Jump to content

Redningsskøyte tråden


Avsluttet_1

Recommended Posts

Nei nå er det Wollert i Bergen som har den. Har vært noen eiere i mellom. Da vi kjøpte den, fikk vi ikke lov til å benytte originalnavnet, så den har hett "Galathea" etter dette. Nå har den nok fått tilbake originalnavnet. Jeg tror DNVR har lagt til rette for dette, og at man kan ha original dekor (rød stripe og malteserkorset).

Link to post
Share on other sites

Neida Syvert, det er nok ikke feil. Det stemmer jo at "Colin Archer" var den første redningsskøyta Colin Archer bygde. Det er jo også hva jeg skriver. Det er bare det at NSSR hadde flere skøyter før det, som jeg påpeker. "Colin Archer" er dermed ikke den første. NSSR begynte ikke med Colin Archers redningsskøyter.

Hvor vidt de ble bygget for NSSR's regning eller ikke, så var de tre første likefullt redningsskøyter under NSSR's drift.

 

For øvrig så var "Tordenskjold" bygget oppe hos Thor Jensen i Knardalstrand allerede i 1889. "Langesund" ble påbegynt på samme verft samtidig som "Feie" ble bestilt av Bergen Kreds hos Colin Archer(i 1892). Det er imidlertid ikke utenkelig at Thor Jensen, som hadde vært formann hos Colin Archer, var raskere med leveringen slik at "Langesund" ble ferdig før "Feie". "Feie" - som Colin Archer da leverte, var for øvrig bygget på hans losskøytekonsept - med en mast - ikke med to master som alle hans redningsskøyter.

 

mvh tuffff

 

Hei tuffff,

Jeg er meget imponert over dine kunnskaper! Jeg har fått mine opplysninger fra Nils Christian, som også var mangeårig formann i Veteranredningsskøyteforeningen. Men nå har du sørget for at jeg fikk vite noe jeg ikke visste før, og takk til deg for det! Vi er i alle fall enige om at "Colin Archer" var nr. 4 i rekken. Jeg skal vokte meg vel for å argumentere med deg i gjen! :smash:

Hilsen Syvert :wflag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Jeg skal vokte meg vel for å argumentere med deg i gjen! :smash:

Hilsen Syvert :wflag:

 

Neida, det skal du da ikke. Jeg sitter jo tross alt her og ser ned på Colin Archers gamle tufter bare 2-300 meter unna. Hukommelsen er nok imidlertid ikke som den var - derfor er internett er solid sak å støtte seg på.

Jeg har til og med fattet en større interesse for KNBF etter disse trådene som har gått her på BP. Enda jeg som er medlem i KNS :rolleyes:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Da vi kjøpte den, fikk vi ikke lov til å benytte originalnavnet, så den har hett "Galathea" etter dette. Nå har den nok fått tilbake originalnavnet.

 

Aha, så det er "Galathea". Derfor jeg likte den umiddelbart. Så "Galathea" for en god del år siden, og ble forelsket ved første blikk. Som sagt - nydelig båt det der.

Så noe liknende i The Royal port of Ramsgate for seks-syv år siden. Hadde umiddelbar lyst til å ta den med meg hjem å bade den.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Neida Syvert, det er nok ikke feil. Det stemmer jo at "Colin Archer" var den første redningsskøyta Colin Archer bygde. Det er jo også hva jeg skriver. Det er bare det at NSSR hadde flere skøyter før det, som jeg påpeker. "Colin Archer" er dermed ikke den første. NSSR begynte ikke med Colin Archers redningsskøyter.

Hvor vidt de ble bygget for NSSR's regning eller ikke, så var de tre første likefullt redningsskøyter under NSSR's drift.

 

mvh tuffff

 

Begge har rett (fra NNSR);

 

1892:

Redningsselskapets generalmøte innbyr til konkurranse blant landets båtbyggere om forslag til en redningsskøyte. 7 forslag levert innen fristen i september. Førstepremie på 150 kr gikk til C.L. Stephansen fra Arendal. Colin Archer var en av 3 medlemmer i juryen. Etter konkurransen fikk Colin Archer i oppdrag å tegne sitt eget forslag. Selskapet besluttet deretter å bygge en av Colin Archers, og en av Stephansens konstruksjon. De blir RS 1 «Colin Archer» og RS 5 «Liv».

 

1893:

De første redningsskøytene RS 1 «Colin Archer» RS 2 «Langesund», RS 3 «Tordenskjold» RS 4 «Feie» blir satt i drift. RS 2, 3 og 4 er en-mastere, tidligere losskøyter eller bygd på losskøytetegninger

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Da skal du ha godt med penger til drivstoff og vedlikehold, OF II er en temmelig sliten båt som drikker godt med suppe.

 

Ja, eg må være rik og har tykk i lommeboka,det er eg klar over, eg drømmer visst litt for mye eg, men en fin og solid båt med 2 maskiner, kan jo kjører med en maskin omgangen på sakte fart, må jo går vel an?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...