Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

De må finne ut hvor på båten vannet var lagret nå da . Var det lagret inni båten ser det dystert ut .

 

"Capt. Watson og Sea sheppard, har steget betraktlig i aktelse hos meg.

Har tidligere ansett han som en klovn. Men søket de nesten har gjort alene etter Berserk, står det respekt av"

Enig !

Link to post
Share on other sites

De fortsetter søket, men det er vel lite trolig at vannposene stammer fra redningsflåten..

Jeg vil tvert i mot anta at både padleåre og vannposer stammer fra redningsflåten. Det er ikke vanlig å oppbevare vannposer ombord, der oppbevares vann på tanker og reservevann på kanner og flasker. I flåter derimot benyttes det vannposer.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Aner ikke hvordan flåter er utrustet, men slike vannposer så jo ut som noe man ville ha i en flåte? Det samme med padleåra.

 

Teoretisk kan flåten ha blitt skylt av båten i drittværet, de har fått trøbbel med kommunikasjonsmiddler men har seilt til ett av de to kontaktpunktene som enda ikke er undersøkt.

 

Krysser fingrene frem til disse to områdene er sjekket ut.

Link to post
Share on other sites

Motstridende opplysninger om søket er avsluttet eller ei alt etter hvor vi sjekker...

De vannsposene og padleårene minner sterkt om hva som befinner seg i redningsflåter.

Nå aner ikke jeg hvilke flåte de har og hvilke utstyrpakke de har, men er ofte 1,5 liter med vann til hver person flåten er beregnet for...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra VG

Fredag morgen ble det ifølge Howie Cook funnet 12 vannflasker med norsk emballasje og en padleåret funnet i vannet

 

Samme artikkel sier at Jarle har opplyst om nye steder baaten kan vaere. Dette er avtalte kontaktsteder mellom baat og de paa land

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10030004

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagbladet er ikke oppdatert.

I følge Mortensen på hovedredningsstationen i Nord Norge, forsetter Irwing søket. Redningsstationen på New Zeland vil vurdere når søket skal avsluttes. Alt dete i følge NRK med intervju av Mortensen NRK1 nyheter kl1400

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er litt merkelig at man ikke har funnet annet drivgods som lemmer, mat, tauverk, soveposer eller annet. Nå kan det være båten var skalket etter alle kunstens regler, men man skulle jo tro at noe hadde slitt seg hvis båten var gått ned. Diesel på vannet o.l. skal man vel kunne se fra luften kanskje. Krysser fingre og tær for at de har klart seg. Var ifølge pressen dyktige folk som var igjen på båten.

Vedrørende Watson står det respekt av søksarbeidet, men tidligere har han forsøkt å "senke" andre båter. Hans tolkning av hvordan man skal oppføre seg på sjøen er derfor sterkt situasjonsbetinget ift egne interesser. Anser ham fremdeles som en klovn.

Men denne aksjonen gir ham nok positiv PR så det holder, særlig hvis de blir funnet. Da eksploderer ekspedisjonskassa til SeaShepard. Men det får vi heller leve hvis det kan føre til at mannskapet blir funnet.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Men denne aksjonen gir ham nok positiv PR så det holder

 

Ikke la dette utarte i denne tråden. Men Watson og gjengen har stilt opp 100% hele tiden og fortjener absolutt positiv PR for den jobben de gjør. Skulle bare mangle.

 

De er der nå for å redde menneskeliv, ikke noe annet, syns ikke du skal dra den innsatsen den gjør nå ned i dritten fordi du ikke deler deres standpunkt ifht valfangst.

 

Watson er en handlingens mann som viser godt sjømannskap i denne situasjonen. Akkurat hva man trenger i en slik situasjon som nå har oppstått.

Link to post
Share on other sites

Hva vil du selv si at 10-12 minus samt orkan vind er sammenlignbart med i grader? Er vel ikke helt uten grunn at man internasjonalt snakker om wind chill factor?

 

For å sitere meg selv: "Watson smører godt på i kjent stil å oppgir selvfølgelig følt/effektiv temperatur, pluss litt til..."

Men som jeg prøver å få fram, det er veldig villedende at norsk media videreformidler dette tallet uten å spesifisere at det dreier seg om følt temperatur!

En annen ting er jo at vi her til lands alltid oppgir reell temperatur i værmeldinger. Det blir helt feil at vi plutselig skal adoptere amerikansk skikk bare for å få fetere overskrifter.

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til at de gir opp. Dette var triste nyheter og hva enkelte av oss har fryktet. Jeg fryktet dette når man ikke fikk forbindelse med dem. De har både SSB radio og sat.telefon.

Sistnevnte går jo på batteri som en vanlig mobil om man er en håndholdt. Fortsatt har jeg et lite snev av håp om at skuta flyter et sted. Havner du i sjøen i vann rundt null lever du ikke

lenge, så skuta må helst flyte om vi skal ha håp om at hun kommer inn Oslofjorden noen gang igjen.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

For å sitere meg selv: "Watson smører godt på i kjent stil å oppgir selvfølgelig følt/effektiv temperatur, pluss litt til..."

Men som jeg prøver å få fram, det er veldig villedende at norsk media videreformidler dette tallet uten å spesifisere at det dreier seg om følt temperatur!

Kan du fortelle oss uinnvidde hvor du har dette fra ?

Har du de faktiske temperaturdata fra området på det aktuelle tidspunktet ?

Eller er dette bare synsing fra din side ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir helt feil at vi plutselig skal adoptere amerikansk skikk bare for å få fetere overskrifter.

 

Nå vil jeg tillate meg å være uenig med deg for det gjøres mange andre steder også, sågar i Norge i økende grad, og jeg anser det som høyst relevant når det gjelder å vurdere mulighetene for å overleve i en slik situasjon. Vi kan jo f.eks vedde på om det blir et visst fokus på dette når vi nærmer oss påsken her på berget og folket skal opp i fjellet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så lenge søket ikke er totalt avblåst og det ikke er funnet inventar/utrustning/fuel fra båten så får vi bare håpe på at ting ordner seg.

 

Så til OT-diskusjonen: Ja, følt temperatur er noe som godt kan opplyses om i værmeldingen, eller brukes i nyhetsartikkeler. Problemet er om det blandes reel målt temperatur, følt temperatur basert på temperatur og vind, følt temperatur basert på vind, temperatur og luftfuktighet og gjerne en to-tre ulike temperaturskalaer samtidig i samme artikkel :confused:

 

Samme med bølgehøyde, både maxhøyde og signifikant høyde (enten det er høyeste 20%, 30%, 40% eller snitt over 10 bølger eller hva nå man velger) gir alle nyttig informasjon men man må få vite hvilken modell som brukes.

"bølgehøyde 6-8 meter" høres ille ut uansett, men det er litt forskjell om det egentlig betyr "signifikant bølgehøyde 6-8 meter, maks bølgehøyde 12 til 16 meter" eller "signifikant bølgehøyde 3-4 meter, maks bølgehøyde 6 til 8 meter"...

Link to post
Share on other sites

Ble kanskje litt mange komma i den setningen.... man er da mattelærer og ikke norsklærer :rolleyes:

 

Det er tre måter å "beregne" følt temperatur:

1: målt temperatur og vind

2: målt temperatur og luftfuktighet

3: målt temperatur, vind og luftfuktighet

(også kan man lage en nummer 4 med hvor mange sekunder tar det før legeme X har redusert temperaturen med Y grader, gjerne en kaffekoppeller en forsøksperson eller noe sånnt)

Hvorav alternativ 1 er det vanligste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...