Jump to content

Hvem lager egentlig dieselmotorene?


Komodo

Recommended Posts

Hei

 

Flott tråd :thumbsup:

 

Hittil så blir Lomatec produsert på Nissan og Isuzu. Noen av variantene blir produsert av FAWDE.

 

Cummins og Deutz maskinene jeg har reklamert for på finn. no har ingenting med Lomatec å gjøre. Det er heller ikke kinesiske varianter, noe man lett kan tyde m.h.p prisen. Fått mange spørsmål om disse Cummins motorene fra kunder, og tenkte derfor det hadde vært interessant å tatt inn noen av disse selv.

 

Mvh

Fredrik

Link to post
Share on other sites

Men "orginalimportert norsk B-serie" marinemotor er det en kineser i dag?

 

Jeg var ufullstendig i svaret.

B serien er litt av en potet. Den brukes til alt. Og dukker opp under flere navn.

Og er en skikkelig steinknuser som er meget pålitelig og meget tolerant når det gjelder fuelkvalitet. Den går stort sett på alt man klarer å få trykket ned på tanken.

 

Såvidt jeg vet ble den opprinnelig produsert i Darlington, England og marinemotorer i Norge kom derfra. Den lages fremdeles der.

I tillegg til England, Kina, India og Russland, Tata og KAMAZ bruker den i egne kjøretøy, lages den i Brasil, Tyrkia og USA.

 

Men det er vel god grunn til å tro at de også har tatt en VP/Perkins og storproduserer basismotorer i lavkostland.

Link to post
Share on other sites

Caterpillar har vel kjøpt opp Perkins?

Innebærer det at perkinsmotorer blir markedsført som Catepillar?

 

 

Hei

 

Flott tråd :thumbsup:

Takk :smiley:

 

Hittil så blir Lomatec produsert på Nissan og Isuzu. Noen av variantene blir produsert av FAWDE.

Er Lomatec orginale Nissan og Isuzu motorer, altså ikke lisensproduserte?

 

Cummins og Deutz maskinene jeg har reklamert for på finn. no har ingenting med Lomatec å gjøre. Det er heller ikke kinesiske varianter,

Ok, men hvor blir de produsert?

 

 

Såvidt jeg vet ble den opprinnelig produsert i Darlington, England og marinemotorer i Norge kom derfra. Den lages fremdeles der.

I tillegg til England, Kina, India og Russland, Tata og KAMAZ bruker den i egne kjøretøy, lages den i Brasil, Tyrkia og USA.

Du nevne Tata og KAMAZ lenger opp også, lager de motorer også, eller kjøper de motorer og setter inn i egne kjøretøy?

Link to post
Share on other sites

Innebærer det at perkinsmotorer blir markedsført som Catepillar?

Det stemmer nok det, og i tillegg så fulgte Shibaura biten med på handelen... Så det er del Cat som rusler på Shibaura..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Før i tiden ble også noen BMW dieselmotorer solgt med Mercruiser merkeskilt.

 

Factoid: Det er mer eller mindre samme motor som Mercruiser selger i 4.2L utgave i dag, etter at VM kjøpte og videreutviklet konstruksjonen. Prøv "Tunnel bore six" i Google.

Link to post
Share on other sites

etter at VM kjøpte og videreutviklet konstruksjonen.

 

Stemmer dette?? Mener bestemt at det ikke gjør det.

 

Ryggraden i BMW sitt mislykkede satsing på marinemotorer var VM sin HR motor på 3,6L som ble levert med 180 HK. Dette er etter hva jeg har lest et helt og holdent VM produkt, utviklet av VM selv. Etter at BMW kastet inn håndkleet så tok Mercruiser over som forhandler/ditributør av disse motorene, nå levert svartmalt om med mercruiser drev.

 

Det er riktig at 4,2L er en videreutvikling av den gamle 3,6L som BMW (og senere Mercruiser) forhandlet. Jeg har en D4,2L på 220 HK i båten min og verksteds manualen til denne dekker både 3,6L og 4,2L.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om denne tråden kun er for motorer som blir produsert pr. dags dato, eller om det er greit å ta med noen av de som har "gått ut på dato" også.

 

Solgte i høst en Buresnekke på 25 fot som hadde en Arona AD 290 dieselmotor (Bygget av Lombardini i Italia), en 2 syl. 1,2 liter (1190cm³) fra 1978. Etter en trøblete første sesong i 2005 med mye påkost, gikk den som en klokke helt frem til overlevering til ny eier i Oktober 2010. Båten ligger nå i Halden, og jeg har ikke hørt noe annet enn at den fremdeles tøffer på med sin typiske golyd!

 

image_026.jpg

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg begynte å søke litt på Hanomag

Ikke lett å finne noe her. Men det kan se ut som om jeg funnet littegrann, faktisk. Men her er det vanlige sammensuriumet med flere merkenavn inne i bildet.

 

Hanomag Henschel, History The emergence of the enterprise

After the model change of the heavy vehicles with Mercedes Benz starting from 1973 this gap was closed in the program. Logically the last vehicles provided with the label name Hanomag Henschel disappeared 1974 of the market. Rhine steel Hanomag sold the engine manufacturing remained in Hanover lime trees at Volvo. The plants were dismantled 1973 and spent to Sweden. In the former Henschel Lastwagenwerk in Kassel still to 1980 Mercedes trucks were produced, since become there only axles for Daimler Benz commercial motor vehicles, Trailer and transporters as well as commercial motor vehicle drive shafts and differentials for passenger car of the Daimler Benz company built.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok det, og i tillegg så fulgte Shibaura biten med på handelen... Så det er del Cat som rusler på Shibaura..

Forstår, men blir Perkins kun solgt som Cat, eller blir de solgt som Perkins også? Hvis ikke skal de bort fra lista som motormerke og bare stå under produsent.

 

 

Renault marine har vi glemt og de kan vel dieselmotorer godt.

Er ikke marinedivisjonen til Renault en liten greie? Renault er uansett lagt til i lista :smiley:

 

 

Er ikke sikker på om denne tråden kun er for motorer som blir produsert pr. dags dato, eller om det er greit å ta med noen av de som har "gått ut på dato" også.

 

Solgte i høst en Buresnekke på 25 fot som hadde en Arona AD 290 dieselmotor (Bygget av Lombardini i Italia), en 2 syl. 1,2 liter (1190cm³) fra 1978.

Neida, tråden er ikke ment bare for motorer som blir produsert ennå, men jeg hadde ikke ambisjoner om å få med rubb og rake, derfor tenkte jeg å utelate de aller eldste og mest sære rariteter i første omgang.

 

Arona er lagt til :smiley:

 

Ps: Vi hadde også en Burekrysser tidligere, utrolig vakker båt :yesnod:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det flere merker, blandt anner gode gamle Bergen Diesel (som nå vel heter Rolls-Royce?).

 

http://www.dieselenginetrader.com/

Obs... det var lista si :sweat:

 

Jeg drøyer imidlertid med å føre opp flere merker inntil det er noen som kan fortelle at de kom som marinemotor.

 

Hvis det er noen av de merkene som jeg har ført opp som ikke har noe med båt å gjøre så får dere si fra så stryker jeg dem :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...