Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Men hva med Bergen Båt service som ligger i Dolviken. Jeg har drevet mitt på reperasjon der. Nå er jo Drevet min eiendom

 

Kan du bevise det? At det bare er på rep, og ikke byttet inn eller solgt til BB og dermed tilhører boet.

 

SW kan sikkert gi deg litt mer juridisk kjøtt på beinet, men hvis de ikke har plukket det fra hverandre enda, er det ikke umulig at jeg ville ha hentet det ut og sett ann situasjonen ett par-tre uker..

Jeg ville i alle fall tatt meg en tur og sørget for at det er merket etter alle kunstens regler, at du får serienummer notert inn på repordren etc. Da kan du ta med en bostyrer bort til ditt drev og vise fram dokumentasjon på at det aldri har vært en del av boet. Så er det opp til bostyrer om de godtar det som blir lagt fram....

 

Dersom de går konk er min erfaring at lettomsettelig løsøre forsvinner fort ut porten sammen med skuffede og forbannede ansatte som mister jobben, dersom bostyrer ikke er på hugget med bytting av låser osv. Er drevet ditt borte, er det borte, samme hvor god dokumentasjon du legger fram.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ting levert inn til rep. skifter ikke eier i verkstedets konkurs. Det blir i høyden et bevisspørsmål som sjelden er vanskelig.

 

Jeg ringte Bergen Båt Service i dag og de hadde fått beskjed om at konkursen ikke berørte de. Driften skulle gå som normalt. Drevet mitt er nok trygt ja... Håper også det er riktig at Bergen Båt ikke blir berørt. Det dreier seg jo også om mennesker og arbeidsplasser oppi alt dette.

Link to post
Share on other sites

Syntes ikke prisen der er så ille. Har sjekket litt rundt med andre verksteder og de ligger omtrent likt. De har vært god på service og de tar service på stedet båten ligger. De ordnet alt det praktiske for meg i forbindelse med reklamasjon på belgen som tok inn vann( Bravo3). Dette ordnet de slik at det gikk på garanti. Var først forespeilet 30000,- i reperasjonskostnader

Redigert av Åsabu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK - sikkert litt OT å diskutere dette her. Jeg opplevde de som dyre og slurvete når de skulle gjøre noe arbeid for meg, bla så fakturert ekstra timer for en feil de selv gjorde i en motorservice. Da ble ikke jeg så happy.

 

Ellers enig. Praktisk med verksted der båten ligger.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ringte Bergen Båt Service i dag og de hadde fått beskjed om at konkursen ikke berørte de. Driften skulle gå som normalt. Drevet mitt er nok trygt ja... Håper også det er riktig at Bergen Båt ikke blir berørt. Det dreier seg jo også om mennesker og arbeidsplasser oppi alt dette.

 

Når jeg ringte for å bestille deler i 14 tiden i dag fikk jeg beskjed om at jeg måtte avvente til det ble avgjort om det ble videre drift...

Link to post
Share on other sites

Hva får folk til å forskuddsbetale millionbeløp uten å kreve bankgaranti? Det skjønner ikke jeg...

 

Hvis du sjekker Norsk Båtsenter i kredittopplysningsselskapene, så finner du ingen grunn til engstelse før ved juletider 2010.

 

De har en omsetning i 2009 på 395 MNOK, et overskudd på 16 MNOK og en egenkapital på 27 MNOK. Ingen revisoranmerkninger, og ingen betalingsanmerkninger før i nov./des. 2010. Som jeg har nevnt tidligere så kan dette være medvirkende til at forsiktighetsnivået til kundene blir svakere.

Jeg er spent på om revisor har gjort jobben sin, ved å opplyse om forholdene rundt kryssende garantier mellom konsernselskaper.

Link to post
Share on other sites

Hvis du sjekker Norsk Båtsenter i kredittopplysningsselskapene, så finner du ingen grunn til engstelse før ved juletider 2010.

 

Jeg er spent på om revisor har gjort jobben sin, ved å opplyse om forholdene rundt kryssende garantier mellom konsernselskaper.

 

Det er jeg også spent på.

Link to post
Share on other sites

Hva får folk til å forskuddsbetale millionbeløp uten å kreve bankgaranti? Det skjønner ikke jeg...

 

 

Hvis du sjekker Norsk Båtsenter i kredittopplysningsselskapene, så finner du ingen grunn til engstelse før ved juletider 2010.

 

Jeg kjønner ikke at noen i det heletatt kan finne på å handle fra Lundegruppen... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Et konsern som vokser på flere områder må vel hente penger et sted eller to, og jeg registrerer at JLMG er tilført kapital fra konsernet. Men er dette det same som om det ikke er hentet kapital i disse selskapene?

 

Jeg tenker på når Grasholmen gikk konkurs for mange år siden så viste det seg at en del fakturaer fra moderselskapet uten ansatte var rimelig stive på en del byggetjenester og vareleveranser.

Link to post
Share on other sites

Hva får folk til å forskuddsbetale millionbeløp uten å kreve bankgaranti? Det skjønner ikke jeg...

 

Ja, dette er et godt spørsmål som mange er opptatt av. Jeg har spurt mange om dette og har blitt spurt av mange om det, uten å komme nærmere svaret. Jeg ble intervjuet om dette av NRK radio i går bl. a. Det er en varig problemstilling dette, ikke bare et akutt problem for JLMG-kunder. Jeg skrev noe om det bl. a. i Praktisk Småbåtliv (nå Båtliv) allerede i 1996.

 

Min vurdering er at "vanlige båtfolk" rett og slett ikke har godt nok utviklet fantasi til å forestille seg alle mulighetene for en irregulær utvikling i prosessen med båtkjøpet. Man tar for gitt at ved å betale, får man også sin båt når den en gang skal leveres. Det er mulig at dette henger sammen med at båtkjøp er lystbetont og ikke minst at det assosieres med til dels uklare drømmer om reker, hvitvin og fruen i florlett sommerkjole i solnedgangen. Kanskje man ikke ser for seg at dette utelukkende positive tiltaket kan bli til noe negativt eller kan ha risiko forbundet med seg. Det er antakelig den samme "mekanismen" som får folk til å kjøpe båt ut fra bilder på finn, der de med glede sender av gårde gjerne en million til en fjern kant av landet og så får en båt tilsendt. Det merkelige er at det svært ofte går bra med slike handler.

 

Det snodige er at de samme personer som kjøper båt på slik usikker måte, aldri ville finne på å kjøpe bolig under oppføring uten å få garanti for ferdigstillelse eller annen garanti evt. inneståelse fra en megler for innbetalte beløper. Med en gang det er de samme summene som går til bolig, er forsiktighetsgraden en helt annen (og mer adekvat). Ei heller ville de ha funnet på å låne ut penger til båtforhandleren uten sikkerhet (som er akkurat precis hva de gjør ved å betale forskudd). Selv om man ikke skal male en viss profet på veggen, kan det vel være grunn til å håpe på at det som nå har skjedd øker bevisstheten i båtfolket om at man faktisk må ivareta sine egne interesser.

Link to post
Share on other sites

Ser Norsk Båtsenter har en del bruktbåter for salg... Kanskje det blir noen godbiter til skikkelig pris nå da:) Har noen venner som stadig er på jakt etter den perfekte båt til riktig pris, ikke lett å finne...

 

Stiller meg også svært undrende til at ikke alle sikrer seg med bankgaranti når de betaler forskudd... Jeg gjorde det da jeg kjøpte Hanse og det var mye strev for Nelson Marine å skaffe den til veie, jo lengre tid det tok, jo sikrere ble jeg på at det var lurt... Jepp, de gikk konkurs de også, men etter at jeg hadde fått båten min og jeg tror ingen tapte penger direkte da Nelson gikk overende...

 

Nå er det vel verftene som skal ha disse pengene, Nelson forklarte iallefall at pengene jeg betalte gikk rett videre til Hanse i Tyskland og så måtte de sitte med denne garantien det var vanskelig å stille noe som helst som pant for (båten var ikke bygd etc), ikke lett, jeg ser det...

Redigert av bjoris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror folk rett og slett tenker at - sånn er det bare i denne bransjen. Og som Skipper Worse selv skriver så har det som regel gått bra. Og da er det ikke lett å få folk til å endre atferd. Selv om vi burde.

 

 

Link to post
Share on other sites

SW eller andre, er det ikke rimelig å anta at forskuddet er videreført til Princess? Det er jo poenget med slike penger at de skal ha noe å jobbe for, men muligens skjer ikke dette før produksjonen starter? Dersom Princess har fått forskuddene kan ikke pengene være tapt??? Mulig jeg er naiv her... Kunne uansett vært interessant å visst mer om disse transaksjonenen mellom importør og verft...

Redigert av bjoris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mulig at dette henger sammen med at båtkjøp er lystbetont og ikke minst at det assosieres med til dels uklare drømmer om reker, hvitvin og fruen i florlett sommerkjole i solnedgangen. Kanskje man ikke ser for seg at dette utelukkende positive tiltaket kan bli til noe negativt eller kan ha risiko forbundet med seg.

 

Noe sånt har vært min tanke også, eller at kjøper rett og slett har så god økonomi at et tap uansett er ubetydelig. Men jeg føler meg ganske sikker på at endel av kjøperne som nå taper forskudd/innbyttebåt/begge deler faktisk har delfinansiert ny båt med lånte penger. Og det må føles kjipt...

 

Hvis alle båtkjøpere hadde fulgt med i bloggen til Skipper Worse, Båtjuss og båtliv, så hadde nok båtkjøp generelt gått noe glattere for mange. Men, men, det er nå godt at man kan lære både av egne feil og av andres feil!

Link to post
Share on other sites

Enig, Fredrik W, og bla denne artikkelen er svært aktuell å bruke litt tid på + henvisningene i den:

http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/kjopslovens-regler-om-kjop-og-salg-av-bruktbat

 

Rent generelt, Skpper Worse, hvordan bør en gå fram med penge-transaksjonen ifm:

1. Kjøp av bruktbåt privat?

2. Kjøp av ny eller bruktbåt hos en forhandler?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...