Jump to content

Redningsskøyte tråden


Avsluttet_1

Recommended Posts

JLDO, dette ble akkurat slik jeg håpet på.. Glimrende.. denne tråden kommer til å bli en av favorittene mine.

I arendal hadde vi ei stund to stk skøyter i år. Så reiste den ene nordover. Bytter dere mannskap når dere kommer til en ny hjemmehavn. Eller er det slik at det er fast mannskap på fast båt?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Dette var flotte takter JLDO, jeg vet at du har brennende interesse for skøytene og mye kunnskap også.

Fin tråd som kan bli veldig interessant å følge med på :thumbsup:

 

(regner med at mange andre på forumet deler interessen og kommer med innspill)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe register e.l. over hvor det har blitt av alle pensjonerte skøyter?

 

På wikipedia kan man lese om hvor noen av skøytene har fått ny pensjonisttilværelse.

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_redningssk%C3%B8yter

 

Boken "Fra seil til vannjet" er også spennende lesning

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_redningssk%C3%B8yter

Redigert av bambo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RS som ofte er å se i Ålesund heter "Emmy Dyvi" og er egentlig stasjonert i Fosnavåg med nærhet til Stadt. Under ser dere et bilde fra en "katastrofeøvelse" i Ålesund havn i høst. I høyre bildekant ser man bauen på Emmy Dyvi og like akterfor hurtigbåten jobber mob-måten fra RS med å plukke opp folk fra sjøen. Losbåten fant det for godt og stikke til havs midt under øvelsen :) Første enhet på stedet var RS, før andre nødetater.

 

På Redningsselskapets nettside ligger det informasjon om alle RS som er i bruk og hvor de har hjemmehavn.

 

Jeg hadde en prat med lokal representant fra RS i sommer, som fortalte at mannskapet på Emmy Dyvi gjerne skulle hatt Ålesund som hjemmehavn fremfor Fosnavåg. Striden ligger i at Havnevesenet i Ålesund ikke vil la Emmy Dyvi ligge ved kaia like ved RS sine nye lokaler i det gamle Dyrkornbygget, lenger inn i havna. Der er vannet stille og rolig og mannskapet ville ha hatt enkel tilgang på kontorlokaler. Plassen RS er tildelt i dag er der den ligger på bildet, utsatt for konstant havdønninger og sjø fra Los og hurtigbåter.

 

baatrep_006.jpg

 

baatrep_009.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RS 1 ligger i Oslo og heter faktisk "Colin Archer". Det var vel den aller første redningskøyta?

Ja det var den aller første, NSSR hadde også en båt som de leide av Frelsesarmeen. Den het Cathrine Booth.

 

Tja, den første var vel egentlig "Tordenskjold", Så kom "Langesund" (bygget på Knardalsstrand i Porsgrunn etter Colin Archers modell) som ble sjøsatt høsten 1892. Deretter kom "Feie". Først våren 1893 ble "Colin Archer" påbegynt (sjøsatt i august samme år). Denne fikk riktignok nr. RS1, men det var vel mer som en gest til konstruktøren. De tre første fikk nr. RS2, RS3 og RS4.

Christian Lauritz Stephansen, som egentlig vant designkonkurransen til NSSR med "Stjernen" fikk denne bygget (ved samme verft som "Langesund") som RS5 "Liv" i 1894 (påbegynt høsten 1893).

RS37 "Cathrine Booth" ble bygget først i 1900 og ble driftet av Frelsesarmeen frem til 1931, da NSSR overtok.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lå i Arendal, like ved redninskøyta for en del år siden og hadde ødelagt en propell. Da kom maskinisten bort og lurte på om han kunne hjelpe med noe. Men jeg ville helst klare meg selv. Men han ble sittende og prate litt og bidro som håndtlanger når jeg dykket ned for å skifte propell. Utrolig trivelig kar. husker desverre ikke navn. Men han mente at jeg burde søke på jobb i nssr den hgang.. Angrer litt på at jeg ikke gjorde det. Sa jeg manglet det meste av maritim erfaring. men hadde fagbrev som mekaniker. Var bare å søke sa han da.. hmmm.. tror det måtte vært en flott jobb..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...