Jump to content

Sammensetting av V8 motor. Bilder!


step

Recommended Posts

Det vanligste bruksområdet er når noe skal trekkes til et visst moment, og deretter et visst antall grader over dette igjen.

 

For eksempel dersom det står i spesifikasjonene at en bolt skal trekkes til 60newtonmeter + 90 grader, så trekker man til 60nm, og deretter 1/4 runde til, dersom man har grader på nøkkelen blir det mer nøyaktig!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering. Oljepumpe må vi ha.

 

IMG_4900.jpg

 

Standar og hi perf pumpe aksel.

 

IMG_4901.jpg

 

Pumpe og skvalpe deksel på plass

 

IMG_4902.jpg

 

Litt klin må til

 

IMG_4903.jpg

 

Riktig høyde på sil

 

IMG_4905.jpg

 

1 tomme i klaring

 

IMG_4907.jpg

 

På med lokket. Det kommer mere

 

:seeya:

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens tur i garasjen.. :smash:

 

IMG_4986.jpg

 

Kontrolere at TDS er på merket.

 

IMG_4983.jpg

 

Tror ikke denne pluggen treffer stemplet

 

IMG_4972.jpg

 

Disse er litt viktige. :yesnod:

 

IMG_4962.jpg

 

Styrepiner til toppen

 

IMG_4897.jpg

 

Rensing av gjengene. Så momentet blir riktig. Gjør det på alt av gjenger. Men ikke hvis det er heli-coil

 

IMG_4975.jpg

 

IMG_4976.jpg

 

Klar for toppen..

 

IMG_4980.jpg

 

Ikke noe rusk her

 

IMG_4974.jpg

 

Nye bolter rene og pene...

 

IMG_4991.jpg

 

Boltene går i vannkanalene så man må ha på tette guffe. Viktig så olja ikke blir hvit

 

IMG_4995.jpg

 

En dråpe olje på bolten. Alt går bedre med litt smøring..

 

IMG_4996.jpg

 

Fram med GYROSKOPET :giggle:

 

IMG_4998.jpg

 

Da er det bare resten igjen

 

 

:seeya:

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du jobber nok i bransjen ja det skinner vel igjennom :yesnod:

Flott prosjekt både med tanke på båt og motor " gjennomført "

Deler du komp og kam data med oss?

Gyroskopet har vel innebygget kartplotter også? :thumbsup:

 

Takker alle tilbake meldinger :smiley:

 

Ikke akurat det samme :giggle:

P1010447.jpg

 

Info kommer når motor er kjørt i benk..... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål, de skruene du har med på bildene kommer de ferdig med tettemiddel? I tilfelle, er det noe heldig å ha olje på det?

 

Det er orginale GM bolter med tetnigs middel. Det er en stiv masse. Har prøvd med og uten olje ble tett på begge forsøk, men med olje på går dem lettere i gjengene. :thumbsup: Er det gammle bolter bruker jeg Kent Sili Gasket. Uten olje.

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er også en fordel med litt olje under kanten på hodet til boltene, sammen med litt i olje i gjengene gjør det at boltene ikke "kniper" slik at man ikke oppnår det tiltrekkningsmomentet man skal på boltene.

 

Den hvite guffa på orginalboltene tåler fint olje, og tetter uansett, samme med Loctite, men det brukes normalt ikke olje i gjengene på de boltene som går ned i kjølekanaler, kun under hodet.

 

 

Det skulle vel være greit å skru på GM SB når man er vant til IAE V2500 ??

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt det er noen som er pirkete :thumbsup:

 

Men det kan da vel ikke være nødvendig å fette dette, det fettet er borte fem minutter etter oppstart uansett, og du har vel tenkt til å prime oljepumpa gjennom hullet til fordeleren før du starter opp?

 

Jeg pleier å legge løfterne i olje noen dager før montering, og ta litt olje på begge sider av stengene (etter de er blåst godt igjennom og eventuelt staket opp), og litt olje på vippene.

Dersom jeg ikke har fett da! Ellers fetter jeg gjerne festene på vippene og endene på stengene, men bruker olje på løfterne!

 

Det ser forøvrig ut som du mangler sånne små hjul på vippene dine?? Det må du ha!

 

VoodooAluminumRollerRockerArmsLarge.jpg

 

Ellers blir det fint, ser fantastisk rent og pent ut!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt det er noen som er pirkete :thumbsup:

 

Men det kan da vel ikke være nødvendig å fette dette, det fettet er borte fem minutter etter oppstart uansett, og du har vel tenkt til å prime oljepumpa gjennom hullet til fordeleren før du starter opp?

 

Jeg pleier å legge løfterne i olje noen dager før montering, og ta litt olje på begge sider av stengene (etter de er blåst godt igjennom og eventuelt staket opp), og litt olje på vippene.

Dersom jeg ikke har fett da! Ellers fetter jeg gjerne festene på vippene og endene på stengene, men bruker olje på løfterne!

 

Det ser forøvrig ut som du mangler sånne små hjul på vippene dine?? Det må du ha!

 

 

Ellers blir det fint, ser fantastisk rent og pent ut!

 

Er ikke pirkete måler bare alt med mikrometer :lol::lol:

 

Bruker alltid fett på kamlobene og under løfterne. :yesnod:

Kjører alltid opp olje trykket før motor startes. :yesnod:

 

IMG_5011.jpg

 

Har sånne å :cool: Og rulle løftere :cool:

 

IMG_5012.jpg

 

Verktøy for store gutter :lol:

 

Skal ikke bygge Race motor. Denne skal bare gå å gå uten problemer :yesnod:

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du foreta innkjøring av motor? Tenker på innkjøring av kam osv, 2500 rpm i 10 minutter? Og stempelfjærer? Noen mener "break in" altså gjentatte rusinger av motor under belastning for at stempelfjærene setter seg mot sylindervegg

 

Kjører motor varm i benk ca 20-30 min på 2000-2500 rpm. Det er inn kjøring av kam og ringer. Bytter olje og filter. Da er det mye drit i olja fra ringer og monterings fett. Så er det full rulle. Da blir motor bermset til full effekt. :thumbsup:

 

images.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette ser meget bra ut!! Ser ut til at du har forstått ka som skal til for å få ein V8 til å virke lenge :yesnod:

Digger at du tar deg tida til at det blir sikkelig!!

Naic work man!!

Kult at du klarer å holde alt så rent mons du skrur! Tipper du har ein god delevasker for hånden :yesnod:

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Se der kom rullevippene :thumbsup:

 

Kjøpte forøvrig akkurat samme primeren sammen med en masse andre greier, slik som sånne Clevite kondomer til rådeboltene osv. som jeg så du også hadde på Ebay for noen år siden. Mye som er kjekt å ha :crazy:

 

Holdt på med en V6'er i høst, og regnet med at primeverktøyet passet også på den, ettersom blokka er helt lik som åttern, minus litt i den ene enden, men måtte kappe av en tomme på primeren og sveise litt for å få den nedre hylsen på primeren til å tette fordelerhullet, så nå passer den ikke lenger på åttere, og jeg må kjøpe en til :yesnod:

 

Poenget med historien var at i den sammenheng før jeg "modifiserte" verktøyet ringte jeg rundt til en hel del VP og Merc forhandlere for å låne en primer, ettersom de monterer nye slike V6'ere støtt og stadig, men de ante ikke engang hva jeg snakket om, og primet ikke engang motorene med starteren :eek:

Bare rett inn og start opp!

 

Jeg regnet selvfølgelig med at de hadde slikt verktøy til motorene de monterer, selv om de nye motorene er startet og testet hos fabrikanten, og det har vært oljetrykk på de tidligere, så bygger de fleste av disse forhandlerene også opp motorer, eller gjør arbeid på motoren som etter min mening krever oljepriming, i det minste med starteren, med det var det altså ingen som hadde hørt om før, og de trodde jeg var gal!!! Skremmende :smash:

 

Godt å se at noen gjør det riktig :cheers:

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Laget en "primer" til en vw t4 rallycross ved å ta oljepumpeaksling som vanligvis går inn til kam og snu denne motsatt vei ut gjennom et hull i dekselet for oljepumpen, festet en kraftig boremaskin på denne og fikk trykk i alle retninger.. utrolig mye surkling/spytting inneifra motor mens dette pågikk så det viser at dette hjelper mye på oppstart.

Det kan og hjelpe å suge opp olje i støtstengene og ta litt fett på toppen slik at vakumet holder oljen i rørene før oppstart.. men det er jo mulig primingen klarer å presse oljen opp her også

 

Blir knallbra dette

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kanskje unødvendig å nevne i.o.m att du har har panzerkontroll på dette prosjeket,en fryd og se på :thumbsup: men håper att du kjører inn med en god mineral olje (Kvalitet SG/SH eller bedre).

 

Ikke bruk fullsynt da denne er proppet med alskens antifriksjons additiver og det blir galt da stempelringer er avhengig av temperatur og friksjon for å "kjøre" seg godt "til" sylinderveggen.

 

Dette blir VELDIG bra og tror helt sikkert du får en motor som fungerer helt utmerket!

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 369
×
×
  • Create New...