Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

Jeg har selv gått på grunn, og tatt det hele og fulle ansvaret. Vurderte i den sammenheng å gå på land.

 

Min påstand er forstatt at dersom man ikke klarer å gå styre et moderne skip med allverdens hjelpemidler ut løperen på flatt vann med god sikt så har man ingenting på sjøen å gjøre. At det kan skje ulykker under helt spesielt vanskelige forhold er en annen sak.

 

 

Jeg mistenker at de postingene du driver med er ikke alvorlig ment. Utifra hva du skriver så tviler jeg sterkt på at du noen gang har vært særlig langt ute i åpent farvann og har stått på brua på mellomstore eller store handelsskip under din kommando. Og har du gjort det så har du ikke lært mye av det i hvertfall. I beste fall er dette provokasjonspostinger.

Redigert av Slagskibet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange forlis skyldes at båtføreren dupper av.....

Ja og da spesielt på tovaktskip. med minimun 12 timers vakt i døgnet. Som oftest mye mer grunnet ankomst, lasting, lossing osv. Og med dårlig vær i tillegg, blir det kanskje dårlig med søvn på frivakta også. Et "tiltak" som ble brukt for mange år siden var en slags omvent innbruddsalarm. Hvis navigatøren skulle sovne av, ble det ikke observert bevegelse av detektoren og alarmen gikk.

Link to post
Share on other sites

Ja og da spesielt på tovaktskip. med minimun 12 timers vakt i døgnet. Som oftest mye mer grunnet ankomst, lasting, lossing osv. Og med dårlig vær i tillegg, blir det kanskje dårlig med søvn på frivakta også. Et "tiltak" som ble brukt for mange år siden var en slags omvent innbruddsalarm. Hvis navigatøren skulle sovne av, ble det ikke observert bevegelse av detektoren og alarmen gikk.

Brovaktalarm er allerede i bruk på mange skip og tilsvarer på mange måter dødmannsknappen for tog- og trikkeførere. Fra 1. juli blir det påbudt på alle nybygg fra 150 tonn og oppover, og det skal innføres på alle andre skip over 150 tonn i løpet av de tre kommende årene.

 

Her er et eksempel:

 

brovakt2.jpg

 

Denne alarmen bruker en rekke teknikker for å kontrollere at vakthavende offiser er aktiv og varsler andre om bord dersom det ikke lenger oppdages at vakten er aktiv.

 

En pussig side ved innføringen på eksisterende skip er at de starter med de største skipene først. Det burde kanskje heller vært de minste først, som gjerne har mindre mannskap og lengre vakter. Men uansett er det bra at dette nå blir påbudt.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at de postingene du driver med er ikke alvorlig ment. Utifra hva du skriver så tviler jeg sterkt på at du noen gang har vært særlig langt ute i åpent farvann og har stått på brua på mellomstore eller store handelsskip under din kommando. Og har du gjort det så har du ikke lært mye av det i hvertfall. I beste fall er dette provokasjonspostinger.

Kall det hva du vil. Nei jeg har aldri stått på noen bru. Det er ikke mitt yrke, men jeg forventer at de som har et slikt yrke har såpass kunnskap at de klarer å manøvrere skuta de fører. Jeg forventer også at en flyger klarer å ta av og lande et fly, at en yrkessjåfør klarer å styre en bil etter veien, at en togfører klarer å stoppe toget osv.

Hva mener du?

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at de postingene du driver med er ikke alvorlig ment. Utifra hva du skriver så tviler jeg sterkt på at du noen gang har vært særlig langt ute i åpent farvann og har stått på brua på mellomstore eller store handelsskip under din kommando. Og har du gjort det så har du ikke lært mye av det i hvertfall. I beste fall er dette provokasjonspostinger.

På nederlandsk finnes det et ordtak som blir omtrent slik på norsk:

 

"De beste styrmenn står på land."

 

De fleste kan sikkert tenke seg hva det betyr, og det gjelder på mange andre områder enn sjøfart også.

Link to post
Share on other sites

Det heter også:

 

- Talentløst

- Ukompetent

- Uproffesjonelt

- Uansvarlig

 

+++ Det er nok mange i den bransjen som hadde hatt gått av å skifte yrke.

Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre

 

 

Jeg har selv gått på grunn, og tatt det hele og fulle ansvaret. Vurderte i den sammenheng å gå på land.

 

Min påstand er forstatt at dersom man ikke klarer å gå styre et moderne skip med allverdens hjelpemidler ut løperen på flatt vann med god sikt så har man ingenting på sjøen å gjøre. At det kan skje ulykker under helt spesielt vanskelige forhold er en annen sak.

 

Dette kommer fra en "Kaptein" på en 30 fots seilbåt med 30 års erfaring fra Oslofjorden! Styre båt kan du, det er jo det enkleste i verden ikke sant?

 

Det værste er at Bliss X sine idiotiske synsinger er stort sett hva media/resten av hylekoret, også lirer av seg.

 

Selvfølgelig er dette en feilnavigering, (med mindre hovedmotor og alle aux. syst var ute av drift) men det som pleier og komme ut av slike ulykker er mer regler og prosedyrer som igjen gir større arbeidspress på mannskapet.

Om en hadde kikket mannskapet her skikkelig i kortene ville en garantert funnet ut at de har jobbet mye mer enn de 14 timene som er lovlig iht internasjonal lov.

Nei, jeg kan ikke dokumentere slike påstander, men etter snart 20 år i bransjen vet jeg at hyppige havnavnløp tilsier lite eller null søvn/hvile.

 

Mulig totalforbud mot tungolje som Mulligan nevner vil hjelpe mot miljø-forrurensingen, men disse ulykene vil aldri helt kunne elimineres. med mindre en stopper all skipsfart langs kysten vår.

Link to post
Share on other sites

Er helt blank på storskipsnavigering og har lest igjennom hele tråden med trette øyne, men finner ikke:

 

1. Hvor mange mennesker er det krav om at skal være på broen til enhver tid?

2. Er det noen sammenheng mellom antall personer på broen og skipsstørrelse eller lastinnhold?

3. Med all tenkelig elektronikk som antas å befinne seg på et skip: Går det alarmer og til hvem (noen på land også?) hvis kursen går mot land eller skjær og det beregnes x antall minutter før grunnstøting?

 

4. Litt tentamenskalkulasjon hadde vært artig å se:

Hva koster frakten? Hvor mange øre pr liter fraktet olje koster det å ha et ekstra menneske på vakt?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hva vil du i såfall kalle det da?

 

Hva med arbeidsfolk som henger i stroppa døgnet rundt, som alltid har gjort en fullgod jobb men som dessverre nettopp har begått en skjebnesvanger feilvurdering??

 

Kanskje at de ombord er vanlige sjøfolk som føler presset fra skipets eier eller management som hele tiden presser sitronen for å oppnå stadig billigere drift på mannskapssiden for å kompensere for stadig høyere andre driftskostnander bla bunkers i et ikke altfor lukrativt bulkmarked. Han vet vel at der er mange andre som står klar til å overta skipperjobben hans og at det derfor er best å holde kjeft. Samtidig som det kan oppleves som at diverse myndigheter innfører prosedyre på prosedyre for ekstremt viktige ting som miljøhensyn og antiterror, som igjen stjeler tid fra dem ombord, slik at den daglige driften, bla mindre viktige ting som navigeringen får mindre fokus.

På den annen side letter de samme myndigheter på feks losplikten og evner ikke å etablere tilstrekkelig beredskap for å ta hånd om ulykker vi vet vil komme.

 

Ofte er skipper og mannskap av fremmed nasjonalitet, på bekvemmelighetsflagg skip, ansatt i et management innleid av rederiet. Ikke lett å stå opp å ta tak i dette da.....

 

Ovenstående er kun mine egne inntrykk obervert fra en kontorpult over endel år.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...