Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

At losen er under press for å ta neste båt.....?

 

Jeg vet ikke, men trodde du visste noe mere siden du ved ditt innlegg åpenbart er skeptisk til at ikke sannheten har kommet frem, men skjønner at du bare spekulerer uten grunnlag for å mene noe?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At jeg skal vise ydmykhet ovenfor for personer som utøver sin profesjon på en slik måte at det påfører samfunnet en miljøkatastrofe blir å snu tingene på hodet.

 

Vet du årsaken til grunnstøtingen? Det er kanskje det du kan ta litt høyde for i din slakt av ansvarlige personer. Men jeg skjønner det er lett å ha sterke meninger om hendelser en ikke har full innsikt i.

Link to post
Share on other sites

Jeg er alltid skeptisk til myndigheters forklaringer.

 

"Fra nasjonalparken ble opprettet har vi alltid hørt at trafikksentralen i Horten beordret los hele strekningen mellom åpent hav og Fredrikstad - begge veier. Hvorfor den praksisen er endret har vi ikke fått noen god forklaring på, sier kommunestyrerepresentant Øyvind Fjeldberg til Dagbladet."

 

"- Med nye skip og mannskap som ikke har seilt her tidligere, følger losen alltid med ut til Vidgrunnen. Men med erfarne mannskap, som i går kveld, er det i tråd med vår faglig vurderte praksis at losen avslutter oppdraget på vei ut fra Fredrikstad underveis, som i går kveld. Mannskapet på «Godafoss» er svært godt kjent her. De trafikkerer dette farvannet minst annenhver uke, sier losoldermannen."

 

Resultatet av "faglig vurdert praksis stå der i dag".

Håper alle sider ved dette blir belyst under havarikommisjonens arbeid.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

At jeg skal vise ydmykhet ovenfor for personer som utøver sin profesjon på en slik måte at det påfører samfunnet en miljøkatastrofe blir å snu tingene på hodet.

Sorry at jeg sier/skriver det Bliss X, men er du blandt de meget få som aldri gjør feil.

 

Det er nå engang meneskelig å feile - desverre.

 

Vi sitter her nå og er engasjert, og har menge meninger i tråden på BP.

Leser senest i dag i VG, litt om rekkefølgen for varslingen av ulykken, stemmer ikke overhode.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Litt lørdagssleivspark om vår edruelige presse:

 

Kritisk journalistikk krever desto en mer kritisk leser. Men når en er klar over medias oppmerksomhetsbehov (les pengebegjær), blir det litt lettere å bli litt avventende. Underveis tilpasses historien akkurat så hårfint at hendelsen opprettholder oppmerksomheten. Alle parter får komme til ,men forsatt i pressens regi.

 

Kameler slukes gjerne hel, men en kan ta små biter om gangen slik Krisitin Halvorsen bruker å gjøre det.

 

(Nei, jeg vet ikke noe om Sivs spisevaner men noen vet vel det også.)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

At det er menneskelig å feile, det er helt sikkert. Ingen av oss trenger å se lenger en til oss selv for å finne ut av det. Jeg har selv gått på grunn på en av de plassene jeg er best kjendt i skjærgården. Jeg gjorde en liten feil, og dermed laget jeg et lite merke på skjæret. det lyste mot meg så lenge jeg lå på plassen. flaut, ja..kan det skje igjen. håper ikke det. men kan ikke gi garranti.

Når det gjelder varslingssystemer tror jeg det blir vanskelig å håndtere, feks i trange leder. Hvis en båt kommer 20 meter ut av kurs, og går mot et skjær, kan jo det være for sent å rette opp når en som sitter på en skjerm og følger med, oppdager det. Det er vel ikke med en båt som et tog.. kutte strømmen til toget uten at lokfører har gjort noe..

Dermed tror jeg at det eneste som kan gjøres for å hindre store utslipp er å ha lenser tilgjengelig. Som raskt kan bringes til en havarist. Det er jo ikke mulig å ha båter som kan suge opp oljen plassert på hvert eneste nes. Det forstår til og med jeg. Men at det ikke skal være mulig å plassere lenser rundt omkring i landet våres. det forstår jeg ikke. Jeg vet at det er en del lager rundt omkring. men det er tydeligvis ikke nok, når det tar 6 timer før lenser ligger rundt en båt. da har jo oljen allerede rukket å spre seg over store områder. Kostnadene med å rense oljen når den har nådd land på mange plasser overstiger vel mange ganger det det koster å drifte effektiv beredskap tror jeg. Korriger meg om jeg tar feil. Skulle ønske debatten og ropet ville rette seg inn mot dette istedet for å henge ut folk. Det hjelper nemlig ikke mot den oljen som allerede er gått på land.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Skulle vel tro de fleste store burde kunne finne plass til et par tromler med lenser. Og de må jo ikke nødvendigvis legges ut av mannskapet, men da hadde det vært "lette" lenser tilgjengelig for redningsmannskapene umiddelbart etter en ulykke - fram til Kystverkets utstyr var på plass


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er jo vel og greit å ha meninger her på Bp, og sikkert litt sunt også, vi for ut litt ideer, og litt "steam" kansje.

 

Hvor skal vi ha lenser, hvorfor ikke der, eller der, vanskelig spørsmål selvsagt, for tror vel ikke vi kan ha lenser/bergningsbåt/er over hele kysten til en hver tid, og da vil vel altid spørsmålet komme, hvorfor, hvem, og hva om.

 

Men er vel ett ordtak som sier at - Etterpåklokskap er den største av alle klokskaper.

 

La oss nå håpe at situasjonen medfører en diskusjon rundt dette, og litt andre rettningslinjer kansj.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

At jeg skal vise ydmykhet ovenfor for personer som utøver sin profesjon på en slik måte at det påfører samfunnet en miljøkatastrofe blir å snu tingene på hodet.

Enig i den bliss X

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Er jo vel og greit å ha meninger her på Bp, og sikkert litt sunt også, vi for ut litt ideer, og litt "steam" kansje.

 

Hvor skal vi ha lenser, hvorfor ikke der, eller der, vanskelig spørsmål selvsagt, for tror vel ikke vi kan ha lenser/bergningsbåt/er over hele kysten til en hver tid, og da vil vel altid spørsmålet komme, hvorfor, hvem, og hva om.

 

Men er vel ett ordtak som sier at - Etterpåklokskap er den største av alle klokskaper.

 

La oss nå håpe at situasjonen medfører en diskusjon rundt dette, og litt andre rettningslinjer kansj.

Etterpåklokskap sier du Benji - etter hva? Server - Full City? denne? Selv om du er i bransjen må du ikke ta det personlig om vanlig folk ønsker å verne om kyststripa si, og kommer med velmenende forslag. Jeg er enig i at vi ikke kan ha beredskapsbåter på hvert nes langs kysten, men flere depoter med oljevernutstyr som lenser etc hadde ikke gjort mye skade

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Eidelift 6 ligger nå utenfor på vei inn til Godafoss.

jeg så den komme utover nord for Tisler for et par timer siden, men den holdt seg ganske langt ute.

Gyltingen kunne jeg ikke se, men den var kanskje i skjul vest for Oljevern 3.

Jeg kommer med et par bilder fra Kirkeøysida i egen posting.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Etterpåklokskap sier du Benji - etter hva? Server - Full City? denne? Selv om du er i bransjen må du ikke ta det personlig om vanlig folk ønsker å verne om kyststripa si, og kommer med velmenende forslag. Jeg er enig i at vi ikke kan ha beredskapsbåter på hvert nes langs kysten, men flere depoter med oljevernutstyr som lenser etc hadde ikke gjort mye skade

Ingen fare Fru Jacobsen, tar det overhode ikke personlig, og ja det har vært mange muligheter til å ha "etterpåklokskap"

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...