Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

En hydrostatutløser river ikke av tauet til flåten slik det er rapportert tauet på flåten er. Den kutter det med en kniv.

 

Søkeområdet er i seg ganske enkelt å kalkulere. Man ser på vind og strøm og vet sånn ca hvor fort båten maks kan ha gått. Eneste håp som jeg ser det er om de har satt kursen mot NZ pga ett eller annet

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som kun har gjort det han er pålagt å gjøre i h.h.t. internasjonal sjølovgivning, og i tillegg får masse god PR (og sannsynligvis gode inntekter) når han først virrer rundt der nede. Det beste er vel at han i denne situasjonen ikke har hatt anledning til å gjøre ugangn.

 

Jeg har vondt på vegne av de pårørende som må klamre seg til et svinnende håp. Det eneste de kan trøste seg med, er at de savnede inngikk en ukalulert risiko.

 

En båtutstyrsleverandør som snakker nedsettende om de som virkelig har gjort noe her, og om Andhøy og de savnede som har en lidenskap for havet, skal definitivt ikke jeg handle hos!

 

Det er mange ressurser i området som kun har prioritert egen virksomhet og ikke har gjort noe for å hjelpe (Scott base mm).

 

Det er jo veldig bra at det finnes slike som Watson/ Steve Irwin. At de får litt ekstra goodwill av dette er vel fortjent.

Link to post
Share on other sites

Forsøkt meg på et kart. Markert posisjon for nødsignal og posisjon der flåten ble funnet.

Det var interessant at du viste dette på kartet bliss X. Jeg hadde sett for meg at det var litt lenger ute i viken. Man vet vel også hvor nødsenderen var når signal ble borte (hvor mye den flyttet seg på de ca 45 min). Det er vel ikke utenkelig at Berserk ligger sånn ca under dette punktet...

 

Det kan lokalt ha vært tøffere vær enn på de rundtliggende værstasjonene:

"Redningsfartøyene meldte om et forferdelig uvær med opptil 11 meter høye bølger, null sikt, mye ising, og en vindstyrke på nesten 100 knop i kastene. Det var så ille at selv marinefartøyet Wellington fikk skylt en 50-manns flåte over bord." Link.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke slik at man mottar epirb signaler kontinuerlig? Man mottar når en satellite passerer område, kan godt tenkes at det er 2 forskjellige satelliter som har mottat signalet med 45 minutters mellomrom. Det som også avgjør nøyaktigheten av epirben er hvorvidt den har innebygget gps eller ikke. Noe å tenke på for de som vurderer slikt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Det er vel mye som tyder på at denne ekspedisjonen har fått er meget tragisk utfall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

1. det kom tidlig frem at Amerikanerene har både fly (c130 - Herkules) og helikoptre, på McMurdo, hvorfor er ikke disse blitt brukt? Det ble jo hevdet at de skulle settes inn så snart forholdene tillot det.

 

Leste på et forum at den amerikanske McMurdobasen har som prinsipp å ikke bidra i search and rescue for å ikke oppfordre til "uforsvarlige" ekspedisjoner - med mindre de har godkjent den på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Det var interessant at du viste dette på kartet bliss X. Jeg hadde sett for meg at det var litt lenger ute i viken. Man vet vel også hvor nødsenderen var når signal ble borte (hvor mye den flyttet seg på de ca 45 min). Det er vel ikke utenkelig at Berserk ligger sånn ca under dette punktet...

 

Jeg har ikke lest noe sted at man har fått signaler fra mer enn en posisjon. Har det blitt oppgitt noen andre posisjoner?

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper de har vært på vei til Scott Base etter dårlig værmelding (og ikke til havs). Dette fordi de var ikke langt fra ly (ca 4 timer på 5 knop) når nødpeilesenderen gikk av. Det går en strøm (sannsynligvis for dem motstrøm) på inntil 3 knop nordover.. Dybder fra 280 til 620 meter i aktuell posisjon.

 

Markerte posisjon med en sort pil:

 

rosshavet.jpg

 

Jeg brukte denne karttjenesten Bloosee

Link to post
Share on other sites

Legger merke til at de som har stilt spørsmålstegn ved vurderingene som er gjort i forhold til denne turen har blitt kraftig irettesatt her i tråden. Selv om Jarle Andhøy forsjåvidt har en høy stjerne i min bok, og dette er dypt tragisk for alle involverte, så må det være legitimt å stille spørsmål om dette prosjektet var godt nok gjennomtenkt, -særlig når det viser seg at nødvendige tillatelser ikke var gitt.

 

- enda godt at yngst mann, som kanskje ikke hadde (livs)erfaring nok til å ta innover seg hva han tok del i, ikke er en av de som var savnet. - for ordens skyld: - jeg har stor respekt for de som tør å leve ut drømmen. Uvær som kan knekke en 50 foter kan man oppleve mellom Norge og shetland også. Den turen tar jo mange seilere hvert år.

Link to post
Share on other sites

Det gikk hardt for seg under uværet for å si det pent..

 

"After Berserk's emergency beacon sent a Mayday signal, ice-strengthened patrol vessel HMNZS Wellington, commissioned last year and in McMurdo Sound, was dispatched.

"As we responded, we were stuck in the most intense storm I have ever encountered in 19 years in the navy," skipper Lieutenant Commander Simon Griffith told the Sunday Star-Times yesterday from inside the Antarctic Circle, enroute for Dunedin and a Thursday docking.

 

Hurricane force winds up to 182km/h "exploded off the Ross Ice Shelf" and sharp swells of 8m slammed into HMNZS Wellington.

Spray turned to thick ice on the decks. Aerials, lighting and speakers were swept away. Griffith ruefully noted they even lost their stern light.

Liferafts were ripped off. "We still have enough on board to keep us safe," he says.

 

In the midst of it, Griffith got word of the Christchurch earthquake; he kept it to himself for 12 hours.

Wellington made it into the lee of Mt Erebus but once they entered McMurdo Sound they got slammed again.

"They were the biggest seas I have ever come across, but it was pretty obvious the ship was up for it." Nothing of Berserk was found.

 

On Monday they had met Berserk at Back Door Bay, where Shackleton's Hut stands.

"They gave us a call and asked us for a packet of cigarettes. We did not have any, but we gave them a cigar," says Griffith. The yacht was warned severe weather was coming.

"The yacht seemed a very sturdy, oceangoing yacht and they were three cheerful Norwegians."

 

800px-HMNZS_Wellington.JPG

 

http://www.stuff.co.nz/sunday-star-times/news/4709115/Three-die-off-Antarctica

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke akkurat si at jeg er så veldig imponert av av Andhøys sjømansskap ved tidligere "eventyr". Jeg har også vært kritisk til at NRK lager underholdning av kriminelle handlinger og regelbrudd i polare strøk. Hvis det som står i THOs link stemmer har han dessvere forsatt på samme måte i Antarktis:

 

– Det er en haug med avtaler her nede i Antarktis, og de har brutt hver eneste.

[...]

Sjefen for polarinstituttet i New Zealand, Lou Sanson, sier til Sunday Star Times, at ekspedisjonen ser ut til å ha brutt alle sikkerhetsregler i Antarktis.

 

Og hvis følgende utsagn stemmer:

– Ifølge Kevin Peat, surret mannskapet to ATVer og 44 oljefat til skuten
og de seilte ut med en slik last er det ikke vanskelig å se hvordan stabiliteten til Berserk må ha vært kraftig forværret.

 

 

Jeg håper selvsagt at de savnede finnes i live, men det er unektelig ikke særlig lyst ut.

Link to post
Share on other sites

Forsøkt meg på et kart. Markert posisjon for nødsignal og posisjon der flåten ble funnet.

 

berserk_kart.jpg

 

Det blåste jo norsøstlig retning den dagen de ble savet.

Om de har drevet nordøst for dette kartet så er det vel ingen ting annet enn hav frem til franske polynesia, og etter det ingen ting før lenge??

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...