Jump to content

Berserk utløst nødpeilesender i sørishavet


THO

Recommended Posts

Nå vil jeg tillate meg å være uenig med deg for det gjøres mange andre steder også, sågar i Norge i økende grad, og jeg anser det som høyst relevant når det gjelder å vurdere mulighetene for å overleve i en slik situasjon. Vi kan jo f.eks vedde på om det blir et visst fokus på dette når vi nærmer oss påsken her på berget og folket skal opp i fjellet?

 

Det er greit nok å oppgi følt temperatur - selv om jeg personlig ikke er noen stor fan av fordummende og tabloide værmeldinger for folk som ikke klarer å skjønne noe så elementært(!) Et annet eksempel er at vi også har begynt med en annen unødvendig amerikansk skikk - oppgi snøfall i dybde/cm... Folk her til lands har greid seg i alle år uten slik hjelp. Men som jeg prøver å si, når man skal oppgi følte temperaturer, så må det presiseres og gjerne oppgies reell temperatur i tilegg. Da er det jo også "fare" for at folk faktisk lærer litt om hvilke mekanismer som spiller inn. Ikke la folk gjette seg fram.

Link to post
Share on other sites

Ifølge Tv2.no er det -12 grader i

Her må det da være noe som ikke stemmer? Jeg kan ikke huske å ha målt lavere en +4-5 grader i sjøen de månedene jeg selv var der på hvalfangst, . Dette vet jeg pga. at jeg gikk 6-6 vakter for å lage ferskvann av sjøvann, og da førte vi logg over sjøtemp, saltinhold og hvor mange tonn vi produserte på en vakt.Og da var vi så langt syd som ved elefantøyene. Selv om håpet ser dystert ut, kan vi jo minnes E.Shackleton som seilte i en åpen båt i 17 døgn fra elefantøyene og til sydgeorgia.Så vi får bare håpe at leteingen ikke slutter for tidlig.

Det var jo ogdå en engelskmann som overlevde i mange døgn i en hvelvet seilbåt for noen år siden.Og dette var ganske så langt syd det også.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fra Paul Watson:

 

To their families, we can only say, we tried. We scoured the entire search area three times by air and sea, and we searched for them as if they were our own brothers, for in truth they were! Brothers united by different goals, but sharing the rare awesome passion for adventure and knowledge that for a century has brought men and women like us to these remote, frozen, and forlorn shores.

Link to post
Share on other sites

All mulig takk og honnør til Paul Watson og hans mannskap for hva de har gjort.

 

Som kun har gjort det han er pålagt å gjøre i h.h.t. internasjonal sjølovgivning, og i tillegg får masse god PR (og sannsynligvis gode inntekter) når han først virrer rundt der nede. Det beste er vel at han i denne situasjonen ikke har hatt anledning til å gjøre ugangn.

 

Jeg har vondt på vegne av de pårørende som må klamre seg til et svinnende håp. Det eneste de kan trøste seg med, er at de savnede inngikk en ukalulert risiko.

Link to post
Share on other sites

Vi kan kanskje vente til Jarle Andhøy er tilbake i sivilisasjonen før vi diskuterer risikovurderingen han har gjort. Så langt har vi lest at risikoansvarlig trakk seg før Berserk seilte fra New Zealand, og da bør Andhøy få anledning til å komme med et tilsvar.

 

Uansett, å krysse hav med en en småbåt innebærer en risiko. Å seile til Antarktis gir en enda større risiko, særlig helt på tampen av sesongen. Med unntak av yngstemann har nok hele gjengen såpass mye erfaring at de kjenner til farene.

Link to post
Share on other sites

Takk Mix. Din stadig tilbakevendene positivitet smitter,

Takk.

Hele innlegget ditt er usmakelig.

Her tar du cred fra bergingsmannskapene.

Deretter skal du ta cred fra mannskapet på Berserk.

 

Men igjen, du skal ha cred for å ikke reklamere for produktene dine i innlegget.

Men du hadde kanskje ikke noe å tilby i denne sammenhengen...

 

 

Link to post
Share on other sites

«Berserk»-mannskapet bedt om å skrive testamenter skriver VG.

Dette viser vel at risikoen var kalkulert. Uansett ser dette svart ut for de tre som var ombord.

Kanskje søk med satelitt vil gi oss svar.

Redigert av skibsplast ohoi (see edit history)

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Er det ingen flere enn meg som reagerer på måten leteaksjonen har blitt gjennomført på ?? Rikignok er det helt sikkert en god del som har foregått som vi ikke vet noe om, men utifra det som har kommet frem, reagerer jeg på flere ting.

 

1. det kom tidlig frem at Amerikanerene har både fly (c130 - Herkules) og helikoptre, på McMurdo, hvorfor er ikke disse blitt brukt? Det ble jo hevdet at de skulle settes inn så snart forholdene tillot det.

 

2. Både Chilenske og Australske myndigheter har sagt seg villige til å hjelpe, hvorfor er ikke de blitt spurt ?

 

3. Det er kommet frem at Helikopteret på "Steve Irwing" har lite fuel igjen, dette vistnok fordi de ikke får mere på McMurdo basen.

 

New Zelandske myndigheter har ikke sendt andre fartøyer etter at "Wellington" måtte gi seg. Og de dimmiterte det russiske Cruiseskipet etter et par timer. Det er gigantiske områder vi snakker om, det er klart at det eneste som kan bli effektivt er fly og helikoptersøk, og et skip med 1 helikoter m en pilot (som både skal spise og sove) ikke kan bli veldig effektivt. Min konklusjon blir at redningssentralen på NewZeland har "bestemt" seg for at Berserk er sunket, og at man derfor ikke bruker store ressurser på dette. (Nå har de vel nok å ta seg til ellers om dagen også) Kanskje norske myndigheter burde komme litt på banen her også ?? Vi har jo lange tradisjoner i området. Hadde dette vært en "offisiell" ekspedisjon er jeg ikke i tvil om at Norske Myndigheter hadde vært mye aktive.

 

Just my 2 cent

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen tvil om at Steve Irvind og mannskap har vært godt utrustet for slike søk, og det er vel vanskelig å finne noe å sette fingeren på der....også på vilje!

Men hvorfor har det ikke blitt satt inn nye skip m/helikopter til å overta etter så mange dager??

Så vidt jeg har fått med meg så er det enda ikke funnet noe som beviselig hører hjemme på båten, alt som er funnet er flåte med tilbehør!

Link to post
Share on other sites

Sea Shepherd skriver:

 

The lifeboat was found 45 miles north of where the distress signal was issued, and it was unoccupied. The contents of the lifeboat were found 10 miles south of where the distress signal was issued.

 

Noe gikk nordover og noe sørover. Hvorfor det?

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er litt rart at ikke annet er funnet. Det er vist 500 meters dyp der nødsignalet gikk. Båten kan jo være godt skalket,men det burde jo være mulig å se diesel/olje på vannet evt annet som flyter.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Tja...

Vinden har tatt flåten avgårde mens utstyret har falt av underveis og er tatt av strømmen.

Har sett tomme flåter blåse avgårde på havet i uvær... er såvidt de er nedpå..før neste vindkule sender den avgårde..

 

 

Litt generelt:

 

Hvis flåtene er montert med hyydrostatutløser er de montert slik at flåten frigjøres fra fartøyet på noen meters dybde hvis fartøyet synker.

Er et svakt punkt i den samme forbindelsen som gir etter hvis fartøyet synker på større dybde enn utløserlinen. Dermed vil flåten komme til overflaten mer eller mindre ferdig oppblåst.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...