Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

SITAT VON: Hvordan skal beredskapen være i landet om man skal kunne komme til en havarist på 1-2-3 med oljevernskip? Hvor mange slike skip finnes det i beredskap i dette landet? SITAT SLUTT.

 

 

 

 

Nei si det.. strategisk plaserte fartøyer kanskje... Det er forholdsvis høy skibstrafikk på sentrale østlandet.. da nytter det ikke med oljeværnskip som er 2 døgn unna :rolleyes:

 

Det ble vel vedtatt at 1 KYSTVAKTSKIP også skulle vekk og flyttes nordover..

 

Jeg synes det er skammelig av et land som ER/HAR hvert en sjøfartsnasjon og som vasser i mer penger enn svenskene har i GJELD ikke har dugelig redskap i nogenlunde nærhet til der man har størst trafikk i landet med skip.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det heter også:

 

- Talentløst

- Ukompetent

- Uproffesjonelt

- Uansvarlig

 

+++ Det er nok mange i den bransjen som hadde hatt gått av å skifte yrke.

Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre

Går du på noe bliss - eller er du bare litt bitter på et eller annet?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det ble vel vedtatt at 1 KYSTVAKTSKIP også skulle vekk og flyttes nordover..

 

Stemmer det, Nornen skal kontrollere om vi tar med en flaske for mye fra Strømstad om sommeren, men i vinterhalvåret har den tjeneste nordpå.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

+++ Det er nok mange i den bransjen som hadde hatt gått av å skifte yrke.

Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre

Joda, helt klart riktig at mange kunne ha godt av å skifte yrke - i alle bransjer.

 

Men der stopper nok enigheten. Så vidt jeg skjønner har dette skipet gått regelmessig i dette farvannet i mange år. Mannskapet har altså gang på gang vist at de klarer å styre ut Løpern. Problemet (som vi foreløpig ikke aner hva er) er derfor antagelig noe annet enn at de ikke mestrer jobben. Og skulle det vise seg å være en menneskelig feil er det altså noe som skjer selv de som er talentfulle, kompetente og ansvarlige.

 

Den egentlige skandalen i denne saken er jo at Baatplassen fortsatt ikke er en del av myndighetenes beredskap langs kysten. Her finnes det en rekke folk som allerede minutter etter ulykken visste hva som hadde skjedd, hva som måtte gjøres og hva som burde ha vært gjort. Verdifulle ressurser som står ubenyttet!

 

Jeg spør bare: Hvor er myndighetene?! Her har Sjøfartsdirektoratet et alvorlig forklaringsproblem, men som vanlig setter de nok opp en av konspirasjonene sine og dysser ned saken.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer det, Nornen skal kontrollere om vi tar med en flaske for mye fra Strømstad om sommeren, men i vinterhalvåret har den tjeneste nordpå.....

 

høres ut som fornuftig ressursbruk.. med tanke på at spritimporten kan generere mer cash i statskassa i motsettning til et skikkelig oljeværnskip som svenskene har...

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Stemmer det, Nornen skal kontrollere om vi tar med en flaske for mye fra Strømstad om sommeren, men i vinterhalvåret har den tjeneste nordpå.....

 

Dette stemmer ikke helt.

 

Politisk ble det bestemt at et av de tre indre som går i sørnorge (sør for Rørvik) skulle legges i opplag og de 330 døgnene skulle overføres til fartøyene i nord. Problemet er bare at fartøyene er leid og besparelsen er minimal. I et kompromiss ble det bestemt at alle Indre kysvaktfartøyer i sør skulle redusere med 110 døgn hver. DVS at sonene som de opererer i er mye større. I praksis sparer man bare litt bunkers på dette. Dette er politikk.

Link to post
Share on other sites

Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre

 

Båten har gått opp og ned Løpern ukentlig i flere år. Må derfor regne med at også mannskapet var rimelig kjente i område.

 

De fleste grunnstøtinger for oss verdensmestere med fritidsbåt, skjer i farvann vi er godt kjent.

 

Blir selvfølgelig kun spekulasjoner, men siden det stort sett er det vi holder på med her inne.

 

Losen hadde akurat gått fra borde.

Ulykken skjedde ca.kl 20.00

Kl.20.00 er det vaktskifte.

Har det skjedd for mye greier på en gang. Har tatt opmerksomheten fra den personen som styrte skuta.

 

Misforståelser ved vaktaavløsning?

De to som gikk av vakt fulgte losen ned til losleideren (regner jeg med).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde en hyggelig prat med Hilmar II på vei ned til havaristen. Han sto til rors på taubåten Gyltingen og var på vei inn Larkolleia da jeg hadde han på VHFen. Han var med både ved Fagerstrand og ved Langesund og dro lenser. Han begynner å få erfaring den gutten. Han er på Gyltingen sammen med sin far


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi lærte ikke noe av "Server".

Vi lærte ikke noe av "Full City".

Og vi kommer ikke til å lære noe denne gangen heller.

Svenskene viser seg igjen bedre med sin Kystvakt som har utstyr og fartøy for å verne kysten og ikke sysler med å telle ølflasker og veie kjøtt.

Nå må det komme et forbud mot tungolje.

Link to post
Share on other sites

Nornen er vel på plass for å passe på at ikke olja passerer grensa, blir ikke lett å regne ut avgiftene!!

Spøk til side, hvis man ser hvor fort en slik oljevernbåt går, så er det jo bare å sette en akseptabel responstid, tettheten av båtene vil da gi seg selv!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Svenskene viser seg igjen bedre med sin Kystvakt som har utstyr og fartøy for å verne kysten og ikke sysler med å telle ølflasker og veie kjøtt.

Der i gården fungerer Kystvakten som den burde gjøre i fredstid.. ikke fly rundt i fartøyer malt som (er) krigskip og lete etter kjøttkvoten hos fritidsbåtfolket med bevepnet personell :rolleyes:

 

show of og maktsyke minner det om.. sist jeg så kystvaktskip nedover europa så er disse malt i lett synbare farger og ja de har utstyret i orden til slike tilfeller.. latterlig..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Den egentlige skandalen i denne saken er jo at Baatplassen fortsatt ikke er en del av myndighetenes beredskap langs kysten. Her finnes det en rekke folk som allerede minutter etter ulykken visste hva som hadde skjedd, hva som måtte gjøres og hva som burde ha vært gjort. Verdifulle ressurser som står ubenyttet!

 

 

 

Hadde en hyggelig prat med Hilmar II på vei ned til havaristen. Han sto til rors på taubåten Gyltingen og var på vei inn Larkolleia da jeg hadde han på VHFen. Han var med både ved Fagerstrand og ved Langesund og dro lenser. Han begynner å få erfaring den gutten. Han er på Gyltingen sammen med sin far

 

Ser Gyltingen rett sør for havaristen nå, i allefall en forumist som tar ansvar og trår til!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg er kort og godt drittlei av udugelige folk som ikke klarer å styre en båt. Dem har vi tydligvis en god del av.

 

 

Vel mange meninger, om mangt og meget her.

Hva med muligheten for at det har skjedd noe tekninsk som har ført til ulyken, hjelper ikke å være verdensmester i å naviger/styre skip da, om feks styremaskin slutter å virke rett før.

La nå i alle fall de som nå jobber med det få en sjanse, virker jo som om "vi" innpå her er verdensmester.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Den egentlige skandalen i denne saken er jo at Baatplassen fortsatt ikke er en del av myndighetenes beredskap langs kysten. Her finnes det en rekke folk som allerede minutter etter ulykken visste hva som hadde skjedd, hva som måtte gjøres og hva som burde ha vært gjort.

:lol: :lol: :lol: Regner med at det blir en ordning nå som SW tar opp saken. :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Svenskene viser seg igjen bedre med sin Kystvakt som har utstyr og fartøy for å verne kysten og ikke sysler med å telle ølflasker og veie kjøtt.

Nå må det komme et forbud mot tungolje.

Der i gården fungerer Kystvakten som den burde gjøre i fredstid.. ikke fly rundt i fartøyer malt som (er) krigskip og lete etter kjøttkvoten hos fritidsbåtfolket med bevepnet personell :rolleyes:

 

show of og maktsyke minner det om.. sist jeg så kystvaktskip nedover europa så er disse malt i lett synbare farger og ja de har utstyret i orden til slike tilfeller.. latterlig..

Jeg jobber i Kystvakten.

Som ansatt i kystvakten i Norge så må man tåle mye på dette forumet. Det er forsåvidt greit men det som står her stemmer ikke.

 

De fleste nasjoner ser faktisk til de Norske kystvaktfartøyenes oljeberedskap.

KV Harstad (som er i området) er spesialbygd for slepeberedskapen i nordnorge (Havgående slepebåt) med full ORO kapasitet, samt det siste innen oljeradarutstyr.

De 3 nye barentshav klassene er spesialbygde oljevernsfartøyer.

5 stk Nornenklassen har oljevernutstyr men blir som oftest brukt som ledelsesfartøyer.

KV Ålesund har tatt opp tonnevis med olje i ksjoner i flere aksjoner.

KV Svalbard har mellomtungt oljevernutstyr og noe ORO kapasitet.

De tre Nordkappklassene har ikke noe oljevernkapsitet.

 

Men i Norge der det er skipsanløp i hver krik og krok er det vanskelig å være overalt samtidig.

 

Som sørlending med jobb i nord er det imidlertid trist at det er så lite beredskap øst for Lindesnes men det er ikke Kysvaktens skyld. Vi er faktisk med hver gang og styres fra Beredskapsavdelingen til Kystverket i Horten.

Link to post
Share on other sites

Jeg er kort og godt drittlei av udugelige folk som ikke klarer å styre en båt. Dem har vi tydligvis en god del av.

Kanskje på tide å kalle en spade for en spade som det så fint heter?

 

 

Du store min :eek: !! Hva har du av kompetanse til å bedømme denne saken ? 30 år i fritidsbåt med båtfører prøve bestått kanskje. Etter hva du lirer ut av deg så skal skip med "profft" utdannet besetning ikke gå på grunn. Det gjør de dessverre. Flygere som har flyging som yrke detter i bakken med kjempesmell og mange døde mennesker til følge-av og til ihvertfall. Flygerutdanningen er veldig proff såvidt jeg vet.Sjåfører med fører opplæring ut over det vanlige og som lever av å kjøre bil,lastebil og trailere kollidere de og. Til og med aksjemegler og økonomer går på trynet i yrkesutførelsen av sitt arbeide de også med dertil påfølgende kriser.

Når du svinger spaden din, jeg antar det er for å fjerne de udugelige (?) så bruk den på meg og. Jeg har gått på grunn i forbindelse med yrket og i fritidsbåt fæl som jeg er

Sånn er det bare og vi er alle mennesker og vi gjør alle feil. Men ikke bliss X kan det virke som ? Det er sikkert deilig å være perfekt.

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...