Jump to content

Treskall på vei inn i havna


fenri_s

Recommended Posts

I følge Havneguiden, er bryggene vestover fra hotellet reservert båter over 45 fot.

Det er helt korrekt. De fleste plassene på borgen er med hekk/baug inn og akter/baug i bøye. Men dette blir for trangt for de største båtene. Derfor er en del av plassene beregnet for store båter der de kan ligge kailangs med flere utenpå hverandre. Dette er en utmerket løsning etter min mening.

Interessant å høre hvordan dette båtlivet praktiseres! Hender det at noen "holder av plass" til en god båtnabo eller svirebror?

Selvfølgelig er det noen som forsøker seg på slikt tull, både på Borgen og mange andre steder.

Hvordan er det med seilbåtene, får de ligge sammen med campingbåtene?(side by side)

En båt er en båt, og slike uttalelser rogeri, synes jeg er lavmål fra deg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

At plassene er merket "Trudelutt", har jeg ikke sett noen gang, men det er så trivelig på Borgen at noen og en hver kan ta seg en trudelutt der! Da vi kom inn der i sommer og Trude fylte 60 år, ble vi møtt av glade mennesker som sang geburtsdagssang for henne!

 

Lars H.

med båten Trudelutt og kona Trude

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mine personlige erfaringer med Oscarsborg og seilbåt der, er utelukkende positive! Lav snobbegrad, god stemning med lekende unger over alt og en trivelig kro."...
Veldig rett observert, dessverre er alltid noen snobber som trur de er bedre en andre, dette er det vanskelig og unngå med en havn med plass til over 100 båter.

Det er alltid plass til flere, det er vel en felles innstilling til de fleste som er mye på Oscarsborg gjestehavn.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Neida, bare flipper litt med Lars H. som er krass i dag.

 

Krass jeg? Nei da, jeg er så blid som bare det jeg, og har bare forsøkt etter beste evne å fortelle hvordan systemet er på Borgen hvor vi trives svært godt. Jeg pleier å legge ut dørmatte når vi ankommer, men den er ikke spikret fast til neste helg med skilt om at plassen er for Trudelutt. Det hadde jo vært greit da, med egen plass, he he. Men at vi stort sett når vi er på Borgen ligger på omtrent samme plass, er nok sant. Når vi gjerne kommer allerede tidlig på en torsdag, kan vi velge og vrake i plasser.

 

Og da er det greit å legge til uten å dulte borti andre båter. Vi har jo ikke baugpropell må vite. Men du så greit det hadde vært med en slik sak når en skal bakke med en Saga27 som bakker den vei den selv vil. Og ja, jeg har lært noen triks med bruk av rotasjonsretning på propellen og gass forover/bakover osv, men selv etter 25 år med den samme båten, havner vi noen ganger på tvers!

 

Lars H.

icon_fireworks2.gificon_fireworks3.gifgodtnytty.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Overtok en seilbåt i 2012 som har baugtruster. Og det skal bli interessant å oppleve om denne virker etter hensikten. Nå sitter jeg her på nyåret og vurderer å gå et steg lengre ved å installere EL som hovedmotor. Drittsekken av en VP har vi hevet ut så nå er volumet til fritt bruk.

 

http://greenstarmarine.se/greenstar-18x/

 

Blir vel uglesett med denne kombinerte støyen :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...