Sande (exSkjælø) Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Sandefjord har egne hjemmesider (link i signaturen) dersom dere har lyst til å se nærmere på ei av de gamle skøytene. Hun har også egen facebookside der blant annet flere tidligere eiere/medseilere er aktive. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Det som tar knekken på folk er ventingen på nytt oppdrag. Er det slik å forstå at det er litt for høy terskel generelt for å spørre etter hjelp fra Redningsskøyta tro?? Hva mener folket? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Sålenge en er medlem og "oppdraget" er dekket av medlemskapet er det vel bare å bruke dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Når nøden er størst er ofte skøyta ikke langt unna. Jeg husker godt båtbrannen i Sandspollen og Pan Pan meldingen jeg sendte fra Astor. Når først Tjøme kvitterte og RS Odd Fellow II ga melding at de øyeblikkelig var på vei ga ro i sjelen. Man skal huske at når man først trenger assistanse er det ofte alvorlig. Denne gangen var de på plass kun syv minutter etter oppkallet! Det er mange av oss som er takknenemlige for at Redningsselskapet har tett med skøyter langs kysten. Mannskapene ombord er dyktige i sin håndtering av ulike situasjoner. En båtvenn fortalte om en episode for mange år siden da de var å hentet et halvfabrikat nede på Sørlandet. Underveis opp Olslofjorden fikk de uvær og motorhavari. Skøyta ble tilkalt og etter en stund kommer et stort hvitt og velkjent skikkelse ut av nattemørket. Det var Redningsskøyta som kom til unnsetning. Man er sårbar og liten alene ute på havet når bølgene herjer med skroget. Båtvennen forteller at dette synet av skøyta sitter på netthinnene enda. Terskelen er høy før man tilkaller skøyta. Redigert 31.Januar.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Terskelen er høy før man tilkaller skøyta. Mener du den er for høy, eller skal den være høy? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Terskelen er høy før man tilkaller skøyta. Jeg mener sterkt at man ikke bør føle at det skal mye til før man kontakter skøyta. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Mannskapet på skøyta er vant til å vurdere situasjoner utifra den info de får når du tar kontakt. Redigert 31.Januar.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Jeg skulle til land med jolla på slep, ca 10 grader i vannet. Normal prosedyre da, når jeg er alene er å trekke jolla helt inn. og sikkre tauet. Men dette ble glemt denne dagen Sjekta gled rolig inn. og skulle slå bakk... 5 -6 meter fra land. Da kom selvfølgelig tauet dit det ikke skulle. Kom aldri på at man kunne ringt skøyta da.. jeg hoppet i vannet bevæpnet med kniv.. Fysj å kaldt.. men jobben ble gjort.. og kunne komme meg til land... hmmm.. Er dette en ringesituasjon? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Dette var i uthavn, da er det vel nok med basis? er det ikke? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Syvert Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Tja, den første var vel egentlig "Tordenskjold", Så kom "Langesund" (bygget på Knardalsstrand i Porsgrunn etter Colin Archers modell) som ble sjøsatt høsten 1892. Deretter kom "Feie". Først våren 1893 ble "Colin Archer" påbegynt (sjøsatt i august samme år). Denne fikk riktignok nr. RS1, men det var vel mer som en gest til konstruktøren. De tre første fikk nr. RS2, RS3 og RS4. Christian Lauritz Stephansen, som egentlig vant designkonkurransen til NSSR med "Stjernen" fikk denne bygget (ved samme verft som "Langesund") som RS5 "Liv" i 1894 (påbegynt høsten 1893). RS37 "Cathrine Booth" ble bygget først i 1900 og ble driftet av Frelsesarmeen frem til 1931, da NSSR overtok. mvh tuffff Hei tuffff, Dette er nok feil. Den første skøyta var "Langesund" som var en tidligere losskøyte som Redningsselskapet fikk i gave fra den lokale redningsselskapskretsen. "Langesund" lå som vrak et sted på Vestlandet hvor den ble funnet av brukseier Nils Christian Bang, som driver Follum Gård utenfor Hønefoss. Han eier for øvrig også den gamle Bjarne Aas-skøyta R/S "Storebrand". Restaureringen av "Langesund" er egentlig en ganske eventyrlig historie. Nils Christian fraktet "Langesund" bitvis til Christian Djupvik i Hardanger. Han hentet tømmer fra egen skog som han fraktet til Hardanger og så ble "Langesund" fullstendig restaurert etter de gamle tegningene. Det var ikke mye som var brukbart fra vraket, men det som kunne brukes, blant annet gamle spanteknær, ble montert inn. Resultatet ble en nøyaktig restaurering av "Langesund" eksteriørmessig, men under dekk ble den behørig modernisert og tilpasset dagens krav. Jeg har spurt Nils Christian mange ganger om hva restaureringen kostet, men det har jeg aldri fått vite. Nå er "Langesund" solgt, og så vidt jeg vet har den nå hjemmehavn i Kristiansand. Etter "Langesund" kom "Tordenskiold" og deretter "Fedje", men "Coln Archer" var den første redningsskøyta som ble konstruert av båtbyggeren Colin Archer og bygget for Redningsselskapets regning. Derfor fikk "Colin Archer" nr. 1 i seilet, men var i virkeligheten nr. 4 i rekken. I 1988 tok jeg intiativet til stiftelsen av Norsk Veteranredningsskøyteforening som har som formål å bevare redningsskøyter som går over i privat eie. Foreningen lever i beste velgående og har som formål å ta vare på Redningsselskapets flytende historie. Hilsen Syvert Redigert 31.Januar.2011 av Syvert (see edit history) Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Da er jeg nok "bare" medlem. I hjemmehavn vil jeg ikke bry dere unødvendig Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Jeg må si at Hjelm Waage er dritfin Jeg liker at det ser litt gammelt ut og laget med sjarm og lidenskap Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Enig med deg her. Dette er Skøyta med stor S. I dag satser man på moderne skøyter med fart og krefter. Ikke noe galt med det, heller tvert i mot. Men denne skøyteklassen snur man seg alltid etter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 I arendal hadde vi ei stund to stk skøyter i år. Så reiste den ene nordover. Bytter dere mannskap når dere kommer til en ny hjemmehavn. Eller er det slik at det er fast mannskap på fast båt? Løfter opp dette spørsmålet igjen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Svaap Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Det er i redningsskøytenes ånd, og helt spesielt Hr Colin Archers skikkelse og virke som kan sees gjennom alle hans konstruksjonen og byggverk som gir meg motivasjon i det jeg selv holder på med. Anbefaler boken "Colin Archer" av Knut Von Trepka og Toril Grande. Spesielt historien om skøytas ilddåp og fantastiske redningsdåd i Havningberg 20. mai 1894! Boken er forøvrig gitt ut i to bind på "Flyt" forlag nylig -i passende "ta-med-ombord-format" Redigert 31.Januar.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Til salgs. Men, hvilken RS er det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Redigert 31.Januar.2011 av jeglikerdegogså (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet_1 Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Nå er "Langesund" solgt, og så vidt jeg vet har den nå hjemmehavn i Kristiansand. Langesund er nå eid av grenland group. Halgeir Skogen kjøpte den tilbake til distriktet. Tror den fortsatt ligger i Langesund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 (redigert) Hei tuffff, Dette er nok feil. Den første skøyta var "Langesund" som var en tidligere losskøyte som Redningsselskapet fikk i gave fra den lokale redningsselskapskretsen. Neida Syvert, det er nok ikke feil. Det stemmer jo at "Colin Archer" var den første redningsskøyta Colin Archer bygde. Det er jo også hva jeg skriver. Det er bare det at NSSR hadde flere skøyter før det, som jeg påpeker. "Colin Archer" er dermed ikke den første. NSSR begynte ikke med Colin Archers redningsskøyter. Hvor vidt de ble bygget for NSSR's regning eller ikke, så var de tre første likefullt redningsskøyter under NSSR's drift. For øvrig så var "Tordenskjold" bygget oppe hos Thor Jensen i Knardalstrand allerede i 1889. "Langesund" ble påbegynt på samme verft samtidig som "Feie" ble bestilt av Bergen Kreds hos Colin Archer(i 1892). Det er imidlertid ikke utenkelig at Thor Jensen, som hadde vært formann hos Colin Archer, var raskere med leveringen slik at "Langesund" ble ferdig før "Feie". "Feie" - som Colin Archer da leverte, var for øvrig bygget på hans losskøytekonsept - med en mast - ikke med to master som alle hans redningsskøyter. mvh tuffff Redigert 31.Januar.2011 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hokky Svart 31.Januar.2011 Del på Facebook Svart 31.Januar.2011 Hva er kriteriene for å få jobb på en redningsskøyte? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.