Jump to content

Hvem lager egentlig dieselmotorene?


Komodo

Recommended Posts

lnjk: Beta Marine er lagt til. Ser at det er mariniserte Kubota og Iveco motorer.

 

Toscana: Farymann er på lista, se innlegg lenger opp! Jeg tittet på linken din og det ser ut som om de utvikler og produserer motorene selv.

 

Bartesam: Ford er lagt inn som produsent under Lancing Marine.

 

tb55: MWM of DAF er også lagt til. Visste forøvrig ikke at DAF hadde marinemotorer.

 

Forøvrig er det imponerende hvor mye kunnskap som er blant medlemmene her!

Link to post
Share on other sites

Cummins MerCruiser Diesel and Volkswagen Forge Strategic Alliance

Marine propulsion systems manufacturer Cummins MerCruiser Diesel and

Volkswagen have announced a long-term alliance to co-develop marine engines

below 5 Liters that will be marketed, distributed and serviced under the

CMD brand.

Link to post
Share on other sites

Cummins MerCruiser Diesel and Volkswagen Forge Strategic Alliance

Marine propulsion systems manufacturer Cummins MerCruiser Diesel and

Volkswagen have announced a long-term alliance to co-develop marine engines

below 5 Liters that will be marketed, distributed and serviced under the

CMD brand.

 

Så da lukter det at VM spagetti motorene blir vraket til fordel for VAG sine diesler. :thumbsup:

 

Håper bare de ikke har like høyt forbruk av olje som VAG sine diesler i bilene.. Optill 1 liter pr 1000km som det står i boken :lipseal:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror at Kubota var kjøpt opp av Perkins, for vi hadde et aggregat inne på jobben her som det sto Cat på som var hvitmalt. 36,5 Hk 4 syl 2,2 l slagvolum turbo og generator. Snakket med ham som skrudde den sammen, og han sa at det var Kubota motor. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Cummins MerCruiser Diesel and Volkswagen Forge Strategic Alliance

Marine propulsion systems manufacturer Cummins MerCruiser Diesel and

Volkswagen have announced a long-term alliance to co-develop marine engines

below 5 Liters that will be marketed, distributed and serviced under the

CMD brand.

Kan jeg trekke den slutning at CMD er et eget merke og at Både Cummins, Mercruiser og VW er produsenter?

 

SF: BMW er fjernet som produsent av Merc.

 

Bartesam: Mulig jeg er litt trøtt, men jeg var ikke helt med på det ressonementet der. Er Perkinsmotorene hvite? Er det derfor du mener Cat aggregatet var hvitt selv om det var Kubotamotor på det?

Link to post
Share on other sites

Noen av aggregatene er hvite, og andre er gule. Tror at det er hipp som happ, men det virker som Kubota-Perkins er hvite med Cat logo på mens Perkins er gule med Cat logo på. Virker som det er valgritt med noen farger på disse småaggregatene. Skjelden disse småtassene er inne for rep, men dette ble plukket helt ned i atomer og skrudd sammen igjen. Blir vel prøvekjørt en av de nærmeste dagene før det havner hos kunde igjen :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg kom over denne tråden, og jeg har selv forsøkt å lage mange slike lister, og feilet skammelig... :)

 

Du kommer ikke bort i fra at du må ha et kolonne for varemerke, og en for motorstamme. Når et firma kjøper motorstamme fra et selskap, f.eks. Kubota, og kjøper mariniseringsutstyret fra Wizeman, Bowman og Behr, og så kaller de motoren SABB, eller Vetus, er det da en Kubota, som har lisensiert motorblokka fra Perkins, eller er det en Perkins, som i sin tid sammutviklet motorblokken med Gardner?

 

Volvo Penta, har som kjent kjøpt litt motorer her og der, og dermed skapt litt forvirring om hvem hva hvor. MD4 er f.eks. en Mercedes Benz OM636. MD32 er en Indenor XDP 6.90. Vetus P4.21 er det samme som en MD 21 og AQD 21 er igjen er en Indenor XDP 4, som forøvrig også ble kjøpt av Daf, Citroen, Renault, Ford, Volga, Mahindra, SACM, Poyaud, Aro, Land Rover og Toyota. Men så vidt jeg kjenner var det bare Ford og Peugeot som mariniserte den under sitt eget navn. MD19 er en variant av samme Indenor-motor. Indenor / CGM / CLM ble stiftet som en motorprodusent av Armand Peugeot, som var en av Peugeot-familien.

 

MD5, til dels produsert av Mandal Motorfabrikk / Marna, er en Volvo Penta. mens MB10A, er en Marna.

MD6 / MD7 er en Albin X2, som VP kjøpte rettighetene til fra Albin, men produsert av Albin.

(T)(K)(A)(M)D 4x er en motor som er utviklet sammen med Volvo Lastvagnar, men som VL ikke benyttet når de la ned F4 serien, og dermed overtok VP hele ansvaret for videreutviklingen. 40 er støpt i samarbeide med VL, mens 41/2/3/4 er VP alene.

 

Noen nevnte Hanomag, og at Volvo kjøpte motorlinjen tidlig på 70tallet. Tenk Volvo BM. Og jeg hørte noen visket at Volvo hadde kjøpt endel av Deutz? Jeg skal google.

 

Og forresten, mtu produseres ikke av Mercedes, mtu produseres av mtu, men de mariniserer noen Mercedes Benz industrimotorer og selger dem som mtu. På samme måte som Sole, BoS, Wizeman og Tejos, og andre som har marinisert OM motorer fra DB. mtu eier i dag GM DDA, sånn for å plage en mtu elsker men GM DDA hater. :) mtu er resultatet av at Maybach og Mercedes sine industrimotordivisjoner slo seg sammen, og stiftet MMB, som sammen med MAN Turbo ble til mtu på slutten av 60tallet. Mercedes kjøpte ut MAN, og senere solgte de hele dieselmotordivisjonen mtu Friedrichshafen til et svensk investeringsselskap ble Tognum, før de sammen med Rolls Roys kjøpte det tilbake for et år siden.

GM DDA var eid av Roger Penske en lang stund, og han eier i dag halvparten av VM Motori, og den andre halvparten eies av....vent på det.... Daimler AG.

 

Og for å gjøre koblingen med Roger Penske litt klarere, tenk båtmotorer, han eier han en del av Ilmor Enginering, som igjen eier 100 % av Ilmore Marine Engines. Og hovedproduktet til Ilmore Marine? Viper V10 motoren, marinisert.

 

Jeg stopper her, og begynner på lista over dieselmotorer for 74 gang. ;)

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Wohw! Det må jeg si. Imponerende :clap:

Hva med 60 og 70 serien til Volvo. Volvo lastvagnar vil jeg tippe?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

MWM Marine diesel var nye brukt tidligere, spesielt av proffmarkedet

Eg var borti ein MWM (Motorwerke Mannheim) for mange år siden. Deleforhandleren var den samme som for Deutz, og delane var SPINNDYRE.

Ellers so syns eg å huska at Sabb mariniserte ein franskmann - Renault? - for mange år siden, og at der går eindel IVECO motorer med Sabb sin klistrelapp på.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Volvo supplerer med Deutz maskiner der de ikke har ett eget alternativ, spesielt i maskiner, trucer og hjullastere. Men en liten detalj; Volvo har hatt eierdeler i Deutz i mange år, og er i dag største eier av Deutz. Volvo har motorfarikker i Vara og Skøve i Sverige og i Tyskland. VP sine bensinmotorer blir produsert i Lexington, Tennessee.

 

Om D2 maskinen er en marinisert utgave av D2 makinen de bruker i bilene er denne produsert av Ford. Dette er foresten verdens mest produserte diesel motor i våre dager og brukes også av citoen og paugot.

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med 60 og 70 serien til Volvo. Volvo lastvagnar vil jeg tippe?

 

Det er riktig, D60 og D70 motorene er helt utviklet av Volvo Last, og så plukket opp av VP for marinisering. I motsetning til dagens 7 liter som er en ren Deutz motor, og produseres "nøkkelferdig" i Tyskland og settes i kjøretøy og off highway utstyr. Den bruker ikke Volvo Penta,

 

Når det gjelder MWM er de kjøpt opp av Caterpillar fra Deutz, og det går enda mange MWMer både i små og store båter. Personlig har jeg seilt i maskinen der det var en MWM hovedmotor på 1500 Hk. Fæl motor. :)

 

Frydenbø Sabb leverer vel i dag Lombardini, Lister-Petter, og FPT/Iveco motorer, men de har såvidt jeg husker marinisert Ford og Mitshubishi.

 

D3 motoren er benyttet i personbiler, og er en 5 sylindrer 2.4 liter. Den er utviklet av Volvo Personvagnar/Ford.

 

D2 er en ren marine/industrimotor, men jeg vet ikke hvor den har sin opprinnelse. Jeg har aldri skrudd på den slik.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Og hvorfor produseres egentlig fremdeles den ressurskrevende og egentlig krøkete stempelmotoren som går via lineære stempelbevegelser som overføres vi mye ekstra masse til den ønskede roterende bevegelsen ? Ved nærmere ettertanke er det ikke helt bak mål? Vi har lappet og mekket på den gamle Ottomotoren tit absurbium. Har noen meninger om det?

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apropo Tunnel Bore Six motorene, som BMW hevder at de var først ute med, vil jeg bare si at DET nok ikke stemmer. De fleste som har avtjent førstegangstjeneste ombord i MTBer kjenner kanskje til motorene med den fine lyden i maskinrommet. Den var tunnelbore lenge før BMW. :)

 

538_veiv.jpg

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

D2 75 er samme motor i prinsipp som perkins 4108 mener jeg, denne motoren har jeg skrudd en del på

 

VP MD22 var vel også Perkins basert, mulig den serien het Perkins Prima?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

D1 og D2 er Shibaura Perkins, produsert i Kina hos Shibaura motor machinery corporation. Shibaura er opprinnelig japansk, men er usikker på om de produserer noe i Japan fortsatt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Apropo Tunnel Bore Six motorene, som BMW hevder at de var først ute med, vil jeg bare si at DET nok ikke stemmer. . Den var tunnelbore lenge før BMW. :)

 

 

Angående BMW sine dieselmotorer:

TUNNEL BORE SIX ENGINES

We classify your engine as a ‘Tunnel Bore Six’. This design was first made popular in race engines in the 1920s. Inside your engine, the crankshaft is housed inside of the block, not just strapped on to the bottom. At assembly it is inserted into the block as you would a crankshaft; from the end. Structurally, especially for a diesel this is a superior design.

 

Engine History

Link to post
Share on other sites

Nå blir det litt merkelig å sammenligne MTU og BMW marine, siden den minste MTU er mange ganger større enn den største BMW marine.... men for all del noen liker å sammenligne "epler og pærer"

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...