Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

 

Kan noen gi et svar på dette spørsmålet? Er det akseptabel risiko når et skip på denne størrelsen kan seile med en mann på broa som skal ivareta navigering, utkikk, regulering av fart og avlesning av kart/instrumenter når det er mørkt og på natten.

 

 

Det spesielle akkurat her er at når losen skal av/ombord følges han av en offiser som observerer at losen kommer seg trygt ombord i losbåten/skipet, samt at dekksmanskapene er der for å rigge og ta inn losleider. Dermed skjer det nok ofte at kapteinen er alene på broa noen minutter når losen kommer ombord/går av.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Det skjedde jo noe av det samme når sementbåten gikk på her på Fagerstrand, Statoil hadde lenser liggende 100 m unna havaristen, de tilbød seg og låne ut disse, kystverket ville ikke ha hjelp.

 

Eller når noen hyttefolk ved Langesund kunne få låne lenser gratis da Full city gikk på, og tilbød seg å legge dem ut for å skåne en hel bukt, og fikk beskjed av Kystverket at det fikk de ikke lov til :headbang:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra lørdag ettermiddag, bildene er tatt fra div steder på Rødshue, Kirkeøy.

img_1338.jpg

man kommer opp mot Stenkorset - og der dukker Gođafoss opp. Oljevern 3 til venstre.

 

kopi_av_img_1369.jpg

Slik ser det ut når man kommer litt høyere opp. BB Connector dytter mot havaristens BB låring.

 

img_1392.jpg

Litt lengre sør. Vi ser ikke Gyltingen, men en nettopp ankommet svensk KBV ligger nordafor Oljevern 3

 

Mange hadde lagt en spasertur ut for å se på. Brodder under støvlene var en fordel :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

SOPEP utstyr er ikke beregnet på bruk for oppsamling på sjøen Mulligan ? Det er vel beregnet på å hindre oljesøl fra dekket til å renne overbord ved overbunkring,hydraulilikk lekkasjer og sånt. Å ha svære kveiler med oljelenser på dekk tror jeg ikke er noen god ide heller. Mere å vedlikeholde og mere som antagelig ikke vil fungere når det trengs.

Link to post
Share on other sites

Eller når noen hyttefolk ved Langesund kunne få låne lenser gratis da Full city gikk på, og tilbød seg å legge dem ut for å skåne en hel bukt, og fikk beskjed av Kystverket at det fikk de ikke lov til :headbang:

 

Ja det er noen i kystverket som må gå i seg selv.

vedr de som er kritiske til RS som kunne bidratt med lektere men det hadde kostet noen kr.

De stiller spørsmål om de har tid og kapasitet, det er vel mange måner i året de gutta har det ganske rolig trur jeg.

Og når ulykken er ute må de jo trå til uansett.

Og jeg synter ikke forslaget til Jacobsen, om at hver av disse båtene kunne hatt noen hundre meter leser med seg, det har de jo plass til:)

 

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Forslaget med egne lenser ombord er kanskje ikke dumt. Det er plass nok, men det kan skorte på vedlikehold og trening samt selvbetjening i mørke og dårlig vær.... Tror det kan bli praktisk vanskelig. Å stå på grunn gir ikke optimale arbeidsforhold.

 

Tror heller på RS sine lenselektere som kan fraktes i 20 knop hvis været ikke er helt umulig. Jo tidligere på skadested, jo mer nytte kan gjøres.

 

Redningsskøytene skal, når aktivitet og trafikk tilsier det, dekke kysten slik at en hendelse kan bli nådd innen maksimum to timer. Og med det mål å drifte 25 fast bemannede skøyter og 23 sjøredningskorps vil RS bli en enda mer effektiv organisasjon som er utpå okke som.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Og jeg synter ikke forslaget til Jacobsen, om at hver av disse båtene kunne hatt noen hundre meter leser med seg, det har de jo plass til

 

 

Hvor har de plass til det ? Fortell meg det. Du har aldri satt dine bein ombord i en containerbåt i ditt liv og har ikke peiling på hva du synser om. Jeg har heller ikke satt mine bein ombord i en så liten containerbåt som her har i havnet i uføret Men jeg har noe erfaring fra containerbåt av mere enn 3 dobbel lastekapasitet og jeg tror ikke det er plass til "noen hundre meter" med oljelenser noe sted ombord. Skal de ha det ombord det så spises det ut av plass for last og da går prisen på transporten opp. Og det må forbrukerene betale. Hadde forbrukerene vært villige til det og risikoen for oljesøl vært vurdert til å være overveiende sannsynlig så hadde den kostnaden vært gjennomført for lang tid siden.

Det som har skjedd er et uhell og et resultat av uheldige omstendigheter.

Jeg ser også at det har vært snakk her om hviletidsbestemmelser, til det er da bare å si at Kapteinen er untatt fra dette. Så i hvilken kompassretning skal vi hive steinen for å treffe glasshuset ? Det er ikke så nøye, det blir blink uansett :crazy:

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere mer eller mindre realistiske forslag vedrørende kortere responstid på utlegging av lenser i første fase kommer her.

 

At alle båter skal ha flere hundre meter med lenser ombord er ikke realistisk.

Forslaget til RS om at de kan ha 40 lenselektere plassert langs Norskekysten syns jeg høres veldig bra ut. Som 1 aid. kan de første 600 meter med lense være på plass meget raskt de aller fleste plasser.

Her har RS sponsorer på plass til finansisering, men KV vil ikke betale driftskostnaddene på 10 mill. pr. år.

 

Er de første timene etter at ulykken har skjedd det er viktig å få ut lenser.

 

I dette tilfelle, som sikkert ikke er det siste. er det hele tiden snakk om at KV vurderer situasjonen.

Igår kveld, vurderte og observerte KV situasjonen med oljeflaket som drev øatover. konklusjonen da var at det ikke var noe umiddelbar fare for at oljen traff vestfold kysten. 1. en leser i media Lørdag morgen er at det var treff på Bolærne. Men flatt hav, hvorfor i pokker er det ikke gjort forsøk på å legge lense rundt den fronten av olje på vei vestover?

2 båter med 2000 mtr. lenselengde i bue mellom seg, burde ha stoppet mesteparten av dette-

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvor har de plass til det ? Fortell meg det. Du har aldri satt dine bein ombord i en containerbåt i ditt liv og har ikke peiling på hva du synser om.

Alt her dreier seg om vilje, hvor har de livvestene, hvor har de flåtene hvor har de andre pålagte ting? det er vel ikke noe fasit på det.

Men blir man pålagt en ting så er det jo plass selvfølgelig, de kan ha det i en kontainer feks, det problemet er vel ikke verdens største trur jeg.

Største problemet er og få et lovpåbud om det.

jeg skjønner ikke helt hvorfor du angriper meg som du gjør, helt sikker på at du ikke har filla peiling på hva jeg har gjort og hvert ombord i.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror og dette dereier seg litt om vilje. Dette skipet er vel ca 160-170 meter. Jeg ville da tro at lenser som er mellom 400 og 600 meter ville rekke til å legge rundt skipet. LItt kreativ tenking på plassering av disse, ville vel ikke stjele så mange lastemeter. Er det slik at de må henge på en svær rull??

Kunne de ligge rundt rekka på båten, slik at de er rundt hele skipet i utgangspunktet? Da ville det jo være forholdsvis raskt å legge ut? Og bare for å ha det helt avklart. Jeg har aldri vært ombord i noe stort skip. Men er det noe jeg har lært i mitt 42årige liv så er det at nytenking har løst mange problemer :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Men blir man pålagt en ting så er det jo plass selvfølgelig, de kan ha det i en kontainer feks, det problemet er vel ikke verdens største trur jeg.

 

Hvor tenker du denne containeren plassert? Blir vel en del vekt så her trengs det vel kranhjelp? Hvem skal håndtere krana og hvor skal denne stå? Hvordan skal man få utplassert denne lensen rundt skipet? Hvis ikke skipet og dets mannskap kan gjøre det selv så betinger vel det at et annet skip/mannskap må komme inntil for å hente utstyret, ikke alltid like lett kanskje (Full City)? Har et slikt mannskap kompetanse til å gjøre dette eller vil det kreves en del ekstra opplæring og sertifikater?

 

Jeg skjønner tanken, men har vanskelig med å skjønne hvordan man skal utstyre skipet og mannskapet for jobben, og har absolutt ingen tro på at noen internasjonal organisasjon vil gå for en slik løsning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

SOPEP utstyr er ikke beregnet på bruk for oppsamling på sjøen Mulligan ?

Vet det. Jeg tror også at jeg i en bisetning nevnte at det er til bruk ved uhell ved bunkring. Men dersom hodet fungerer sånn nogenlunde på en Søndagmorra så synes jeg å huske at SOPEP lockeren skal inneholde ei lita lense.

Link to post
Share on other sites

Mouche, pr i dag har de klart å sette folk ned på månen, de har klart å få metalltråder til å lyse. Noen har til og med klart å montere på en stor båt en bitteliten båt(livbåt) denne kan de faktisk løfte ned med egne inrettninger :thumbsup: Smart. skulle vel ikke være for vanskelig å lage noen enkle løsninger på å senke en lense vel??

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...