Jump to content

Hvem lager egentlig dieselmotorene?


Komodo

Recommended Posts

Jeg har en anelse om at det ikke er så veldig mange som støper blokkene, men at de blir maskinert og satt sammen av flere "produsenter".

 

Noen har ideen, noen tegner/designer, noen lager støpeformen, noen støper, noen maskinerer, noen setter sammen, noen markedsfører. Idag finnes det spesialfirmaer innen alle bransjer, og de er som regel bedre på det de driver med, enn oppdragsgiveren. Det er lenge siden man i bilbransjen forsto at Robert Bosch lagde bedre tennplugger, dynamoer, dieselpumper, dyser osv. enn hver bilfabrikk i de forskjellige verdenshjørner. Du har pålagt BP en formidabel oppgave i å få oversikt over dagens situasjon for marinemotorer, hvis vi skal spore enhver motors opprinnelse helt tilbake til jernstøperiet. Men det er slettes ikke uinteressant.

 

Nei, da var det nok enklere i Henry Ford sin tid, da jermalmen kom inn i ene enden av (den laaaange) fabrikken, og ferdige biler ut i andre enden. Etter sigende var det svært få, og små sidedører i den lange og smale fabrikken også. Mulig Hr. Dunlop fikk lurt inn litt gummi her og der.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at Mercruiser kun lager bensinmotorer? Dieselmotorene som selges som Cummins Mercruiser Diesel (CMD) er vel som det kommer fram tidligere i tråden italienske VM Motori, japansk Isuzu eller Cummins fra South Carolina. Før i tiden ble også noen BMW dieselmotorer solgt med Mercruiser merkeskilt.

 

Har også lest at Volkswagen skal selges som CMD:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/($All)/B68AC53CB3358FC3C125777D0074CFCC?OpenDocument

Redigert av Sjørøveren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har pålagt BP en formidabel oppgave i å få oversikt over dagens situasjon for marinemotorer, hvis vi skal spore enhver motors opprinnelse helt tilbake til jernstøperiet. Men det er slettes ikke uinteressant.

Ingen liten oppgave dette nei.

Ser at Cummins står som den som produsent av Cummins motorene i denne tråden. Hvis trådstarter tillater kan vi kanskje prøve å finne ut mere om en motor f eks Cummins 6B serien med "mekanisk dieselutstyr". Hva jeg har hørt om disse (foruten at det skal være gode motorer) er at

de først ble produsert (sammenstillt) i USA som en "ekte" Cummins?

Cummins under 15 liter gikk sammen med Mercruiser?

produksjonen ble flyttet til en fabrikk i Kina (har lest men husker ikke navnet)

produksjon av disse (med "mekanisk diesel"ble stanset ved årsskiftet (ifølge norsk forhandler, men kanskje bare for "vanlige" forhandlere)?siden det på Finn kan leses dette

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=26224150

og at det har/pågår "piratproduksjon" av disse flere steder i østen?

Link to post
Share on other sites

Ruggerini er tatt over av Lombardini.

Betyr det at Ruggerini fremdeles produserer motorer men som nå markedsføres av Lombardini? Det kompliserer i tilfelle forholdet ytterligere. Det betyr at man har tidligere Ruggerini motorer og nå også Lombardinimotorer som før var Ruggerini...

 

Dette sitatet fra linken over tyder også på at Ruggerini blir solgt som Deutz i Nord Amerika:

"In North America, Ruggerini is distributed by Deutz Corp."

 

Og jeg som trodde Deutz var en egen motorprodusent som leverte bla. til Vetus og Volvo...

 

Noe sier meg at denne opprullingen kommer til å bli mer omfattende enn jeg først trodde. Men jeg oppdaterer lista mi så godt jeg kan.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis trådstarter tillater kan vi kanskje prøve å finne ut mere om en motor f eks Cummins 6B serien med "mekanisk dieselutstyr".

Trådstarter tillater vettu!

Dette ser ut til å bli en interessant tråd, så bare pøs på! Cummins syns jeg forøvrig er knallmotorer, så det er interessant med mer info om dem. Har erfaring fra en 5,9 Cummins i en bil vi har hatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke den linken til å virke, men kan jeg tilføye VW som en produsent under Mercruiser (CMD)?

Link to post
Share on other sites

Og jeg som trodde Deutz var en egen motorprodusent som leverte bla. til Vetus og Volvo...

Det henvises til at Volvo får/fikk motorene sine fra Deutz. Jeg har hørt at Volvo's motorer, f,eks. -40 og -41 motorene kommer fra Magiruz. Men det er kanskje to sider av samme sak? Det het jo Magiruz Deutz i gamle dager. :confused:

Link to post
Share on other sites

Det henvises til at Volvo får/fikk motorene sine fra Deutz. Jeg har hørt at Volvo's motorer, f,eks. -40 og -41 motorene kommer fra Magiruz. Men det er kanskje to sider av samme sak? Det het jo Magiruz Deutz i gamle dager. :confused:

HER MÅ JEG KORRIGERE MEG SELV!!! jEG BLANDER MED NOE ANNET. :rolleyes::blush:

 

Det jeg selvfølgelig mener, er at jeg har hørt at de eldre Volvo-motorene er laget av Hanomag.

Link to post
Share on other sites

Det henvises til at Volvo får/fikk motorene sine fra Deutz. Jeg har hørt at Volvo's motorer, f,eks. -40 og -41 motorene kommer fra Magiruz. Men det er kanskje to sider av samme sak? Det het jo Magiruz Deutz i gamle dager. :confused:

Du retter jo litt på deg selv lenger ned, men såvidt jeg klarer å finne ut er Magirus en kjøretøyprodusent som kjøper motorene sine fra Iveco, tidligere fra Deutz. Magirus skal altså ikke med på lista.

Link to post
Share on other sites

Mulligan har som vanlig kontroll :thumbsup: . B-serie fra India hadde jeg hørt om men Russland var nytt for meg. Men "orginalimportert norsk B-serie" marinemotor er det en kineser i dag?

Mulligan har nok kontroll, lista er oppdatert!

 

Når det gjelder kina-varianten får vi i tilfelle vente til vi finner ut hvor den produseres.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok det, Komodo. Jeg rotet litt, som jeg skrev der. Dessverre var jeg for sent ute til å få redigert det bort, derfor korreksjonen.

 

Jeg begynte å søke litt på Hanomag etterpå. Og forvirringen ble ikke mindre etter det heller. Dette er et sammensurium av kjøp og salg av og med div. produsenter. Blir nesten svimmel av dette, jo. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Og forvirringen ble ikke mindre etter det heller. Dette er et sammensurium av kjøp og salg av og med div. produsenter. Blir nesten svimmel av dette, jo. :crazy:

Hehe, ja jeg har nok tatt meg vann over hodet med å lage denne oversikten. Det hele var jo egentlig for å få en oversikt i denne jungelen. Som Bitteliten er inne på lenger opp kan det jo også ha en viss nytteverdi i forhold til deletilgang også.

Link to post
Share on other sites

Hvor gamle er det snakk om da, og vet du hvilke modeller det er snakk om?

Har ingen aning, egentlig. De jeg hørte dette om, var 3x og 4x serien. Og da selvfølgelig bare basismotoren. Alt som har med marinisering er nok Volvos egen konstruksjon. Men sannsynligvis er det flere eldre modeller også, i tilfelle.

Jeg har foreløpig ikke klart å finne noe som helst om dette på nettet. Bare hørt det av en kar som har drevet med disse motorene i en mannsalder omtrent.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener Lomatec (som skal ta inn bl a 5,9B som jeg linket til tidligere) sa til meg at de senere kommer å ta inn kinesisk Deutz.

Ok, forvirringen nærmer seg komplett :crazy:

Vi får vente med å legge inn den kinesiske produsenten til vi vet hvor den blir laget.

 

 

Har alltid trodd at sole var produsert av mitshubishi,mercedes og perkins har jeg aldri hørt har vært nevnt,men jeg kan jo ta feil.

Ta en titt på denne linken:

http://www.solediesels.co.uk/

 

Der vil du se at Lombardini også var en motorleverandør tidligere, men jeg tolket det slik at det var så lenge siden at det er uaktuellt i forhold til de båtene som går på fjorden i dag.

 

Foreløpig ser oversikten slik ut:

dieselmotorer_rev_230111.png

 

Den er ganske mangelfull, og sikkert ikke helt riktig heller. Men som tidligere nevnt, basert på hukommelse, nettet og informasjon i denne tråden :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...