Jump to content

Redningsskøyte tråden


Avsluttet_1

Recommended Posts

Begge har rett (fra NNSR);

 

He, he.... etter litt mere undersøkelser ser det ut som om ingen av oss har helt rett (kanskje Syvert er nærmest). Siste er at "Langesund" ble satt inn i NSSR's tjeneste i februar 1893, "Feie" og "Tordenskjold" i oktober 1893 og "Liv" i november samme år. "Colin Archer" ble satt inn i tjeneste først i desember 1893.

 

Jeg skal ikke banne på noe av dette, men slutter meg til Syvert som er enig i at "Colin Archer" ikke var den første redningsskøyta. Kanskje den var den fjerde - eller femte???? :eek:

 

Dog knows :rolleyes: Kunnskap er en foranderlig ting!

 

Fortsettes..............

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt OT men,

 

:thumbsup: Jeg lo så jeg datt ut av sofaen når jeg så innlegget ditt Fredrik, men skjønner at du er løsningsorientert. Skal ikke begi meg ut på hvile spenninger en hjertestarter har for det har jeg ikke peiling på men det synes noe upraktisk å slepe pasienter med hjertestans ombord i skuta.

 

Kansje noen har lyst til å utdype temaet hjertestarter litt?

Link to post
Share on other sites

Neida, det skal du da ikke. Jeg sitter jo tross alt her og ser ned på Colin Archers gamle tufter bare 2-300 meter unna. Hukommelsen er nok imidlertid ikke som den var - derfor er internett er solid sak å støtte seg på.

Jeg har til og med fattet en større interesse for KNBF etter disse trådene som har gått her på BP. Enda jeg som er medlem i KNS :rolleyes:

 

mvh tuffff

Hei igjen Tuffff,

Tusen takk for koselig svar og stor takk for dine flotte bidrag i denne tråden. Det bringer tilbake mange av de gode minnene jeg har fra mine 9 år i Redningsselskapet. Jeg har seilt med R/S "Olav V" og det var ikke med stor glede at selskapet måtte selge den fordi den var for dyr i drift, men det var den gang og itte nå. Dessuten var skrogkonstruksjonen ganske "myk" og man kunne både se og merke hvordan skroget beveget seg når det ble litt sjø.

Jeg har også hatt mange herlige seilaser med "Galathea" da Helleik Enge eide skøyta. Den gangen seilte vi ofte sammen med "Storebrand", "Idun" og "Christian Børs". Det var tider det!

Det var dessuten hyggelig å se at du er blitt mer interessert i KNBF. Fortsett med det! KNS er jo tross alt en seilforening på Bygdøy, og kan vel ikke sammenlignes med en landsomfattende interesseorganisasjon. Men når det er sagt, har jeg hatt et meget godt samarbeid med generalsekretær Jan-Erik Næss, som er meget dyktig og har gjort en kjempejobb for båtfolket i mange sammenhenger, både i og utenfor Oslofjorden.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Dette var før min tid i selskapet, men kanskje Syvert kan svare han har jo jobbet ombord. Jeg tror ikke den ble forlenget.

Heisan,

Nå setter du virkelig hukommelsen min på prøve her, men jeg husker bestemt at skroget ble forlenget, men når og hvor mye husker jeg ikke på stående trefot.

Ja da, tuffff, Odd Dalen var skipper da jeg var med "Olav V".

Hilsen Syvert :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...