Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

SW eller andre, er det ikke rimelig å anta at forskuddet er videreført til Princess? Det er jo poenget med slike penger at de skal ha noe å jobbe for, men muligens skjer ikke dette før produksjonen starter? Dersom Princess har fått forskuddene kan ikke pengene være tapt??? Mulig jeg er naiv her... Kunne uansett vært interessant å visst mer om disse transaksjonenen mellom importør og verft...

 

Jo, pengene vil nok være tapt. For den ytelse pengene er gitt i bytte mot -- altså den fremtidige eiendomsretten til den båt de er brukt til å betale avdrag på til Princess -- den er det nå konkursboet som har rett til å få levert; mot å betale resten av kjøpesummen for den til Princess. Dvs. at konkursboet kan betale restsummen til Princess, få ut båten og selge den til normal pris. God gevinst til boet. Eller de kan overdra den mens den er i produksjon, mot en fin liten fortjeneste. Alt på bekostning av kunden som betalte forskuddet på den.

 

 

Rent generelt, Skpper Worse, hvordan bør en gå fram med penge-transaksjonen ifm:

1. Kjøp av bruktbåt privat?

2. Kjøp av ny eller bruktbåt hos en forhandler?

 

Ytelse mot ytelse. Enkelt og greit. Det er det sikreste. Med en gang man blander inn kreditter eller forskudd, begynner man å sette seg i potensiell risiko. Skal man sikre seg helt og fullt, er mellommannsoppgjør det eneste fornuftige. Dvs. i prinsipp samme fremgangsmåte som ved kjøp av bolig. Hva som er best avhenger av de individuelle omstendigheter i hvert tilfelle.

Edited by Skipper Worse
Link to post

Et særdeles interessant spørsmål, motor. Som jeg hadde håpet å unngå å bli stilt til veggs på. Svaret er at det går nok greit, selv om dette er finjuss på høyt plan som det er lett å gå seg vill i. Man skal uten videre kunne saksøke f. eks. Princess her i Norge, hvis man har kjøpt båt gjennom Norsk Båtsenter. I en sak fra 2001 er Høyesteretts avgjørelse referert slik:

 

Kjæremålsutvalget kom til at Nimbus Boats AB, hjemmehørende i Sverige, kan saksøkes i Norge [...]. Det var tilstrekkelig at kontrakten ble inngått i Norge og at Norsk Båtsenter AS, som forhandler, markedsførte båtene i Norge.

 

At det er norsk rett og dermed fem-års fristen som gjelder, følger direkte av at det er et norsk internrettslig mangelskrav som gjøres gjeldende.

Edited by Skipper Worse
Link to post

Og hvor stor bør da reklamasjonen være i kroner og øre for at man i det hele tatt skal ta sjansen på å fremme en slik sak i Norge mot en produsent i utlandet? Vil tro at de fleste reklamasjoner dreier seg om tusenlapper eller noen titusener og da er det vel kanskje like greit å la det være?

Link to post

Dette er en kraftig påminnelse og advarsel til alle "dumme" båtkjøpere, som betaler forskudd. La båtforhandlerene aldri få en krone før båten overleveres. Det finnes snart ingen av dem som er kredittverdige!

Link to post

Vi var i dialog med et av Lunde Firmaene for noen år tilbake. Dette var butikker som skulle være leverandør til Bygg og Anlegg. I utgangspunktet var det frisk satsing med folk med bransjeerfaring, men når man ble litt bedre kjent med satsingen så var det over evne så det holdt. Alt var rosenrødt, alt skulle vokse inn i himmelen og det basert på lån og investeringer jeg ikke har sett maken til. Man skulle altså ta markedsandeler så det ljomet etter over natta.

Vi tuslet videre og tok ikke sjansen som underleverandør og i dag er det bare en liten avdeling igjen, eid av Johs. Lunde.

Link to post

Det gjør faktisk jeg for en slik sak kan han leve godt av i lang tid fremover! :yesnod:

 

Du tok ordene rett ut av munnen på meg. Utfordringsmessig, karrieremessig og rent økonomisk sett er dette en drømmejobb for en bostyrer. Eneste negative er at det blir et formidabelt tomrom når jobben er gjort ferdig.

Link to post

Nå kommer det også litt info om hvordan de ansatte er blitt informert - evnt ikke informert:

 

Båtmagasinet

 

En ansatt forteller at de ansatte har fått lite informasjon om at situasjonen var kritisk for selskapet, og at meldingene de fikk på allmøtet fredag i forrige uke derfor var hard kost.

 

Samme ansatte sier rett ut:

 

Hva synes du om måten Josh Lunde Marine Group har drevet selskapet på?

 

- Det har ikke vært bra. Nå håper jeg det kommer inn nye eiere med frisk kapital som er litt mer oppegående enn Johannes Lunde.....

Edited by Bergen dørk
Link to post

Hei

 

Vi skulle gjerne kommet i kontakt med personer som har betalt forskudd for båt fra et av Johs. Lunde Marines selskaper. Er det noen som vet om noen eller kan formidle kontakt. Det hadde også vært interessant å høre om erfaringer med Johs. Lunde.

 

mvh Eirik Gjesdal

eirik.gjesdal@nrk.no

Edited by NRK Rogaland
Link to post

Og hvor stor bør da reklamasjonen være i kroner og øre for at man i det hele tatt skal ta sjansen på å fremme en slik sak i Norge mot en produsent i utlandet? Vil tro at de fleste reklamasjoner dreier seg om tusenlapper eller noen titusener og da er det vel kanskje like greit å la det være?

 

 

Det er bla. i slike saker jeg håper KNBF kan bidra med utvidet bistand fordi slike saker bør være ekstra intressange for en organisasjon som jobber med å gjøre Norge til et bedre land å være båteier i. :thumbsup:

 

Takk til SW for et intressangt svar..

Link to post

Du tok ordene rett ut av munnen på meg. Utfordringsmessig, karrieremessig og rent økonomisk sett er dette en drømmejobb for en bostyrer. Eneste negative er at det blir et formidabelt tomrom når jobben er gjort ferdig.

 

Vel, Jens Kristian Thune som var bobestyrer i Reksten-saken uttalte i følge velinformert hold at han skulle pensjonere seg på den saken, og det tror jeg faktisk at han også klarte! :yesnod:

Link to post

Det hele er et grelt eksempel på hva som skjer når man leker storkar på lånte penger og "I owe U" lapper. Jeg har i lengre tid lurt på når banken ville hente de store firmabilene til bla Norsk båtsenter, der selgerene freste rundt i Porche Cayenne og Pamamera, og fra bryggene til salgslokalet på Segwayer. Et korthus bygd med masse Jokere (narrer)...

 

Kjetil S

Link to post

Da er det Sylinderservice sin tur.

 

]http://www.aftenbladet.no/lokalt/1328730/Nok_et_Lunde-selskap_konkurs_i_dag.html

 

Er ernormt hvordan de har svidd av Penger Johs Lunde Marine Group. F.eks i Sposning av Solberg, Poker Run, Volleyball etc og ikke minst til selgerene sine biler. Her er det jo total mangel på økonomiforståelse. Hvor mange båter så de for seg og selge??

 

Synes synd på de ansatte i datterselskapene som er kjøpt opp.

 

Det er altså disse som er konkurs

Stavanger:

 

Garstad Båtservice AS, 22 ansatte.

 

Norsk Båtsenter Stavanger AS, 5 ansatte.

 

Bergen:

 

Norsk Båtsenter AS, 15 ansatte.

 

Norsk Båtsenter Service AS, 23 ansatte.

Link to post

Det ser også ut til at eier av Lunde-gruppen har pantsatt sine private eiendommer til langt over skorsteinen:

 

Må innrømme at jeg trudde at Johannes Lunde var en smart og kynisk finansakrobat. Men når det nå kommer frem at kreditorer har fått tatt ut pant i hans private eiendommer på 100 mill dagen før konkursen så må en begynne å lure.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...