Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

Sånn er det bare og vi er alle mennesker og vi gjør alle feil.

 

Jada, helt enig.

Men gjør vi nok for å forhindre det?

I dette tilfellet forstår jeg at forskriften er endret slik at man kan kvitte losen tidligere på utgående. Er det lurt?

Sentralt mases det jo mye om å flytte hele Færder los til Horten. Er det lurt?

Er det ikke bedre med en erfaren person til på broa?

Link to post
Share on other sites

Jeg er kort og godt drittlei av udugelige folk som ikke klarer å styre en båt. Dem har vi tydligvis en god del av.

Kanskje på tide å kalle en spade for en spade som det så fint heter?

Ikke så dumt eksempel, for en spade er et verktøy som stort sett fungerer helt fint til å spa med. Men en gang i blant treffer den altså en fot eller noe annet den ikke skulle treffe. Det er uunngåelig, selv om brukeren er profesjonell gartner med 30 års erfaring.

 

Det er mulig at du selv er feilfri, og det er jo flott om enn noe kjedelig. Men innstillingen din synes å være at folk som på et tidspunkt gjør en feil er udugelige og uegnet til noe som helst.

 

Jeg synes skipperen på losbåten sa det bra på Dagsrevyen nettopp. Han lurte på når det ble hans tur, for som han sa - det skal godt gjøres at man i løpet av et langt yrkesliv på sjøen ikke gjør en feil en eller annen gang.

 

Hvis han skulle være så uheldig at det faktisk skjer, står du altså klar til å rykke ut og si at mannen er udugelig og ikke har noe på en båt å gjøre. Det ser han sikkert frem til.

Link to post
Share on other sites

Du store min :eek: !! Hva har du av kompetanse til å bedømme denne saken ? 30 år i fritidsbåt med båtfører prøve bestått kanskje. Etter hva du lirer ut av deg så skal skip med "profft" utdannet besetning ikke gå på grunn.

Jeg har selv gått på grunn, og tatt det hele og fulle ansvaret. Vurderte i den sammenheng å gå på land.

 

Min påstand er forstatt at dersom man ikke klarer å gå styre et moderne skip med allverdens hjelpemidler ut løperen på flatt vann med god sikt så har man ingenting på sjøen å gjøre. At det kan skje ulykker under helt spesielt vanskelige forhold er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

SW tror tydeligvis at man bare kan kjøre ut noen lenser i løpet av et par timer i nattemørket til et eller annet sted langt til havs og suge opp feks 500 tonn olje . Vet SW hvor mye feks 500 tonn olje er? Stikk fingeren i jorda SW og kikk på kartet så fortår du at det er en illusjon.

Kjære Uglesett, det ser ut til at jeg (SW altså) har blitt uglesett ved et uhell, men det er fort gjort og spesielt hvis du bare har lest den biten du siterer her.

 

Du vil sikkert oppdage dette når du leser hele innlegget en gang til, men du kan også klikke her for å finne ut mer om bakgrunnen for mitt innlegg.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt på siden,men:

Snakket med en skipper på container i Maersk for noen dager siden. Han sa at etter de gikk over på full ECDIS så hadde de hatt 1 grunnstøting/berøring på 10 år. Tidligere lå de på ca 3 hvert år..

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i Kystvakten.

Som ansatt i kystvakten i Norge så må man tåle mye på dette forumet.

 

Men i Norge der det er skipsanløp i hver krik og krok er det vanskelig å være overalt samtidig.

 

Som sørlending med jobb i nord er det imidlertid trist at det er så lite beredskap øst for Lindesnes men det er ikke Kysvaktens skyld. Vi er faktisk med hver gang og styres fra Beredskapsavdelingen til Kystverket i Horten.

 

Jeg tviler intet på deres (kystvaktens) faglige dyktighet eller evne til og gjøre ALT dere kan med de midlene dere har til rådighet.

 

Det jeg er skeptisk til er den politiske styringen/viljen til og ha noe som faktisk fungerer og ikke skaper avmakt blandt folket.. Ja jeg innrømmer at og se krigskip borde sivile borgere på jakt etter kjøttkvoten får meg til og gå kaldt nedover ryggen og er ikke en rik oljenasjon(skipsnasjon) verdig.. (jeg har selv hvert yrkesmilitær så jeg har overhodet intet imot militære).

 

At kystvakten er satt opp med de multitasking oppgavene og i tillegg fører militære farger er en meget feilslått politikk. At regjeringen ikke bemidler midler til tilstrekkelig beredskap da særlig på sør/østlandet synes jeg er flaut og ikke værdig da vi bader i penger i dette honninglandet.

 

Stå på.. jeg er meget sikker på at dere i Kystvakta gjør alt dere kan for og begrense skadene på vår natur :thumbsup:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Men nå vrir du diskusjonen noe bort fra påstandene som fremkom tidlige

 

Synes egentlig ikke det, det handler om at mannskapet faktisk skal ha de navigasjonshjelpemidlene tilgjengelig, som gjør at de har best mulige forutsetninger for å navigere sikkert. (vet overhode ikke hvordan det aktuelle skipet er utstyrt).

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Synes egentlig ikke det, det handler om at mannskapet faktisk skal ha de navigasjonshjelpemidlene tilgjengelig, som gjør at de har best mulige forutsetninger for å navigere sikkert.

Herregud, her har de rent ned et fyr !

Enten er det total mennneskelig svikt. Sykdom elns.

Ellers er det total teknisk svikt.

 

Vi får da ha anstedighet nok til å vente på årsaken !

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi får da ha anstedighet nok til å vente på årsaken !

 

Herregud!

går jaggu an å ha anstendighet nok til å lese også!

Har overhodet ikke nevnt noe som helst om årsaken da jeg ikke vet hva den er.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er kort og godt drittlei av udugelige folk som ikke klarer å styre en båt.
Min påstand er forstatt at dersom man ikke klarer å gå styre et moderne skip med allverdens hjelpemidler ut løperen på flatt vann med god sikt så har man ingenting på sjøen å gjøre.

:eek::crazy::eek: mobbing av andre som har en mening om noe gjør du ........

Link to post
Share on other sites

Synes egentlig ikke det, det handler om at mannskapet faktisk skal ha de navigasjonshjelpemidlene tilgjengelig, som gjør at de har best mulige forutsetninger for å navigere sikkert. (vet overhode ikke hvordan det aktuelle skipet er utstyrt).

 

Det innlegget du svarte på var myntet på Mulligan.

Link to post
Share on other sites

Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre

Shit happens er jeg redd. I en ideell verden hvor alle følger alle regler til enhver tid ville vi ikke hatt trafikkulykker heller.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...