Jawik Svart 1.Januar.2013 Del på Facebook Svart 1.Januar.2013 Lang kabel fra 230 V suply Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 1.Januar.2013 Del på Facebook Svart 1.Januar.2013 800 Amp + vindgenerator + solcellepanel + aggregat burde gi meg minst 8 timers gange i 5 knop. Stort sett seiler jeg inn og ut av havner og hadde tenkt å fortsette med dette dersom dama ikke blir altfor umedgjørlig. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 800 Amp + vindgenerator + solcellepanel + aggregat burde gi meg minst 8 timers gange i 5 knop. Stort sett seiler jeg inn og ut av havner og hadde tenkt å fortsette med dette dersom dama ikke blir altfor umedgjørlig. Er det 800 amperetimer på 12V eller 48V? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Dersom det skal være håp om 8 timers gange i 5 knop, bør det nok være 800 Ah ved 48V. Og da snakkker vi vel om sånn ca 1 tonn med bly/syre batterier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Nå sitter jeg her på nyåret og vurderer å gå et steg lengre ved å installere EL som hovedmotor. Tanken har vært tenkt. Montere inn en generator. Drive fremdrift, thruster, vinsjer osv på 220 V. Små frekvenskonvertere i den størrelsen finnes jo i bøtter og spann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Interessant. Ja hvorfor ikke gå den veien. Generator(er) har jeg jo stående. 220 V eller 110 V. Noe å tenke på... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 (redigert) Dersom det skal være håp om 8 timers gange i 5 knop, bør det nok være 800 Ah ved 48V. Og da snakkker vi vel om sånn ca 1 tonn med bly/syre batterier. Finnes jo andre typer batterier. Og hvorledes du kommer opp i 1 tonn må du forklare nærmere med 8 stk. 100 A ved 48 V eller flere... Uansett kan det bli bra med noe økt ballast da riggen med tiden skal økes i areal. Redigert 2.Januar.2013 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Dersom det skal være håp om 8 timers gange i 5 knop, bør det nok være 800 Ah ved 48V. Og da snakkker vi vel om sånn ca 1 tonn med bly/syre batterier. Finnes jo andre typer batterier. Og hvorledes du kommer opp i 1 tonn må du forklare nærmere med 8 stk. 100 A ved 48 V eller flere... Poenget er vel at 800Ah ved 48V er 32 stk 100Ah 12V-batterier (8 i parallell og 4 i serie). Hvis du har tenkt å klare deg med 8stk 100Ah 12V-batterier, så blir det jo mye lettere, men da har du bare 200 amperetimer tilgjengelig på 48V Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 http://greenstarmarine.se/greenstar-18x/ http://greenstarmarine.se/offert/ Still inn på 8 og 5 Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 http://greenstarmarine.se/greenstar-18x/ http://greenstarmarine.se/offert/ Still inn på 8 og 5 Seks timer drift på 200Ah 48V betyr vel omtrent 1500W, altså rundt 2hk, eller har jeg regnet feil? Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Tanken har vært tenkt. Maks kontinuerlig effekt fra generator 6 kW - muligens noe mere med gir Maksmal statisk dragkraft et sted mellom 160 - 170 kp Båttyngde 5 - 7 tonn Noen flinke matematikere her som vet å regne ut dette... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Seks timer drift på 200Ah 48V betyr vel omtrent 1500W, altså rundt 2hk, eller har jeg regnet feil? Jämförbar dragkraft 18 hk Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Seks timer drift på 200Ah 48V betyr vel omtrent 1500W, altså rundt 2hk, eller har jeg regnet feil? Jämförbar dragkraft 18 hk Men det er vel på fullt, dvs. da du har en halvtimes driftstid? For seks timers drift har du 2hk tilgjengelig inn på motoren. Det vil si at du har mindre enn 2hk ut på propellen. Fint hvis det holder til å drive fem tonn båt i fem knop. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 (redigert) Jeg liker å tenke at det fort kan være et par knops motstrøm og litt motvind også når motorstørrelse vurderes. Fordel med el motor er jo dreimomentkurven Redigert 3.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Interessant. Ja hvorfor ikke gå den veien. Generator(er) har jeg jo stående. 220 V eller 110 V. Noe å tenke på... En besnærende tanke. Pris er et problem. Er få (ingen?) standard industritype frekvensomformere henter strøm fra batteribank. Det aller meste av 230V utstyr må forsynes av 230V. Dermed betyr det at du må ha generator gående mens du benytter 230V elektrisk fremdrift. Generator må kunne levere max forbruk på fremdriftsmotor. Du får et fremdriftsanlegg om bord som krever elektro-sertifisering for å kunne bedrive service og feilretting. I tillegg får du tap i generator og tap i frekvensomformer som gir økt drivstoff-forbruk. Du slipper gear og får mulighet til trinnløs regulering av propell-turtall helt ned til 0 rpm uten bruk av sluregear. Gevinsten er at du kan optimere generator-motoren for et bestemt turtall. Dette gir mulighet for å redusere utslipp. Tapet i det elektriske anlegget kan hentes inn i å optimere motor for maximal drivstoff-økonomi på det spesielle turtallet. Normal forbrenningsmotor i båt (og bil) er et kompromiss for best mulig ytelse og minst mulig forurensing over et stort turtallsområde. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 (redigert) Liker fortsatt tanken rundt dette. Muligens en må finne den optimale løsningen. Mesteparten av utstyr for 12 V har jeg allerede. Ladere (230 > 12 V / 60A), samt vindmølle og solceller fra Jorg (som fortsatt venter på at jeg skal montere disse), tar seg av batteribank for 12 V anlegg. Så det som må til er en El-motor som kan drives fra generator på 230 V. Kan muligens bruke en av generatorene jeg har stående. At generator må svive så lenge El-motor er i drift blir jo en selvfølge. Men som Bitteliten er inne på så har man jo dilemmaet med motstrøm / motvind og dette krever noe mere kraft på tross av at jeg seiler og har veldig god tid. Har vært i situasjonen hvor motstrøm og seilvind oppveide hverandre og ble liggende så og si i ro til strømmen endret retning. Tok noen timer Og for ikke å glemme sliteren av en påhenger som klarte å gi meg 1,5 til 2 knop med over 15 tonns båt. Alt er jo mulig vist en har tiden på sinn side. Og gjør jeg som min gamle seilervenn BIRKEN - anvender en åre så går det jo fremover da også. Det er ikke alle som har det så travelt... Redigert 3.Januar.2013 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Båten til Nigel Calder. Noen uortodokse løsninger så som e-motion hybrid fremdrift og Capi strømdistribusjon. http://www.maloyachts.se/Blog/tabid/195/Default.aspx Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Vet en om Nigel fikk dette til... Linken stopper opp med: "This is, of course, assuming that things work somewhat more as planned than they did this year!" Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.