Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

4. Litt tentamenskalkulasjon hadde vært artig å se:

Hva koster frakten? Hvor mange øre pr liter fraktet olje koster det å ha et ekstra menneske på vakt?

 

Nå frakter jo ikke Godafoss oljelast, oljen som har lekket ut er jo skipets drivstoff.

 

Men som en illustrasjon kan jeg jo nevne noen tall fra virkeligheten:

En oljetanker som fraktet 98772 metriske ton råolje fra Mongstad til Philadelphia, USA nå i februar fikk betalt USD 1.043.923,10. Dette skipet er bygd i fjor, altså "siste modell", tilfredsstiller alle krav og har alt tenkelig utstyr slike skip kan og skal ha og oppnår derfor beste pris i markedet. Allikevel er det snaut nok til å sitte igjen med noen få dollar når alle finans- og reiseavhengige kostnader trekkes fra.

 

I tillegg til oljelasten har et slikt skip typisk 2500-3000 tonn bunkers ombord, altså ca 200 ganger så mye olje som Godafoss. Tankskip som dette passerer det daglig flere av mellom Danmark og Norge, for ikke å snakke om alle som går til og fra Mongstad og Sture på vestlandet.

 

I tilfellet Godafoss har man lykkes å samle opp noe av oljen på vannet (under 100 kubikk?), det virker som det er svenske fartøy som har ytt det største bidraget her. Hva om vi fikk en ulykke med et tankskip? Selv om man tenker seg at bare en av tankene perforeres så snakker vi allikevel 15-20000 tonn på vannet. Beredskapen vi har i dag blir i såfall fullstendig utilstrekkelig.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Og hvis det er slik du beskriver, Rolf så bryter det kanskje med noen lover og regler eller?

 

Hvist det er slik jeg beskriver så er der sikkert brutt noen regler - i tillegg til at arbeidsforholdene til den enkelt skipfører antakelig i løpet av de siste årene sannsynligvis er blitt vanskeliggjort både av rederi og myndigheter.

 

Jeg må si jeg har sympati med dem ombord som ofte i tilfeller som dette sviktes av arbeidsgiver og utsettes for en heksejakt av dimensjoner fra både slike som oss, presse og myndigheter.

Det opplyses at Godafoss har trafikert dette farvannet i årevis, antagelig er denne skipperen og resten av mannskapet dyktige sjøfolk, i hvertfall har de klart å ta skipet ut og inn av dette farvannet tidligere, jeg tipper at det ikke bare var flaks.

Derfor blir jeg skuffet og provosert av slike utsagn som nedenfor, synes de vitner om dårlig innsikt i problemstillingen, de er lettvinte og slik som de er fremlagt virker de på meg nærmest stigmatiserende for en hel yrkesgruppe (var nmesten fristet til å trykke "Rapporter til moderator" knappen)

 

 

 

 

Det heter også:

 

- Talentløst

- Ukompetent

- Uproffesjonelt

- Uansvarlig

 

+++ Det er nok mange i den bransjen som hadde hatt gått av å skifte yrke.

Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

(var nmesten fristet til å trykke "Rapporter til moderator" knappen)

Det må du gjerne gjøre, og hvis moderator ønsker å fjerne mine innlegg så er det helt greit. Det har ingen betydning for meg om de blir stående. Jeg har oppnådd det jeg ønsket (å lære) og jeg har nå fått mye av den kunnskapen jeg var ute etter.

Link to post
Share on other sites

Her er det ingen tvil om at det er menneskelig svikt (som regel er det det) svar losen skulle fulgt skipet ut og ikke gått av for tidlig uansett om skipet har gått der en million ganger ...

Skipet hadde ikke farledsbevis så her er det losen som brøler ...hva krangler dere om ...

Jo skipperen bør gå i seg selv ...hvordan kunne dette skje ................:headbang:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppnådd det jeg ønsket (å lære) og jeg har nå fått mye av den kunnskapen jeg var ute etter.

 

Nå har jeg ikke sett noe innlegg i denne tråden fra deg etter overnevnte påstand.

Er litt spendt, men ikke veldig håpefull på hva du selv mener du har lært.......

Jeg skulle ønske,for din del, du har lært å være litt ydmyk...Kansje et fremmedord???

I alle fall: En meget sympatisk egenskap som de fleste med erfaring/livets skole og en del år på nakken har tilegnet seg...... :blush::worry:

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken er at flyet og toget har barrierer mot menneskelig feil.

Ja, nemlig. Og derfor skjer det jo aldrig noen ulykker på jernbanen eller i lufta. :rolleyes:

Alvorklig talt, jeg tror aldrig vi helt kan gardere oss mot menneskelige feil og konsekvensene av dette. Tenker jeg etter er jeg neimen ikke sikker på at jeg ville kunne leve i et slikt samfunn heller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan en grunn til at losen gikk tidlig fra borde være arbeidsbelastningen i losvesenet ? Media meldte for en tid tilbake at losvesenet slet med rekrutering til yrket (ikke nok sjøfolk). Velger losen å gå tidlig fra borde fordi han har andre oppdrag som ligger å venter ?

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet har planer om å stationere lektere med lenser ved hver station. Avvist av Kystverket. Gidder ikke å være med på spleiselaget og betale 10 mill i året i driftskostnad.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10014240

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Leste om dette, hadde vært imponerende med kun 2 timers responstid. Er ganske frustrerende å lese at det går båter fra Kr sand og stavanger for å være med. Og det tar over 6 timer før de første lensene er på vannet. Jeg tror ikke det er mange som kan slå RS på responstiden her.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ydmyk i forhold til hva?

 

I forhold til tidligere utsagn i denne tråden. Jeg vet ikke helt hvor godt du kjenner til personen/kapteinen du har så sterke meninger om......men jeg har en følelse av at det kommer under kategorien: "Difuse kunnskaper og sterke meninger" Ikke alltid en heldig kombinasjon.....

:confused:

Link to post
Share on other sites

Inntil sjøforklaring er unnagjort ....

Ordningen med sjøforklaring er avviklet. ref Wikipedia. :smiley:

 

Fra 1. juli 2008 opphører ordningen med sjøforklaring, sjøulykker vil fra da undersøkes av Statens havarikommisjon for transport. Etterforskning av straffeansvar legges fra samme dato til politiet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet har planer om å stationere lektere med lenser ved hver station. Avvist av Kystverket. Gidder ikke å være med på spleiselaget og betale 10 mill i året i driftskostnad.

 

Det skjedde jo noe av det samme når sementbåten gikk på her på Fagerstrand, Statoil hadde lenser liggende 100 m unna havaristen, de tilbød seg og låne ut disse, kystverket ville ikke ha hjelp.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Samtidig som man bør gjøre det som er mulig for å unngå denne type ulykker, tror jeg man ikke klarer å unngå at de skjer fra tid til annen. Enten det skyldes alkohol, søvnmangel, eller inkompetanse blant mannskap, feil på teknikk, eller rett og slett dyktig og erfarent mannskap som rett og slett lider av det handicap at de kun er mennesker.

 

Er det ikke mere problematisk (rett meg om jeg tar feil...) at det er lov å lagre bunkersolje i dobbeltskroget under vannlinja? Om disse kun inneholdt ballastvann ville man vel sluppet disse konsekvensene når skip ble litt for intime med elementer de skulle ha en langt mer respektfull avstand til....

Link to post
Share on other sites

Redningsselskapet er ute etter å mele egen kake i forbindelse med havariet. Jeg tror neppe NSSR har kapsitet til å drive oljeberedskap langs en værhard kyst.

 

Det vil bli helt feil å sette søkelyset på oljevernberedskapen uten først å ha ryddet opp i regelverket for seiling av skip i trange fravann. Vi kan ikke tillate et ufullstengig regelverk og heller satse på god oljeberedskap?

 

Dette skipet hadde trolig tillatelse til å gå uten los på det aktulle stedet, hvor skipet grunnstøtte

 

Kan noen gi et svar på dette spørsmålet? Er det akseptabel risiko når et skip på denne størrelsen kan seile med en mann på broa som skal ivareta navigering, utkikk, regulering av fart og avlesning av kart/instrumenter når det er mørkt og på natten.

Redigert av haigliset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...