Rolf Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 4. Litt tentamenskalkulasjon hadde vært artig å se: Hva koster frakten? Hvor mange øre pr liter fraktet olje koster det å ha et ekstra menneske på vakt? Nå frakter jo ikke Godafoss oljelast, oljen som har lekket ut er jo skipets drivstoff. Men som en illustrasjon kan jeg jo nevne noen tall fra virkeligheten: En oljetanker som fraktet 98772 metriske ton råolje fra Mongstad til Philadelphia, USA nå i februar fikk betalt USD 1.043.923,10. Dette skipet er bygd i fjor, altså "siste modell", tilfredsstiller alle krav og har alt tenkelig utstyr slike skip kan og skal ha og oppnår derfor beste pris i markedet. Allikevel er det snaut nok til å sitte igjen med noen få dollar når alle finans- og reiseavhengige kostnader trekkes fra. I tillegg til oljelasten har et slikt skip typisk 2500-3000 tonn bunkers ombord, altså ca 200 ganger så mye olje som Godafoss. Tankskip som dette passerer det daglig flere av mellom Danmark og Norge, for ikke å snakke om alle som går til og fra Mongstad og Sture på vestlandet. I tilfellet Godafoss har man lykkes å samle opp noe av oljen på vannet (under 100 kubikk?), det virker som det er svenske fartøy som har ytt det største bidraget her. Hva om vi fikk en ulykke med et tankskip? Selv om man tenker seg at bare en av tankene perforeres så snakker vi allikevel 15-20000 tonn på vannet. Beredskapen vi har i dag blir i såfall fullstendig utilstrekkelig..... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Rune2222 Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Og hvis det er slik du beskriver, Rolf så bryter det kanskje med noen lover og regler eller? Ja, hviletidsbestemmelsene brytes. Noe som våre mynigheter ikke kan anklages å være for ivrige til å kontrollere. Og som da rederstanden ikke er så misfornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 18.Februar.2011 Del på Facebook Svart 18.Februar.2011 Og hvis det er slik du beskriver, Rolf så bryter det kanskje med noen lover og regler eller? Hvist det er slik jeg beskriver så er der sikkert brutt noen regler - i tillegg til at arbeidsforholdene til den enkelt skipfører antakelig i løpet av de siste årene sannsynligvis er blitt vanskeliggjort både av rederi og myndigheter. Jeg må si jeg har sympati med dem ombord som ofte i tilfeller som dette sviktes av arbeidsgiver og utsettes for en heksejakt av dimensjoner fra både slike som oss, presse og myndigheter. Det opplyses at Godafoss har trafikert dette farvannet i årevis, antagelig er denne skipperen og resten av mannskapet dyktige sjøfolk, i hvertfall har de klart å ta skipet ut og inn av dette farvannet tidligere, jeg tipper at det ikke bare var flaks. Derfor blir jeg skuffet og provosert av slike utsagn som nedenfor, synes de vitner om dårlig innsikt i problemstillingen, de er lettvinte og slik som de er fremlagt virker de på meg nærmest stigmatiserende for en hel yrkesgruppe (var nmesten fristet til å trykke "Rapporter til moderator" knappen) Det heter også: - Talentløst - Ukompetent - Uproffesjonelt - Uansvarlig +++ Det er nok mange i den bransjen som hadde hatt gått av å skifte yrke. Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (var nmesten fristet til å trykke "Rapporter til moderator" knappen) Det må du gjerne gjøre, og hvis moderator ønsker å fjerne mine innlegg så er det helt greit. Det har ingen betydning for meg om de blir stående. Jeg har oppnådd det jeg ønsket (å lære) og jeg har nå fått mye av den kunnskapen jeg var ute etter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Bliss x, Hva jobber du med? Yrkeskverulant av verste sort? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Her er det ingen tvil om at det er menneskelig svikt (som regel er det det) svar losen skulle fulgt skipet ut og ikke gått av for tidlig uansett om skipet har gått der en million ganger ... Skipet hadde ikke farledsbevis så her er det losen som brøler ...hva krangler dere om ... Jo skipperen bør gå i seg selv ...hvordan kunne dette skje ................ Redigert 19.Februar.2011 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Jeg har oppnådd det jeg ønsket (å lære) og jeg har nå fått mye av den kunnskapen jeg var ute etter. Nå har jeg ikke sett noe innlegg i denne tråden fra deg etter overnevnte påstand. Er litt spendt, men ikke veldig håpefull på hva du selv mener du har lært....... Jeg skulle ønske,for din del, du har lært å være litt ydmyk...Kansje et fremmedord??? I alle fall: En meget sympatisk egenskap som de fleste med erfaring/livets skole og en del år på nakken har tilegnet seg...... Redigert 19.Februar.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Saken er at flyet og toget har barrierer mot menneskelig feil. Ja, nemlig. Og derfor skjer det jo aldrig noen ulykker på jernbanen eller i lufta. Alvorklig talt, jeg tror aldrig vi helt kan gardere oss mot menneskelige feil og konsekvensene av dette. Tenker jeg etter er jeg neimen ikke sikker på at jeg ville kunne leve i et slikt samfunn heller? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Kan en grunn til at losen gikk tidlig fra borde være arbeidsbelastningen i losvesenet ? Media meldte for en tid tilbake at losvesenet slet med rekrutering til yrket (ikke nok sjøfolk). Velger losen å gå tidlig fra borde fordi han har andre oppdrag som ligger å venter ? Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Velger losen å gå tidlig fra borde fordi han har andre oppdrag som ligger å venter ? Losen går fra borde pga at kapteinen er godt kjent i farvannet. Redigert 19.Februar.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Redningsselskapet har planer om å stationere lektere med lenser ved hver station. Avvist av Kystverket. Gidder ikke å være med på spleiselaget og betale 10 mill i året i driftskostnad. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10014240 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Leste om dette, hadde vært imponerende med kun 2 timers responstid. Er ganske frustrerende å lese at det går båter fra Kr sand og stavanger for å være med. Og det tar over 6 timer før de første lensene er på vannet. Jeg tror ikke det er mange som kan slå RS på responstiden her. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Jeg skulle ønske,for din del, du har lært å være litt ydmyk...Kansje et fremmedord??? Ydmyk i forhold til hva? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Losen går fra borde pga at kapteinen er godt kjent i farvannet. Ja. det er den offisielle versjonen. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Og sannheten er hva? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 At losen er under press for å ta neste båt.....? Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Og sannheten er hva? voff voff det er det vel bare losen og kapteinen som vet - ring dem mouche Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Og sannheten er hva? Inntil sjøforklaring er unnagjort må vi forholde oss til det som er sagt selv om noen mener noe annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Ydmyk i forhold til hva? I forhold til tidligere utsagn i denne tråden. Jeg vet ikke helt hvor godt du kjenner til personen/kapteinen du har så sterke meninger om......men jeg har en følelse av at det kommer under kategorien: "Difuse kunnskaper og sterke meninger" Ikke alltid en heldig kombinasjon..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Inntil sjøforklaring er unnagjort .... Ordningen med sjøforklaring er avviklet. ref Wikipedia. Fra 1. juli 2008 opphører ordningen med sjøforklaring, sjøulykker vil fra da undersøkes av Statens havarikommisjon for transport. Etterforskning av straffeansvar legges fra samme dato til politiet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Redningsselskapet har planer om å stationere lektere med lenser ved hver station. Avvist av Kystverket. Gidder ikke å være med på spleiselaget og betale 10 mill i året i driftskostnad. Det skjedde jo noe av det samme når sementbåten gikk på her på Fagerstrand, Statoil hadde lenser liggende 100 m unna havaristen, de tilbød seg og låne ut disse, kystverket ville ikke ha hjelp. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Sofaseileren Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Samtidig som man bør gjøre det som er mulig for å unngå denne type ulykker, tror jeg man ikke klarer å unngå at de skjer fra tid til annen. Enten det skyldes alkohol, søvnmangel, eller inkompetanse blant mannskap, feil på teknikk, eller rett og slett dyktig og erfarent mannskap som rett og slett lider av det handicap at de kun er mennesker. Er det ikke mere problematisk (rett meg om jeg tar feil...) at det er lov å lagre bunkersolje i dobbeltskroget under vannlinja? Om disse kun inneholdt ballastvann ville man vel sluppet disse konsekvensene når skip ble litt for intime med elementer de skulle ha en langt mer respektfull avstand til.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Da har desverre oljen nådd Østre Bolærne og Sandøya i Vestfold-------Tragisk http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.7514744 Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 I forhold til tidligere utsagn i denne tråden. At jeg skal vise ydmykhet ovenfor for personer som utøver sin profesjon på en slik måte at det påfører samfunnet en miljøkatastrofe blir å snu tingene på hodet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vanntrivsel Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Redningsselskapet er ute etter å mele egen kake i forbindelse med havariet. Jeg tror neppe NSSR har kapsitet til å drive oljeberedskap langs en værhard kyst. Det vil bli helt feil å sette søkelyset på oljevernberedskapen uten først å ha ryddet opp i regelverket for seiling av skip i trange fravann. Vi kan ikke tillate et ufullstengig regelverk og heller satse på god oljeberedskap? Dette skipet hadde trolig tillatelse til å gå uten los på det aktulle stedet, hvor skipet grunnstøtte Kan noen gi et svar på dette spørsmålet? Er det akseptabel risiko når et skip på denne størrelsen kan seile med en mann på broa som skal ivareta navigering, utkikk, regulering av fart og avlesning av kart/instrumenter når det er mørkt og på natten. Redigert 19.Februar.2011 av haigliset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.