adeneo Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 (redigert) Det vanligste bruksområdet er når noe skal trekkes til et visst moment, og deretter et visst antall grader over dette igjen. For eksempel dersom det står i spesifikasjonene at en bolt skal trekkes til 60newtonmeter + 90 grader, så trekker man til 60nm, og deretter 1/4 runde til, dersom man har grader på nøkkelen blir det mer nøyaktig! Redigert 13.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 13.Februar.2011 Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 Jøss, jeg skulle til å spørre hvordan den kunne måle vinkelen, men så sjekket jeg en gang til på den linken. GYROSKOP faktisk! Jeg har ikke mye verktøy som er på det nivået akkurat.... Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 14.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2011 (redigert) En liten oppdatering. Oljepumpe må vi ha. Standar og hi perf pumpe aksel. Pumpe og skvalpe deksel på plass Litt klin må til Riktig høyde på sil 1 tomme i klaring På med lokket. Det kommer mere Redigert 14.Februar.2011 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
retro 32 Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 veldig bra dette, skal du finpusse/porte litt på topplokkene også for bedre flow? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 (redigert) Dagens tur i garasjen.. Kontrolere at TDS er på merket. Tror ikke denne pluggen treffer stemplet Disse er litt viktige. Styrepiner til toppen Rensing av gjengene. Så momentet blir riktig. Gjør det på alt av gjenger. Men ikke hvis det er heli-coil Klar for toppen.. Ikke noe rusk her Nye bolter rene og pene... Boltene går i vannkanalene så man må ha på tette guffe. Viktig så olja ikke blir hvit En dråpe olje på bolten. Alt går bedre med litt smøring.. Fram med GYROSKOPET Da er det bare resten igjen Redigert 15.Februar.2011 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
tkb Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Nydelig! Dette er kunst på høyt nivå Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 15.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 veldig bra dette, skal du finpusse/porte litt på topplokkene også for bedre flow? Har ikke gjort det. Jeg tror det er nok effekt til 20 fot. Men toppene er planslipt, frest seter , slipt ventiler og nye fjærer å tetniger. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
puddingen Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Dæven..så delikat! Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 15.Februar.2011 Del på Facebook Svart 15.Februar.2011 Du jobber nok i bransjen ja det skinner vel igjennom Flott prosjekt både med tanke på båt og motor " gjennomført " Deler du komp og kam data med oss? Gyroskopet har vel innebygget kartplotter også? Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Du jobber nok i bransjen ja det skinner vel igjennom Flott prosjekt både med tanke på båt og motor " gjennomført " Deler du komp og kam data med oss? Gyroskopet har vel innebygget kartplotter også? Takker alle tilbake meldinger Ikke akurat det samme Info kommer når motor er kjørt i benk..... Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Hva er så dette for en del? Noe til landingshjul? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Et lite spørsmål, de skruene du har med på bildene kommer de ferdig med tettemiddel? I tilfelle, er det noe heldig å ha olje på det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
step Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Hva er så dette for en del? Noe til landingshjul? Det er nose landing gear til MD90.. Det er main landing gear A340-541 Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
step Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 (redigert) Et lite spørsmål, de skruene du har med på bildene kommer de ferdig med tettemiddel? I tilfelle, er det noe heldig å ha olje på det? Det er orginale GM bolter med tetnigs middel. Det er en stiv masse. Har prøvd med og uten olje ble tett på begge forsøk, men med olje på går dem lettere i gjengene. Er det gammle bolter bruker jeg Kent Sili Gasket. Uten olje. Redigert 16.Februar.2011 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
adeneo Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 (redigert) Det er også en fordel med litt olje under kanten på hodet til boltene, sammen med litt i olje i gjengene gjør det at boltene ikke "kniper" slik at man ikke oppnår det tiltrekkningsmomentet man skal på boltene. Den hvite guffa på orginalboltene tåler fint olje, og tetter uansett, samme med Loctite, men det brukes normalt ikke olje i gjengene på de boltene som går ned i kjølekanaler, kun under hodet. Det skulle vel være greit å skru på GM SB når man er vant til IAE V2500 ?? Redigert 17.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Er nesten stum av beundring over jobben som gjøres her Håper på flere inspirerende bilder av prosjektet. Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
step Svart 19.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Skulle montere dette i dag Men den gang ei, boksen med molybdenum fett var tom Så da venter jeg på postmann Pat.. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
adeneo Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Det er godt det er noen som er pirkete Men det kan da vel ikke være nødvendig å fette dette, det fettet er borte fem minutter etter oppstart uansett, og du har vel tenkt til å prime oljepumpa gjennom hullet til fordeleren før du starter opp? Jeg pleier å legge løfterne i olje noen dager før montering, og ta litt olje på begge sider av stengene (etter de er blåst godt igjennom og eventuelt staket opp), og litt olje på vippene. Dersom jeg ikke har fett da! Ellers fetter jeg gjerne festene på vippene og endene på stengene, men bruker olje på løfterne! Det ser forøvrig ut som du mangler sånne små hjul på vippene dine?? Det må du ha! Ellers blir det fint, ser fantastisk rent og pent ut! Redigert 19.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 (redigert) Det er godt det er noen som er pirkete Men det kan da vel ikke være nødvendig å fette dette, det fettet er borte fem minutter etter oppstart uansett, og du har vel tenkt til å prime oljepumpa gjennom hullet til fordeleren før du starter opp? Jeg pleier å legge løfterne i olje noen dager før montering, og ta litt olje på begge sider av stengene (etter de er blåst godt igjennom og eventuelt staket opp), og litt olje på vippene. Dersom jeg ikke har fett da! Ellers fetter jeg gjerne festene på vippene og endene på stengene, men bruker olje på løfterne! Det ser forøvrig ut som du mangler sånne små hjul på vippene dine?? Det må du ha! Ellers blir det fint, ser fantastisk rent og pent ut! Er ikke pirkete måler bare alt med mikrometer Bruker alltid fett på kamlobene og under løfterne. Kjører alltid opp olje trykket før motor startes. Har sånne å Og rulle løftere Verktøy for store gutter Skal ikke bygge Race motor. Denne skal bare gå å gå uten problemer Redigert 20.Februar.2011 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
retro 32 Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Hvordan vil du foreta innkjøring av motor? Tenker på innkjøring av kam osv, 2500 rpm i 10 minutter? Og stempelfjærer? Noen mener "break in" altså gjentatte rusinger av motor under belastning for at stempelfjærene setter seg mot sylindervegg Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 20.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Hvordan vil du foreta innkjøring av motor? Tenker på innkjøring av kam osv, 2500 rpm i 10 minutter? Og stempelfjærer? Noen mener "break in" altså gjentatte rusinger av motor under belastning for at stempelfjærene setter seg mot sylindervegg Kjører motor varm i benk ca 20-30 min på 2000-2500 rpm. Det er inn kjøring av kam og ringer. Bytter olje og filter. Da er det mye drit i olja fra ringer og monterings fett. Så er det full rulle. Da blir motor bermset til full effekt. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
skipsbygger Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Dette ser meget bra ut!! Ser ut til at du har forstått ka som skal til for å få ein V8 til å virke lenge Digger at du tar deg tida til at det blir sikkelig!! Naic work man!! Kult at du klarer å holde alt så rent mons du skrur! Tipper du har ein god delevasker for hånden Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
adeneo Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 (redigert) Se der kom rullevippene Kjøpte forøvrig akkurat samme primeren sammen med en masse andre greier, slik som sånne Clevite kondomer til rådeboltene osv. som jeg så du også hadde på Ebay for noen år siden. Mye som er kjekt å ha Holdt på med en V6'er i høst, og regnet med at primeverktøyet passet også på den, ettersom blokka er helt lik som åttern, minus litt i den ene enden, men måtte kappe av en tomme på primeren og sveise litt for å få den nedre hylsen på primeren til å tette fordelerhullet, så nå passer den ikke lenger på åttere, og jeg må kjøpe en til Poenget med historien var at i den sammenheng før jeg "modifiserte" verktøyet ringte jeg rundt til en hel del VP og Merc forhandlere for å låne en primer, ettersom de monterer nye slike V6'ere støtt og stadig, men de ante ikke engang hva jeg snakket om, og primet ikke engang motorene med starteren Bare rett inn og start opp! Jeg regnet selvfølgelig med at de hadde slikt verktøy til motorene de monterer, selv om de nye motorene er startet og testet hos fabrikanten, og det har vært oljetrykk på de tidligere, så bygger de fleste av disse forhandlerene også opp motorer, eller gjør arbeid på motoren som etter min mening krever oljepriming, i det minste med starteren, med det var det altså ingen som hadde hørt om før, og de trodde jeg var gal!!! Skremmende Godt å se at noen gjør det riktig Redigert 20.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
retro 32 Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Laget en "primer" til en vw t4 rallycross ved å ta oljepumpeaksling som vanligvis går inn til kam og snu denne motsatt vei ut gjennom et hull i dekselet for oljepumpen, festet en kraftig boremaskin på denne og fikk trykk i alle retninger.. utrolig mye surkling/spytting inneifra motor mens dette pågikk så det viser at dette hjelper mye på oppstart. Det kan og hjelpe å suge opp olje i støtstengene og ta litt fett på toppen slik at vakumet holder oljen i rørene før oppstart.. men det er jo mulig primingen klarer å presse oljen opp her også Blir knallbra dette Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Hei! Kanskje unødvendig å nevne i.o.m att du har har panzerkontroll på dette prosjeket,en fryd og se på men håper att du kjører inn med en god mineral olje (Kvalitet SG/SH eller bedre). Ikke bruk fullsynt da denne er proppet med alskens antifriksjons additiver og det blir galt da stempelringer er avhengig av temperatur og friksjon for å "kjøre" seg godt "til" sylinderveggen. Dette blir VELDIG bra og tror helt sikkert du får en motor som fungerer helt utmerket! Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.