel også forsikringselskapene skrive under på etter alle tafatte tillegginger, hvor motoren har funnet det for godt å gå baklengs eller forlengs etter eget forgodtbefinnende. Ett stempel skal skytes ned i en uovermenneskelig fart, for så å bråstoppe, og gå like fort opp igjen, for å lage kompresjon. Wankelmotoren derimot er vidunderlig i sin konstruksjon. Der slet man med noen tettinger mm. på tidlig 70`tall(ble visst laget en serieprodusert bil) og den er lagt på hylla. Se på virkemåten, og bli med i hylekoret. !"Ja til Wankel i lystbåten"!

Link to post
Share on other sites

Wankelmotorene hadde store problemer både med driftssikkerhet og bensinforbruk. Men siden det var så få av dem, og de som fantes ofte ikke ville gå, så var de vel totalt sett likevel bedre for menneskeheten om du bruker totalt CO2-utslipp som mål for "godhet"... :smiley:

 

Freste gjennom tråden kjapt, og tror ikke noen har kommentert noe om hvorvidt Leyland, BMC og Thornycroft var ulike hoder på det samme trollet? Jeg vet ikke hva koblingen mellom disse var, [...]

BMC og Leyland fusjonerte til BLMC (British leyland Motor Company) da britisk bilindustri fikk store problemer på 60-70-tallet. Thornycroft kjenner jeg ikke til...

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

SABB Status 4sylindra 48hk, Peugot??

 

Denne motoren er en Indenor grunnmotor, brukt i alt fra Peugeot, Renault, Volvo, både som bil og båtmotor. Samme motor som VP md21. Nesten uslitelige, bortsett fra toppene i alu. Må etterstrammes altfor ofte hvos motoren skal holde seg god. Har selv hatt denne :smiley: og skrudd en hel masse.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 52 hk versjonen som het Peugeot, SABB Status marine 52. Gikk som ei klokke i en Årø 28, 1986 mod.. Men manifoilen gikk lekk to ganger. Spytta en stråle saltvann rett i dynamoen som lå på samme side. :lol: . Måtte bruke strømpebuksa til kjærringa for å komme oss hjem, som viftereim. Spruta gnistrær og dritt fra Rishohlmen til Skjæløy.

Link to post
Share on other sites

MAN lagar MAN sine marine diesel motorar sjølv. Tidlegare hadde dei eit samarbeid med MTU, der dei støypte nokre av blokkene sine ilag. Dette gjaldt iallefall MTU 183 serien og MAN D284* serien. Der er det mange delar som passar overens.

MAN produserar fortsatt MAN D284* serien, på sitt eige støyperi.

 

Den nye MAN D2862/D2868 serien er utvikla som ein rein marine motor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...