Jump to content

Treskall på vei inn i havna


fenri_s

Recommended Posts

Mange klaphatte starter dette kl 05.00am

 

Flott, da fikk vi enda en nedlatende betegnelse på folk som ikke er helt utlærte mtp. manøvrering av båt.. De er sikkert så lite begavet at de ikke har lært seg klokka, samt den uskrevne regel at man for Guds skyld aldri må finne på å forlate eller ankomme en havn før ekspertene har rukket å våkne og innta lunchen..

Link to post
Share on other sites

Er man mer idiot i en dyr båt en billig båt når noe går galt?

 

Målt i kroner - ja, det følger jo helt logisk av at man kaster større summer ut av vinduet :-) Og regner vi med jevn kilopris er det selvfølgelig mye farligere også. Det oppleves selvfølgelig mer alarmerende å ha et slikt hangarskip veivende rundt i havna enn en Nidelv 24. Rent overlevelsesinstinkt, har lite med misunnelse å gjøre. Desto større og tyngre båt man har, desto viktigere å ikke surre seg inn i situasjoner hvor man kan miste kontroll og oversikt, uansett om det dreier seg om g.t-rus, sidevind, nabofruens blomsterkasser eller trange havner.

Link to post
Share on other sites

Flott, da fikk vi enda en nedlatende betegnelse på folk som ikke er helt utlærte mtp. manøvrering av båt.. De er sikkert så lite begavet at de ikke har lært seg klokka, samt den uskrevne regel at man for Guds skyld aldri må finne på å forlate eller ankomme en havn før ekspertene har rukket å våkne og innta lunchen..

 

Jeg trodde det var betegnelsen på det selvutnevnte ekspertpanelet i gjestehavna ... de må selvsagt tidlig avgårde så de rekker fram til neste havn før alle andre og kan utøve sin gjerning...

 

Men spøk til side, godt sjømannskap er vel først og fremst å kjenne sin egen, mannskapets og fartøyets begrensning? For eksempel å legge seg på svai eller på den ytterste brygga uten å forstyrre noen, fremfor å neeesten - men ikke helt - klare å skvise seg inn på den innerste go'plassen i gjestehavna uten å scratche borti andre.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er helt ok å ha baugpropell og å bruke den i tide og utide,

 

Mange klaphatte starter dette kl 05.00am

Akkurat som alle klaphattene med master som bråker natta lang:)

 

Nei.. Er vel greit å bruke baugpropell så lenge det øker sikkerheten vel? Jeg har ikke det selv på jolla mi, men kunne gjerne hatt det. Sjelden jeg klarer å bakke inn på plassen min på første forsøk.. Mye strøm. Og 20 cm til nabobåten.. Da er det viktig å holde tunga i den rette munnen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

rogeri. Du må nok følge bedre med på bp. Blir snart uvel av alle bedreviterne.

Men nå er jeg ferdig med det temaet for all fremtid! Godt Nytt År (med eller uten BP)!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

:smiley: Har det blitt en baugpropelltråd? ! :thumbsup:

Eg ønsker ikkje spekulere i kva som gikk galt for kapteinen i videoklippet som starter tråden.

Men eg er så fornøyd over å ha fått muligheten å montere baugpropell at eg til og med har delt det på tråden om vår Osvik :smiley: Det er genialt. Ser skikkelig fram til neste sesong når batterier er oppkoblet skikkelig og får lading, slik at thrusteren kan brukes meir en 30 sek....

Å diskutere hvorvidt man er dugandes til sjøss når/om man bruker thruster, blir som å diskutere at bilister som velger 4x4 biler ikkje kan kjøre bil. Ikkje alle har samme behov. Nokon siger fint utpå på finværsdager og legger seg på svai langt unna andre båter, medan andre har småbarn og ønsker gjestehavner, og når matrosen må ta de minste barna i vare kan det være fint om kapteinen klarer skuta aleine :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er en del av dem med baugpropell så såre?

 

De fleste av dem du tror er så såre, meg inkludert har ikke baugpropell..

Jeg for min del blir bare lei av at forståsegpåere (som tydeligvis egentlig ikke forstår) og som til stadighet omtaler andre og andres valg og bruk av hjelpemidler på en svært nedlatende og arrogant måte.

Det er jo rimelig greit å sitte hjemme bak pcen og gulpe opp sin egen fortreffelighet, det eneste som oppnåes med det er jo at de avslører sin egen uvitenhet.

Link to post
Share on other sites

De fleste av dem du tror er så såre, meg inkludert har ikke baugpropell..

Jeg for min del blir bare lei av at forståsegpåere (som tydeligvis egentlig ikke forstår) og som til stadighet omtaler andre og andres valg og bruk av hjelpemidler på en svært nedlatende og arrogant måte.

Fascinerende hvordan noen hjelpemidler er "lov" og hvordan andre ikke er det. Seiler selv med auto og har ikke registrert mange negative kommentarer til det på BP. Baugpropell derimot ser ut til å mobilisere hver gang det nevnes. Litt OT dette.

 

Tilbake TS tema: Enten kan ikke skipperen manøvrere båten eller så har han ikke snøring på hvor han har båten i forhold til elementene rundt. Kan være flere gode grunner til det, men sett at min båt fikk en slik klem fra denne typen båt - huff...

Link to post
Share on other sites

Fascinerende hvordan noen hjelpemidler er "lov" og hvordan andre ikke er det. Seiler selv med auto og har ikke registrert mange negative kommentarer til det på BP. Baugpropell derimot ser ut til å mobilisere hver gang det nevnes. Litt OT dette.

 

Tilbake TS tema: Enten kan ikke skipperen manøvrere båten eller så har han ikke snøring på hvor han har båten i forhold til elementene rundt. Kan være flere gode grunner til det, men sett at min båt fikk en slik klem fra denne typen båt - huff...

 

Ja helt enig Fargo, det er virkelig fascinerende.

Det er vanskelig å si noe om hvorvidt kapable andre er til å føre båter, også vanskelig å si noe om hva skipperen i den filmen ser eller ikke ser.

Også vanskelig å si noe om hvorvidt utstyret fungerer tilfredsstillende eller ikke.

Men hvis vi tar utgangspunkt i at han ser alle hindringer og at alt utstyr fungerer som det skal, da stiller jo saken seg anderledes, personlig ville jeg nok for det første ikke valgt å gå såpass parallelt nære piren på styrbord side som det ser ut til er tilfelle her.

 

Mener du virkelig å si at det hadde vært helt i orden om du hadde fått en sånn klem fra en hvilken som helst annen type båt?

I så fall synes jeg virkelig synd på deg!

Link to post
Share on other sites

Kjørt båt i hele mitt 30+ års liv. Aldri hatt baugtruster før sesongen 2012, og ment at truster er bare tull og for folk som ikke kan kjøre båt. Så feil kunne jeg ta gitt!

 

Et glimrende og kostbart hjelpemiddel med snevert bruksområde og likevel brukbart innsparingspotensiale siden man sikkert kan «ta inn» en del situasjoner hvis man har feilbedømt manøvreringsevnen.

 

Siden jeg tross alt har begrensa med midler prioriterer jeg heller generelt vedlikehold og sikkerhetsutstyr, men jeg seiler mye alene og kunne sikkert hatt nytte av en baugtruster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...