Jump to content

Redningsskøyte tråden


Avsluttet_1

Recommended Posts

Når nøden er størst er ofte skøyta ikke langt unna. Jeg husker godt båtbrannen i Sandspollen og Pan Pan meldingen jeg sendte fra Astor. Når først Tjøme kvitterte og RS Odd Fellow II ga melding at de øyeblikkelig var på vei ga ro i sjelen. Man skal huske at når man først trenger assistanse er det ofte alvorlig. Denne gangen var de på plass kun syv minutter etter oppkallet!

Det er mange av oss som er takknenemlige for at Redningsselskapet har tett med skøyter langs kysten. Mannskapene ombord er dyktige i sin håndtering av ulike situasjoner.

 

En båtvenn fortalte om en episode for mange år siden da de var å hentet et halvfabrikat nede på Sørlandet. Underveis opp Olslofjorden fikk de uvær og motorhavari. Skøyta ble tilkalt og etter en stund kommer et stort hvitt og velkjent skikkelse ut av nattemørket. Det var Redningsskøyta som kom til unnsetning. Man er sårbar og liten alene ute på havet når bølgene herjer med skroget. Båtvennen forteller at dette synet av skøyta sitter på netthinnene enda.

 

Terskelen er høy før man tilkaller skøyta.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

Terskelen er høy før man tilkaller skøyta.

Jeg mener sterkt at man ikke bør føle at det skal mye til før man kontakter skøyta. Heller en gang for mye enn en gang for lite. Mannskapet på skøyta er vant til å vurdere situasjoner utifra den info de får når du tar kontakt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skulle til land med jolla på slep, ca 10 grader i vannet. Normal prosedyre da, når jeg er alene er å trekke jolla helt inn. og sikkre tauet. Men dette ble glemt denne dagen :headbang: Sjekta gled rolig inn. og skulle slå bakk... 5 -6 meter fra land. Da kom selvfølgelig tauet dit det ikke skulle. Kom aldri på at man kunne ringt skøyta da.. jeg hoppet i vannet bevæpnet med kniv.. Fysj å kaldt.. men jobben ble gjort.. og kunne komme meg til land... hmmm.. Er dette en ringesituasjon?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tja, den første var vel egentlig "Tordenskjold", Så kom "Langesund" (bygget på Knardalsstrand i Porsgrunn etter Colin Archers modell) som ble sjøsatt høsten 1892. Deretter kom "Feie". Først våren 1893 ble "Colin Archer" påbegynt (sjøsatt i august samme år). Denne fikk riktignok nr. RS1, men det var vel mer som en gest til konstruktøren. De tre første fikk nr. RS2, RS3 og RS4.

Christian Lauritz Stephansen, som egentlig vant designkonkurransen til NSSR med "Stjernen" fikk denne bygget (ved samme verft som "Langesund") som RS5 "Liv" i 1894 (påbegynt høsten 1893).

RS37 "Cathrine Booth" ble bygget først i 1900 og ble driftet av Frelsesarmeen frem til 1931, da NSSR overtok.

 

mvh tuffff

Hei tuffff,

Dette er nok feil. Den første skøyta var "Langesund" som var en tidligere losskøyte som Redningsselskapet fikk i gave fra den lokale redningsselskapskretsen. "Langesund" lå som vrak et sted på Vestlandet hvor den ble funnet av brukseier Nils Christian Bang, som driver Follum Gård utenfor Hønefoss. Han eier for øvrig også den gamle Bjarne Aas-skøyta R/S "Storebrand". Restaureringen av "Langesund" er egentlig en ganske eventyrlig historie. Nils Christian fraktet "Langesund" bitvis til Christian Djupvik i Hardanger. Han hentet tømmer fra egen skog som han fraktet til Hardanger og så ble "Langesund" fullstendig restaurert etter de gamle tegningene. Det var ikke mye som var brukbart fra vraket, men det som kunne brukes, blant annet gamle spanteknær, ble montert inn. Resultatet ble en nøyaktig restaurering av "Langesund" eksteriørmessig, men under dekk ble den behørig modernisert og tilpasset dagens krav. Jeg har spurt Nils Christian mange ganger om hva restaureringen kostet, men det har jeg aldri fått vite. Nå er "Langesund" solgt, og så vidt jeg vet har den nå hjemmehavn i Kristiansand.

Etter "Langesund" kom "Tordenskiold" og deretter "Fedje", men "Coln Archer" var den første redningsskøyta som ble konstruert av båtbyggeren Colin Archer og bygget for Redningsselskapets regning. Derfor fikk "Colin Archer" nr. 1 i seilet, men var i virkeligheten nr. 4 i rekken.

I 1988 tok jeg intiativet til stiftelsen av Norsk Veteranredningsskøyteforening som har som formål å bevare redningsskøyter som går over i privat eie. Foreningen lever i beste velgående og har som formål å ta vare på Redningsselskapets flytende historie.

Hilsen Syvert :sailing:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

 

I arendal hadde vi ei stund to stk skøyter i år. Så reiste den ene nordover. Bytter dere mannskap når dere kommer til en ny hjemmehavn. Eller er det slik at det er fast mannskap på fast båt?

Løfter opp dette spørsmålet igjen

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er i redningsskøytenes ånd, og helt spesielt Hr Colin Archers skikkelse og virke som kan sees gjennom alle hans konstruksjonen og byggverk som gir meg motivasjon i det jeg selv holder på med.

 

Anbefaler boken "Colin Archer" av Knut Von Trepka og Toril Grande. Spesielt historien om skøytas ilddåp og fantastiske redningsdåd i Havningberg 20. mai 1894!

 

Boken er forøvrig gitt ut i to bind på "Flyt" forlag nylig -i passende "ta-med-ombord-format"

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei tuffff,

Dette er nok feil. Den første skøyta var "Langesund" som var en tidligere losskøyte som Redningsselskapet fikk i gave fra den lokale redningsselskapskretsen.

 

Neida Syvert, det er nok ikke feil. Det stemmer jo at "Colin Archer" var den første redningsskøyta Colin Archer bygde. Det er jo også hva jeg skriver. Det er bare det at NSSR hadde flere skøyter før det, som jeg påpeker. "Colin Archer" er dermed ikke den første. NSSR begynte ikke med Colin Archers redningsskøyter.

Hvor vidt de ble bygget for NSSR's regning eller ikke, så var de tre første likefullt redningsskøyter under NSSR's drift.

 

For øvrig så var "Tordenskjold" bygget oppe hos Thor Jensen i Knardalstrand allerede i 1889. "Langesund" ble påbegynt på samme verft samtidig som "Feie" ble bestilt av Bergen Kreds hos Colin Archer(i 1892). Det er imidlertid ikke utenkelig at Thor Jensen, som hadde vært formann hos Colin Archer, var raskere med leveringen slik at "Langesund" ble ferdig før "Feie". "Feie" - som Colin Archer da leverte, var for øvrig bygget på hans losskøytekonsept - med en mast - ikke med to master som alle hans redningsskøyter.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...