Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Det blir interessant å se hvordan Princess løser dette i sitt nest største marked.

Leste i Båtliv eller hvor det var ,at Princess skulle ta seg av sine norske kunder .Så da satser vi på det,da norge er en av dem største .Eller om vi ikke er den største kunden til Princess ,så tipper jeg dem tar seg av den saken .Ville vel vært dumt ellers .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Stilig at Skipper Worse allerede har levert en juridisk analyse.

 

Interessant! Lærte noe om dette i studietiden da jeg og min kone, blåøyde som vi var, skulle kjøpe vår første felles nye sofa på røverutsalg i Oslo (det vi ikke visste var vel at eierne var ute etter å få mest mulig ut av varlageret på vei nedenom). Sofa ble betalt, men før den skulle kjøres ut dagen etter var selskapet konkurs og sofa og penger tapt for vår del...fattige studenter ble enda fattigere, men lærte noe. Siden den gang har vi aldri betalt noe av betydning uten tilstrekkelig sikkerhet; heller ikke båter. :yesnod:

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Mandag ble det åpnet konkurs i Johs Lunde Marine Group AS i Stavanger. Bostyrer, advokat Fredrik Bie, jobber nå hardt med å få en oversikt over alle selskapene i systemet.

 

- Det er et sammensurium av selskaper med 60-70 selskaper i Lundegruppen. I Johs Lunde Marine Group AS er det mer oversiktlig og håndterbart, med 17 døtre og datterdøtre. Det er det ene benet som er konkurs nå, men jeg frykter at mange av datterselskapene også vil gå over ende, sier Bie til HegnarOnline.

 

Norsk Båtsenter har allerede meldt oppbud og Bie antar at gjelden i det konkursrammede selskapet er på 350-380 millioner kroner. Nordea er hovedkreditor

 

- Gjelden til Nordea er på 240 millioner kroner, mens gjelden til Johs Lunde-gruppen er på rundt 65 millioner kroner, sier bostyreren.

 

I tillegg kommer offentlige krav og gjeld via Elcon.

 

- Det er også usikret gjeld til leverandører på seks-syv millioner kroner, sier bostyrer. Privatkunder som har kjøpt båt og betalt inn forskudd kan tape syv-ti millioner kroner, men Bie understreker at dette er foreløpige tall.

Ifølge Bie er man foreløpig usikre på hvilke verdier som finnes i selskapet. Nordea er nå i gang med å sikre disse.

 

Bie tror enkelte selskaper kan bli reddet. Det dreier seg blant annet om Bergen Båt, som har Handelsbanken som bankforbindelse, samt Wallø Motor AS i Tønsberg, som har DnB NOR som bank. Disse selskapene har fortsatt likviditet da de ikke har samme konsernkonto som de øvrige selskapene.

 

- Mange beslutninger må treffes i løpet av kort tid. Dette blir krevende, sier Bie.

 

Han regner og håper med at flere seriøse interessenter til å overta vil komme på banen nå som konkursen er et faktum.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet det slik at JL har kjøpt opp aksjemajoritet i noen firmaer som var solide, og at det ble lagt litt press på selger av aksjene for å få aksjesalget til. At noen av disse ender opp i sin opprinnelige form er vel ikke utenkelig?

 

Det er i alle fall lov å håpe.

Link to post
Share on other sites

På Facebook-siten til Redningsselskapet står følgende om konkursen:

 

"10 til 15 båtkjøpere skal ha betalt millionbeløp til båtfirmaet Johs Lunde, som har gått konkurs. Beløpene er forskudd på båter som skal leveres i år. Husk derfor bankgarantier hvis du blir avkrevd forskudd på den nye båten." Ref det som er sagt om saken tidligere av Bitteliten og Skipper Worse.

 

http://www.facebook.com/pages/Trygg-pa-sjoen/105471342819078

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Johs Lunde selger dyre båter. Og om kundene også har akseptert å ha med mva og hk avgift i forskuddsbeløpet (slik de ville ha av oss) er dette fort mye penger per person.

SW: hvordan stiller bankgaranti seg i en slik sak? Er det da lett å få tilbake pengene sine? Du skriver også at man står noe sikrere om innbyttebåt ikke er omregistrert i skipsregisteret. Kan du utdype dette noe nærmere?

 

Den økonomiske tilstanden til Johs Lunde har visst ikke vært helt ukjent i Princess miljøet. Jeg har også lest at kunder har krevd å få betale direkte til Princess i England.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det ikke dette selskapet som leverte en 95 fot (Time Bandit) Princess til Europris-arving Dag Høili. Etter hva jeg kan huske så bestilte han også en 125 fot Princess av samme konsern. Jeg er litt usikker på dette, men jeg lurer på om ikke disse handlene ble organisert slik at Johs. Lunde skulle eie båten første året og leie den ut for charter slik at Dag Høili fikk moms fradrag da han overtok....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hører jeg lyden av kronerulling Vanntro? :lol:

 

Skal vi spleise :lol:

 

Mest bekymret for Rally satsingen til Petter Solberg, litt usikker men Johs. Lunde Gruppen var i hvert fall en hovedsponsor til å begynne med.

(Puh....ser ut til at de er ute av det og Citroën Norge har tatt over den posisjonen)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at Johs. Lunde Sylinderservice her i Kristiansand omfattes av rabalderet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nei da. Lunde Båt er noen helt andre og jeg oppfatter de som seriøs.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Trodde verkstedet var en del av Bergen Båt - men ser jo at det er registrert særskilt som eget foretak. Kan ikke skjønne at et reparasjonsverksted kan regne ting inne på rep som del av varelager eller eiendom. Noe annet er jo om du får utført reparasjonen. Dette vet sikkert andre her på Forumet mer om. Har ikke vært i tilsvarende situasjon. Dette er vel ikke pr def "boets eiendel"?

 

http://www.konkursradet.no/Artikler/SRV/Sikring_registrering_verdisetting-og-realisasjon-av-boets-eiendeler-i-konkurs-67/

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, det lå vel litt i kortene siden han havnet opp i skilsmisse og sikkert trengte pengene for å kompensere den blondina litt :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjapp Marina er trivelig så lenge vi får beholde det adelige båtpublikum som huserer på Honneurbryggen.

 

Seriøst: Uoversiktlige mellomregninger opp- ned og til siden i konsernet er et JL varemerke.

 

Som jeg forstår,er Garstad en del av dette konkursboet. Hvordan er det med de som har båtene sine vinterlagret ho Garstad,blir de også skadelidene? :confused:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...