Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

SW eller andre, er det ikke rimelig å anta at forskuddet er videreført til Princess? Det er jo poenget med slike penger at de skal ha noe å jobbe for, men muligens skjer ikke dette før produksjonen starter? Dersom Princess har fått forskuddene kan ikke pengene være tapt??? Mulig jeg er naiv her... Kunne uansett vært interessant å visst mer om disse transaksjonenen mellom importør og verft...

 

Jo, pengene vil nok være tapt. For den ytelse pengene er gitt i bytte mot -- altså den fremtidige eiendomsretten til den båt de er brukt til å betale avdrag på til Princess -- den er det nå konkursboet som har rett til å få levert; mot å betale resten av kjøpesummen for den til Princess. Dvs. at konkursboet kan betale restsummen til Princess, få ut båten og selge den til normal pris. God gevinst til boet. Eller de kan overdra den mens den er i produksjon, mot en fin liten fortjeneste. Alt på bekostning av kunden som betalte forskuddet på den.

 

 

Rent generelt, Skpper Worse, hvordan bør en gå fram med penge-transaksjonen ifm:

1. Kjøp av bruktbåt privat?

2. Kjøp av ny eller bruktbåt hos en forhandler?

 

Ytelse mot ytelse. Enkelt og greit. Det er det sikreste. Med en gang man blander inn kreditter eller forskudd, begynner man å sette seg i potensiell risiko. Skal man sikre seg helt og fullt, er mellommannsoppgjør det eneste fornuftige. Dvs. i prinsipp samme fremgangsmåte som ved kjøp av bolig. Hva som er best avhenger av de individuelle omstendigheter i hvert tilfelle.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Et særdeles interessant spørsmål, motor. Som jeg hadde håpet å unngå å bli stilt til veggs på. Svaret er at det går nok greit, selv om dette er finjuss på høyt plan som det er lett å gå seg vill i. Man skal uten videre kunne saksøke f. eks. Princess her i Norge, hvis man har kjøpt båt gjennom Norsk Båtsenter. I en sak fra 2001 er Høyesteretts avgjørelse referert slik:

 

Kjæremålsutvalget kom til at Nimbus Boats AB, hjemmehørende i Sverige, kan saksøkes i Norge [...]. Det var tilstrekkelig at kontrakten ble inngått i Norge og at Norsk Båtsenter AS, som forhandler, markedsførte båtene i Norge.

 

At det er norsk rett og dermed fem-års fristen som gjelder, følger direkte av at det er et norsk internrettslig mangelskrav som gjøres gjeldende.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Og hvor stor bør da reklamasjonen være i kroner og øre for at man i det hele tatt skal ta sjansen på å fremme en slik sak i Norge mot en produsent i utlandet? Vil tro at de fleste reklamasjoner dreier seg om tusenlapper eller noen titusener og da er det vel kanskje like greit å la det være?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjønner ikke at noen i det heletatt kan finne på å handle fra Lundegruppen... :lipseal:

 

Det er mitt inntrykk også etter å ha snakket med folk fra Stavanger som også har jobbet der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er en kraftig påminnelse og advarsel til alle "dumme" båtkjøpere, som betaler forskudd. La båtforhandlerene aldri få en krone før båten overleveres. Det finnes snart ingen av dem som er kredittverdige!

Link to post
Share on other sites

Vi var i dialog med et av Lunde Firmaene for noen år tilbake. Dette var butikker som skulle være leverandør til Bygg og Anlegg. I utgangspunktet var det frisk satsing med folk med bransjeerfaring, men når man ble litt bedre kjent med satsingen så var det over evne så det holdt. Alt var rosenrødt, alt skulle vokse inn i himmelen og det basert på lån og investeringer jeg ikke har sett maken til. Man skulle altså ta markedsandeler så det ljomet etter over natta.

Vi tuslet videre og tok ikke sjansen som underleverandør og i dag er det bare en liten avdeling igjen, eid av Johs. Lunde.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det gjør faktisk jeg for en slik sak kan han leve godt av i lang tid fremover! :yesnod:

 

Du tok ordene rett ut av munnen på meg. Utfordringsmessig, karrieremessig og rent økonomisk sett er dette en drømmejobb for en bostyrer. Eneste negative er at det blir et formidabelt tomrom når jobben er gjort ferdig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå kommer det også litt info om hvordan de ansatte er blitt informert - evnt ikke informert:

 

Båtmagasinet

 

En ansatt forteller at de ansatte har fått lite informasjon om at situasjonen var kritisk for selskapet, og at meldingene de fikk på allmøtet fredag i forrige uke derfor var hard kost.

 

Samme ansatte sier rett ut:

 

Hva synes du om måten Josh Lunde Marine Group har drevet selskapet på?

 

- Det har ikke vært bra. Nå håper jeg det kommer inn nye eiere med frisk kapital som er litt mer oppegående enn Johannes Lunde.....

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vi skulle gjerne kommet i kontakt med personer som har betalt forskudd for båt fra et av Johs. Lunde Marines selskaper. Er det noen som vet om noen eller kan formidle kontakt. Det hadde også vært interessant å høre om erfaringer med Johs. Lunde.

 

mvh Eirik Gjesdal

eirik.gjesdal@nrk.no

Redigert av NRK Rogaland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvor stor bør da reklamasjonen være i kroner og øre for at man i det hele tatt skal ta sjansen på å fremme en slik sak i Norge mot en produsent i utlandet? Vil tro at de fleste reklamasjoner dreier seg om tusenlapper eller noen titusener og da er det vel kanskje like greit å la det være?

 

 

Det er bla. i slike saker jeg håper KNBF kan bidra med utvidet bistand fordi slike saker bør være ekstra intressange for en organisasjon som jobber med å gjøre Norge til et bedre land å være båteier i. :thumbsup:

 

Takk til SW for et intressangt svar..

Link to post
Share on other sites

Du tok ordene rett ut av munnen på meg. Utfordringsmessig, karrieremessig og rent økonomisk sett er dette en drømmejobb for en bostyrer. Eneste negative er at det blir et formidabelt tomrom når jobben er gjort ferdig.

 

Vel, Jens Kristian Thune som var bobestyrer i Reksten-saken uttalte i følge velinformert hold at han skulle pensjonere seg på den saken, og det tror jeg faktisk at han også klarte! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det hele er et grelt eksempel på hva som skjer når man leker storkar på lånte penger og "I owe U" lapper. Jeg har i lengre tid lurt på når banken ville hente de store firmabilene til bla Norsk båtsenter, der selgerene freste rundt i Porche Cayenne og Pamamera, og fra bryggene til salgslokalet på Segwayer. Et korthus bygd med masse Jokere (narrer)...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det er også, tilsynelatende, et grelt eksempel på hvor slepphendte finansinsitusjonene fortsatt er med å låne bort store penger til store karer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da er det Sylinderservice sin tur.

 

]http://www.aftenbladet.no/lokalt/1328730/Nok_et_Lunde-selskap_konkurs_i_dag.html

 

Er ernormt hvordan de har svidd av Penger Johs Lunde Marine Group. F.eks i Sposning av Solberg, Poker Run, Volleyball etc og ikke minst til selgerene sine biler. Her er det jo total mangel på økonomiforståelse. Hvor mange båter så de for seg og selge??

 

Synes synd på de ansatte i datterselskapene som er kjøpt opp.

 

Det er altså disse som er konkurs

Stavanger:

 

Garstad Båtservice AS, 22 ansatte.

 

Norsk Båtsenter Stavanger AS, 5 ansatte.

 

Bergen:

 

Norsk Båtsenter AS, 15 ansatte.

 

Norsk Båtsenter Service AS, 23 ansatte.

Link to post
Share on other sites

Det ser også ut til at eier av Lunde-gruppen har pantsatt sine private eiendommer til langt over skorsteinen:

 

Må innrømme at jeg trudde at Johannes Lunde var en smart og kynisk finansakrobat. Men når det nå kommer frem at kreditorer har fått tatt ut pant i hans private eiendommer på 100 mill dagen før konkursen så må en begynne å lure.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...